Monday, January 2, 2017

Tanya Juga Guan Eng dan Azmin Ali Pasal Bercuti Sakan Dengan Duit Rakyat

Kerja dengan 'gomen' sejak dulu lagi memang antara profession kegemaran orang Melayu. Punca-nya kerja dengan gomen lebih terjamin, hatta sebagai penjawat am rendah sekalipun memang macam-macam kemudahan yang akan kita dapat.

Lagi tinggi 'ranking-nya' dalam gomen lagi banyak keistimewaan yang dapat, cuma kelemahannya, bonus takde la masyukk sangat berbanding pekerja sektor swasta. Bila masuk hospital, layanan terhadap pekerja gomen cukup istimewa. Dapat tempias keistimewaan tu kat mak bapak anak dan isteri/suami.

Ada satu kisah, sorang anak yang kerja 'gomen' , jawatan rendah je, dapat bantu bapak yang sakit jantung dapat rawatan berkala secara percuma kat IJN, malangnya lepas anak tu berhenti keje 'gomen' , si bapak terpaksa bayatr kos rawatan untuk satu sesi dalam RM300 lebih!

Yang berjawatan tinggi sikit dalam gomen dapat kemudahan yang lebih baik, sampai nak isi minyak petrol pun kerajaan tanggung. Lagi satu, ada juga yang berjawatan tinggi ni diberikan kereta untuk kemudahan pengangkutan.

Lagi tinggi rankingnya lagi lah macam-macam yang diperoleh, sama ja...kerajaan persekutuan atau negeri. Kat negeri2 yang ditadbir pembangkang pun sama ceritanya. Artikel ni ditulis sebab kecoh seperti biasa bila dikatakan PM dan keluarga bercuti makan angin guna kemudahan yang disediakan kerajaan...kalau macam tu punya bangkang, patut semua penjawat awam termasuk Lim Guan Eng dan Azmin Ali punya keistimewaan sebagai ketua penjawat awam di negeri masing2 pun patut kena tarik.

Berikut adalah pandangan menarik dari seorang pengguna FB berkenaan kemudahan2 penjawat awam,

Oleh Jabdin JJ

AKTA 237, AKTA AHLI PARLIMEN (SARAAN) 1980  menyebut mengenai hak-hak dan keistimewaan anggota pentadbiran kerajaan ( kabinet) dan ahli parlimen.  Didalamnya termaktub jelas mengenai gaji, elaun keraian, kenderaan rasmi, pinjaman perumahan/ kenderaan, pelantikan pegawai, pengawai keselamatan, bayaran bil rumah dan pejabat parlimen, bercuti dalam & luar negara, tuntutan perjalanan harian dan macam-macam lagi.

Bagi anggota kabinet dari PM hingga Timbalan Menteri kemudahan cuti luar negara mereka layak setahun sekali menggunakan kemudahan itu. Tiket dan beberapa org anak ditanggung, penginapan, bil tertentu ditanggung kerajaan. Menteri pergi cuti atau tak pergi mereka boleh tuntut kembali kos cuti luar negara sebagai ganti ( Kos paling jauh London- pernah satu ketika pekeliling kerajaan hanya negara Asean paling jauh Laos).

Apatah lagi kalau melibatkan  PM dan TPM mereka ada kelayakan tertentu termasuk menaiki pesawat kerajaan. Ia termasuk melindungi keselamatan PM dan keluarganya semasa bercuti. PM cuti ke tak cuti ke dia tetap seorang PM.

Kau ingat kalau Pakatan memerintah dia pinda tak peraturan dan kelayakan ni? dia menang Selangor dan Pulau Pinang pun mereka pinda Akta untuk naikkan gaji MB, KM, Exco dan Adun. Relaklah...

4 comments:

  1. Tajuk dan jalan cerita pun lain..hahaha..rakyat tanya najib bukan tanya azmin atau guan eng..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko bodoh ke apa? Tak baca ek? Tak faham bahas melayu?

      Delete
  2. Apasal? Goyah dah ke? Tak boleh nak jawab? Hahaha

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum maaf jika lewat tempat ini saya publikasikan kisah sukses saya.. senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman-teman disini. barangkali ada teman-teman yang sedang kesulitan masalah keuangan. Beberapa waktu yang lalu perusahaan percetakan saya dirundung hutang yang cukup besar. Hal itu di akibatkan melonjaknya harga kertas dan tenaga upah yang harus saya bayar kepada para karyawan saya. Sementara itu beberapa tender yang nilainya cukup besar gagal saya menangkan. Akibatnya saya harus menjaminkan mobil saya untuk meminjam hutang dari bank. Namun hal itu belum cukup menutup devisit perusahaan. Bahkan pada akhirnya rumah beserta isinya sempat saya jaminkan pula untuk menutup semua beban hutang yang sedang dilanda perusahaan. Masalah yang begitu berat bukan mendapat support dari istri justru malah membuat saya bersedih bahkan sikapnya sesekali menunjukan rasa kecewa. Hal itu di sebabkan semua perhiasan yang sempat saya hadiahkan padanya turut saya gadaikan. Disaat itulah saya sempat membaca beberapa situs yang bercerita tentang solusi pesugihan Danah Gaib 3M dari MBAH SUROPALA dan akhirnya saya menghubungi beliau. Kata MBAH SUROPALA pesugihan yang cocok untuk saya adalah pesugihan Danah Gaib. Tanpa pikir panjang semua petunjuk MBAH saya ikuti dan hanya 3 hari. Alhamdulilah akhirnya danah gaib yang saya minta benar benar ada di rekening saya. Perlahan hutang-hutang saya mulai saya lunasi. Perhiasan istri saya yang sempat saya gadaikan kini saya ganti dengan yang lebih bagus dan lebih mahal harganya. Dan yang paling penting bisnis keluarga yang saya warisi tidak jadi koleps. Jika ingin seperti saya silahkan minta bantuan kpd beliau karna cuma beliau yg behasil membantu saya telpon MBAH SUROPALA di nomer +6285~319~483~234 semoga bisa bermanfaat kpd anda.


    ReplyDelete