Thursday, December 25, 2014

OPS Bantuan Banjir : 'Humanity' atau 'Popularity' ?

Hari ini tersebar luas di laman sosial gambar PM dan Obama sedang bermain golf. Tanpa mengetahui hal sebenar, ramai yang memilih untuk mengecam PM  kerana dikatakan bersenang lenang main golf sedangkan beberapa negeri di Malaysia mengalami banjir besar.



Memanglah mudah untuk mulut berkata-kata mengecam dan mengata orang itu ini tak betul, tetapi cuba kita tanya pada diri sendiri apa peranan kita dalam membantu mangsa2 banjir itu ?

Petugas2 yang sedang menyelamatkan mangsa banjir tak pula 'complain' hal berkenaan kerana mereka tahu PM dari awal lagi telah mengarah jentera2 petugas bantuan membuat persediaan segera bila bencana ni dijangka berlaku.

Adakah mereka yang mencemuh pemimpin2 yang dikatakan tidak hadir di lokasi banjir ini mendayung sendiri sampan , menyelamatkan mangsa baru lah hati rasa puas? 

Habis kerja2 pentadbiran negara pula nak campak ke mana? Kalau pun PM turun bersama-sama buat kerja menyelamat tak mustahil akan turut ada suara sumbang mempersoalkan tindakan beliau seolah olah ingin mencari populariti.


Penulis ada satu artikel atau cetusan pendapat untuk dikongsikan...tak faham korang google translate ye..

If there is one thing I dislike when work...ground work needs to be done, it's having divas and vvips around. And although I guess it's part of their 'job scope' to be seem at ground zero when disaster strikes, really... what do we expect them to really do there except to take photos and highlight the situation.

So yeah, some may seem pissed off with the PM not being there and instead is in Hawaii playing golf with Obama. But before you go over the rails in anger, do consider the following.

This job of taking care of the situation is better served by those people who have the skills to do it. Having him around just distracts. And having followed his tweets and other communications, he is keeping track of the situation and providing the necessary support. I personally think that's much better than wearing Wellington boots to help clean the drains surrounded by bodyguards and taking photos showing how much he cares. 

And the interesting thing is, if he goes around at the flood areas, the people would most probably be commenting that it's a populist move. Just to gain publicity. Do also wrong, don't do also wrong.

I won't be surprised though if there are more benefits that may come in the short and long term 'golf' event with Obama. Maybe some logistics support? Flood relief funds? A pledge from US? It's not impossible. And who else to get that part of the job done if not the PM? 

And all those aside, has anyone considered the fact that one does not go play golf with the most powerful man on earth on Christmas day on a whim. It would have been planned a long time ago. And it would have a very strong reason for this meeting to take place.

I guess it would have been nice to see him mucking around in flood waters, just for public relations sake. I know it would have made some people happy. 

But really... what else?

Let the pretenders and attention seekers go take their photos and selfies and what not. The general has better things to do that will bring good to the nation. Let him do his job.

And I am glad to see, that he trusts his people to do the job that needs to be done. And they are doing a fine job.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10204134954548833&id=1074811645
Dear all, please share this :-

There are lots of anger that PM Najib is seen playing golf with Obama in Hawaii on Christmas day and that he is not on the ground visiting the flooded east coast or in Malaysia directing flood relief efforts.

However, we have to be realistic and understand that a PM's role is not to direct flood efforts nor to wade thru flood waters to carry victims to safety.

He is better served monitoring the situation and approve allocations and allow the right emergency bodies and his ministers to do their work.

A cursory glance at his twitter and FB page also shows that he has been making frequent updates on the flooding situation: 
https://www.facebook.com/najibrazak?fref=photo

In fact, just 4 days ago, Najib did visit flood victims at the relief center in SMK) Gudang Rasau, Pahang that was holding residents around Sungai Belat. 
http://www.mstar.com.my/…/2014/12/20/pm-lawat-mangsa-banjir/

It's not like he doesn't care or is not updated with the latest. But even if he was on the ground in the flooded areas, there is little he can do and it is actually counter-productive.

Being on the ground is really just a populist photo-opportunity and the publicity and hoo-hah around him could turn out to be a hindrance to relief efforts instead of a help.
Not many people get to play a round of golf on Christmas Day (being the most important festival day for Obama) with the USA presidnet to build relationships - many many more famous world leaders would never have the chance.

Remember that President Obama is the most powerful person on earth and has vast resources at his command.

Who knows? Perhaps Najib could have asked Obama to look into assisting the flood victims in the east coast either via monetary donations or via technical, medical or logistic assistance?

Tuesday, December 23, 2014

DAP Cari Pasal Dengan PAS Lagi

Seperti yang kita semua dah maklum, dalam PAS ada dua jenis kumpulan . Satu kumpulan 'tradisional' PAS yang masih lagi berpegang dengan perjuangan asas parti itu antaranya dalam soal perlaksanaan hukum hudud dan satu lagi golongan yang 'liberal' dalam PAS yang dilihat boleh berkompromi dalam hal-ehwal Islam dengan sekutu mereka dalam PR.


Kedua-dua kumpulan ini mempunyai penyokong masing-masing, namun dalam struktur kepimpinan PAS yang sedia ada pada hari ini, golongan 'liberal' dilihat mencatur pergerakan parti itu . Kumpulan 'tradisional' atau lebih dikenali sebagai kumpulan ulama PAS pula dilihat seperti berat mulut nak menegur tolak ansur melampau golongan 'liberal' dalam parti itu.

Mungkin dengan menyedari kekuatan kumpulan 'liberal' ini di dalam PAS , KM Pulau Pinang yang juga Setiausaha Agung DAP sekali lagi membidas PAS apabila beberapa pemimpin parti itu menyatakan hasrat perlaksanaan hudud di negeri Kelantan. Memetik artikel yang dikeluarkan portal FMT ;

"Guan Eng dalam siri ‘serangan’ terbarunya ke atas PAS kelmarin menyifatkan, komitmen sekutu DAP itu untuk tetap melaksanakan Hudud di Kelantan adalah penghinaan kepada pakatan, selain mendakwa langkah berkenaan bertentangan dengan konsensus pakatan."

Kenyataan yang dikeluarkan Guan Eng ini jelas menunjukkan pelan pelaksanaan hudud di negeri itu cukup tak disenangi beliau. Sekutu rapat DAP iaitu PKR juga dilihat tidak setuju dengan perancangan PAS apabila mengeluarkan kenyataan yang senada . Kumpulan Erdogan di dalam PAS pula dilihat memilih untuk berdiam diri atau 'playsafe' , kita tak nampak kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan Khalid Samad, Mat Sabu, Mr. Bean aka Mahfuz Omar dan lain-lain yang seangkatan dalam mempertahankan perancangan pelaksanaan hukum hudud oleh PAS Kelantan.

Pemimpin2 Erdogan PAS ini mungkin mempunyai kepentingan tersendiri apabila memilih untuk 'playsafe' berbanding bersoladiriti bersama-sama kepimpinan ulama PAS yang lain. Mat Sabu misalnya pernah dilantik memegang jawatan tertentu oleh DAP Pulau Pinang. Bayangkan apa yang akan dilakukan DAP Pulau Pinang sekiranya beliau memilih untuk bersama-sama kepimpinan ulama PAS ? Sebelum ini pun dah pernah berlaku apabila salah seorang kepimpinan tertinggi dalam kerajaan negeri yang tidak bersetuju dengan beberapa dasar yang diperkenalkan rejim DAP Pulau Pinang dipecat .

Mungkin ini yang ditakuti Mat Sabu , beliau mungkin tak rela kehilangan pendapatan dan memilih untuk menjadi 'pak turut' DAP . Dengan senario yang berlaku sekarang, PAS umpama 'time-bomb' dalam PR , mungkin sudah tiba masanya untuk PAS memikirkan semula kedudukan mereka dalam PR yang selama ini hanya dipergunakan DAP dan PKR . Kemenangan di beberapa kerusi Parlimen dan DUN oleh DAP dan PKR pun mengharapkan belas ehsan dari penyokong-penyokong PAS itu sendiri.

Friday, December 12, 2014

Fitnah : Identiti Cybertrooper Bakal Didedah SKMM?

Pemergian Ketua Pengarah JASA, Allahyarham Datuk Fuad Hassan baru-baru ini, secara peribadi merupakan satu kehilangan pada penulis. Penulis merupakan antara salah seorang 'follower' beliau di laman Twitter dan kerap membaca cetusan-cetusan pendapat beliau di ruangan Twitter. Penulis tergerak untuk menulis artikel ini selepas membaca satu komen yang agak kurang ajar dengan bekas 'sahabat' sparring di laman komen Malaysiakini , guna nama pena RajaMohdShahrim . Komen-komen beliau di laman Malaysiakini bersifat provokatif dan terang-terangan menghasut. Lagi kuat menghasut lagi banyak bayaran yang diperoleh barangkali. Apa yang beliau komen di portal pro-pembangkang itu lebih bersifat serkap jarang tanpa fakta-fakta yang sahih. Terbaru, pemergian Allahyarham Datuk Fuad pun nak dijadikan bahan politik, seolah-olah tiada rasa sifat ukhwah sesama Islam.



Tuduhan beliau di laman Facebook baru-baru ini agak melampau, sahabat blogger BadutRakyat dalam artikel beliau baru-baru ini memberikan penjelasan bagi menangkis tuduhan yang dilemparkan 'macai' PKR ini. Memetik artikel yang ditulis blogger BadutRakyat;

http://badutrakyat.blogspot.com/2014/12/kurang-ajar-ds-shaberyc-dan-pdrmsia.html

Jabatan Hal Ehwal Khas atau JASA Ditubuhkan pada 11 Mei 1960 dengan nama Bahagian Hal Ehwal Khas (BHEK).Tujuan asal penubuhan BHEK adalah untuk memelihara dan mempertahankan kestabilan politik dan kerajaan Perikatan.Memberi kesedaran dan kefahaman yang berkualiti,tepat dan jelas dalam aspek siasah dan agama.Menyediakan laporan maklum balas dengan tepat,semasa dan sahih mengenai isu-isu siasah dan agama.Menyediakan bahan-bahan penerbitan dan multimedia yang bermaklumat semasa mengenai siasah dan agama.Menyedia dan memberi khidmat kepakaran komunikasi bersemuka kepada masyarakat.Memberi khidmat sokongan yang berkualiti dalam aspek kewangan dan sumber manusia dan Bertindak atas prinsip `Kebenaran Terserlah Negara Cemerlang` dalam melaksanakan tugas.objektif JASA adalah untuk Membentuk masyarakat Malaysia yang berkeyakinan diri,matang,kukuh nilai moral dan berjiwa patriotik.Menggalakkan persekitaran politik yang lebih kondusif bagi mendorong proses integrasi nasional tercapai serta Menyedia dan memastikan penyebaran maklumat yang sistematik melalui media konvensional (perhubungan)

Tuesday, December 9, 2014

Fitnah PERMATA : U-Turn Naib Ketua Wanita PKR


Pemimpin-pemimpin PKR memang cukup gemar buat fitnah. Masing-masing berlumba buat fitnah untuk mengejar populariti di kalangan ahli. Fitnah bagi pemimpin-pemimpin PKR ini adalah satu pelaburan masa depan. Dengan fitnah yang mereka buat sekarang, boleh menjamin dan mengukuhlan kedudukan mereka di masa depan. Kalau semalam cerita pasal Rafizi punya fitnah terhadap Najib Razak sampai kena saman, hari ni cerita pasal sorang lagi pemimpin PKR, Haniza Talha yang buat fitnah terhadap PERMATA.


Dalam satu artikel yang diterbitkan Suara Keadilan pada 12 Oktober 2014, Naib Ketua Wanita Keadilan itu mendakwa subsidi rakyat dipotong disebabkan kerajaan mahu salurkan peruntukkan kepada program PERMATA. Jelas sekali apa yang diucapkan beliau adalah berbentuk kenyataan dan bukan persoalan. Berikutan kenyataan yang dibuat itu, wakil PERMATA telah membuat laporan polis.


Berikutan laporan yang dibuat itu, Naib Ketua Wanita PKR itu telah dipanggil polis untuk siasatan. Sikap talam dua muka dan hipokrit beliau terserlah apabila   gelabah dalam soal siasat dengan polis dan menafikan apa yang diperkatakan beliau dalam Suara Keadilan ialah pernyataan tetapi adalah persoalan. Tak cukup dengan sikap hipokrit, ditambah pula dengan sikap bangsat apabila cuba mengheret rakyat untuk melindungi diri sendiri dek tuduhan ala 'sundal' yang dibuat beliau.


Jelas sekali Adun PKR ini memang cukup pandai konar baring. Bila dah terperangkap, maka dia mula buat kenyataan-kenyataan minta simpati seolah-olah mewakili rakyat. Dengan apa yang diperkatakan beliau sebagai 'pertanyaan' ini, maka fitnah beliau sebelum ini yang kononnya subsidi rakyat dipotong untuk program PERMATA adalah fitnah semata-mata. Inilah pemimpin2 PKR ...Buat Fitnah Dulu Kemudian Nafi atau Minta Maaf, prfttt..



Monday, December 8, 2014

Cubaan Rafizi Kembalikan Populariti Undang Surat Saman

Tempoh selama 2 minggu diberikan pada Rafizi Ramli dan Tony Pua untuk menarik kembali kenyataan fitnah mereka terhadap Perdana Menteri yang berhubung kait dengan dana 1MDB. Rafizi yang sebelum ini mendapat kecaman ramai ahli PKR kerana kegagalan 'Kajang Move' yang dirancang beliau dilihat cuba meraih kembali populariti dengan tuduhan yang dibuat terhadap Perdana Menteri baru-baru ini. Najib melalui peguam beliau mahu Pua dan Rafizi membuat kenyataan permohonan maaf dalam tempoh 14 hari di dalam 2 akhbar arus perdana atau menghadapi tindakan undang-undang. 



Harapnya tindakan saman yang dibuat oleh Najib terhadap dua pemimpin pembangkang ini turut menjadi ikutan pemimpin-pemimpin BN yang lain. Kerap kali kita lihat hanya pemimpin pembangkang yang mengemukakan saman, elok lah kini perkara yang sama turut dilakukan oleh pemimpin-pemimpin BN . Penulis juga harap, tindakan saman ini tak terhad kepada pemimpin-pemimpin pembangkang saja malah elok juga diluaskan pada penulis-penulis blog, portal2 yang dilihat menjadi penambah perisa dalam menyebarkan fitnah. Dah terlalu ramai penulis blog dan portal pro-kerajaan menjadi mangsa surat saman pemimpin-pemimpin pembangkang ini.

Tindakan Najib menghantar surat saman kepada kedua-dua pemimpin pembangkang ini dilabel mereka sebagai tindakan untuk menakut-nakutkan dan menutup mulut, ironinya apabila perkara yang sama dibuat oleh pemimpin mereka ia tidak menjadi satu kesalahan . Ini lah hipokrasi tahap tertinggi pemimpin-pemimpin pembangkang, kononnya mereka melaung-laungkan kebebasan bersuara namun apa yang kita nampak sekarang mereka hanya laungkan kebebasan bersuara untuk diri mereka sendiri. Penulis amat berharap Najib meneruskan tindakan saman sekiranya kedua-dua pemimpin pembangkang ini tidak menarik kembali tuduhan mereka. Dah terlalu banyak kerosakan yang dibuat.

Mungkin pada ketika ini Rafizi sedang berkira-kira untuk mempertimbangkan tawaran yang dibuat oleh peguam Najib itu , namun penulis percaya Rafizi yang terkenal dengan sikap egois dan tak nak mengaku kalah tu akan tetap dengan kenyataan dan tuduhan beliau sebelum itu. Rafizi sedar, survival beliau dalam PKR disebabkan ada kabel kuat, beliau juga sedar majoriti akar umbi dalam PKR sendiri dah cukup menyampah dengan beliau. Sesuatu mesti dibuat untuk kembalikan kredebiliti yang dah menjunam teruk sejak 'Kajang Move' yang kononnya dirancang beliau. 


Monday, December 1, 2014

Blogger Bangang : Tempat Pertama Jatuh Kepada ....

Penulis merujuk kepada ucapan PM baru-baru ini yang mengatakan terdapat 'blogger bangang' yang dah puas mencekik a.k.a mentekedarah hasil dari UMNO dan kerajaan BN sebelum ini cukup ligat menghentam UMNO sendiri , hantam jenis kow kow punya . Takde nya 'friendly fire' . Kita pun boleh mengagak siapa blogger-blogger ini .

Mereka ini merasakan diri mereka dalam kelas tersendiri kumpulan bloggers di Malaysia, penulisan artikel dalam English kononnya mereka tahu segalanya . Apa yang dimaklumkan pada mereka adalah sumber-sumber dalaman kerajaan . 'Connection' mereka cukup kuat KONONNYA sehinggalah salah seorang dari mereka terkantoi tulis artikel fitnah beberapa bulan lepas dan segera memadamkan artikel berkenaan. Maaf pun takde .

Ini lah perangai sial 'blogger-blogger elit' ini . Kalau diperhatikan 'lifestyle' blogger-blogger elit ni , memang boleh tahan 'masyukkk' , entah dari mana hasil dan sumber yang diperoleh . Ada di antara mereka juga dah puas menjawat jawatan-jawatan penting dalam badan2 berkaitan kerajaan dan sebagainya .Setelah puas melantak dan mengketedarah 'life support' yang UMNO/Kerajaan BN berikan pada mereka, tiba satu ketika di kedudukan selesa mereka meng 'anjing' kan UMNO dalam artikel-artikel tulisan mereka.

Penulis setuju, UMNO bukanlah parti yang 'perfect' pasti ada 'defect' atau cacat-cela disebabkan beberapa individu dalam UMNO yang langsi, namun disebabkan permainan beberapa individu ini seluruh organisasi UMNO dan kerajaan BN di 'celaka'kan malah apa yang ditulis mereka itu dijadikan modal oleh pembangkang dan anjing-anjing mereka untuk menghentam UMNO dan kerajaan BN.

Bila penulis kata ada di antara blogger-blogger 'elit' ini yang dah pernah buncit perut mereka dek mengketedarah hasil bantuan UMNO/BN pada beliau di satu ketika dulu sebenarnya penulis rujuk bekas Ketua Editor NSTP . Penulis dah pernah keluarkan artikel mengenai apa yang pernah beliau peroleh dahulu semasa era Tun Dr. Mahathir jadi PM. Jadi sempena ucapan PM mengenai 'Blogger Bangang' tak kenang budi ni , elok lah penulis 'copy paste' semula artikel yang pernah diterbitkan itu.

Rujukan :http://bidaman.blogspot.com/2014/01/kadir-jasin-tolong-jawab-rm1-sesaham.html

Dari rujukan di internet Kadir Jasin sekarang merupakan Ketua Pengarang di Berita Publishing dan memegang jawatan itu sejak tahun 2000 lagi. Berita Publishing (BPSB) ditubuhkan sejak tahun 1973, pada 1 September 2000 ia dipindahmilik kepada syarikat Alaf Positif Sdn Bhd (APSB).



sumber: 

http://announcements.bursamalaysia.com/EDMS%5CAnnweb.nsf/LsvAllByID/482568AD00295D074825691200364E7D?OpenDocument

Kadir Jasin dikatakan melepaskan jawatan beliau dalam NSTP pada 1 Jun 2000, kemudian memegang jawatan sebagai Ketua Pegarang di Berita Publishing yang dipindah milik pada Alaf Positif Sdn Bhd . Kalau dilihat dari sumber bursa Malaysia , 4,000,000 saham Berita Publishing dijual pada Alaf Positif Sdn Bhd dengan hanya nilai RM1 sesaham pada 28 Jun 2000.  Beberapa persoalan di timbulkan ;

1. Kerana tiada sasaran kewangan yang disediakan pada masa itu, ia agak sukar untuk menilai BPSB, yang pada ketika itu merupakan syarikat milik penuh NSTP. Oleh itu, sehingga kini para pemegang saham minoriti NSTP dan awam tidak tahu berapa banyak kerugian yang ditanggung oleh NSTP dalam penjualan saham BPSB kepada APSB hanya pada kadar RM1.00 sesaham.


2. APSB telah ditubuhkan pada 29 Jun 1999, dan terbitan dan berbayar modal hanya RM100, 000 yang terdiri daripada 100,000 saham biasa bernilai RM1.00 setiap satu. Jadi apakah justifikasi yang membolehkan APSB membeli 4,000,000 saham BPSB ?


Persoalan sekarang Alaf Positif Sdn Bhd ni siapa punya ? Dia punya penubuhan pun setahun sebelum Berita Publishing Sdn Bhd diambil alih . Macam ada perancangan rapi , sudah lah tu diambil alih dengan harga yang murah iaitu RM1 sesaham . Dengan perkembangan teknologi internet sekarang dan macam2 bahan bacaan yang mudah didapati melalui online , tak salah kalau penulis katakan 'bisnes' Berita Publishing ni tak berapa nak elok . MUNGKIN ada beberapa permintaan yang dibuat kepada pihak kerajaan tetapi tak dilayan lantas menimbulkan rasa tidak puas hati , lalu salah satu cara untuk mendesak ialah 'membalun' pimpinan tertinggi .  Ini lah yang paling aku kesalkan bila orang 'membalun' sebab ada kepentingan diri sendiri tak dipenuhi . Lagi satu apa ingat lagi cerita antara Zaid Ibrahim dan Kadir Jasin ? Who is the "Gang of Four" ? Nanti lah ... kalau rajin cari lah