Tuesday, April 1, 2014

Malaysia Ketinggalan Teknologi Satelit : Keselamatan Negara Di Kompromi Sebab Rakyat Nak Jimat ?

Dalam usaha pencarian MH370 , ramai pihak terutama penyokong pembangkang sengaja mencari isu untuk mempersalahkan kerajaan . Antaranya ialah mempersoalkan penggunaan kapal selam Scorpene untuk tujuan pencarian .Walau bagaimanapun, isu yang dibangkitkan itu telah dijawab iaitu kapal selam Scorpene tidak ada kemudahan untuk operasi mencari dan menyelamat maka ia tak sesuai digunakan . Kalau kapal selam perang boleh guna untuk operasi-operasi sebegini tentu saja negara-negara lain yang punyai aset kapal selam terutama China dah terlebih dahulu lakukan tindakan sedemikian. Bila penjelasan diberikan, maka suara-suara sumbang yang buat kenyataan bodoh supaya guna kapal selam perang untuk operasi pencarian dan menyelamat MH370 pun diam seketika.


Tak berapa lama lepas tu, timbul pulak cerita pasal satelit . Puak-puak yang sama macam tak belajar dari tuduhan semberono yang mereka buat mengenai penggunaan kapal selam Scorpene untuk operasi pencarian MH370 . Mereka persoalkan pula kenapa satelit Malaysia tak boleh mengesan objek-objek di selatan Lautan Hindi seperti mana satelit-satelit dari negara-negara lain . Apa yang dipersoalkan itu sebenarnya berbalik kepada isu mengapa Scorpene tak digunakan untuk operasi SAR MH370. Semuanya berkaitan dengan soal spesifikasi . Spesifikasi Scorpene tidak membolehkan kapal selam itu berfungsi sebagai kapal selam untuk operasi SAR , begitu juga dengan satelit RazakSat yang mempunyai kemampuan terhad berbanding kemampuan satelit-satelit dari negara lain.

Malaysia mempunyai tiga jenis satelit iaitu TiungSAT , MaeSAT dan RazakSAT . TiungSAT berfungsi untuk pencerapan bumi, ujikaji saintifik ‘Cosmic-Ray Energy Disposition Experiment’ (CEDEX) dan juga aplikasi komunikasi. Fungsi MaeSAT pula seperti yang diperoleh dari laman web ANGKASA ;

"Sistem MeaSAT ini menyediakan khidmat langsung-ke-rumah (DTH-Direct-to-home) yang pertama di Malaysia dan perkhidmatan komunikasi asas yang menjangkau dari India ke Hawaii serta dari Jepun ke Australia Timur.

Antara perkhidmatan DTH adalah pemancaran program televisyen dan pendidikan ke rumah pengguna menggunakan antena kecil.

Perkhidmatan komunikasi asas pula termasuk perkhidmatan telefoni, televisyen, penyebaran data dan rangkaian perniagaan."

Maklumat dari RazakSAT pula ;

"RazakSAT adalah satelit kecil kedua Malaysia yang berupaya membekalkan imej data lebih spesifik dan kerap kepada pengguna di Malaysia serta negara di lingkungan khatulistiwa."

Berdasarkan ketiga-tiga jenis satelit di atas , RazakSAT hanya berupaya memberi data untuk Malaysia dan negara di lingkungan khatulistiwa . Selatan lautan hindi bukan berada di garis latitud khatulistiwa (equator) tetapi di latitud sarta (capricorn). Jadi keupayaan satelit RazakSAT itu sendiri tidak mencapai spesifikasi yang membolehkan ia mengesan objek di selatan lautan hindi . Selain dari itu tak perlu lah membandingkan keupayaan satelit negara Malaysia dengan satelit dari negara2 lain terutama kuasa2 besar memandangkan keupayaan satelit mereka adalah lebih tunggu . Sebagai perbandingan tak boleh nak bandingkan prestasi kereta Proton dengan Volkswagen . Lain lah kalau satelit yang dibeli kerajaan itu adalah model yang sama digunakan oleh negara2 lain.

Penulis teringat dulu, pemimpin-pemimpin pembangkang persoalkan kenapa perlu beli aset ketenteraan pada pengeluar tertentu dengan harga mahal sedangkan pengeluar lain harga lebih murah. Jawapan mudah kepada persoalan ni ialah kenapa ramai yang sanggup berhabis duit beli komputer jenama Apple berbanding jenama-jenama lain walaupun lebih mahal ? Soal ketenteraan dan soal keselamatan negara bukan perkara yang perlu di kompromi , beli murah-murah sebab nak jimat , bila berlaku sesuatu yang tak dijangka kena bedil sekali terus kalah , masa tu baru mau menyesal ! Nak tunding jari kat kerajaan pun tak boleh sebab negara dah hancur sebab kebodohan mereka yang gemar sangat membangkang dan nak kaitkan segalanya dengan politik !

Bila ANGKASA baru-baru ini berpendapat satelit ke-2 RazakSAT perlu dibangunkan dengan spesifikasi yang lebih baik , 2 ahli parlimen DAP di dalam Dewan Rakyat hari ni membantah cadangan berkenaan kerana di katakan merugikan wang rakyat . Penulis pula berpendapat ia adalah satu langkah yang perlu dipertimbangkan namun tak perlu tergesa-gesa dalam membina satelit ini . Kajian yang mendalam harus di lakukan dalam pembinaannya , kita tak mahu ada projek terbengkalai dan membazirkan . Satelit ke-2 yang lebih canggih dengan kapasiti dipertingkatkan bertujuan untuk pencerapan muka bumi adalah penting untuk sesebuah kerajaan itu miliki baik dari tujuan keselamatan negara atau usaha2 penyelamatan seperti yang berlaku sekarang.


5 comments:

Tolong beritahu ahli parlimen dap tu......tak perlulah beli babi lagi sebab babi hutan masih banyak.....rajin la sikit pergi tangkap sendiri dalam hutan.

Tak payah masuk hutan ..dlm PR bnyk

mungkin lepas ni kapal pelbagai guna seperti yg boleh angkut lebih banyak heli boleh dipertimbangkan dengan lebih serius?
tak payah la nak ikut rentak poliTIKUS PR tu ... cakap jer pandai

belanjawan akan datang elok lah diperuntukkan lebih kepada pertahanan negara. soal gaji naikan saja yang rendah, yang dah tinggi tu kasi turun balik, duit banyak kalau pertahanan negara tak kuat apa guna.

RazakSAT is a Malaysian satellite carrying a high-resolution camera. It was launched into low Earth orbit by a Falcon 1 rocket on July 14, 2009. It was placed into a near-equatorial orbit that presents many imaging opportunities for the equatorial region. It weighs over three times a much as TiungSAT-1 and carries a high resolution Earth observation camera. Developed in conjunction with Satrec Initiative, the satellite's low inclination orbit (9 degrees) brought it over Malaysia a dozen or more times per day. This was intended to provide greatly increased coverage of Malaysia, compared to most other Earth observation satellites.[2] An audit report released in October 2011 revealed that the satellite had failed after only 1 year of operation.[

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu

Link Blogger Negeri Sembilan / Melaka/Johor