Tuesday, February 28, 2017

Orang Kampung Jadi 'Mangsa' Mantan MB Johor

Rupanya-rupanya tak semua yang diceritakan oleh Muhyiddin dalam warkah terbuka beliau kepada Sultan Johor. Rupa-rupanya ramai jugak orang kampung yang dapat 'bala' Dana Johor yang dibangga-banggakan dalam warkah terbuka Muhyiddin tu . Rupa-rupanya ada kroni-kroni yang dapat keuntungan hasil dari urusniaga bekalan air bersih ke negeri itu. Rupa-rupanya ada kroni-kroni yang dapat keuntungan hasil dari serahan tanah KEJORA untuk diuruskan.




WARKAH BALAS MUHYIDDIN MEMANG ANGKUH DAN SOMBONG

1. Seperti perumpamaan, alang alang menyeluk pekasam biar sampai ke lengan tangan, maka warkah balas Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada titah Tuanku Sultan Johor jelas membuktikan dia kaki lawan. Muhyiddin benar benar terasa pedasnya. Itu membuktikan memang dia yang memakan cilinya.

2. Isu utama yang dipersoalkan oleh Muhyiddin dalam warkahnya itu ialah isu "angkuh dan sombong". Dia menganggap Tuanku menyindirnya sebagai seorang yang angkuh dan sombong.

3. Menulis warkah terbuka sebenarnya membuktikan Muhyiddin memang angkuh dan sombong. Dia boleh memohon perkenan Tuanku untuk mengadap jika mahu membuat penjelasan. Bagi rakyat Johor, umum mengetahui sikapnya terhadap istana semasa menjadi Menteri Besar sebab itu dia berpindah ke pusat.

4. Muhyiddin secara angkuh dan sombong hanya sekadar mengambil secebis dari cerita pembangunan negeri Johor, sedangkan ada beberapa perkara di bawah pentadbirannya yang menghantui bangsa Johor hingga ke hari ini.

5. Dana Johor yang diperkenalkan oleh beliau menyebabkan rakyat Johor terbelenggu dengan hutang bank hingga ke hari ini. Menyedihkan kerana ramai dari mereka telah pun meninggal dunia. Muhyiddin menjanjikan harga saham akan naik sampai RM5. Maka kempen membeli saham hingga ke ceruk kampung dilakukan beliau untuk menggalakkan orang kampung membeli saham termasuk berhutang di bank.

6. Apa terjadi kemudiannya. Harga saham jatuh hingga serendah 20 sen ke bawah. Setiap hari orang kampung dikejar bank. Datuk Ghani Othman mencadangkan kepada Tun M agar kerajaan pusat mengambil alih saham tersebut. Jawapan Tun M ialah Dana Johor tidak ada aset. Kalau MAS bolehlah kerajaan pusat beli sahamnya kerana sekurang kurangnya MAS ada aset seperti kapal terbang atau airport. Untuk makluman Bangsa Johor, Tun M lebih berminat menyelamatkan syarikat kroninya termasuk syarikat perkapalan anaknya Mirzan yang bankrap. Nasib orang kampung diabaikan.

7. Dasar penswastaan Muhyiddin hanya menguntungkan satu pihak. Contohnya penswastaan air. Pengurusan air bersih diberikan kepada kroninya. Menakala penswastaan perkhidmatan seperti mengurus paip bocor dan pembayaran bil ditanggung oleh Syarikat Air Johor (SAJ). Bahkan perjanjian berat sebelah itu telah pun dibuat awal iaitu SAJ mesti membeli air bersih daripada syarikat kroni Muhyiddin untuk tempoh 90 tahun. Kenapa penswastaan total tidak ditanggung oleh satu pihak sahaja?

8. Itu juga yang berlaku apabila tanah KEJORA seluas 40,000 ekar diserahkan kepada syatikat kroninya yang sama. Persoalannya kenapa pentadbiran KEJORA tidak diswastakan dan diambil alih keseluruhannya oleh syarikat kroni tersebut?

9. Muhyiddin memang angkuh dan sombong kerana dia tidak suka mendengar penjelasan. Tuanku Sultan dan Menteri Besar Johor sudah pun menjelaskan mengenai projek Forest City. Tetapi dalam warkahnya itu dia masih mempertikaikan projek reclaimation tersebut. Dia memang degil. Sebab itu dalam kes 1MDB dia juga tidak mahu mendengar penjelasan. Akhirnya hingga ke hari ini dia berterusan memfitnah 1MDB kononnya berhutang RM52 Bilion. Hakikatnya rasionalisasi telah pun berjalan termasuk penjualan Edra dan Bandar Malaysia. Sudah tentu hutang 1MDB telah berkurangan.

10. Kesemua itu membuktikan, Muhyiddin memang seorang yang degil, tidak mahu mendengar penjelasan, angkuh dan sombong.

Monday, February 27, 2017

Mantan MB Johor yang Biadap dan Pelupa

Satu warkah terbuka Presiden PPBM , Muhyiddin Yassin terhadap Sultan Johon tersebar secara meluas semalam di beberapa portal berita, warkah terbuka itu juga giat disebarkan dalam aplikasi Whatsapp . Kandungan warkah berkenaan adalah respon Muhyiddin terhadap kenyataan Sultan Johor baru-baru ini dalam satu majlis . Memetik kata-kata Sultan Johor dalam majlis berkenaan seperti yang disiarkan dalam beberapa portal berita.

“Kalau dulu kerajaan negeri sampai tiada wang untuk bayar gaji kakitangan, tapi hari ini kerajaan ada lebihan hasil berbilion ringgit."

“Kejayaan yang dicapai ini kerana adanya hubungan baik saya dengan menteri besar sekarang, bukan seperti 2 menteri besar dahulu yang angkuh, sombong dan hanya mengikut telunjuk kerajaan persekutuan,” 

Respon Muhyiddin jelas menunjukkan beliau tersentap dengan kenyataan oleh Sultan Johor itu. Muhyiddin pernah menjawat jawatan Menteri Besar Johor pada tahun 1986 hingga 1995. Dalam warkah terbuka beliau kepada Sultan Johor, Muhyiddin menyangkal beberapa dakwaan yang dibuat oleh Sultan, malah tulisan beliau juga dilihat agak biadap bila seolah-olah menyindir Sultan. Dalam warkah terbuka itu, Muhyiddin menulis seperti berikut.

"Ketika patik menjadi menteri besar, patik telah menjalin kerjasama yang baik dengan pegawai kerajaan dan rakyat.

Urusan negeri dijalankan tanpa campur tangan dari pihak luar termasuk istana. Waktu itu Almarhum Tuanku Sultan Iskandar tidak mencampuri perjalanan kerajaan negeri atau terlibat secara langsung dalam politik atau perniagaan.

Patik jalankan semua urusan pentadbiran negeri berdasarkan dasar-dasar yang memberi faedah kepada rakyat."

Jadi apa yang diluahkan oleh Muhyiddin seolah-olah Sultan Johor tidak boleh ambil tahu perihal yang berlaku dalam negeri yang ditadbir beliau ? Negeri yang dibangunkan oleh pengasas Johor sebelum Malaysia itu sendiri terbentuk ?



Muhyiddin mungkin lupa, ketika beliau menjadi Menter Besar Johor dahulu . Rakan-rakan 'seperjuangan' beliau sekarang mendakwa beliau terlibat dalam pelbagai hal termasuk skandal pertukaran status tanah di Johor. Memetik dari blog Anwar Ibrahim di link berikut ;

http://anwaribrahimblog.com/2009/08/23/johor-terpaksa-membayar-ganti-rugi-kerana-muhyiddin/

Antara ulasan artikel adalah seperti berikut;

"Walaupun Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan bahawa beliau tidak pernah menjual tanah walau seinci pun kepada Singapura, tetapi beliau didakwa pernah terlibat dalam usahasama dengan syarikat dari negara itu menukar status tanah di Johor untuk memajukannya."

"Asian Wall Street Journal 16/6/95 melaporkan, di dalam dokumen Stamford kepada mahkamah, pada penghujung 1989 syarikat itu bersetuju dengan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary dan Datuk Yahya Talib untuk menubuhkan syarikat usahasama bagi membangunkan 1,766 ekar tanah syarikat itu."


"Dokumen itu menyatakan, menurut AWSJ, Syed Mokhtar dan Yahya adalah pihak “yang bertindak untuk diri mereka sendiri dan Muhyiddin"

Mungkin nampak lama laporan ASWJ , tahun 95 .. internet pun tak berapa ramai orang yang pakai . Tapi itu semua adalah bukti-bukti keculasan Muhyiddin semasa jadi MB Johor dulu , didedahkan oleh puak-puak pembangkang sendiri . Pelik kenapa Muhyiddin tak masukkan sekali hal ni dalam warkah terbuka beliau terhadap Sultan ? Sekurang-kurangnya boleh juga bersihkan tuduhan yang dibuat terhadap beliau oleh pembangkang sebelum ini.

Saturday, February 25, 2017

Selepas Hampir 20 Tahun Laungan 'Mahafiraun' Bergema di Konvensyen Reformis, Shah Alam

Ramai pejuang2 reformasi yang bermula sejak tahun 98 dulu sedar kepayahan yang dilalui dulu, atas sebab apa reformasi bermula dan siapa yang ketika itu jadi musuh ketat mereka. Gerakan reformasi bermula sejak anwar dihumbankan dalam penjara, pejuang2 reformasi dulu percaya kalau dibiarkan Mahathir terus memerintah maka keadaan akan jadi lebih buruk, korupsi,nepotisma semua-nya akan terus berleluasa . Niat mereka pada ketika itu hanya nak "selamatkan negara" dari Mahathir. Sama seperti yang berlaku pada hari ini, cerita Mahathir korup, skandal FOREX, Memali dan macam-macam lagi dijaja dalam ceramah-ceramah, rakyat dimomokkan supaya Mahathir wajib dijatuhkan kalau nak "selamatkan negara"

Hari ni dalam Konvensyen Reformis di Shah Alam , Mahathir yang datang secara mengejut di'sergah' peserta-peserta konvensyen itu. Menurut artikel yang dikeluarkan portal Malaysiakini, kehadiran Mahathir disambut dengan laungan REFORMASI , BEBAS ANWAR dan malah ada yang tanpa selindung meneriak kembali panggilan terhadap Mahathir yang agak popular satu masa dulu 'MAHAFIRAUN' . Nampaknya luka lama, pejuang-pejuang REFORMASI ni masih belum terubat walaupun Mahathir kini dah duduk sepentas dengan mereka.Mungkin ada yang kena humban dalam penjara dek gerakan REFORMASI sehingga anak bini terbiar dirumah, mungkin mangsa2 ISA masih berdendam. Mahu tak mahu Mahathir terpaksa tebalkan kulit muka untuk terus bersama-sama dalam majlis berkenaan.

Semasa ucapan alu-aluan , Pengerusi Reformis Malaysia , Saari Sungib berkata mereka disitu hanya akan bersama-sama beliau jika Mahathir turut bersama dalam kempen BEBAS ANWAR, dan dengan hati yang ikhlas meminta maaf atas kesilapan sepanjang menjadi PERDANA MENTERI . Kalau dilihat ego Mahathir, ramai boleh mengagak beliau tak akan berbuat demikian . Tindakan meminta maaf itu hanya menjadikan beliau kelihatan sangat-sangat hipokrit . Dah berdiri sepentas dengan Kit Siang satu cerita, nak minta maaf pulak satu cerita lain . Jatuh standard Mahathir kalau buat macam tu, minta maaf segala kesalahan ?? Apa yang dibuat Mahathir sepanjang pemerintahan jadi PM dulu adalah sesuatu yang dibangga puak-puak PPBM , dan modal itu diguna untuk membandingkan dengan apa yang dilakukan Najib sekarang ... kalau Mahathir minta maaf maksudnya modal tu dah tak boleh pakai lagi . Jatuh 'standard' lah dengan pemuja-pemuja .

Bila dah tak ada cara lain ... Mahathir dalam ucapannya berkata seperti berikut ;

"Apa yang utama (difikirkan semua pihak) ialah, apakah kita boleh bersatu dan jatuhkan kerajaan Najib.

"Lepas itu kalau nak ambil tindakan ke atas saya, ambik laaa..." 


Ambil tindakan ? Itu kata-kata penyedap hati saja ... Ingat pemuja-pemuja Mahathir dari PPBM tu nak biarkan saja geng-geng REFORMASI itu ambik tindakan terhadap beliau ??? Mahathir dah boleh baca semua tu ..

Monday, February 20, 2017

Skandal FOREX : Soalan Wartawan Pun Tak Terjawab, Lim Kit Siang Tawar Diri Jadi 'Jurucakap' UMNO

Lim Kit Siang hari ini menawarkan diri untuk berucap mengenai skandal FOREX Bank Negara yang menyebabkan negara ini menanggung kerugian berbillion ringgit semasa tahun 90-an. Dalam satu kenyataan seperti yang disiarkan portal berita Malaysiakini Kit Siang berkata seperti berikut ;

"(Ketua Penerangan Umno) Tan Sri Annuar Musa perlu memaklumkan dalam tempoh 48 jam akan datang sama ada saya perlu menjadual semula program mulai 25 Feb ini jika mahukan saya berucap di siri jelajah Umno dan BN yang akan dilancarkan Sabtu ini,"

Sebelum 'berbaik' dengan mantan PM, Mahathir , Lim Kit Siang merupakan antara pemimpin pembangkang yang konsisten mengkritik Mahathir disebabkan negara kerugian atau 'hilang' berbillion ringgit atas urusniaga FOREX. Malah Kit Siang telah menulis beberapa buah buku mengenai skandal berkenaan. Jelas sekali dalam tulisan beliau sebelum ini, mantan PM itu adalah individu yang sepatutnya dipertanggungjawabkan.

Kini setelah lebih 20 tahun, isu skandal FOREX dibangkitkan semula, bermula dengan pendedahan dokumen CIA mengenai skandal BMF yang membawa kepada kisah pembunuhan misteri juruaudit BMF, Jalil Ibrahim yang ditugaskan ke Hong Kong bagi tujuan siasatan. Selama ini, puak-puak pembangkang konsisten mengaitkan perkara-perkara di atas dengan Mahathir, namun kini segala tuduhan-tuduhan itu seolah-olah dilupakan bila Mahathir telah berada sepentas dengan mereka.


Ramai dikalangan ahli dan pemimpin parti pembangkang dilihat tidak senang dengan perkembangan ini apabila pemimpin-pemimpin utama mereka bersikap hipokrit. Manifestasi reaksi ini boleh dilihat dengan tindakan letak jawatan 4 orang pemimpin kanan DAP Melaka. Khabar angin mengatakan tindak tanduk mereka itu disebabkan tindakan pemimpin tertinggi DAP yang mahu menjalinkan kerjasama dengan PPBM dalam pilihanraya akan datang sedangkan Mahathir sebelum ini teruk menjejaskan imej parti DAP sebagai parti yang rasis.

Tawaran Lim Kit Siang untuk menjadi 'jurucakap' UMNO berkenaan skandal BMF itu dilihat seolah-olah ada niat lain. Tentu sekali sekiranya diberikan peluang itu, LKS akan mengambil kesempatan untuk 'spin' beberapa perkara yang pernah dilontarkan beliau dahulu. LKS tak bodoh, sebagai orang lama dalam politik, beliau tahu kerjasama dengan Mahathir penting untuk pecah belahkan undi Melayu yang menyokong UMNO, jadi besar kemungkinan beliau akan gunakan kesempatan itu untuk membela Mahathir seterusnya meletakkan kesalahan pada orang lain.

Daripada gunakan platform UMNO untuk bercerita pasal skandal FOREX, ada baiknya pihak media mengajurkan forum skandal BMF dan menjemput Lim Kit Siang dan Mahathir sama-sama menjadi ahli panel . Bukannya forum seperti ini tak pernah dibuat dulu, cuma masa tu Lim Kit Siang dan Mahathir masih tak 'ngam' macam sekarang . Jadi elok lah forum seperti ini diadakan dahulu,  atau sekurang-kurangnya Lim Kit Siang perlu beranikan diri jawab soalan wartawan berkenaan skandal FOREX sebelum bercerita untuk jadi 'jurucakap' UMNO bercerita mengenai skandal itu kepada umum.

Thursday, February 16, 2017

Soal Logo Pakatan Harapan, Pemimpin DAP Bidas Mahathir

Kita boleh nampak kebelakangan ni bila ada saja 'statement' tunjuk pandai yang dikeluarkan Mahathir pasti 'statement' itu akan dibidas segera oleh Gobind Singh Deo yang merupakan pemimpin atasan DAP . Terkini , Mahathir dalam satu kenyataan meminta supaya gabungan Pakatan Harapan menggunakan satu logo yang sama semasa PRU-14 . Mahathir berkata parti-parti pembangkang mesti mengutamakan pakatan mereka terlebih dahulu sekiranya mereka mahu berjaya dalam pilihan raya akan datang.



Tak senang dengan 'statement' yang dikeluarkan Mahathir , atau Gobind Singh sendiri mungkin dapat menghidu 'game' Mahathir, beliau membidas mantan PM yang berkuasa selama 22 tahun itu . Memetik kenyataan beliau seperti yang disiarkan portal Malaysiakini, Gobind berkata pakatan yang akan menentang BN pada PRU-14 akan datang seharusnya mengutamakan rangka kerja dasar sebelum membuat keputusan-keputsan lain. Dalam erti kata lain , Gobind mahu hala tuju yang jelas Pakatan Harapan sekiranya BN berjaya ditumbangkan. Siapa PM, siapa TPM, berapa agihan kerusi, jawatan2 Menteri, dan macam-macam lagi lah.



Sehingga sekarang hala tuju Pakatan Harapan yang dimaksudkan Gobind masih tak jelas. Tetapi nampaknya Mahathir beria-ia dan bertindak seolah-olah beliau mengepalai Pakatan itu , ini jelas menimbulkan rasa tak senang di kalangan beberapa pemimpin parti Pakatan. PPBM hanyalah parti baru dalam Pakatan , dan pembahagian kerusi untuk PPBM pun masih belum tentu , ini kan pula cerita soal jawatan-jawatan penting. 

Bila ditanya siapa PM dan TPM sekiranya BN berjaya tumbang pada PRU-14, Mahathir pernah berkata bahawa ini bukan soal pokok dan tidak akan timbul sehingga mereka menang PRU, ramai lagi pemimpin pembangkang yang cuba berdolak dalik tak nak bercerita pasal hal ni walhal ini lah asas utama yang perlu dipersetujui sebelum lambang parti yang sama digunakan oleh Pakatan Harapan

Tuesday, February 14, 2017

Mahathir Jadi Ketua Bahagian PPBM Langkawi , Ainina Murung..Mukhriz Senyum Lebar

Tahniah kepada mantan PM , Mahathir kerana dilantik jadi Ketua Bahagian PPBM Pulau Langkawi . Baru berlegar-legar ceritanya di newsfeed meda sosial. Siapa sangka dalam usia 90-an , Mahathir telah berjaya dilantik menjadi Ketua Bahagian PPBM di Pulau Langkawi. Memang mengejutkan kerana selama ini kita sangka orang lain yang akan naik jadi ketua di Pulau Langkawi tu ? Ohh ya , maksud aku, salah seorang perempuan ex-UMNO dari Langkawi yang beria-beria berucap nak menjatuhkan Najib semasa pra penubuhan parti PPBM.



Bagi PPBM Pulau Langkawi adalah tempat selamat untuk parti itu , mana tak selamat ? Pulau Langkawi itu sendiri sinonim dengan Mahathir , banyak projek di Langkawi dah dibuat selama beliau menjadi Perdana Menteri . Jadi mengikut logik pendukong-pendukong PPBM , Langkawi adalah kubu kuat mereka. Persoalan kini ialah, bila tiba pilihanraya nanti siapa akan jadi calon di Langkawi? Apa yang kita boleh nampak sekarang ialah Mahathir tak akan jadi calon, cuma yang mungkin akan diletak menjadi calon nanti adalah proksi beliau ...siapa proksi beliau ?? Sendiri mau paham la..

Mahathir memang bijak, dia dah dapat menghidu tindak tanduk salah seorang penaja PPBM iaitu Anina yang benar-benar berminat untuk bertanding di Pulau Langkawi , dalam masa yang sama kedengaran juga desas desus Mukhriz juga berminat bertanding di tempat yang sama. Masing-masing tahu parlimen Pulau Langkawi adalah parlimen boleh menang PPBM jadi semua menunjuk minat di situ.  Jadi sebagai bapak, elok lah pentingkan darah daging sendiri daripada orang luar ... cuma bila nak bagi nampak benda tu tertib, elok lah dibuat secara langkah demi langkah ...Langkah pertama jadi Ketua Bahagian , langkah kedua lantik AJK2 Bahagian a.k.a kroni yang boleh dipercayai ... langkah seterusnya laksanakan objektif sebenar .. bijak bijak bijak .. 

Masih Ada Sisa Kebencian DAP Terhadap Mahathir ?

Antara pemimpin DAP yang dilihat agak berprinsip berbanding pemimpin-pemimpin lain ialah mendiang Karpal Singh . Mendiang Karpal Singh bukan macam Kit Siang dan Guan Eng, bila pendirian dia anti-Mahathir, sampai ke mati pun dia akan anti Mahathir.



Pendirian yang serupa dilihat ada dalam diri anak kepada Karpal Singh, Gobind Singh . Beberapa hari sebelum ini Gobind Singh memalukan Zaid Ibrahim , apabila menyanggah kenyataaan Zaid yang cuba menggambarkan Mahathir sebagai 'de facto leader' kepada Pakatan Harapan.

Gobind berkata beliau pelik dengan kenyataan Zaid Ibrahim itu, Zaid katanya sepatutnya mendapat konsultansi ketua-ketua dalam DAP sebelum memandai-mandai membuat kenyataan dalam media.



Hari ini, Gobind sekali lagi menunjukkan yang beliau tak berapa gemar dengan mantan Perdana Menteri itu . Gobind memberi respond kepada satu kenyataan yang dibuat oleh Menteri Ismail Sabri yang kononnya kini Lim Kit Siang bergantung sepenuhnya kepada Mahathir kerana mantan PM itu satu-satunya individu yang boleh selamatkan Guan Eng dari dipenjara.

Jelas apa yang dikatakan Menteri itu hanyalah satu sindirin atau sarcasm kepada Lim Kit Siang dan Mahathir ,  tak perlu ambil serius pun. Namun Gobind Singh mungkin berasa agak panas bila Mahathir sekali lagi ditunjukkan sebagai 'orang penting' kepada DAP sehingga supremasi leader DAP Lim Kit Siang perlu bantuan beliau.  Gobind Singh sedaya upaya mahu menunjukkan mantan Perdana Menteri itu bukanlah penting seperti yang cuba digambarkan. Jelas nampak ada hal yang tak disenangi Gobind terhadap mantan PM itu.

Monday, February 13, 2017

Terlalu Ramai Kakitangan Awam Punca Ketidakcekapan Urus Tadbir Kewangan ?

Memetik artikel yang dikeluarkan portal Malaysiakini hari ini, Malaysia dikatakan mempunyai lebih kurang 1.6 juta penjawat awam dan peruntukkan sehingga RM76 billion setahun digunakan bagi tujuan penggajian dan elaun , RM21.6 billion lagi dibelanjakan untuk pencen. Jadi jumlah keseluruhan yang dibelanjakan kerajaan Malaysia untuk penjawat awam berjumlah RM97.6 billion ! Satu jumlah yang agak besar.

Tan Sri Mohd Sheriff Mohd Kassim dalam kenyataannya berkata, adalah lebih elok kerajaan bertindak mengecilkan saiz perkhidmatan awam selagi termampu. Beliau berkata keadaan akan menjadi sangat serius apabila Malaysia terjerumus dalam krisis kewangan dan kerajaan akan menghadapi masalah pada ketika itu untuk menanggung beban ini.

Berdasarkan statistik yang dikeluarkan JPA Malaysia, jumlah penjawat awam pada tahun 2015 adalah sebanyak 1,268,758 orang. Beerti dari perangkaan terkini, jumlah itu telah meningkat sehingga lebih kurang 300,000 orang.  Kita sedia maklum, majoriti yang menjadi penjawat awam adalah kaum Melayu dan Bumiputera. Dengan mengambilkira alasan jumlah perbelanjaan yang terlalu tinggi untuk penjawat awam, mungkin kita juga perlu ambilkira jumlah yang akan menganggur sekiranya operasi mengurangkan penjawat awam ini dilaksanakan ?

Pada tahun Oktober 2013, wakil parlimen DAP Lim Kit Siang pernah menyatakan nisbah kakitangan awam-penduduk di Malaysia adalah paling tinggi di Asia Pasifik . Malah pada Oktober 2016, seorang lagi ahli parlimen DAP , Tony Pua mengatakan bahawa penjawat awam membebankan kerajaan. Kenyataan yang dikeluarkan hari ini oleh Tan Sri Mohd Sheriff seolah-olah membenarkan kenyataan-kenyataan yang pernah dibuat oleh pemimpin DAP sebelum ini.

Dengan mengambilkira kenyataan-kenyataan yang dibuat ini, adakah kita boleh jangkakan sekiranya Putrajaya diambilalih oleh Pembangkang maka jumlah kakitangan awam akan dikecilkan ? Sekiranya ini berlaku, apa yang kita boleh nampak ialah kadar pengangguran akan meningkat dan majoriti daripadanya adalah Melayu/Bumiputera. Mungkin sekarang penjawat-penjawat awam yang menyokong pembangkang masih tak nampak hal-hal seperti ini. Mereka berasa selamat sekiranya negara ditadbir oleh kuasa baru,kerana katanya harga-harga barangan akan turun .

Namun sejauh manakah kebenaran itu, apa yang paling dibimbangi ialah kos kehidupan akan makin meningkat dan ramai penjawat-penjawat awam pula akan kehilangan kerja dek kerana polisi 'penjimatan' yang dibuat ini. Mungkin ada yang beranggapan ini hanya propaganda nak menakutkan penjawat awam supaya terus mengundi kerajaan BN, namun kalau diteliti kembali arkib2 berita-berita lepas ... memang sebelah 'sana' cukup konsisten dan berulangkali menyebut penjawat awam di Malaysia ni terlalu ramai dan membebankan.

Wednesday, February 8, 2017

Skandal BMF & Forex : Kit Siang Kekal Pendirian, Wartawan Kena Marah & Mantan PM Kesipuan

Pada hari Zaid Ibrahim seorang bekas Menteri dari UMNO diterima masuk menjadi macai DAP secara rasmi, tindak tanduk Lim Kit Siang yang menggelabah bila ditanya soalan 'panas' oleh seorang wartawan dalam sidang media selepas itu menjadi tanda tanya. Dari kejauhan (walaupun hanya bersebelahan) di meja yang sama dalam sidang media itu, mantan Perdana Menteri Malaysia yang tersohor hanya memandang dalam kesayupan.


Terlihat juga beberapa pemimpin pembangkang, termasuk Zaid Ibrahim sendiri seolah-olah cuba sedaya upaya untuk menahan ketawa selepas soalan 'panas' itu dihamburkan kepada Lim Kit Siang. Keadaan menjadi sangat pelik sekali , orang putih kata 'awkward' , Kit Siang tak mahu situasi 'awkward' itu menjadi lebih panjang maka beliau dengan pantas memarahi wartawan berkenaan.

Memetik laporan Malaysiakini, Kit Siang mengecam wartawan berkenaan kerana bertanya soalan-soalan yang agak 'panas' kepada beliau . Wartawan berkenaan seolah-olah cuba diperlihatkan sebagai seorang yang bodoh bila bertanya kepada Kit Siang berkenaan pendirian beliau satu ketika dahulu berkenaan skandal BMF dan FOREX ?

Malah Kit Siang sendiri banyak menulis artikel dan menulis buku berkenaan skandal-skandal itu . Sudah tentu dalam tulisan beliau itu mantan PM yang sedang duduk di sebelah beliau semasa sidang media itu , dihantam teruk-teruk.  Wartawan tu tanya pendirian je pun ?? Adakah Kit Siang sudah U-TURN dan sedia memaafkan Mahathir sekarang?

"How have I said it differently? How? You can't substantiate it, you are making a baseless allegation (Macam mana cakap saya berbeza? Macam mana? Kamu tak boleh buktikannya, kamu membuat dakwaan tidak berasas).

"You prove it! If not you are making a baseless allegation (Kamu buktikannya! Jika tidak, kamu membuat dakwaan tidak berasas,"

Dari cara jawapan Kit Siang itu, jelas menunjukkan beliau masih kukuh dengan pendirian mengatakan ada hanky-panky dalam skandal BMF dan FOREX itu , cuma cara jawapan beliau itu tak memfokuskan pada jawapan itu sendiri , kalau betul lah dia masih kekal dengan pendirian dulu , Mahathir masih lagi 'orang yang bersalah' pada pandangan beliau . Cuma dalam berita di 'highlite' kan Kit Siang marah wartawan , depa tak highlite Kit Siang kekal pendirian mengenai skandal BMF dan FOREX . Ini semua sebab nak jaga hati mantan PM babe ...tapi Mahathir pun tak bodoh, dia secara tak langsung terkena pukulan sekelepet di muka dengan respon yang diberikan Kit Siang kepada wartawan berkenaan.

Walau apa pun ceritanya, hari ini GERAMM atau Gerakan Media Merdeka sudah hantam sama Lim Kit Siang . Takkan sebab wartawan tanya soalan provokatif ko melompat uncle ???  Najib pun biasa ja depa dok tanya soalan provokatif, tapi PM buat tak layan ja

Friday, February 3, 2017

Kerjasama PPBM - PAS : Mukhriz 'cover' Malu , Guan Eng Keliru

Seperti yang dijangka, Parti Putar Belit Malaysia (PPBM) sememangnya telah membuat 'statement' media yang mengelirukan orang ramai dan sekutu-sekutu-nya berhubung kerjasama yang akan diadakan dengan PAS . Mesyuarat yang diadakan dengan Timbalan Presiden PAS pada hari Rabu itu digunakan persepsi bagi menimbulkan 'feel good factor' kepada parti itu. Ramai yang dah bergembira, termasuk DAP sendiri bila Mukhriz Mahathir memwar-warkan kononnya akan wujud pakatan PPBM dengan PAS bagi menghadapi PRU-14.


Tak berapa lama lepas tu, satu kenyataan rasmi dibuat oleh PAS pusat , seperti yang disiarkan laman web parti itu seperti berikut ;

https://pas.org.my/artikel-umum/10788-kenyataan-media-pas-pusat

Kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man dilihat seolah cuba membetulkan persepsi yang ditimbulkan oleh Timbalan Presiden PPBM, Mukhriz Mahathir . Apa agaknya reaksi Mukhriz selepas respon balas PAS tak seperti yang diharapkan? Malah respon PAS itu juga menunjukkan seolah-olah PPBM berada dalam keadaan yang amat terdesak mahu bersungguh bekerjasama dengan PAS. Kenyataan balas PAS itu mungkin kerana parti itu sedar, DAP mungkin akan mempergunakan PAS melalui PPBM .

Dalam siaran media yang dikeluarkan PAS itu, jelas tertulis segala keputusan adalah dengan berpandukan Majlis Syura Ulamak PAS. Siap 'bold' lagi . Jadi dengan penjelasan yang dibuat oleh PAS itu adakah penyokong-penyokong PPBM dan sekutu-sekutunya akan kembali menyambung sumpah seranah terhadap PAS ? Antara yang dilihat memberi respon paling awal ialah Ketua Menteri Pulau Pinang yang kononnya keliru dengan pertemuan PPBM-PAS baru-baru ini.

Berdasarkan petikan artikel Malaysiakini;

https://www.malaysiakini.com/news/371296

Lim Guan berkata Mukhriz seolah-olah keliru berhubung dengan kenyataan yang dikeluarkan Presiden PAS, Hadi Awang selepas pertemuan itu apabila menyatakan

"Sebarang keputusan rasmi perlu secara kolektif dibuat oleh jawatankuasa pusat PAS dan bukan oleh seorang individu".

Disini kita nampak siapa sebenarnya yang keliru atau cuba nak menipu ? Peliknya si Lim Guan Eng pulak yang sibuk-sibuk dengan keputusan hasil perbincangan PAS dan PPBM kenapa pulak ? PAS dengan jelas menggariskan syarat , nak bersepakat dengan PAS mesti putus segala hubungan dengan DAP dan AMANAH. Dalam kenyataan Lim Guan Eng itu, beliau ada berkata akan berjumpa dengan Mukhriz di KL pada 7 Feb kelak. Di sini saja dah nampak hubungan antara PPBM dan DAP masih mesra ... nampaknya PPBM macam tak minat kerjasama dengan PAS ? Tak gitu?

Thursday, February 2, 2017

Sejauh Mana Kerjasama Parti Putar Belit Malaysia (PPBM) dengan PAS ?

Beberapa minggu lepas, bukan main lagi mantan PM , Mahathir dalam satu kenyataan berkata PPBM tak perlu PAS kerana sikap angkuh mereka. Dalam satu temubual media,  Mahathir berkata seperti berikut ;

“Kita telah bersedia untuk pertaru­ngan tiga penjuru. Kita perlu menentang Pas. Kami rasa dalam kebanyakan keadaan, kita boleh menewaskan Pas dan BN juga,” 

Selepas kenyataan angkuh tak perlukan PAS itu tiba-tiba semalam anak Mahathir sama-sama dengan Tuan Ibrahim Tuan Man, Timbalan Presiden PAS dah bersetuju untuk bentuk jawatankuasa teknikal antara kedua parti itu bagi menghadapi PRU-14.

Apa punya cerita ni ? Nampak tak hipokrasi tahap tertinggi beliau ? Penyokong-penyokong PPBM yang sebelum ini menuduh PAS sebagai macai UMNO bersorak gembira dengan perkhabaran semalam, kononnya PAS akhirnya akan kerjasama dengan PPBM disebalik pertelingkahan dan penghinaan yang dibuat oleh mantan PM sebelum ini.

Sesuai dengan dengan pemimpin-pemimpinnya yang cukup hebat putar belit , sesuai-lah singkatan PPBM diberikan kepada parti serpihan UMNO itu . Parti Putar Belit Malaysia (PPBM) . Mana tidaknya , satu ketika dulu Anwar , Kit Siang , Nik Aziz dihantam kaw-kaw , sekarang depa sudah putar belit ... kemudian kes terbaru hantam PAS kaw-kaw kononnya jadi punca perpecahan pembangkang, kini depa putar belit lagi .

Wakil PAS iaitu Timbalan Presiden, Tuan Ibrahim Tuan Man dalam perbincangan semalam bersama wakil PPBM , Mukhirz Mahathir bersetuju untuk membentuk jawatankuasa bagi merangka kerjasama. Itu baru 'first step' , belum ada kata putus dan belum apa-apa lagi, ramai pemimpin-pemimpin PAS yang lain berasa skeptikal dengan tujuan kerjasama ini, Dewan Ulama PAS yang dihubungi selepas itu, membuat kenyataan syarat utama untuk kerjasama PAS - PPBM ialah melupakan kerjasama politik dengan DAP dan PAN (Datuk Dr. Mahfodz Mohamed) . Kalau dilihat dan dianalisan dalam ceramah-ceramah politik sebelum ini, PPBM dilihat lebih mesra dengan DAP dan PAN berbanding PAS itu sendiri . Memang hebat permainan politik putar belit PPBM ini