Tuesday, December 23, 2014

DAP Cari Pasal Dengan PAS Lagi

Seperti yang kita semua dah maklum, dalam PAS ada dua jenis kumpulan . Satu kumpulan 'tradisional' PAS yang masih lagi berpegang dengan perjuangan asas parti itu antaranya dalam soal perlaksanaan hukum hudud dan satu lagi golongan yang 'liberal' dalam PAS yang dilihat boleh berkompromi dalam hal-ehwal Islam dengan sekutu mereka dalam PR.


Kedua-dua kumpulan ini mempunyai penyokong masing-masing, namun dalam struktur kepimpinan PAS yang sedia ada pada hari ini, golongan 'liberal' dilihat mencatur pergerakan parti itu . Kumpulan 'tradisional' atau lebih dikenali sebagai kumpulan ulama PAS pula dilihat seperti berat mulut nak menegur tolak ansur melampau golongan 'liberal' dalam parti itu.

Mungkin dengan menyedari kekuatan kumpulan 'liberal' ini di dalam PAS , KM Pulau Pinang yang juga Setiausaha Agung DAP sekali lagi membidas PAS apabila beberapa pemimpin parti itu menyatakan hasrat perlaksanaan hudud di negeri Kelantan. Memetik artikel yang dikeluarkan portal FMT ;

"Guan Eng dalam siri ‘serangan’ terbarunya ke atas PAS kelmarin menyifatkan, komitmen sekutu DAP itu untuk tetap melaksanakan Hudud di Kelantan adalah penghinaan kepada pakatan, selain mendakwa langkah berkenaan bertentangan dengan konsensus pakatan."

Kenyataan yang dikeluarkan Guan Eng ini jelas menunjukkan pelan pelaksanaan hudud di negeri itu cukup tak disenangi beliau. Sekutu rapat DAP iaitu PKR juga dilihat tidak setuju dengan perancangan PAS apabila mengeluarkan kenyataan yang senada . Kumpulan Erdogan di dalam PAS pula dilihat memilih untuk berdiam diri atau 'playsafe' , kita tak nampak kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan Khalid Samad, Mat Sabu, Mr. Bean aka Mahfuz Omar dan lain-lain yang seangkatan dalam mempertahankan perancangan pelaksanaan hukum hudud oleh PAS Kelantan.

Pemimpin2 Erdogan PAS ini mungkin mempunyai kepentingan tersendiri apabila memilih untuk 'playsafe' berbanding bersoladiriti bersama-sama kepimpinan ulama PAS yang lain. Mat Sabu misalnya pernah dilantik memegang jawatan tertentu oleh DAP Pulau Pinang. Bayangkan apa yang akan dilakukan DAP Pulau Pinang sekiranya beliau memilih untuk bersama-sama kepimpinan ulama PAS ? Sebelum ini pun dah pernah berlaku apabila salah seorang kepimpinan tertinggi dalam kerajaan negeri yang tidak bersetuju dengan beberapa dasar yang diperkenalkan rejim DAP Pulau Pinang dipecat .

Mungkin ini yang ditakuti Mat Sabu , beliau mungkin tak rela kehilangan pendapatan dan memilih untuk menjadi 'pak turut' DAP . Dengan senario yang berlaku sekarang, PAS umpama 'time-bomb' dalam PR , mungkin sudah tiba masanya untuk PAS memikirkan semula kedudukan mereka dalam PR yang selama ini hanya dipergunakan DAP dan PKR . Kemenangan di beberapa kerusi Parlimen dan DUN oleh DAP dan PKR pun mengharapkan belas ehsan dari penyokong-penyokong PAS itu sendiri.

1 comments:

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI


Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu