Monday, December 1, 2014

Blogger Bangang : Tempat Pertama Jatuh Kepada ....

Penulis merujuk kepada ucapan PM baru-baru ini yang mengatakan terdapat 'blogger bangang' yang dah puas mencekik a.k.a mentekedarah hasil dari UMNO dan kerajaan BN sebelum ini cukup ligat menghentam UMNO sendiri , hantam jenis kow kow punya . Takde nya 'friendly fire' . Kita pun boleh mengagak siapa blogger-blogger ini .

Mereka ini merasakan diri mereka dalam kelas tersendiri kumpulan bloggers di Malaysia, penulisan artikel dalam English kononnya mereka tahu segalanya . Apa yang dimaklumkan pada mereka adalah sumber-sumber dalaman kerajaan . 'Connection' mereka cukup kuat KONONNYA sehinggalah salah seorang dari mereka terkantoi tulis artikel fitnah beberapa bulan lepas dan segera memadamkan artikel berkenaan. Maaf pun takde .

Ini lah perangai sial 'blogger-blogger elit' ini . Kalau diperhatikan 'lifestyle' blogger-blogger elit ni , memang boleh tahan 'masyukkk' , entah dari mana hasil dan sumber yang diperoleh . Ada di antara mereka juga dah puas menjawat jawatan-jawatan penting dalam badan2 berkaitan kerajaan dan sebagainya .Setelah puas melantak dan mengketedarah 'life support' yang UMNO/Kerajaan BN berikan pada mereka, tiba satu ketika di kedudukan selesa mereka meng 'anjing' kan UMNO dalam artikel-artikel tulisan mereka.

Penulis setuju, UMNO bukanlah parti yang 'perfect' pasti ada 'defect' atau cacat-cela disebabkan beberapa individu dalam UMNO yang langsi, namun disebabkan permainan beberapa individu ini seluruh organisasi UMNO dan kerajaan BN di 'celaka'kan malah apa yang ditulis mereka itu dijadikan modal oleh pembangkang dan anjing-anjing mereka untuk menghentam UMNO dan kerajaan BN.

Bila penulis kata ada di antara blogger-blogger 'elit' ini yang dah pernah buncit perut mereka dek mengketedarah hasil bantuan UMNO/BN pada beliau di satu ketika dulu sebenarnya penulis rujuk bekas Ketua Editor NSTP . Penulis dah pernah keluarkan artikel mengenai apa yang pernah beliau peroleh dahulu semasa era Tun Dr. Mahathir jadi PM. Jadi sempena ucapan PM mengenai 'Blogger Bangang' tak kenang budi ni , elok lah penulis 'copy paste' semula artikel yang pernah diterbitkan itu.

Rujukan :http://bidaman.blogspot.com/2014/01/kadir-jasin-tolong-jawab-rm1-sesaham.html

Dari rujukan di internet Kadir Jasin sekarang merupakan Ketua Pengarang di Berita Publishing dan memegang jawatan itu sejak tahun 2000 lagi. Berita Publishing (BPSB) ditubuhkan sejak tahun 1973, pada 1 September 2000 ia dipindahmilik kepada syarikat Alaf Positif Sdn Bhd (APSB).



sumber: 

http://announcements.bursamalaysia.com/EDMS%5CAnnweb.nsf/LsvAllByID/482568AD00295D074825691200364E7D?OpenDocument

Kadir Jasin dikatakan melepaskan jawatan beliau dalam NSTP pada 1 Jun 2000, kemudian memegang jawatan sebagai Ketua Pegarang di Berita Publishing yang dipindah milik pada Alaf Positif Sdn Bhd . Kalau dilihat dari sumber bursa Malaysia , 4,000,000 saham Berita Publishing dijual pada Alaf Positif Sdn Bhd dengan hanya nilai RM1 sesaham pada 28 Jun 2000.  Beberapa persoalan di timbulkan ;

1. Kerana tiada sasaran kewangan yang disediakan pada masa itu, ia agak sukar untuk menilai BPSB, yang pada ketika itu merupakan syarikat milik penuh NSTP. Oleh itu, sehingga kini para pemegang saham minoriti NSTP dan awam tidak tahu berapa banyak kerugian yang ditanggung oleh NSTP dalam penjualan saham BPSB kepada APSB hanya pada kadar RM1.00 sesaham.


2. APSB telah ditubuhkan pada 29 Jun 1999, dan terbitan dan berbayar modal hanya RM100, 000 yang terdiri daripada 100,000 saham biasa bernilai RM1.00 setiap satu. Jadi apakah justifikasi yang membolehkan APSB membeli 4,000,000 saham BPSB ?


Persoalan sekarang Alaf Positif Sdn Bhd ni siapa punya ? Dia punya penubuhan pun setahun sebelum Berita Publishing Sdn Bhd diambil alih . Macam ada perancangan rapi , sudah lah tu diambil alih dengan harga yang murah iaitu RM1 sesaham . Dengan perkembangan teknologi internet sekarang dan macam2 bahan bacaan yang mudah didapati melalui online , tak salah kalau penulis katakan 'bisnes' Berita Publishing ni tak berapa nak elok . MUNGKIN ada beberapa permintaan yang dibuat kepada pihak kerajaan tetapi tak dilayan lantas menimbulkan rasa tidak puas hati , lalu salah satu cara untuk mendesak ialah 'membalun' pimpinan tertinggi .  Ini lah yang paling aku kesalkan bila orang 'membalun' sebab ada kepentingan diri sendiri tak dipenuhi . Lagi satu apa ingat lagi cerita antara Zaid Ibrahim dan Kadir Jasin ? Who is the "Gang of Four" ? Nanti lah ... kalau rajin cari lah

1 comments:

Kadir Jasin..teruskan perjuanganmu. Kita mau ramai yg berani tegur dan kritik pm yg tak berapa cerdik ni tapi byk emosi..dan bodoh sombong tak mau dgr nasihat org lama mcm tun m

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu