Friday, January 27, 2017

Skandal Forex Punca Ringgit Jatuh Dari RM2.5/USD hingga RM3.8/USD ?

Pada 2 Jun 2012, satu forum yang dianjurkan Penang Instute di Dewan Sri Pinang membahaskan perihal "Skandal Forex Bank Negara" . Forum itu membariskan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Ketua Pembangkang pada ketika itu Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Forum itu membicarakan peranan yang dimainkan Bank Negara pada tahun 1992 dalam urusniaga forex yang menyebabkan negara kehilangan sehingga RM30 Billion . Bayangkan berapa besar jumlah RM30 Billion semasa tahun 1992 jika ditukar nilainya ke masa kini ? Dalam forum berkenaan juga dipersoalkan , kenapa sehingga selepas 20 tahun tiada penjelasan atau apa-apa tindakan yang diambil ? Kerajaan pimpinan mantan PM pada ketika itu Mahathir tidak mengambil tindakan secara agresif dalam memberi penjelasan kepada rakyat.

 Bila skandal forex berlaku, ramai yang mempersoalkan , bukan sahaja dari pembangkang malah juga dari penyokong-penyokong kerajaan. Namun dek kerana pada ketika itu, tiada internet, tiada FB dan media arus perdana di kawal oleh kerajaan sepenuhnya. Maka rasa ketidak-puasan hati tidak dapat dilahirkan. Ketika skandal forex berlaku, Anwar Ibrahim masih bersama parti Barisan Nasional dan menjawat jawatan Menteri Kewangan semasa skandal itu berlaku dan sudah tentu beliau tahu banyak berkenaan hal itu,



Merujuk kepada satu artikel yang disiarkan portal Keadilan Daily di url berkaitan perihal forum yang diadakan di Pulau Pinang itu ,

http://www.keadilandaily.com/kjaan-tak-ambil-tindakan-skandal-forex-pada-1992-anwar/ 

Anwar antara lain menyatakan individu utama dalam kes tersebut ialah bekas menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin dan juga Tan Sri Nor Mohamed Yakcop yang mengetuai jabatan perdagangan mawatang di Bank Negara ketika itu. 

“Ini mempamerkan wajah sebenar penyangak dan mereka yang korup dalam mengendalikan wang negara,” katanya yang menambah isu mengenai spekulasi mata wang Yen dan Dollar Amerika bermula sejak 1989 lagi. 

“Akhirnya apabila kehilangan wang negara yang begitu besar berlaku, tiada pihak yang berani untuk membawa ke muka pengadilan spekulator yang bertanggungjawab,” kata beliau. 


 Siapa sangka selepas 6 tahun skandal forex negara, nilai matawang Malaysia yang asalnya 1USD bersamaan lebih kurang RM2.5 terus meningkat mendadak sehingga paras tertinggi RM 4.8 ? Peninggkatan mendadak sehingga 92% ! Pada ketika Najib Razak mengambil-alih pimpinan kerajaan dari Abdullah Badawi, nilai tukaran USD-MYR ialah pada tahun RM3.7/USD dan nilai ringgit terus kukuh pada purata RM3.0/USD dari awal 2011 hingga pertengahan 2013 sebelum disabotaj oleh geng-geng pelaku skandal forex 1992. Namun sehingga kita kejatuhan nilai matawang hanyalah pada tahap 50% jika dibandingkan dengan prestasi terbaik pada 2011 hingga 2013.

Dek kerana mantan PM gemar mengkritik tanpa melihat semula kesilapan-kesilapan yang pernah dilakukan dahulu, maka kini cerita-cerita lama beliau dah dikorek semua . Bahan dah tersedia ada, iaitu bahan-bahan yang disediakan oleh sekutu-sekutu beliau sendiri kini ? Takkan lah DAP , PKR , PAS nak kata bahan-bahan yang dijaja mereka pada satu ketika dulu di ceramah-ceramah hanyalah tipu belaka ? Atau adakah DAP, PAS , PKR nak kata apa yang berlaku hingga menyebabkan secara langsung kehilangan/kerugian RM30 billion duit negara boleh dimaafkan sebab Mahathir kini dah bersama mereka? Tak mustahil soal RM2.6 billion milik 1MDB yang kononnya hilang tu pun boleh dilupakan kalau-kalau Najib Razak berdiri bersama-sama mereka pula ? Munafik sungguh !!

Tuesday, January 17, 2017

Projek Perumahan Mewah, Mahathir Patut Tegur DAP Juga di Pulau Pinang

Selepas dibidas Sultan Johor semalam, hari ini Mahathir tampil menjawab beberapa perkara yang dinyatakan dalam portal online The Star semalam. Seperti yang dijangka, pasti akan ada saja komen-komen yang berniat menghasut dan merendah-rendahkan institusi kesultanan di negara ini. Beberapa komentar juga dilihat agak kurang ajar, seperti tidak ambil pengajaran daripada beberapa kes penahanan sebelum ini kerana bersikap biadap, menghina Sultan dalam media sosial.



Berbalik kepada jawaban Mahathir kepada Sultan, perkara-perkara yang dibangkitkan seolah-olah hanya negeri Johor adalah satu-satunya negeri di dalam Malaysia ini yang mempunyai pelaburan berbillion dari negara China bagi projek-projek pembangunan hartanah . Seolah-olah hanya negeri Johor yang mempunyai projek-projek pembangunan hartanah mewah yang mana pelabur utamanya adalah dari negara China.

Mahathir menyatakan kebimbangannya adalah berasaskan kemampuan rakyat negara ini memiliki hartanah-hartanah mewah yang dibangunkan di Johor dan akhirnya akibat ketidak mampuan ini, rakyat dari negara asing yang akan membeli hartanah-hartanah disini. Soal rakyat negara asing membeli hartanah di sini bukan soal baru, ia dah dibangkitkan sebelum ini bila projek-projek pembangunan hartanah mewah dibuat di Pulau Pinang .



Adakah yang membeli hartanah-hartanah mewah ini rakyat tempatan ? Pernah dengar pasal Bayan Mutiara, Penang World City, Seri Tanjung Pinang? dan macam-macam lagi. Di Selangor pula pernah kita dengar pasal Datum Jelatek ? Ini semua projek-projek mewah yang mana, orang-orang kaya dari luar negara je yang mampu beli. Jadi sekiranya Mahathir ingin menggunakan nas-nas bagi menjawab bidasan Sultan Johor, beliau sepatutnya adil dengan turut menegur sekutu-sekutu-nya terutama di Penang dan Selangor kerana turut melakukan hal yang serupa .

Monday, January 16, 2017

"Jual Negara" , Mahathir dibidas Sultan Johor

Kenyataan Mahathir sebelum ini berkaitan tuduhan membawa masuk 700,000 warga asing dari Tanah Besar China untuk menetap di Forest City, Johor Bharu sekali lagi menjadi berita sensasi apabila Sultan Johor membidas tuduhan yang dibuat itu. Artikel ekslusif yang disiarkan portal berita The Star itu antara lain menulis Sultan Johor jelas kecewa dengan tuduhan yang dibuat oleh mantan Perdana Menteri itu dan menganggap ia adalah satu tuduhan keterlaluan.



Sultan Johor berkata Mahathir cuba memberi gambaran kononnya kedaulatan negeri Johor akan 'terjual' kepada orang asing , malah turut membandingkan sejarah bagaimana Johor menyerahkan Singapura kepada pihak British satu ketika dulu. Sultan Johor berkata beliau tidak mahu mencampuri urusan politik tetapi perlu membetulkan persepsi yang ditimbulkan oleh individu-individu yang berkepentingan ini.  

Mahathir dilihat cuba menimbulkan rasa takut, menggunakan sentimen bangsa bagi memenuhi aspirasi politik beliau yang dilihat sebagai satu tindakan penting diri dan oppurtunis. Mahathir sendiri semasa menjadi Perdana Menteri telah melancarkan projek Malaysia My 2nd Home (MM2H) pada 2002 yang mana warga-warga asing digalakkan untuk membeli hartanah-hartanah di Malaysia.

Sultan Ibrahim menekankan bahawa projek Forest City yang sedang dibangunkan itu bukan hanya untuk pelabur-pelabur dari China, tetapi juga untuk semua termasuk rakyat Johor.  Kesan dari pembangunan projek ini adalah agak besar termasuk dari segi pulangan kepada kerajaan negeri malah sebanyak 200,000 peluang pekerjaan yang baru akan diwujudkan. 





Thursday, January 12, 2017

PTD Difitnah Kutuk PM ?

Tak dinafikan setiap rakyat ada pandangan politik masing-masing, termasuk yang bertugas sebagai penjawat awam . Ada penjawat awam negeri Pulau Pinang dan Selangor yang tak suka dengan boss mereka , ada juga penjawat awam kerajaan persekutuan yang tak suka dengan PM. Cuma mereka ni kena ingat, bila dah jadi penjawat awam slogan "saya yang menurut perintah" tu harus jadi keutamaan . Ini soal nak jaga periuk nasik sendiri. 


Sebelum ni kita pernah tengok tindakan keras Lim Guan Eng yang memecat penjawat awam kerana dikatakan tidak bersetuju dengan beberapa polisi beliau, malah orang yang dipecat Guan Eng tu bukan orang lain pun, kawan-kawan dalam Pakatan Rakyat juga. Di pihak kerajaan persekutuan pulak, memang ada ramai penjawat awam yang secara keras mengkritik kerajaan secara terbuka di laman-laman sosial, tapi mereka ni memang jarang sangat dikenakan tindakan. Maklumlah, tiada yang memantau.

Makin lama, trend mengutuk kerajaan dan pemimpin-pemimpin di kalangan penjawat awam makin menjadi . Sebab-nya , tak ada tindakan yang dikenakan dan tidak ada yang pulak yang memantau. Makin lama makin naik kepala, ada di kalangan mereka bertindak keterlaluan bila mendedahkan dokumen-dokumen rahsia. Yang mendedahkan ini pun bukan pangkat kecik-kecik , ada jawatan lah jugak. Tak cukup dengan itu, bila dah besar kepala ada yang berani berdiri sepentas dengan pemimpin-pemimpin pembangkang dalam ceramah. 

Dey, nak masuk politik letak jawatan je la sebagai penjawat awam..macam mana ko sebagai penyokong pembangkang boleh bagi keyakinan kepada pihak kerajaan yang ko betul-betul akan bantu menaikkan kerajaan dan bukannya kasi sabotaj . Di pihak kerajaan pulak takkan nak dibiarkan parasit-parasit macam ni wujud ? Lama-lama kena sabotaj dek kebodohan sendiri tak pantau musuh-musuh dalam selimut. 

Nak dijadikan cerita, seorang penjawat awam bertaraf PTD mengutuk, mencaci dan mencerca Najib Razak dalam akaun FB beliau. Dikatakan beliau sekarang berkhidmat di Kedutaan Filipina. Mungkin dah berada jauh di perantauan, si penjawat awam ni dah lupa kerajaan ni masih diperintah di bawah pimpinan Najib Razak. Mujurlah sekarang ni atas inisiatif kumpulan tertentu dah diwujudkan 'gestapo' penyokong kerajaan yang memantau akaun-akaun FB penjawat awam, baik yang menggunakan nama sendiri atau nama glamour . Katanya mamat PTD yang menghina Najib Razak tu dah dipanggil balik hari ni.  Entah apa alasan yang akan diberikan.

Kalau zaman dulu orang kata terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata tak boleh diundur ... Masalah zaman sekarang ialah terlajak tekan kunci keyboard, depa akan kata akaun FB kena hack ...

Tuesday, January 10, 2017

"Rakyat Menderita,Pemimpin Cuti Luar Negara" : 'Statement' Raja Bahrin Terpalit Muka Sendiri

Raja Bahrin, Ketua PAN Terengganu 'menggelupur' memberi reaksi balas dalam satu sidang media hari ini apabila sebuah mendakwa beliau bercuti mewah dan mengabaikan mangsa banjir baru baru ni.


Dalam sidang media itu, Raja Bahrin juga telah menyiapkan 'presentation slides' bagi membuktikan beliau sebenarnya membantu mangsa-mangsa banjir dan bukannya bercuti di London pada ketika itu.
Raja Baharin mendakwa lawatan beliau ke UK adalah di waktu sebelumnya, bersama dengan beberapa pemimpin PAN atas urusan kerja. 

Setelah menyemak balik kembali cerita2 sensasi di media sosial mengenai lawatan Raja Baharin ke UK, rupanya lawatan di buat masa bulan Oktober, maklumat diperoleh dari gambar instagram isteri Raja Bahrin, Norym Aziz yang berposing di sana.

Cerita percutian Raja Bahrin timbul bila beliau mempersoalkan cuti PM ke Australia bersama keluar, kenyataan yang dibuat sebelum itu mempersoalkan tindakan PM bercuti di luar negara sedangkan rakyat dalam kesempitan, ekonomi tak  baik dan mcm2 lagi tuduhan terhadap PM kononnya tak prihatin sebab bercuti.

Tapi bila dicuit Raja Bahrin cepat tersentap. Tahu marah bila gambar-gambar santai bersama sama keluarga di oversea tersebar di media sosial. Nak salahkan siapa, takkan bini kot? Gambar tu semua bukan private dan di share di media sosial yang mana Noryn Aziz mmg ada ramai peminat.
Rakyat nampak perangai hipokrit Ketua PAN Terengganu ni bila dia mempersoalkan Najib dan keluarga bercuti di luar negara, sedangkan dia sendiri buat perkara yang sama. Dan jangan tipu la..ramai lagi pemimpin2 dari kerjaan atau pembangkang masih bercuti di luar negara dikala nilai RM sangat lemah.

Sebenarnya bukan pemimpin saja, malah masih ramai lagi rakyat negara ni masih bernafsu ke luar negara, walaupun di sogokkan dengan berita ekonomi tenat dan sebagainya. Kalau tenat sangat, kenapa Raja Bahrin masih ada masa bercuti-cuti London semasa Oktober 2016? Bukankah cerita ekonomi tenat dan rakyat menderita dijaja lama sebelum tu lagi.  Melampau betul munafiq-nya, nak propa sikit-sikit dah la, cermin diri dulu

Wednesday, January 4, 2017

Mohon Datuk Bahri ex-SPRM Dedah Senarai Pemberi & Penerima Rasuah

Semalam bekas pegawai SPRM punya propa , kononnya nak bersara awal sebab alasan kecewa dengan siasatan SRC . Kononnya dia lah yang berintegriti dan sebagainya, tapi mungkin dia dah lupa kesah pasal dia dan isteri pun orang dok cerita juga.  Portal-portal pembangkang bukan main lagi menjaja cerita , nak tunjukkan Datuk Bahri ni macam hero . Ini semua modus operandi yang sama, ingat tak cerita apa ke nama Mejar 'airforce' yang berhenti tu, kononnya sebab tolak kerajaan yang takde integriti dan macam2 lagi, mula-mula dilambung bagai hero, dah ke mana dia sekarang? Senyap ja ... yea lah dengar khabar dalam office Lim Guan Eng, mungkin kenyang lah tu.

Berbalik kepada cerita Datuk Bahri ex-SPRM ni, lepas dia buat kenyataan dramatik semalam. Macam-macam respond la keluar dalam sosial media, termasuklah dalam blog ni sendiri. Semalam aku tulis takde lah hentam pun, setakat sinikal gitu-gitu je. Menteri pun ada bagi respond juga, Datuk Rahman Dahlan kata tak semua kes SPRM masuk mahkamah, jadi signal dia pada Datuk Bahri ni ialah tok sah dok berdrama bagai, beberapa jam lepas tu pulak kenyataan rasmi dibuat oleh SPRM sendiri pasal persaraan awal Datuk Bahri. Memang malu besar lerr.... sebab SPRM cerita hal yang betul. Dalam press statement SPRM, depa kata Datuk Bahri dah dihubungi berkaitan apa yang diucapkan beliau seperti dalam artikel-artikel dan Datuk Bahri menafikan.

Apa game yang Datuk Bahri buat ni, dia mungkin risau ... silap haribulan pencen persaraan tak dapat sebab langgar peraturan-peraturan penjawat awam dengan buat kenyataan berbaur fitnah di media. Kah kah kah . Malangnya selepas keluar statement dari SPRM, Menteri dan lain-lain lagi , Datuk Bahri dah kepanasan dek kena cucuk bertalu-talu. Maka keluarlah satu lagi artikel di Malaysiakini pro pembangkang dengan tajuk "Jangan Cabar Saya, kata Bekas Pengarah SPRM" .



Ini statement Datuk Bahri yang paling jilake... kah kah kah

“Jangan cabar saya. Saya tahu semua pemberi rasuah dan pengambil rasuah.

“Ya, pengamal rasuah dan jangan cuba nak jadi juara kepada rakyat di luar sana,” katanya lagi.

Sebenarnya, kami rakyat nak sangat tau dengan segera siapa semua pemberi rasuah dan pengambil rasuah tu ??? Mohon dikeluarkan secara pantas , jangan keluarkan secara terpilih pulak . Kalau Datuk Bahri bagi senarai secara terpilih maksudnya dia pun dua kali lima ja la ... tak jujur dalam menjalankan tugas . Berikut adalah status FB Jalil Backer yang memberi komentar dengan kenyataan Datuk Bahri,

Tidak Payah Ugut, Dedahkan sahaja

Datuk Bahri Mohd Zin (bekas SPRM) kamu hendak dedahkan apa pun silakan. Jangan ugut-ugut orang.

Ini kenyataan kamu kepada Malaysiakini:

“Jangan cabar saya. Saya tahu semua pemberi rasuah dan pengambil rasuah."
Sekarang sebagai rakyat Malaysia saya cabar kamu dedahkan semua.
Kamu kata kenal semua pemberi dan pengamal rasuah. Maknanya kamu kenal ramai tapi melakukan siasatan terpilih sahaja? Atau kamu mendiamkan diri dalam banyak kes sebab kamu ada laba?
Sejak kamu pohon bersara 6 bulan lalu ramai pegawai kanan kerajaan telah didakwa. Maknanya sebelum ini kamu buat apa? Kerja politik orang tertentu?

Tuesday, January 3, 2017

Selepas Setahun Kontroversi 'Bersekongkol' dengan Pembangkang, Pegawai SPRM Pilih Bersara Awal

Datuk Bahri Mohamad Zain yang sebelum ni menjawat jawatan Pengarah Siasatan Khas SPRM hari ini dikatakan telah bersara lebih awal dari tempoh sepatutnya. Beliau sebelum ini dilihat agak kritis dalam siasatan yang melibatkan 1MDB & SRC International. Daripada petikan-petikan artikel pro-pembangkang, persaraan awal itu dikatakan kerana Bahri kecewa dengan hasil siasatan terhadap SRC. Bahri sebelum ini juga diwar-warkan mempunyai ketidakserasian dengan beberapa pegawai tertinggi SPRM termasuk pendapat mengenai hasil siasatan.


Dari laman web SPRM,

"Sebagaimana disebutkan dalam kenyataan media bertarikh 3 Ogos 2015, hasil siasatan SPRM mendapati dana sebanyak RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun milik YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah derma yang disumbangkan oleh pihak tertentu. SPRM tidak boleh mendedahkan identiti pihak yang mendermakan dana RM2.6 bilion kepada YAB Perdana Menteri."

"Bagaimanapun untuk makluman orang ramai, SPRM telah memperoleh penjelasan daripada pihak penderma tentang derma yang diberi kepada YAB Perdana Menteri. SPRM telah mendapat tahu tentang butir penderma melalui dokumen yang diambil dari bank dan didapati bahawa terdapat empat surat yang diserahkan kepada pihak bank apabila jumlah wang yang besar dimasukkan ke dalam akaun YAB Perdana Menteri. Dalam dokumen itu ada dijelaskan bahawa sumbangan RM2.6 bilion adalah sebagai derma. SPRM telah mendapatkan penjelasan daripada pihak penderma yang berasal dari Timur Tengah dan pihak berkaitan juga telah mengesahkan sumbangan derma tersebut. Sumbangan derma RM2.6 billion itu tiada kaitan langsung dengan 1MDB. Perbincangan juga telah diadakan dengan Peguam Negara Malaysia yang meminta supaya SPRM membuat penjelasan mengenai perkara ini sementara siasatan masih dijalankan. Sehubungan itu, SPRM juga ingin memaklumkan bahawa YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan diminta untuk memberi penjelasan mengenai sumbangan derma yang diterima beliau kepada SPRM."

"SPRM juga ingin mengulangi bahawa siasatan berkenaan isu SRC International yang melibatkan dana RM4 bilion masih dijalankan oleh SPRM. Siasatan berkaitan dana RM2.6 bilion dan isu SRC International merupakan dua perkara yang berbeza. Oleh itu, SPRM mahu menekankan bahawa SPRM tidak pernah menyatakan kes yang disiasat ini telah ditutup. Sebaliknya, SPRM hanya menyatakan ia bukan dari wang 1MDB. Diharap penjelasan ini akan memberi gambaran sebenar mengenai isu yang disiasat oleh SPRM. SPRM sekali memberi jaminan siasatan akan dijalankan dengan bebas, telus dan profesional. Adalah diharapkan semua pihak memberi ruang kepada SPRM dalam menjalankan siasatan dengan menyeluruh tanpa membuat sebarang spekulasi. Sebagai Suruhanjaya yang bebas, SPRM bertanggungjawab menjalankan siasatan dengan bebas, telus dan profesional tanpa fear or favour. SPRM tidak akan membiarkan mana-mana pihak untuk mempengaruhi atau campur tangan dalam siasatan yang dijalankan."

http://www.sprm.gov.my/index.php/arkib-kenyataan-media/449-penjelasan-mengenai-isu-dana-rm2-6-bilion-dan-siasatan-src-international

Berdasarkan petikan dari laman web SPRM itu sendiri, jelas menunjukkan terdapat perbezaan pendapat antara Bahri dan kumpulan penyiasat SPRM. Sebelum ini, nama Datuk Bahri juga menjadi agak panas sedikit akibat keceluparan isteri beliau yang memuatkan status FB untuk tatapan umum dengan menghina dan melabel PM Najib Razak dengan pelbagai gelaran. Reaksi sebegini saja jelas menunjukkan Datuk Bahri juga mungkin mempunyai sentimen yang serupa. Mungkin sebagai penjawat awam yang berpangkat beliau sekurang-kurangnya boleh menasihati si isteri. 

Hasil dari muat naik status FB isteri Datuk Bahri, seolah-olah memberi persepsi maklumat-maklumat hasil siasatan badan itu didedah kepada umum dek keceluparan si isteri. Sikap Datuk Bahri yang dilihat condong untuk bersetuju dengan beberapa pihak terutama dari pemimpin-pemimpin pembangkang juga dilihat tidak sesuai dan kelihatan agak 'bias' ketika menjalankan siasatan. Walau bagaimanapun, selepas persaraan ini, kita jangan terkejut sekiranya Datuk Bahri akan dilihat berdiri bersama-sama pemimpin-pemimpin pembangkang dalam pentas ceramah mereka.

Monday, January 2, 2017

Tanya Juga Guan Eng dan Azmin Ali Pasal Bercuti Sakan Dengan Duit Rakyat

Kerja dengan 'gomen' sejak dulu lagi memang antara profession kegemaran orang Melayu. Punca-nya kerja dengan gomen lebih terjamin, hatta sebagai penjawat am rendah sekalipun memang macam-macam kemudahan yang akan kita dapat.

Lagi tinggi 'ranking-nya' dalam gomen lagi banyak keistimewaan yang dapat, cuma kelemahannya, bonus takde la masyukk sangat berbanding pekerja sektor swasta. Bila masuk hospital, layanan terhadap pekerja gomen cukup istimewa. Dapat tempias keistimewaan tu kat mak bapak anak dan isteri/suami.

Ada satu kisah, sorang anak yang kerja 'gomen' , jawatan rendah je, dapat bantu bapak yang sakit jantung dapat rawatan berkala secara percuma kat IJN, malangnya lepas anak tu berhenti keje 'gomen' , si bapak terpaksa bayatr kos rawatan untuk satu sesi dalam RM300 lebih!

Yang berjawatan tinggi sikit dalam gomen dapat kemudahan yang lebih baik, sampai nak isi minyak petrol pun kerajaan tanggung. Lagi satu, ada juga yang berjawatan tinggi ni diberikan kereta untuk kemudahan pengangkutan.

Lagi tinggi rankingnya lagi lah macam-macam yang diperoleh, sama ja...kerajaan persekutuan atau negeri. Kat negeri2 yang ditadbir pembangkang pun sama ceritanya. Artikel ni ditulis sebab kecoh seperti biasa bila dikatakan PM dan keluarga bercuti makan angin guna kemudahan yang disediakan kerajaan...kalau macam tu punya bangkang, patut semua penjawat awam termasuk Lim Guan Eng dan Azmin Ali punya keistimewaan sebagai ketua penjawat awam di negeri masing2 pun patut kena tarik.

Berikut adalah pandangan menarik dari seorang pengguna FB berkenaan kemudahan2 penjawat awam,

Oleh Jabdin JJ

AKTA 237, AKTA AHLI PARLIMEN (SARAAN) 1980  menyebut mengenai hak-hak dan keistimewaan anggota pentadbiran kerajaan ( kabinet) dan ahli parlimen.  Didalamnya termaktub jelas mengenai gaji, elaun keraian, kenderaan rasmi, pinjaman perumahan/ kenderaan, pelantikan pegawai, pengawai keselamatan, bayaran bil rumah dan pejabat parlimen, bercuti dalam & luar negara, tuntutan perjalanan harian dan macam-macam lagi.

Bagi anggota kabinet dari PM hingga Timbalan Menteri kemudahan cuti luar negara mereka layak setahun sekali menggunakan kemudahan itu. Tiket dan beberapa org anak ditanggung, penginapan, bil tertentu ditanggung kerajaan. Menteri pergi cuti atau tak pergi mereka boleh tuntut kembali kos cuti luar negara sebagai ganti ( Kos paling jauh London- pernah satu ketika pekeliling kerajaan hanya negara Asean paling jauh Laos).

Apatah lagi kalau melibatkan  PM dan TPM mereka ada kelayakan tertentu termasuk menaiki pesawat kerajaan. Ia termasuk melindungi keselamatan PM dan keluarganya semasa bercuti. PM cuti ke tak cuti ke dia tetap seorang PM.

Kau ingat kalau Pakatan memerintah dia pinda tak peraturan dan kelayakan ni? dia menang Selangor dan Pulau Pinang pun mereka pinda Akta untuk naikkan gaji MB, KM, Exco dan Adun. Relaklah...