Tuesday, November 18, 2014

Sasterawan Negara 'Hentam' Melayu

Penulis terbaca dalam satu artikel yang diterbitkan portal pro-pembangkang Malaysiakini mengenai gesaan A. Samad Said yang menggesa NGO-NGO Melayu perlu ikut contoh NGO Beng Hock berkaitan kemaitan dalam tahanan. Pak Samad kata masyarakat Tiong Hua lebih prihatin berbanding NGO Melayu dalam isu-isu sebegini. Memetik laporan Malaysiakini ;


"Pak Samad membangkitkan bagaimana kes kematian bekas pegawai kastam Ahmad Sarbaini Mohamed dan pembantu ahli politik Teoh Beng Hock yang mendapat reaksi berbeza daripada masyarakat Melayu dan Cina."

Seperti yang kita tahu, kes ini memang disiasat, tak boleh sesuka hati nak tuduh orang itu atau orang ini bertanggungjawab . Kita boleh nampak apa yang dibuat oleh NGO Beng Hock ini lebih menjurus kepada nak meletakkan tuduhan kepada badan kerajaan yang menyiasat. Dalam artikel sebelum ni penulis dah pernah nyatakan, kalau seseorang individu yang disiasat atau ditahan tu nak bunuh diri dalam tahanan, tuduhan tak boleh dilelakkan sepenuhnya ke atas pihak berkuasa yang menahan.

Contohnya dalam kes Beng Hock dan Sarbaini, walaupun pemantauan ketat dilakukan ke atas kedua-dua individu berkenaan, penulis pasti kalau dah tekad nak bunuh diri apa yang boleh dilakukan lagi? Takkan lah sampai ke jamban pun pegawai SPRM yang menyoal siasat kedua-dua individu berkenaan kena 'follow' . Kalau dah sampai tahap tu, ada pula barua-barua dari NGO Hak Asasi Manusia acuan PR akan meroyan sedangkan mereka hanya disoal-siasat dan belum pasti lagi pesalah.

Dengan adanya NGO-NGO sebegini seperti yang diminta Pak Samad, apa yang boleh mereka buat selain jadi pendesak dan agen untuk membenci kerajaan ? Bodoh dan bangang bila ada tuduhan dan suara-suara sumbang dari NGO Beng Hock mengatakan SPRM ada kaitan dengan kematian Beng Hock, tuduhan dibuat seolah-olah SPRM yang membunuh Beng Hock. Kalau difikirkan logik mudah, seorang pembunuh takkan bunuh mangsa di tempat yang paling mudah beliau disyaki. Dari situ dah timbul pelbagai persoalan yang meragukan.

Kenyataan Pak Samad mungkin dibuat atas sebab kemaruk perhatian . Mungkin dah makin tak popular atau makin ramai yang dah meluat dengan konco-konco Anwar . Pak Samad kita tau dulu memang penjilat tegar kerajaan BN, dah puas dapat pelbagai keuntungan dan penghormatan tapi mulai lupa diri . Entah apa habuan yang beliau peroleh bila tiba-tiba beralih arah. Tak apa lah Pak Samad pun dah tua, janggut makin putih dan makin panjang tapi akal makin singkat. Terus mengelamun dek puisi-puisi khayalan yang syok sendiri.

4 comments:

Ade undang2. Biar kan undang menentukan. Kita islam yakin setipa terjdi ade hikmahnye. Kafir tu all bout d world. Unless kafir yg berpgang pd balasan di akhirat....dan yg kuat pegangan ugamanye otherwise semuanye kduniaan. Itu la yg samad said tpas pandang.

Salah satu Melayu yg paling bangang didunia. Selling cheap.

Muka dia pun macam ahli zoo yang dipakaikan baju.

A Samad Said mula menulis dlm Utusan sebelum merdeka . Dia tulis berkenaan dengan apa yang berlaku disekelilinginya dari tahun 1940 sebelum kepala bapa 1:23 masih kecil2 lagi. Dia dapat menghidu di manakan arah tuju politik Melayu yg berasaskan kebajikan ke arah politik membina nafsu.............Sebab itu lah dia tak jadi Melayu yg sia2 tapi dia nak jadi Manusia yang Budiman sebab orang ini dah lihat kesusahkan dan kebahagian semua lapisan rakyat.

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu