Monday, January 27, 2014

Zahid Hamidi Setuju Cadangan Anwar Ibrahim Untuk Kerjasama

Tajuk The Sundaily "Ahmad Zahid welcomes Anwar Ibrahim's proposal to work together"  tentu menarik perhatian ramai pihak apabila Naib Presiden UMNO, Zahid Hamidi bersetuju dengan cadangan Anwar supaya kerjasama BN dan PR diadakan untuk sebuah konsesus nasional bagi mengatasi unsur menggugat perpaduan, kebencian antara agama, masalah tadbir urus negara, ketelusan dan isu kebertanggungjawaban. Dalam laporan itu, Zahid Hamidi berkata pemimpin UMNO dan Barisan Nasional perlu bersifat terbuka dengan cadangan itu yang menunjukkan keterbukaan Pakatan Rakyat untuk bekerjasama dengan kerajaan dalam mengatasi isu-isu nasional.


Anwar semalam dalam satu kenyataan media antaranya telah menyatakan seperti berikut ;

"Suara-suara kebencian dan kemarahan, suara-suara berprasangka buruk dan penuh syak wasangka, dan suara-suara kemusnahan dan kebobrokan yang cuba menghancurkan leburkan keharmonian, kerjasama dan persefahaman yang telah kita bina dari runtuhan tragedi ini"

"Para pemimpin dari kedua-dua belah pihak perlu mengetepikan isu kepartian dan menunjukkan seamngat kepimpinan sejati untuk meleraikan ketegangan ini dan berusaha memperbaiki keadaan"

Pada 23 Januari yang lepas , pemimpin DAP , Lim Kit Siang juga telah mengemukakan cadangan yang hampir serupa apabila memimta BN untuk duduk semeja dengan mereka berbincang mengenai kaedah untuk mengelakkan ketegangan perkauman dan keagamaan yang timbul kebelakangan ini.

Bagi penulis , sebelum Anwar & Lim Kit Siang membuat kenyataan di atas mereka terlebih dahulu perlu memikirkan siapa yang menimbulkan masalah yang berlaku sekarang ? Selama ini isu perkauman tidak timbul tetapi makin menjadi-jadi apabila beberapa pihak menimbulkan perkara2 yang menyetuh sensitivi kaum dan agama , termasuklah mereka yang cuba mempertikaikan perkara2 yang termaktub dalam perlembagaan negara . Anwar & Lim Kit Siang perlu  'sekolah' kan penyokong2 mereka terlebih dahulu dengan tidak membuat provokasi . Apabila ada tindakan pasti akan ada tindak balas.

Penulis juga berpendapat Zahid Hamidi tidak perlu teruja sangat dengan cadangan yang dibuat oleh Anwar ini. Tidak salah untuk duduk dan berbincang, cuma masalahnya kita bimbang perbincangan itu akan lebih terarah untuk mencari salah di pihak kerajaan dan penyokong2 kerajaan . Walhal yang menjadi alat sebaran punca kepada semua ketegangan ini berlaku dibiarkan (contohnya portal seperti The Malaysian Insider yang menyiarkan artikel memperlekehkan titah Agong) . Sesiapa yang waras pun tak mahu huru hara berlaku dalam negara ini , cuma dibimbangi sekiranya terus mendapat tekanan dan provokasi perkara-perkara buruk seperti ini sukar dijangkakan.

10 comments:

lupa pulak...dia ni kan dulu pengikut anwar...jadi adakah kesangsian aku terhadap mamat tu selama ini menjadi kenyataan?

X setuju..asal nama ANWAR..lupakn...stlh apa yg tlh dia buat selama ini jgn tertipu dgn manusia ni..biarkn dia dgn DAP. BN & PAS perlu cari titik persefahaman..jgn buat apa2 deal dgn ANWAR, tlg la...

DALANG DISEBALIK PEMBUNUHAN PADA 13TH MEI 1969 DAN DI KAMPUNG MEMALI – MAHATHIR ISKANDAR KUTI

Peristiwa Mei 13 adalah untuk memaksa Tunku untuk mengundur diri secara paksa oleh Razak yg bermain kat belakang dengan Mahathir , Musa dan Harun Idris , supaya kuasa UMNO dikekalkan setelah beberapa kawasan yg ditandingi Perikatan kalah. Tunku telah mengarahkan pembelot yg bernama Razak yg dipercayai sebagai Timbalan nya supaya tidak memberi permit untuk sambutan kejayaan DAP sebab keutuhan perpaduan di Malaysia tidak begitu stabil pada masa itu, Negara yg baru merdeka yg terpaksa mengharungi berbagai masalah dan cabaran. Razak secara diam2 memujuk Polis Kuala Lumpur untuk mengkhianati Tunku , supaya menyebarkan berita Palsu bahawa dibeberapa bahagian Kuala Lumpur , org2 Cina dan Melayu bermandi darah. Pada masa serentak , Tentera di kerah oleh Razak untuk menembak Cina 2 di Kuala Lumpur untuk ‘meredakan’ suasana. Oleh kerana lapuran palsu Razak kepada Tunku bahawasenya keadaan adalah ‘parah’, Tunku yg tidak biasa dengan keadaan seperti ini telah memberikan kewajipan sepenuhnya kpd Razak utk menyelesaikan ‘rusuhan’ yg dirancang bersama sepulan2 tertentu spt Harun Idris, Mahathir Cik Kuti, Musa Hitam dan seteru2 Tunku yg berpura pura menjadi kawan beliau. Inilah cerita yang seakan akan mirip adegan Mark Anthony dan Brutus. Semuanya dilakukan secara serampang 2 mata iaitu untuk memaksa Tunku letak jawatan dan kedua nya untuk mengunakan MAGERAN menguatkan semula kedudukan kerajaan yg kalah kerusi dibanyak tempat.
Tapi Cina yg tidak bersenjata telah menjadi mangsa dalam percaturan ini.Seharusnya PBB menyiasat kes ini tapi oleh kerana sokongan Malaysia kpd Amerika dlm peperangan Vietnam, isu ini tidak diteruskan dimedan antarabangsa. Belum terlambat lagi, selagi Mahathir Cik Kuti belum mati, dia boleh diheret ke Tribunal AnataraBangsa . Mahkamah Tarzan Malaysia tidak diperlukan bab keputusan memang akan dibuat sebelum perbicaraan, menyokong Cik Kuti. Itu lah latarbelakang Malaysia, yg dipimpin oleh Melayu UMNO Haramjadah Laknatullah, Bangsa Lanun. Oleh kerana tidak ada tindakan yg diambil di medan antarabangsa ke atas kepimpinan UMNO, maka sekali lagi Mahathir Cik Kuti telah mengarahkan pembunuhan beramai ramai org2 kampung di Memali pada thn 80an , sama juga dimana tidak ada kes langsung terhadap regim Cik Kuti. Bangsat yg bernama Cik Kuti adalah Haramjadah Kapir Laknat yg tidak ada tolok bandingan di Malaysia. Begitu Bengis dan Pendendam orangnya.
Kalau tak percaya , boleh kita mengimbas kembali laungan Naina Mohamad Mamak ¾ baru2 ini di Pulau Pinang yg memberi amaran bahawa Mei 13 akan berulang sekiranya ahli parlimen yg mengejek Najib tidak minta maaf. Jadi Mei 13 telah menjadi sebati dengan UMNO untuk menakutkan nakutkan rakyat supaya kuasa politik sentiasa berada ditangan lanun2 ini dengan penipuan demi penipuan dibuat UMNO melalui SPR sejak 6 dekad.

Kain rentang yg dipasang diGereja 2 Pulau Pinang adalah perbuatan UMNO yg nak mencetuskan rusuhan Mei 13 dengan modus oprandi yg diguna pakai terlebih dahulu dari ini. Selepas isu kain rentang ini, UMNO akan meletakkan kepala babi pula dimesjid supaya satu lagi situasi berlaku untuk mereka mendapat kelebihan dlm politik iaitu mendapat sokongan Melayu dengan isu harga barang dipadamkan secara licik.

kat mana ko ceduk cerita fitnah ni beruk oiii!! ko mimpi basah ke. cuba tanya biawak, adakah dia bersyukur dapat makan bangkai? biawakpun tahu erti keamanan berbanding ko jenis makhluk kaki hasut...

Fakta yang diwar warkan didalam buku 13 Mei hasil tulisan bekas MP Petaling Jaya dari DAP yang tiada langsung menunjukkan kebiadapan kit siang yang ketika itu sebagai ketua pemuda DAP menghasut kaum cina dan india dengan tujuan hendak berkuasa di negeri Selangor. Tolong betulkan fakta dan sebutkan kisah pembunuhan yang di lakukan oilh cina penang keatas seorang pekerja UMNO yang berbangsa Melayu.
Sila dapatkan fakta didalam buku yang bertajuk "13 Mei, sebelum dan sesudah hasil tulisan YTM Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al Hajj ."

Setuju le saudara. Dia ni boleh pakai ke? Gempak je lebih nampaknya. Makin lama makin terasa yg mereka ini cuba bawa Anwar masuk ke dlm UMNO blk. Biar ada rasa curiga dari terkejut kemudian hari. Dia ni pun tak layak satu hari nnt jadi PM maupun TPM...

DS Zahid ada banyak kerja tertangguh. Beliau sepatutnya tak bercakap mewakili UMNO. Isu kalimah Allah, pelanggaran titah Agung semua wajib ditangani. Kalau benar berlaku gangguan terhadap keharmonian negara, itu adalah kesan racun benci yang Anwar tabur. Nak suruh UMNO betulkan ?

ya...zahid hamidi org Anuar dulu....ape2 pun jika utk kebaikan bersama....kita sokong, yg penting rakyat hidup selesa dan aman...

ya zahid hamidi dulu org Anuar ibrahim....

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu