Tuesday, November 29, 2016

Akaun Palsu 'Rosmah' Di Media Sosial Bakal Disiasat SKMM?

Isteri Perdana Menteri semalam menafikan bahawa beliau memiliki sebarang akaun media sosial. Malah sebelum ini pun dah banyak kali penafian dibuat apabila sesuatu isu itu meletup gara-gara penggunaan akaun media sosial menggunakan nama Rosmah Mansor . Dalam kenyataan beliau semalam, isteri Perdana Menteri itu memaklumkan terdapat lebih kurang 20 akaun Facebook menggunakan nama beliau .



Dari apa yang penulis sendiri survey, jumlah yang menggunakan akaun Facebook beliau itu sebenarnya lebih banyak. Kita dah sedia maklum, mereka yang mencipta akaun itu sendiri terdiri daripada 'haters' yang sengaja nak memperlekeh dan menghina isteri Perdana Menteri . Dah sedia maklum mereka ini terdiri daripada penyokong-penyokong tegar pembangkang . Menggunakan media sosial menyebarkan dakyah untuk menghasut orang Malaysia yang cukup mudah terpengaruh dengan fitnah-fitnah di media sosial.

Kalau zaman 98 dahulu, cara yang sama digunakan untuk memperlekehkan mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir dengan lukisan firaun dan sebagainya, manakala Tun Siti Hasmah pulak diperlekehkan kerana tak memakai tudung dan tuduhan rambut botak, palsu dan sebagainya. Kini hal yang sama turut dilakukan kepada PM dan isterinya pada hari ini. Tak mustahil sekiranya pengganti PM juga akan diperlakukan hal yang serupa.

Berbalik kepada akaun-akaun media sosial palsu yang menggunakan nama Rosmah Mansor, ada beberapa akaun palsu ini dilihat tidak lagi aktif , manakala ada yang dilihat sangat aktif dan mempunyai puluhan ribu follower. Mungkin dah SKMM perlu bertindak tegas menyiasat pemilik akaun-akaun palsu yang menggunakan nama individu lain ini . Bukan terhad kepada Rosmah saja , malah kepada semua yang terlibat , termasuk pemimpin politik baik dari pembangkang atau kerajaan, dan selain artis-artis yang kerap dilihat menjadi mangsa.



Kalau dilihat dalam carian google, bila dah jadi sesuatu isu yang besar barulah pihak bertanggungjawab kelam kabut nak siasat dan yang paling malang sekali bila individu yang mana namanya digunakan itu telah mendapat nama buruk.

Saturday, November 26, 2016

Zunar Masuk Lokap, Pameran Kartun Hasut & Provok,

Tersiar di portal-portal berita sebentar tadi, kartunis Zunar yang terkenal dengan main propaganda "hasut melalui kartun" telah di tahan oleh polis sebentar tadi. Penahanan beliau dikaitkan dengan  pameran awam yang diadakan semalam yang memaparkan kepada umum kartun2 menyindir PM & isteri-nya.

Difahamkan pameran itu mendapat sokongan kerajaan negeri Pulau Pinang, faham sendiri lah kalau dah kerajaan negeri pimpinan DAP mereka memang dah biasa buat sesuatu yang melanggar undang-undang, tentu ramai masih ingat bagaimana samseng2 DAP bertindak seolah-olah seperti polis bila menubuhkan pasukan keselamtan sendiri.

Berbalik kepada cerita penahanan Zunar, polis bertindak dengan sewajarnya. Zunar jelas dilihat berniat jahat seolah-olah cuba menghasut orang ramai yang hadir di expo beliau untuk membenci Perdana Menteri melalui karya-karya yang dipamerkan. Pameran itu juga boleh dilihat sebagai satu provokasi kepada penyokong-penyokong kerajaan, yang mana hasilnya semalam pameran Zunar itu diserang penyokong-penyokong kerajaan.

Sekiranya pemimpin-pemimpin pembangkang percaya kepada 'kebebasan karikatur' dan mahu Zunar dibebaskan, mereka perlu berlaku adil bila satu hari nanti ada pula pihak lain menganjurkan ekspo yang serupa menghasut orang ramai untuk membenci pimpinan kerajaan negeri Pulau Pinang. Banyak juga isu boleh dibangkitkan dalam ekspo itu antaranya isu banjar, penarahan bukit, pembangunan tidak terkawal, banglo murah ketua menteri dan macam-macam lagi... ehhh ada satu lagi yang terbaru RUU BABI

Wednesday, November 23, 2016

Bersifat Hipokrit,'Statement' Mahathir Dikecam Penyokong Pembangkang

Ramai yang mengecam bila mantan PM, Tun Mahathir buat kenyataan kononnya di tahun 2016 ni, Malaysia sepatutnya dah mendahului Singapore. Kenyataan yang dibuat itu jelas nak menunjukkan selepas jawatan PM yang dipegang beliau selama 22 tahun itu dilepaskan, negara mula jadi huru-hara. Apa yang disebut itu juga seolah-olah nak menyalahkan PM yang mentadbir Malaysia selepas beliau gagal menyebabkan Malaysia terus berada di belakang Singapore !


Kecaman yang dibuat di media sosial dilihat datang dari latar belakang pelbagai kaum, tapi mesej jelas yang ingin disampaikan mereka selari iaitu selepas 22 tahun memerintah , mantan PM itu sendiri gagal membawa Malaysia terkehadapan berbanding Singapore . Apa yang berlaku pada hari ini adalah disebabkan 'kerja' mantan PM itu sendiri . Dilihat sekarang, Tun Mahathir makin galak berbicara dengan rakyat seolah-olah apa yang berlaku kini tak ada langsung kaitan dengan apa yang beliau buat dulu.

Artikel bahasa Inggeris yang disiarkan media pro-pembangkang Free Malaysia Today antaranya menyiarkan komen-komen berikut ;

"u make half boiled eggs....to become administrater nd minister under ur leadership. now they become rotten eggs nd stinking internationaly.....congrates tun. karma teach u lesson."

"Malaysia has been set on the wrong track for decades..not juz recently although the recent development has worsen Malaysia..we knw the current party has been in power for too long n there is not independence, segregation of authority n oversight body..Tun has been in power b4 n is long enuf to change tis..yet juz by commenting such statement like any of us do not help at all but make us feel more depressed.."

"Dr M ... if as a minister in Tun Razak's administration you had sincerity, if as Education Minister and then DPM you had vision, if as Prime Minister you had integrity and made a force to reckon with by ensuring Malaysia had a world class education platform --- Malaysia would have surpassed Singapore.

You supressed people as you did your cabinet and alliance partners.

You are the reason you claim Malaysia is facing at this present time - being a distant second to Singapore...

You sleeping with Opposition is your way to avoid being the focus ...

You are the biggest con and hypocrite there is!"













Berdasarkan komen-komen di atas dan banyak lagi komen-komen lain, kenyataan yang dibuat Mahathir menunjukkan beliau sangat terdesak menjatuhkan Najib hingga bersikap hipokrit seolah-olah cuba mengalihkan perhatian rakyat mengenai perkara-perkara yang pernah beliau lakukan dahulu.

Tuesday, November 22, 2016

Pendapatan Ibu/Bapa Bawah RM 1,500 untuk Layak Masuk Program PERMATA

Bila PERMATA mula-mula ditubuhkan, macam-macam tanggapan negatif diberikan . Kononnya sebagai lubuk untuk Rosmah buat duit dan macam-macam lagi. Selepas beberapa tahun, baru lah hasilnya nampak, program PERMATA terbukti berkesan malah diiktiraf di peringkat antarabangsa. Tak payah nak pertikai, boleh google keyword PERMATA dan boleh cari senarai pengiktirafan yang diperoleh, lagipun dah banyak ditulis dalam entri-entri sebelum ni.

Baru-baru ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato Seri Azalina telah mendedahkan bahawa seorang bekas pelajar PERMATA telah berjaya diterima masuk ke dalam universiti seawal usia 15 tahun. Ramai juga yang lain dah berjaya menamatkan pengajian di peringkat ijazah sarjana muda dan diterima masuk ke program pengajian di luar negara . Bayangkan baru dilaksanakan dalam tempoh lebih kurang 8 tahun, banyak cendiakawan-cendiakawan muda dihasilkan.

Satu fakta yang menarik berkenaan program PERMATA yang mungkin ramai tidak tahu ialah program ini bukan untuk orang-orang elit. Orang kaya dah ada banyak duit, anak-anak diaorang yang cerdik takkan menghadapi masalah untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi dengan duit mak bapak. Bayangkan di kalangan anak-anak orang yang berpendapatan rendah. Anak otak bijak , tapi mak bapak tak berapa nak ada duit nak 'push' lagi anak ke depan. Jadi terpaksalah si anak faham kesusahan mak bapak.

Program PERMATA sebenarnya adalah jalan keluar untuk bantu anak-anak yang cerdik pandai, genius tetapi mak bapak kurang berkemampuan untuk kembangkan lagi kemampuan anak-anak mereka. Dalam satu temuramah bersama Datuk Rizal Mansor, yang terlibat secara langsung dalam program PERMATA, beliau menjelaskan anak kepada pasangan ibu bapa yang mendapat gaji di bawah RM1,500 sahaja layak memasuki Pusat Permata Negara (Permata). Jadi dakwaan bahawa PERMATA adalah untuk anak-anak orang elit adalah tak benar sama sekali. 

Mungkin selepas ini apabila Kolej Permata Pintar yang berjaya disiapkan dalam tempoh 11 bulan beroperasi sepenuhnya, kita akan dapat melihat hasil-hasil yang lebih memberangsangkan. Harapnya kanak-kanak yang membesar di bawah program PERMATA ini tidak terpengaruh dengan dakyah-dakyah negatif yang dilemparkan sebelum ini. Kita juga harap, anak-anak generasi PERMATA dapat menyekolahkan generasi-generasi muda sekarang yang dilihat sedikit hilang arah dan mudah dimanipulasi fikiran mereka.

Thursday, November 17, 2016

Kebetulan Lepas Jatuh Hukum 18 Bulan , Rafizi difitnah Penganjur Parti Seks . Simpati Tak ?

Kesian Rafizi ... belum sejuk cerita pasal kena hukuman penjara 18 bulan , timbul pulak cerita fitnah dia ni sebagai penganjur parti seks bogel . Kebetulan pulak ya ? Hal berkenaan disiarkan di laman Facebook beliau semalam . Antara komen Rafizi adalah seperti berikut ;


"Saya baru dihubungi oleh pegawai polis dari IPD Shah Alam yang ingin menyiasat satu sebaran iklan mengenai penganjuran parti seks bogel.

"Saya baru mendapat salinan iklan tersebut yang disertakan bersama," 

"Saya memohon supaya mereka yang berhajat untuk menyertai parti sebegini, jika mereka membaca berita ini, berhenti menelefon atau menghantar (kiriman) WhatsApp kepada saya,"

Menurut Rafizi , nombor telefon beliau disalah gunakan oleh pihak-pihak tertentu untuk aktiviti-aktiviti sebegini. Rafizi juga berkata ini bukan kejadian kali pertama malah pernah berlaku beberapa kali sebelum ini nombor telefon beliau digunakan untuk iklan seks , pelacuran dan sebagainya.

Kalau dah jadi macam ni, tak lain tak bukan orang akan dengan mudah menuduh ini kerja orang UMNO/ BN, secara tak langsung menimbulkan simpati kepada Rafizi . Al-maklumlah dah la dikenakan hukuman penjara 18 bulan, kena tuduh pulak sebagai penganjur parti seks. Pusing-pusing persepsi orang ramai akan kata ini kerja musuh politik Rafizi.



Takkan lah UMNO/BN bodoh sangat nak buat kerja 'underground' ini macam ? Tentu strategis2 di sana akan faham hal macam ni hanya akan menimbulkan simpati pada Rafizi dan yang dapat political mileage adalah Rafizi juga. Jadi soalannya adakah ini sendiri mungkin kerja 'underground' team di sebelah sana ? Depa kalau 'berlakon' untuk dapatkan simpati memang cukup handal ? Ingat lagi macam mana Rafizi berlakon kena gari walhal takde pun gari kat tangan beliau ???

Tuesday, November 15, 2016

Jamal Yunos 'Berdarah Hidung' Lagi , Adam Rosli Bakal Kemuka Bukti

Hari ni Dato Jamal 'hidung berdarah' buat gila lagi ! Kali ni Dato Jamal sewa helikopter semata-mata nak rakyat tengok sendiri mahligai AMK PKR yang baru berumur 28 tahun punyai rumah designnya ala-ala Disneyland . Memang melompat la bos kepada budak ni a.k.a Zuraidah Ampang . Menurut Zuraidah kekayaan yang dimiliki AMK PKR berkenaan takda kaitan dengan kerja-kerja politik beliau.  AMK PKR berkenaan yang menurut sumber-sumber tersebar di Facebook dah ada gelaran Dato' . Dato' Adam Rosly ni menurut Zuraidah Ampang seorang anak muda yang suksess dalam businesss .


Bila penulis korek punya korek pasal Dato' Adam Rosli ni , terjumpa satu posting yang menarik yang diterbitkan artikelnya pada tahun 2013 oleh blogger Pemuda UMNO Putarjaya . Link artikel berkenaan disini

http://pemudaumno-putrajaya.blogspot.my/2013/01/inilah-budak-mentah-yang-selama-ini.html

"Nama : Adam Rosly
Umur : 26 tahun
Pendidikan : SPM

Apa yang penulis akan coretkan di sini merupakan sumber yang diberikan oleh kepimpinan PR Ampang sendiri yang tidak berpuas hati dengan mamat di atas ini. Tak perlulah penulis mention sama ada parti PKR, PAS ataupun DAP sebab yang pentingnya, ketiga-tiga parti ini memang haprak.

Berbalik pada story asal, inilah ceritanya.

Ada seorang tokoh korporat yang berstatus 'Tan Sri' telah berniat ikhlas untuk memberikan sumbangan peribadi untuk pembangunan & maintenance sebuah Masjid di dalam kawasan Lembah Jaya, Ampang. Sumbangan yang disampaikan Tan Sri tersebut tidak sampai jutaan RM tapi bagi rakyat seperti saya, jumlah RATUSAN RIBU RINGGIT itu memang banyak.

Untuk info, Lembah Jaya terletak dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di mana wakil rakyatnya terdiri daripada wakil PAS iaitu Kassim Abd Aziz dan Parlimennya pula dipegang oleh PKR, Zuraidah Kamaruddin."

Nak tau berita lanjut , boleh klik link di atas dan baca sepenuhnya. Rupa-rupanya cerita Adam Rosli ni bukan cerita yang baru, kesah lama .... dibocorkan oleh orang-orang PKR yang tak berpuas hati dengan budak mentah ni jugak .  Dan dengan restu Zuraidah Kamaruddin , Adam Rosli juga dikatakan telah dilantik memegang jawatan selaku Penggerak Belia Tempatan (PeBT) Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ).

Jadi berdasarkan cerita Zuraidah dan latar belakang Adam Rosly ini sendiri , penulis yakin Adam Rosly telah difitnah oleh Dato' Jamal .... Adam Rosly bijak menabung sejak kecil lagi dan kemudiannya pandai mengembangkan bisnes-bisnes tanpa ada campur tangan puaka Mak Lampir. Mungkin sebab ini 'Dragon Queen' mahu berguru dengan Mak Lampir. Kah kah kah..



Thursday, November 10, 2016

Orang Kuat Mahathir, Mathias Chang Tolak Kerjasama Dengan Soros (Bersih) ?

Merujuk kepada blog Rocky Bru ...

http://www.rockybru.com.my/2016/11/well-do-trump-on-najib.html

Satu perenggan yang menarik perhatian penulis dari artikel yang disiarkan oleh Rocky adalah beliau memetik kata-kata orang kuat mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir, Mathias Chang sejurus selepas Trump diumumkan pemenang.

"What a sweeping victory. Trump won the Presidency, the Senate and House of Representatives.  No quarters given and no quarters asked. He was betrayed by party scumbags corrupted by the Obama/Clinton Crime Syndicate. They sabotaged his campaign. Top party leaders did not turned up at the party convention when he won the nomination. Then these criminal scumbags declared they will vote for criminal Killary in the election. He spent his own money. The bulk of his campaign funding. Yet, inspite his flaws and never ran for any public office he trash all his opponents because he at least dare say in the most blunt terms the truth about his country - bankrupt and dying and inspire his people to defeat the scumbags and save America, turn their backs on the criminal war agenda by the Neocons anf to work for peace in Syria and the Middle East with Russia. God indeed work in mysterious ways. I was not right.  God was right and all I did was to pray and have absolute faith in HIM to answer my prayers and millions the world over for global peace.  Not pawns to Soros zionist money and schemes to control the nations that he had targeted under the guise of philantrophy. Allah be praised. God willing Malaysia will be saved from the same scourge of corruption. But we must be vigilant. Trump did not bow to Soros money.  We do not need Soros or any Zionist money to defeat the Najib regime.  All we need is Allah's blessing. Pray."




Apa yang diucapkan Mathias adalah sesuatu yang agak ironik . Ringkasnya apa yang diperkatakan Mathias seperti yang penulis faham adalah seperti berikut ;

Beliau menunjukkan sokongan dengan kemenangan Trump , menurutnya Trump menang walau disabotaj teruk oleh team Obama/Hillary. Mathias turut memuji Trump menggunakan dana sendiri untuk kempen dan berani bercakap benar pasal keadaan US yang semakin teruk.  Mathias menyatakan Trump boleh menang pilihanraya US tanpa menggunakan dana Soros. Akhir sekali, Mathias menyatakan kumpulan yang ingin menumbangkan Najib juga tak perlu dana Soros utk pilihanraya akan datang.


Kalau dianalisa kata-kata Mathias itu, apa yang boleh kita nampak ialah satu hipokrasi yang Melampau. Mathias sebagai orang kuat mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir sepatutnya menasihatkan boss nya itu supaya jangan berharap dengan Bersih, Malaysiakini dan entiti-entiti seangkatan dengannya kerana semua itu berasal dari Soros ! Mathias , Tun Mahathir dan pendokong-pendokong parti baru BERSATU sepatutnya menjauhkan diri dari entiti-entiti yang ada kaitan dengan Soros iaitu BERSIH, Malaysiakini malah mungkin PKR dan DAP sekalipun.



Namun tindakan yang ditunjukkan pemimpin-pemimpin BERSATU, termasuklah pemimpin utamanya yang pernah menjadi musuh ketat Soros, ke hulu-hilir bersama-sama dalam program yang dianjurkan dengan menggunakan dana Soros . Apa lu cakap tarak serupa bikin ka Mathias . Depa nak tipu siapa ni sebenarnya ??



Wednesday, November 9, 2016

Percaturan Soros di Malaysia Gagal Bila Trump Menang Pilihanraya Presiden

Donald Trump sahih jadi Presiden US menggantikan Barrack Obama . Nampaknya strategi penyangak matawang nak mengenakan Najib Razak gagal . Sebelum ini, kecoh dalam media apabila John Pang yang merupakan salah seorang 'board' dalam Open Society Global Board yang ditubuhkan George Soros menulis satu memo yang bertajuk "The TPP and Malaysia's Corruption Crisis" yang menyelar tindakan Presiden Obama yang memberi sokongan kepada Perdana Menteri Najib Razak. John Pang sebelum ini juga pernah menulis satu artikel yang disiarkan New York Times pada tahun 2013 apabila menuduh mantan Perdana Menteri Tun Mahathir membawa 700,000 muslim dari Selatan Filipina untuk keuntungan politik.



Berbalik kepada kaitan antara Soros dan kempen politik Clinton , pada bulan Mac 2016 , ketua kempen politik Hillary Clinton , Podesta, telah menerima email dari Michael Vachon yang merupakan jurucakap Soros . Emel yang diterima Podesta turut menyelitkan sisipan memo yang ditulis John Pang (TPP and Malaysia).  Seterusnya Podesta turut berkongsi emel yang diterima itu kepada beberapa lagi individu yang bekerja untuk kempen politik Clinton. Seterusnya pada 15 Mac 2016, Podesta dikatakan telah bertemu George dan Alex Soros untuk berbincang mengenai perkara ini.


Keputusan pilihanraya US menunjukkan strategi Soros yang menjadikan John Pang, barua dari Malaysia yang menggantikan Anwar Ibrahim gagal. Clinton tewas, strategi Soros nampaknya terbantut, walau bagaimanapun tak mustahil ada 'back-up' plan dari kumpulan Soros sendiri untuk berunding dengan Trump. Rata-rata pemimpin pembangkang di Malaysia juga dilihat kecewa apabila Trump diumum menang sebagai Presiden US, ramai daripada mereka sebelum ini dilihat kuat menyokong Hillary berdasarkan komen2 di laman media sosial.

Walau bagaimanapun, ada juga diantara macai-macai bergembira dengan keputusan ini dengan harapan isu MO1 ini boleh dibangkitkan kembali, dan tak mustahil akan ada pihak dari Malaysia akan menjolok Presiden US yang baru ini untuk mengenakan tekanan terhadap Najib Razak. Namun bila melihat balik laman FB Najib Razak, ucapan tahniah yang dibuat menunjukkan beliau seolah-olah pernah berjumpa Trump sebelum ini ... kalau betul , alamatnya 'frust' lah golongan yang mengharapkan Presiden baru ini boleh kenakan tekanan terhadap Najib Razak


Tuesday, November 8, 2016

Pilihanraya di Zaman Mantan PM Dulu Lebih BERSIH ?

"Kuning berjuang untuk membersihkan pilihan raya. Baju merah yang menentangnya tentulah berjuang untuk pilihan raya yang kotor. Oleh kerana kekotoran yang dipertahan oleh baju merah ialah kekotoran Kerajaan, maka merah bersetuju dengan tuduhan baju kuning bahawa Kerajaan bergantung kepada yang kotor untuk menang pilihan raya."


Petikan yang di ambil dari blog Chedet ini sesungguhnya pasti membuatkan sekutu-sekutu beliau sekarang ketawa mengekek bila dibaca berulang-ulang kali. Ia seolah-olah mantara hipokrit terhebat dalam sejarah politik negara ini. Tulisan Chedet seolah-olah menunjukkan sistem pilihanraya di Malaysia ini penuh dengan kekotoran terutamanya yang berlaku sekarang di zaman Najib Razak menjadi Perdana Menteri.


Mungkin ini ada perbualan 'mengumpat' kawan 'baru' yang berlaku di antara pemimpin-pemimpin Pakatan DAP, PKR dan PAN .. manakan tidak , orang yang paling lama memegang jawatan PM di negara ini dan memenangi 5 pilihanraya lebih dari 2/3 dok mengata orang yang baru menang 1 pilihanraya dengan majoriti tak sampai 2/3 .

Tambahan pula di zaman Chedet memegang jawatan PM, puak-puak pembangkang di ketika itu kuat 'menuduh' dan 'memfitnah' berlaku 'hanky-panky' dalam SPR sebab katanya pengerusi SPR pada ketika itu kawan Chedet.  Jadi masa tu puak-puak pembangkang menuduh keputusan-keputusan SPR diketika itu dipengaruhi Chedet dan pengerusi SPR hanya jadi macam robot , yess boss, atau rubber stamp. Boleh baca je dalam tulisan Lim Kit Siang pada tahun 2003disini.

http://www.limkitsiang.com/archive/2003/sep03/lks2630.htm

 DAP leaders will  seek  to meet with the Inspector-General of Police, Tan Sri Norian Mai and the Election Commission Chairman, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman on the question  of public rallies in the next general election.

Malaysians are entitled to know whether the so-called lifting of the 25-year ban on public rallies for the next general election is merely a “four-day wonder” -  full of sound and fury, signifying nothing, after the Prime Minister, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad had virtually given his “thumbs down” to Rashid’s “greenlight” for public rallies on Tuesday?

When Rashid announced on Tuesday that public rallies will be allowed in the next general election, DAP leaders  had reacted with skepticism although the DAP had been calling for the lifting of the ban for 25 years - for the simple reason that as it was the police which imposed the ban on public rallies in 1978, only  the police can  lift the ban and not the Election Commission.

However, as events proved, even before the police had officially made any stand on the lifting of the 25-year ban on public rallies, the UMNO Supreme Council had intervened to indicate its opposition to any lifting of the ban on public rallies – raising the question whether the Police could act with independence, integrity and professionalism to safeguard the security of the people and nation without dictation or interference from UMNO leaders. ... 21/9/2003 (Lim Kit Siang)


Ternyata kini fitnah puak-puak pembangkang pada ketika itu benar belaka . Gila tak benar ? Kalau dilihat barisan kepimpinan parti BERSATU yang ditubuhkan baru-baru ini, jawatan apa yang mantan pengerusi SPR tu pegang ??? Pelik juga, dah tua-tua baru minat nak masuk politik dan jadi pemimpin , masa muda-muda minat jadi pak turut dan balachi saja

Monday, November 7, 2016

Bagaimana Projek RM46 Billion Boleh Jadi RM55 Billion ?

Bagaimana Projek RM46 Billion Boleh Jadi RM55 Billion ? Masuk projek salah tak masuk pun salah. Masuk projek berbillion depa kata bakal dijajah negara China sebab berhutang dengan syarikat dari China . Ye lah , timbul stigma bakal kena jajah sebab kerajaan BN yang buat kerjasama , kalau kerajaan PR yang buat itu depa kata demi peningkatan ekonomi dan seangkatan dengannya .



Dah lupa ka projek terowong bawah laut kerajaan DAP Pulau Pinang ? Itu kerjasama dengan syarikat China juga , pasal pa tak bising kata Penang nak kena jajah dengan China ? Tapi bila dah kena hantam, bila dah kantoi sebab main kroni terpaksa lah di kensel kan...


Berbalik dengan cerita macam mana RM45 billion boleh jadi RM55 billion . Ini dipersoalkan page FB pro-pembangkang, saja nak tunjuk persepsi kononnya projek tu sengaja di mark-up untuk masuk poket individu-individu tertentu.  Dipersoalkan kenapa ada beza RM 9 billion lagi ? Ditanya mana pi lagi RM 9 billion tu? Konon-konon admin page ni dah buat research bagai dari laman web CCCC tu sendiri . Tapi sebenarnya bukan research .. tu research putar belit . Nak jawab tuduhan mana pi RM9 billion tu mudah ja ... hanya perlu tahu operasi matematik yang ringkas. Ada dua keratan berita dari investor China di laman web mereka .. 


Keratan pertama menceritakan berkenaan projek keretapi elektrik pantai timur yang berjumlah RM46billion

Keratan ke - 2 menceritakan berkenaan projek dari Gemas - Johor Bharu untuk keretapi landasan elektrik berkembar sepanjang 191.14 km yang bernilai RM8.9 billion.


Congak projek 1 dan projek 2 akan menghasilkan jumlah lebih kurang RM 55 billion.  Jadi bagi menjawab persoalan fitnah dimana RM9 billion tu hilang ? Jelas RM9 billion tu 'hilang' dan masuk poket untuk kerja-kerja berkaitan projek dari Gemas ke Johor Bharu .