Friday, April 3, 2015

Negara Akan Bankrap Sebab GST?

Salam semua...hari ni masuk hari ke-3 GST dilaksanakan. Macam-macam isu dah timbul sejak hari pertama, dari cerita peniaga2 yang ambik kesempatan untuk caj GST walaupun tak berdaftar sehingga kes top up 6% yg dicaj oleh syarikat Telco . Ramai yang dah kalut, makcik jual nasik lemak pun teringin nak caj GST..hehehe tapi aku sebagai pengguna layankan je.



Konsep syarikat berdaftar GST yang claim balik dari kastam tu menimbulkan kekeliruan pada sesetengah orang. Diaorg sangka kalau syarikat2 berdaftar GST ni boleh claim kat kastam maksudnya pengguna lah yang serap semuanya? 

Rilek dulu...sebenarnya bukan camtu, setiap syarikat yang berdaftar GST ni menggunakan "software" yang merekodkan setiap urusan jual beli..sampai hujung tahun rekod jual beli ini disimpan. 

Bila tiba masa untuk syarikat2 ni bayar cukai pada kerajaan, segala rekod jual beli ni akan disemak , jadi syarikat2 ni tak boleh menipu dalam pungutan cukai sebab segala transaksi dah direkodkan.

Tak dinafikan perlaksanaan GST ini memberi impak dalam kenaikan harga barangan, namun ada juga harga barangan yang turun. Sepanjang 3 hari pengalaman peribadi ber-GST mmg terdapat barangan yang naik harga namun ada juga yang masih kekal. Dari pemantau peribadi ramai yang kelihatan merungut dgn GST, namun di awal perlaksanaan mungkin kita masih belum tahu apa kebaikan yang bakal diperoleh nanti.

Perlaksaan GST mengenakan cukai pada setiap peringkat lapisan dari peniaga hingga pengguna. Seharusnya kaedah ini meningkatkan pendapatan negara berkali ganda. Kita tunggu hujung tahun nanti untuk lihat berapa yang kerajaan peroleh hasil dari perlaksanaan GST, kalau berkali ganda dari pendapatan tahun sebelumnya, maka elok lah semasa pembentangan belanjawan nanti lebih banyak manfaat2 utk rakyat ..TAPI.. kalau perolehan pendapatan negara lebih kurang macam tahun sebelumnya, erti tujuan perlaksanaan GST x mencapat objektif. Apa pun kita tunggu hasil nya setahun dari sekarang.

1 comments:

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu