Saturday, March 18, 2017

Rosmah Lancar Kapal APMM Pun Jadi Isu ?

Sebuah laman FB yang gemar menyebarkan cerita-cerita sensasi dan berbaur fitnah baru-baru ini cuba mengelirukan pembaca melalui satu visual grafik dengan caption 'Mengapa PM di belakangan Rosmah ketika upacara rasmi kerajaan ?' Seperti ada modus operandi yang terancang kebelakangan ini bila beberapa siri serangan ditujukan kepada Datin Seri Rosmah kebelakangan ini. 



Bermula dengan mempersoalkan kedudukan beliau sebagai penaung di PERMATA, kini disusuli pula dengan persoalan mengapa beliau berada di hadapan semasa upacara pelepasan kapal ronda. Sebenarnya jawapan kepada kedua-dua persoalan di atas cukup mudah jika mereka ini rajin membaca dengan membuat sedikit rujukan di 'Google' dan menggunakan sedikit logik.

Gambar berbaur fitnah yang dikatakan upacara rasmi kerajaan itu sebenarnya merupakan upacara pelancaran kapal baru APMM di Port Klang pada hari Rabu, 15/3/2017 sehari selepas program 'Hentikan' di PWTC. Melihat komen-komen dalam laman FB berkenaan, ramai sebenarnya yang sudah membantu menjawab persoalan yang ditimbulkan itu.Admin page berkenaan teruk dikecam dan disindir kerana cuba menyampaikan maklumat yang mengelirukan.

Mereka yang terlibat dalam industri perkapalan atau maritim telah sedia maklum mana-mana kapal baru akan dilancarkan oleh wanita. Pelancaran kapal oleh wanita bukanlah satu perkara yang baru dan ia merupakan satu tradisi atau kebiasaan yang dilakukan di seluruh dunia. Isteri mantan PM dan mantan DYMM Yang Di-Pertuan Agong sendiri pernah melancarkan kapal-kapal yang siap untuk beroperasi.

Bila teruk dikecam kerana menyampaikan maklumat yang salah, admin page berkenaan memberikan alasan pelancaran kapal oleh wanita itu bukanlah budaya kita orang timur , dan dituduh pula kita ni terikut-ikut dengan budaya barat. Bayangkan kalau PM sendiri yang melancarkan kapal berkenaan, mungkin perkara itu juga akan dijadikan isu kerana tak pernah dibuat dalam mana-mana pelosok dunia pun.


Alasan yang diberikan tu cukup menggambarkan kebodohan dan kemalasan dalam mencari maklumat yang tepat, dan akibat sikap ini masyarakat kita terus bergelumang dengan cerita palsu dan fitnah yang akhirnya akan memberi kesan kepada pembangunan sosial dalam negara ini.

Thursday, March 9, 2017

PERMATA : Kesinambungan Usaha Isteri Perdana Menteri Terdahulu

Merujuk kenyataan yang dikeluarkan Felo Utama di Institut Kajian Etnik (KITA)  Prof. Datuk Dr. Teo Kok Seong,  peranan sebenar isteri seorang Perdana Menteri tertumpu kepada aktiviti-aktiviti berkaitan kemasyarakatan dan kebudayaan. Sekiranya kita melihat kembali sejarah pentadbiran negara bermula dari era Tunku Abdul Rahman sehingga ke era Datuk Seri Najib Razak, peranan yang dimainkan isteri kepada pemimpin-pemimpin ini semakin meluas dalam aktiviti kemasyarakatan dan kebudayaan. Pembangunan pesat negara menuju status negara maju menjadikan aktiviti berkaitan melangkaui sempadan negara dan secara tidak langsung mempromosikan negara.


Berbanding semasa negara baru memperoleh kemerdekaan dan dalam proses pembangunan, peranan isteri Perdana Menteri tidak terlalu ditonjolkan. Sorotan ditumpukan kepada Perdana Menteri dan kepimpinan negara yang lain bagi menyampaikan mesej dan halatuju negara dalam memenuhi aspirasi rakyat. Walau bagaimanapun, dalam fasa sebuah negara yang baru belajar berdikari, peranan belakang tabir yang dimainkan isteri Perdana Menteri adalah penting dari aspek sokongan psikologi dan emosi memandangkan pada ketika itu negara ini bermula dari kosong dan terdapat tanggaungjawab yang sangat besar kepada kepimpinan negara dalam merangka dan mencorakkan pembinaan negara.

Selepas hampir 20 tahun negara mencapai kemerdekaan, telah berlaku perkembangan dari segi sosio-ekonomi dan hubungan luar negara dalam era-1970-an. Semasa era ini, BAKTI telah ditubuhkan oleh Toh Puan Suhaila Mohammad Noah isteri kepada Perdana Menteri ke-3, Tun Hussein Onn. Pada ketika itu, beliau aktif memperjuangkan nasib wanita dan golongan kurang berkemampuan. Disamping itu juga, beliau menaungi beberapa pertubuhan berkaitan wanita dan menubuhkan Perpustakaan Kanak-Kanak bagi membudayakan celik huruf di usia muda. Legasi yang ditinggalkan Toh Puan Suhaila disambung oleh isteri-isteri Perdana Menteri yang lain.

Pelbagai program kemasyarakatan dan kebudayaan dianjurkan secara aktif bagi membantu menangani isu-isu berkaitan masyarakat terutama wanita dan kanak-kanak. MIsalnya Tun Siti Hasmah, isteri kepada Perdana Menteri ke-4 Tun Mahathir giat menjalankan program berkaitan kesedaran kesihatan wanita dan bahaya penyalahgunaan dadah. Toh Puan Endon pula diingati kerana sumbangan beliau dalam memartabatkan industri batik.

Dalam konteks hubungan luar negara pula, pergaulan dengan isteri pemimpin-pemimpin dunia yang lain secara tidak langsung dapat mengeratkan hubungan antara negara. Misalnya, isteri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Datin Seri Rosmah Mansor mempunyai hubungan yang sangat baik dengan isteri pemimpin-pemimpin beberapa buah negara. Hubungan seperti ini dilihat mampu memudahkan perkiraan diplomasi dengan sesebuah negara. Mungkin masih ramai yang ingat semasa peristiwa pelajar Malaysia di Mesir terperangkap di negara itu akibat huru-hara yang berlaku. Pelajar-pelajar ini berjaya dipindahkan dengan segera dan selamat kerana hubungan seperti ini.

Penubuhan program PERMATA yang dinaungi Datin Seri Rosmah Mansor dilihat sebagai manifestasi dan penambahbaikan usaha-usaha yang telah dilakukan oleh isteri Perdana Menteri sebelum ini. Program ini merangkumi usaha-usaha berkaitan pendidikan awal kanak-kanak, kesihatan, kekeluargaan dan juga kebudayaan. Semakin negara menghampiri taraf negara maju, peningkatan dari segi ekonomi dan pertambahan rakyat, peranan isteri kepada seorang Perdana Menteri juga dilihat semakin luas skopnya dan tidak hanya stagnant disesuatu tahap.

Isu Provokasi Korea Utara , Muhyiddin 'Cemburu' Dengan Najib kah ?

Dah jadi krisis dengan Korea Utara ni, ramai yang setuju dengan tindakan yang diambil Najib Razak termasuk dari MP Pembangkang sendiri . Tiba-tiba ada ex-UMNO ni , otak fikir 24 jam politik . Muhyiddin Yassin , Presiden Bersatu menggelabah tak tentu pasal ,seolah-olah dituju pada Najib supaya janga ekploitasikan isu dengan Korea Utara ni untuk 'mileage' politik . Apa punya 'paranoid' la Muhyiddin ni, dah tua pun fikiran tak dapat nak bezakan politik dan kepentingan negara . Nampaknya dalam hal ni, pemimpin-pemimpin lain pembangkang dari DAP, PKR dan PAS nampak lebih matang dalam soal ni.

"Kami berharap semua pihak tidak akan menggunakan perbalahan diplomatik ini sebagai alat politik untuk agenda politik mereka,"

Apa si Muhyiddin ni fikirkan sebenarnya ? Kalau jadi apa-apa dekat 11 orang rakyat Malaysia kat Korea Utara tu, siapa yang akan terlebih dulu disalahkan ?? Najibbbb lagii , tak buat itu dan ini pun Najibbb jugak . Bila buat tindakan diplomasi yang nampak bijak ,hingga dapat pujian dari Korea Selatan, China dan US pun depa menggelupur . Katanya untuk kepentingan politik . Sampai bila nak dikaitkan semua-nya dengan politik la ?

Muhyiddin tak perlu jeles atau menggelupur bila tengok Najib boleh selesaikan hal Korea Utara ni , dulu Najib berjaya selesaikan juga hal-hal lain melibatkan negara ni, MH17, Lahad Datu, dan banyak lagi penglibatan beliau dalam jadi pendamai . Ada kerja belakang tabir yang dibuat Najib dan tak diheboh-hebohkan pada rakyat, cuma bila semua dah selesai baru lah diperkatakan orang-orang sekeliling Najib yang terlibat. Tak apa kalau nak benci Najib pun, soal hati dan perasaan tak boleh dipaksa , tapi sekurang-kurangnya akui dan percaya lah dengan kebolehan Najib dalam berdiplomasi dengan negara-negara luar.

Sekarang ni masa untuk menyatu padukan rakyat, bukan masa untuk memperlekehkan tindakan kerajaan. Come on lah ... be positive once in a blue moon . Akhir sekali, pendapat aku lah ... parti-parti pembangkang elok jauhkan diri dari parti PPBM ini, depa ni bakal jadi punca gaduh sesama pembangkang masa PRU-14 nanti .

Monday, March 6, 2017

Taubat di Penghujung Usia dengan Kembali Aktif Berpolitik

Dari facebook fanpage Mukhriz Mahathir, mantan Perdana Menteri menyahut cabaran Nazri Aziz seorang Menteri dari UMNO yang sebelum ini mencabar beliau untuk bertanding di Padang Rengas semasa pilihanraya nanti.Jawapan Mahathir walau bagaimanapun menunjukkan beliau tak berminat nak bertanding di kubu kuat Nazri itu, sebaliknya Mahathir mengajak Nazri berentap di Langkawi. Mahathir dilihat mempunyai keyakinan tinggi yang orang-orang Langkawi pasti menyokong beliau.

“Mengapa dia mahu saya pergi ke tempatnya? Datanglah ke tempat saya."

Nampaknya, Mahathir termakan dengan umpan Nazri apabila membuat kenyataan balas seperti itu. Sebelum ini kita boleh agak, cabaran Nazri kepada Mahathir itu semata-mata hanyalah untuk tujuan 'mengusik' . Al-maklumlah, semua orang pun tahu, mana-mana ahli politik pun takkan berani nak bertanding di kubu kuat parti lawan . Kalau bertanding juga, ertinya samada ahli politik tu orang yang baru nak naik, atau sekadar mencukupkan syarat. Mahathir pula ada kelas beliau tersendiri, beliau pemimpin parti tertinggi. Malu lah kat anak buah kalau kalah bertanding pilihanraya. 




Respon Mahathir mengajak Nazri bertanding di Langkawi menunjukkan isyarat seolah-olah beliau berminat nak bertanding di parlimen itu semasa pilihanraya kelak. Kita pun tahu, sebelum ini PPBM Langkawi dijaga rapi oleh salah seorang penaja kontroversi parti itu Anina Saadudin, namun setelah dicaras , Anina terpaksa menyepi diri dan memberi laluan kepada Mahathir yang kini menjadi ketua bahagian PPBM Langkawi. Di usia 91 tahun, cita-cita Mahathir sangat tinggi dalam politik. Peluang di penghujung usia yang panjang dianugerahkan Allah swt kepada Mahathir digunakan untuk terus berpolitik.

Bukan kita nak menjadi juruaudit ibadah seseorang itu, ajal maut di tangan tuhan namun apa yang berlaku kini dilihat seolah-olah tiada pemimpin lapisan dalam PPBM yang berkaliber sehingga masa Mahathir untuk beribadah selepas bersara dari politik terganggu, hingga terpaksa menerajui parti yang baru ditubuhkan demi menjatuhkan Najib dari terus memimpin negara ini. Semua pun tahu dengan bersahabat dan berdiri bersama-sama pembangkang, Mahathir dilihat telah 'insaf' dari segala perbuatan beliau sepanjang menjadi Presiden UMNO, ini yang penyokong-penyokong beliau dari kalangan pembangkang faham. 

Namun kesempatan untuk 'bertaubat' digunakan untuk terus berpolitik supaya nampak bersih di mata manusia. Pun begitu kita pernah dengar sekiranya ada kesalahan atau penganiayaan dibuat keatas manusia lain oleh seseorang itu, dosa beliau hanya terampun sekiranya manusia berkenaan mengampunkan beliau . Jadi kita tertanya-tanya sudahkan Anwar, Lim Kit Siang dan lain-lain individu (ISA) yang teraniaya semasa Mahathir menjadi PM telah memaafkan beliau ? Dan kita pun tahu selama ini Mahathir tidak pernah secara terbuka mengakui kesalahan atau kononnya penganiayaan yang dibuat beliau, terutama kepada Anwar . Dendam yang dipendam 'kawan-kawan baru' Mahathir ini mungkin sementara saja dan akan dikorek kembali bila tiba masanya.