Tuesday, May 26, 2015

Siapa Barua DAP yang Bertanding Dalam Pemilihan PAS 2015 ?

Kemelut PAS dan DAP nampaknya makin meruncing dan merupakan petanda kuat bahawa kerjasama DAP-PAS akan berakhir tak lama lagi . Namun segalanya bakal ditentukan lebih kurang 2 minggu lagi dengan pemilihan kepimpinan tertinggi PAS . Sekiranya kepimpinan PAS berjaya diterajui oleh golongan liberal dalam parti itu , maka kerjasama DAP-PAS mungkin akan berterusan dan inilah yang mungkin diharapkan oleh DAP . Semalam Naib Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man telah membuat kenyataan bahawa akan umbi PAS dah makin meluat dengan serangan bertalu-talu oleh DAP kepada kepimpinan tertinggi parti itu.


Perkara yang dibangkitkan oleh Tuan Ibrahim itu bukan satu perkara baru , malah perasaan meluat di kalangan akar umbi PAS terhadap DAP sudah lama wujud . Namun kepimpinan PAS dilihat terlalu berhati-hati dalam menjaga perhubungan sesama rakan dalam gabungan PR . Walaupun dipijak dan diperlakukan tak ubah seperti balaci kelas bawahan, PAS melalui kepimpinannya dilihat masih cuba bertoleransi dengan DAP dan PKR . Namun dikalangan akar umbi pula, ia seolah-olah satu penghinaan yang nyata , maruah PAS dicalar teruk dengan layanan seperti "pelacur" oleh DAP dan PKR , digunapakai hanya bila perlu.

Sokongan PAS hanya diperlukan apabila PR dengan bertopengkan NGO-NGO tertentu menganjurkan perhimpunan dan demonstrasi haram . Kalau tiada sokongan PAS , perhimpunan dan demonstrasi haram ini menjadi sangat hambar . Buktinya ? Buat saja perbandingan jumlah peserta perhimpunan demonstrasi / perhimpunan sebelum dan selepas kemelut PAS - DAP . DAP mungkin menyedari hakikat ini , namun mereka yakin sekiranya puak-puak liberal dalam PAS berjaya menguasai kepimpinan tertinggi parti itu , maka masalah ini akan selesai . DAP sudah berjaya 'memegang' kepala Timbalan Presiden PAS , Mat Sabu . Entah apa yang diberikan kepada Timb. Presiden itu yang dilihat bagai anjing yang sentiasa taat pada tuan yang memberi makan padanya.

Langkah seterusnya yang perlu dibuat oleh DAP ialah memastikan kemenangan puak-puak liberal dalam PAS , puak-puak liberal ini juga dilabel sebagai "golongan professional" dalam PAS . Golongan-golongan professional ini lah yang selalu dilihat bercanggah pendapat dengan golongan ulama dalam parti itu , sedangkan tunjang parti PAS itu sendiri berasaskan Islam dan salah satu agenda utama ialah perlaksanaan hukum hudud yang dicanang sejak dulu lagi. Sekiranya harapan DAP ini menjadi kenyataan , maka PAS akan kehilangan identiti-nya yang asal. Sebaliknya, jika PAS terus dikuasai golongan ulama, ada kemungkinan golongan professional dalam PAS akan berundur dan merealisasikan PASMA sebagai sebuah parti politik dan menjadi rakan kongsi baru dalam Pakatan.

2 comments:

demonstrasi jer puak pas tk sokong.undi prk p.pauh.tetap undi.biar kn jer puak2 ni.taksub.hati hitam.

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu