Tuesday, October 6, 2015

Apa Isi Kandungan TPPA Hingga Ramai yang Melompat ?

Kecoh semalam kononnya TPPA telah ditandatangani beberapa wakil negara termasuk dari Malaysia. Berita ni dicedok dari beberapa portal dalam dan luar negara. Ramai yang tak senang duduk, maki hamun Najib Razak tanpa tahu hujung pangkal berita.




Mujurlah khabar angin itu pantas dibetulkan oleh beberapa orang pemimpin negara di media sosial. KJ salah seorang darinya dalam tweet beliau menyatakan TPPA belum ditandatangani lagi, cuma rundingan dipersetujui untuk ditamatkan. Hasil rundingan akan dibawa balik dan dibahaskan di parlimen.Ertinya samada TPPA itu akan ditandatangani atau tidak bergantung pada hasil perbahasan di parlimen, bukan keputusan Najib dan Tok Pa je.

Rakyat dilihat was was dengan TPPA ini kerana mereka tak tahu apa isi kandungan perjanjian. Adakah akan merugikan atau menguntungkan mereka. Ramai yang percaya ia lebih memberi keburukan melalui ulasan2 beberapa 'pakar' yang membuat telahan tanpa mengetahui apa yang ada dalam TPPA.

Antara sebab yang paling utama ditentang ialah kos harga ubat yg dikatakan boleh meningkat hingga 1000% kalau TPPA ditandatangani. Samada betul atau tidak sesiapa pun tak boleh mengesahkan sebab takde diantara yg membuat dakwaan berkenaan dah baca isi kandungan perjanjian TPPA.

Sebab tu, sebagai penggiat media sosial aku memilih untuk tidak memberi komen dalam sesuatu perkara yang sangat samar2 . Adakah TPPA itu baik atau buruk aku tak tau, yang aku tau ramai yang tak baca lagi perjanjian TPPA itu anggap apa saja dalam perjanjian tu bakal menghambakan negara pada US.

Aku terpikir kalau benar TPPA menyusahkan rakyat dan menyebabkan harga barang naik, memang sesiapa pun tak akan setuju termasuk aku. Tapi kalau kandungan TPPA itu bagus, meningkatkan ekonomi negara dan takkan menyusahkan rakyat serta takkan naikkan harga barang adakah kerajaan masih perlu tolak TPPA disebabkan 'brand' TPPA itu sejak dari awal lagi dikatakan busuk? 

Persoalan ini bakal jadi beban pada pemimpin2 dan ahli parlimen untuk buat keputusan samada untuk sign atau tidak. Kalau perlu jugak sign, aku cadangkan apa kata buat saja deklarasi bahawa segala kos berkaitan kepentingan rakyat diberi jaminan oleh kerajaan takkan naik disebabkan TPPA, kalau naik juga kerajaan kena tanggung. Kalau tak buat macam ni , rakyat pasti akan terus berpikiran skeptikal dgn TPPA. 

2 comments:

Treaty for American 1st, should we agree ?
Or should we apply for America citizenship ?

Open market, open competition, is M'sian ready ?

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu