Wednesday, February 26, 2014

Cerita Pasal Tun Daim 'Godfather' Korporat Malaysia

Bekas pemimpin ,bila dah tak pegang apa-apa jawatan penting dalam kerajaan mereka boleh sesuka hati mengkritik barisan kepimpinan yang ada sekarang. Salah seorang bekas Menteri yang dilihat cukup lantang mengkritik pentadbiran kerajaan sekarang ialah Tun Daim Zainuddin . Ini orang lama dalam UMNO , entah kenapa media-media pembangkang melambung Tun Daim dengan melabel beliau sebagai "Godfather of Corporate Malaysia" . Penulis bukan lah orang koporat dan penulis juga bukan arif benar dengan hal ehwal politik ni . Tetapi tindakan Tun Daim yang cuba meletakkan kesalahan pada bahu PM disebabkan krisis politik ,agama dan perkauman yang berlaku sekarang ni agak melampau .

sumber gambar : kinibiz.com

Zaman Tun Mahathir pun ada krisis yang hampir serupa, cuma pada ketika itu internet tak wujud lagi , Facebook, Twitter dan Blog tak ada lagi . Jadi pada masa itu , Tun telah menguatkuasa OPS LALANG dan menahan individu2 yang menjadi punca kepada krisis perkauman pada ketika itu , baik dari pihak kerajaan atau pembangkang . Pada ketika itu , sebaran mengenai berita2 seperti ni adalah pada kadar yang perlahan . Maka tindak balas rakyat, media-media antarabangsa juga perlahan dan pada ketika ia dah jadi 'viral' dan mula diketahui umum , suasana dah mula menjadi 'sejuk'. Individu yang terbabit dah ditahan , polis tak akan menghadapi masalah penentangan dari penyokong2.

Kini zaman dah berubah , tindakan2 yang dibuat seperti zaman OPS LALANG pada tahun 80-an boleh mengundang pelbagai persepsi kerana kewujudan media sosial . Berita tersebar dengan cepat samada ianya palsu atau benar . Bila berlaku penyebaran seperti ini , akan wujud suasa tidak tenteram dan tidak mustahil boleh mengundang rusuhan secara besar-besaran . Tak mustahil peristiwa yang lebih teruk daripada tragedi 13 Mei 1969 boleh berlaku , maka apa yang Najib sebagai PM lakukan adalah seperti menarik rambut dari tepung, rambut tak putus , tepung tak selerak. Tun Daim perlu sedar sendiri bahawa tindakan provokasi2 berupa perkauman dan agama ini datang dari pihak2 pelampau sendiri . Media sosial digunakan untuk mempersoalkan perkara2 berkaitan mengenai perkauman dan agama.

Berikut adalah pandangan Speaker DUN Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak dengan kenyataan yang dibuat oleh Tun Daim ;

sumber : http://www.rakyatnews.my/index.php/20140226142642/politik/tun-daim-jangan-letak-kesalahan-atas-bahu-najib

KUALA LUMPUR 26 Feb - Mantan Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin diingat unutk tidak meletakkan kesalahan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai krisis agama dan politik dalam negara.

Speaker DUN Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak berkata, krisis politik hampir sama dengan krisis yang berlaku pada 1987 apabila polis menahan lebih 100 penggiat politik menerusi Operasi Lalang kerana mencetuskan permusuhan.

"Apa yang berlaku kini adalah mirip dengan kejadian pada 1987 sewaktu Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri. Kerjaan mengambil tindakan tegas dengan menahan kesemua pencetus rusuhan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)(Operasi Lalang)," katanya menerusi laman blog beliau, hari ini.

Salleh berkata demikian bagi mengulas laporan temubual Tun Daim bersama Malaysiakini dan Malaysian Insider menyalahkan pentadbiran kerajaan Barisan Nasional semata-mata di atas kemerosotan peraduan negara.

Tambah beliau, negara kini dipenuhi dengan kumpulan yang cuba mencetuskan kekeliruan dengan mendesak untuk memberi kebebasan bersuara, liberalisasi dan demokrasi namun kumpulan sama menyelar Perdana Menteri terlalu lemah kerana memberi banyak kebebasan.

"Tidak ragu lagi keadaan kini menjadi tidak keruan dan masyarakat menyalahgunakan kebebasan yang baru ini. Dan kerana ini Tun Dr Mahathir berkata Malaysia tidak seharusnya diberikan terlalu banyak kebebasn kerana kebabsan tersebut akan disalahgunakan," ujarnya.

Beliau kemudiannya turut menyentuh mengenai kadar inflasi yang rendah sewaktu Tun Daim bergelar Menteri Kewangan kepada 1 peratus daripada empat peratus pada awal lantikannya.

"Ianya (inflasi) menurun kepada 1 peratus ketika kegawatan ekonomi 1985 tetapi ianya (kemerosotan) turut berlaku pada ekonomi, pasaran saham, harga hartanah dan banyak lagi.

"Malahan, Malaysia turut memperlihatkan deflasi untuk waktu singkat mengakibatkan banyak syarikat bankrap," katanya lagi.

2 comments:

apa hal dengan blogger2 ampu najib ni??? terimalah kritikan membina seorang "pakar ekonomi" macam tun daim tu.

tun daim bukan hanya bercakap tapi beliau melakukan apa yang dicakap. tengok macam mana dia berniaga sekarang dan jaga ekonomi malaysia dulu.

Kpd blogger2 pengampu kerajaan ds najib...
Ingatlah...sesuatu yang benar itu amat pahit utk di telan...jangan bas dah terjun gaung nt baru nak tanya knp x tekan brek...

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu