Thursday, December 25, 2014

OPS Bantuan Banjir : 'Humanity' atau 'Popularity' ?

Hari ini tersebar luas di laman sosial gambar PM dan Obama sedang bermain golf. Tanpa mengetahui hal sebenar, ramai yang memilih untuk mengecam PM  kerana dikatakan bersenang lenang main golf sedangkan beberapa negeri di Malaysia mengalami banjir besar.



Memanglah mudah untuk mulut berkata-kata mengecam dan mengata orang itu ini tak betul, tetapi cuba kita tanya pada diri sendiri apa peranan kita dalam membantu mangsa2 banjir itu ?

Petugas2 yang sedang menyelamatkan mangsa banjir tak pula 'complain' hal berkenaan kerana mereka tahu PM dari awal lagi telah mengarah jentera2 petugas bantuan membuat persediaan segera bila bencana ni dijangka berlaku.

Adakah mereka yang mencemuh pemimpin2 yang dikatakan tidak hadir di lokasi banjir ini mendayung sendiri sampan , menyelamatkan mangsa baru lah hati rasa puas? 

Habis kerja2 pentadbiran negara pula nak campak ke mana? Kalau pun PM turun bersama-sama buat kerja menyelamat tak mustahil akan turut ada suara sumbang mempersoalkan tindakan beliau seolah olah ingin mencari populariti.


Penulis ada satu artikel atau cetusan pendapat untuk dikongsikan...tak faham korang google translate ye..

If there is one thing I dislike when work...ground work needs to be done, it's having divas and vvips around. And although I guess it's part of their 'job scope' to be seem at ground zero when disaster strikes, really... what do we expect them to really do there except to take photos and highlight the situation.

So yeah, some may seem pissed off with the PM not being there and instead is in Hawaii playing golf with Obama. But before you go over the rails in anger, do consider the following.

This job of taking care of the situation is better served by those people who have the skills to do it. Having him around just distracts. And having followed his tweets and other communications, he is keeping track of the situation and providing the necessary support. I personally think that's much better than wearing Wellington boots to help clean the drains surrounded by bodyguards and taking photos showing how much he cares. 

And the interesting thing is, if he goes around at the flood areas, the people would most probably be commenting that it's a populist move. Just to gain publicity. Do also wrong, don't do also wrong.

I won't be surprised though if there are more benefits that may come in the short and long term 'golf' event with Obama. Maybe some logistics support? Flood relief funds? A pledge from US? It's not impossible. And who else to get that part of the job done if not the PM? 

And all those aside, has anyone considered the fact that one does not go play golf with the most powerful man on earth on Christmas day on a whim. It would have been planned a long time ago. And it would have a very strong reason for this meeting to take place.

I guess it would have been nice to see him mucking around in flood waters, just for public relations sake. I know it would have made some people happy. 

But really... what else?

Let the pretenders and attention seekers go take their photos and selfies and what not. The general has better things to do that will bring good to the nation. Let him do his job.

And I am glad to see, that he trusts his people to do the job that needs to be done. And they are doing a fine job.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10204134954548833&id=1074811645
Dear all, please share this :-

There are lots of anger that PM Najib is seen playing golf with Obama in Hawaii on Christmas day and that he is not on the ground visiting the flooded east coast or in Malaysia directing flood relief efforts.

However, we have to be realistic and understand that a PM's role is not to direct flood efforts nor to wade thru flood waters to carry victims to safety.

He is better served monitoring the situation and approve allocations and allow the right emergency bodies and his ministers to do their work.

A cursory glance at his twitter and FB page also shows that he has been making frequent updates on the flooding situation: 
https://www.facebook.com/najibrazak?fref=photo

In fact, just 4 days ago, Najib did visit flood victims at the relief center in SMK) Gudang Rasau, Pahang that was holding residents around Sungai Belat. 
http://www.mstar.com.my/…/2014/12/20/pm-lawat-mangsa-banjir/

It's not like he doesn't care or is not updated with the latest. But even if he was on the ground in the flooded areas, there is little he can do and it is actually counter-productive.

Being on the ground is really just a populist photo-opportunity and the publicity and hoo-hah around him could turn out to be a hindrance to relief efforts instead of a help.
Not many people get to play a round of golf on Christmas Day (being the most important festival day for Obama) with the USA presidnet to build relationships - many many more famous world leaders would never have the chance.

Remember that President Obama is the most powerful person on earth and has vast resources at his command.

Who knows? Perhaps Najib could have asked Obama to look into assisting the flood victims in the east coast either via monetary donations or via technical, medical or logistic assistance?

3 comments:

Bencana Banjir 2014 adalah "di luar jangkaan","4 kali ganda daripada dahulu".
Lewat membuat persiapan.
Tiada pemimpin take charge.
CPO masih kata kat media "tiada darurat" pada 25.12.14.
TPM kata darurat ada criteria nya.
50 juta mana cukup untuk tampung 120,000 mangsa,Ribuan rumah, dan pelbagaian keperluan asa,kos pemulihan prasarana hospital jalan jambatan bangunan kerajaan stesen keretapi stesen minyak,gantian alat sekolah,dan balai polis,kenderaan kerajaan yang rosak,stesen pembahagi letrik yang di anngaar dalam 1,200,pencawang dll.
Janagan lupa ini baru espisod 3,
Ada lagi episod dan 2014 belum tamat lagi.
Saya kira jumlah akan capai 500 juta RM dari sudut fisikal.
Dari sosio ekonomi ekosistem Melayu: 1 genarasi punya kos sosial yang akan akan ambil masa 10 tahun, ikut nisbah Tsunami Aceh.
Ah Jib amacam ENDLESS POSSIBILITIES.
Masin mulut.
arjuna waspada
changkat lobak.

Ya lah, dah jadi musibah baru nak menceceh itu tak kena ini tak kena, yg hutan sampai gondol sekoq pun tak berani sebut, mintak la duit kat si penjarah hutan nun, hasil hutan sebat, yang rakyat bawahan terima akibat, phuuii

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI


Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu