Friday, November 29, 2013

Nak Potong Gaji Orang , Tapi Gaji Sendiri Naik Tak Apa

Satu ketika dulu , macam-macam yang dicadangkan oleh pemimpin-pemimpin dalam Pakatan Rakyat untuk potong gaji Perdana Menteri dan juga Menteri2 , selain tu baru-baru ni kecoh di Parlimen apabila Fuziah mencadangkan supaya dipotong peruntukan untuk beberapa orang penasihat PM yang bertaraf Menteri . Kalau kita ingat dulu pernah PM mencadangkan untuk naikkan gaji ahli-ahli parlimen tapi dibantah keras oleh MP-MP PR .


Bila gaji pentadbir negeri Sarawak dinaikkan kecoh lah puak-puak penyokong PR yang mencemuh kononnya rakyat tak dipentingkan , akhirnya baru-baru ni bila gaji MB Selangor dan adun2 dinaikkan , mereka yang 'bising' pada satu ketika dulu dah menjadi bisu , lebih teruk lagi golongan tegar hipokrit yang mengatakan kenaikkan gaji MB Selangor dan adun2 itu adalah wajar . 

Soal wajar atau tidak gaji dinaikkan adalah soal kedua , tetapi apa yang penting ialah kenapa apabila perkara ini berlaku di negeri ditadbir pembangkang lain pula ceritanya. Penulis percaya kalau hal ini berlaku di negeri2 ditadbir BN maka hal ini akan jadi cukup kecoh. 

Di bawah ialah kompilasi video dari pemimpin2 Pakatan Rakyat yang mahu gaji pentadbir BN di potong. 


Thursday, November 28, 2013

Isu Kenaikan Gaji : Selangor VS Sarawak

Berikut adalah satu komen bernas FB mengenai kenaikan gaji Adun, Exco dan MB Selangor. Kredit untuk Aznil Hisham ;

Gaji MB naik - Selangor vs Sarawak..
*******************************************

Mutakhir ini.. Pemakan dedak sudah semakin dewasa.. Boleh berfikir dgn baik... Maka cara mereka menelan sesuatu issue pun sudah menampakkan kebijaksanaan...

Mereka sgt bijak apabila membuat perbandingan antara kenaikkan di Sarawak dan di Selangor..

Mari kita rungkaikn bersama..

*************************
‪#‎PERTAMA‬

Kali terakhir kenaikan gaji bagi KM dan exco Sarawak di kaji adalah 21 tahun lepas iaitu pada tahun 1992.

Kali terakhir Gaji bagi MB, exco & Adun Selangor adalah 3 tahun lepas iaitu 2011

Sekarang ko org fikirkn sendiri.. Patutkah gaji bagi MB, exco, adun, speaker, meja, kerusi naik sehingga 300% walhal baru sahaja gaji mereka dinaikkan..

*************************
‪#‎KEDUA‬

Dari bacaan dan penelitian aku.. Kenaikan gaji bagi negeri Sarawak melibatkan Adun negeri Sarawak.. Tiada pula di sebut exco kerajaan negeri Sarawak..

Tetapi.. Kenaikkan gaji di Selangor melibatkan Exco dan Adun sekali..

Hmmm... Aku berfikiran positif.. Di Sarawak tiada exco kerajaan negeri... Di Selangor.. Exco dan adun adalah org yang berbeza.. (^_^)

Apapun ini penelitian aku.. Kalu salah tolong betulkan (^_^)

*************************
‪#‎TIGA‬

Khalid Ibrahim mengumumkan kenaikan gaji MB, exco dan adun2 ny secara lumayan kerana peningkatan hasil dalam negeri yg bertambah... Kita tahu.. Khalid Ibrahim adalah salah seorg pemimpin yg TAK BOROS dan SANGAT BERHEMAH dlm berbelanja.. Beliau juga di kategori sebagai "Kedekut"... Even utk rakyat... Ini terbukti dgn peningkatan Rezab kerajaan negeri yg meningkat.. Serta defisit kewangan yg berkurangan... Tahniah... Walaupun kita sedar akan kecairan asset yg berlaku... Apapun... Aku tabik pada Khalid yg mampu mengawal perbelanjaan dgn ketat... Walaupun rakyat terpaksa menanggung masalah sampah... Rakyat terpaksa menanggung masalah air... Yg penting ... Simpanan mesti tinggi.. (^_^))

Apa yg aku nak sentuh... Bila simpanan itu tinggi... Ianya harus di kembalikan kepada rakyat... Kakitangan Awam Selangor di beri bonus setengah bulan gaji... Selang seminggu gaji dia naik 2 kali ganda... Kejadah apanya...

Adakah kakitangan Awam Selangor adalah "kucing kurap"? Adakah mereka tak bekerja keras utk kerajaan negeri?

*************************
‪#‎KEEMPAT‬

Beliau membandingkan dengan kenaikkan gaji di Sarawak... Hmmm,

Selepas 21 tahun... Sarawak baru mengkaji kenaikan gaji bagi KM dan adun mereka.. Keluasan negeri Sarawak iaitu 124 449 km persegi yg mana besarnya sama seperti semenanjung Malaysia.. Dengan kemudahan infrakstruktur dan sosio-geografi yg jauh berbeza dgn Selangor... Maka wajar bagi kita katakan beban tugas utk menemui rakyat bagi setiap adun yg mempunyai jarak kawasan yg amat luas..

Di Selangor..keluasannya adalah 7956 KM persegi.... Kemudahan sudah kerajaan BN yg lepas sediakan... Tiada masalah utk berjumpa dgn rakyat... Buat saja satu majlis...emailkan sahaja... Telefon pun boleh...

Rakyat datang jumpa pemimpin... Tidak di Sarawak... Pemimpin sendiri yg kene turut jenguk rakyat...

Alasan beban kerja yg tinggi.. Sukar utk di terima.

*************************
‪#‎Kesimpulan‬

Aku tak nak beri kesimpulan ni.. (^_^)... Biar Anwar Ibrahim yg tolong berikan kesimpulan utk aku... Ini kata2 beliau :

"Saya setuju jika gaji dinaikkan tetapi pada pendapat saya menteri besar perlu menilai semua kadar tersebut dan memberi alasan munasabah kenaikan tersebut,"

"Saya tidak fikir beliau perlu mengikut langkah Sarawak menaikkan gaji pemimpin tinggi, perlu jelaskan kepada parti dan paling penting jangan terlalu pentingkan kenaikan kerana kerajaan negeri Selangor perlu memastikan peningkatan perkhidmatan,"

- Anwar Ibrahim 28 November 2013, lobi Parlimen - MalaysianInsider

(^_^)).... Silap hang Khalid ... Ko tak naikkan gaji dia dari RM 1 jadi RM 4...

Kepada pemakan dedak :
Kalu Ketua Umum Dedak pun x setuju.. Kalu ko org setuju jugak cadangan ni... Ada baik ko humban dia dlm laut... Tapi kat laut ... Tak de duyung jantan 0_o!!...... Dugong jantan pun bole lah.. Asalkan dia happy (^_^))

-Aznil Hisham-

Wednesday, November 27, 2013

Tak Bayar Cukai Sama Macam Khianat Negara , Melayu & Bumiputera Tak Perlu Terasa Hati dengan Sindiran Najib kepada Chauvanist

Baru-baru ini (24 Nov 2013), bertempat di Masjid Wilayah Persekutuan , PM telah berkata orang yang mengelak bayar cukai umpama khianat pada negara dalam satu majlis Pemerkasaan Ekonomi Negara. Ramai pihak yang melenting dengan kenyataan PM ini termasuklah dari kalangan blogger dan segelintir orang-orang Melayu kerana dirasakan kenyataan PM tu agak melampau. Walau bagaimanapun, penulis percaya kenyataan PM itu telah disalah tafsirkan oleh mereka . Penulis membaca semula petikan dalam artikel yang diterbitkan Utusan Malaysia. 

"Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kewajipan membayar cukai adalah sama seperti mendokong prinsip dan semangat patriotisme kerana dengan melaksanakan tanggungjawab itu, mereka boleh membantu rakyat dan negara."

"Dalam konteks itu, kata Perdana Menteri, sesiapa yang mengelak untuk membayar cukai boleh dianggap sebagai satu pengkhianatan kepada negara."

Dalam ucapan itu, PM juga menambah ;

"Dalam pada itu, Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, langkah kerajaan dalam mewujudkan agenda Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera adalah berdasarkan kepada prinsip keadilan sosial demi membela majoriti penduduk bumiputera di negara ini yang meliputi 67 peratus daripada jumlah penduduk negara."

"Jelas beliau, sekiranya kelompok majoriti itu tidak memperoleh manfaat daripada perkongsian kekayaan negara secara adil dan saksama, ia tidak boleh ditakrifkan sebagai keadilan sosial sekali gus tidak menyumbang kepada kestabilan jangka panjang negara." - sumber


Penulis berpendapat, kenyataan PM itu ditujukan khas kepada sesetengah golongan yang mengaut keuntungan yang banyak di negara ini tetapi menipu apabila mengistiharkan pendapatan mereka. Walaupun orang Melayu majoriti di negara ini, masih ramai di antara mereka yang dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan. 

"Perbuatan sengaja mengelak cukai pendapatan merupakan kesalahan di bawah Akta Cukai Pendapatan 1967 dan Akta Pencegahan Penggubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (Amlatfa)," kata pasukan petugas itu dalam kenyataan di sini hari ini.

Menurut kenyataan itu, sepanjang tahun lepas, pihaknya berjaya mengesan dan menyiasat lebih 300 entiti dalam industri pengimportan kereta, minuman keras dan syarikat pengimport dan penghantaran atas kesalahan tersebut." - sumber

Seperti yang kita tahu jumlah bayaran cukai adalah berdasarkan jumlah pendapatan yang diperoleh . Tahukah anda rata-rata rakyat Malaysia yang berpendapatan tinggi daripada golongan yang mana ?  Penulis bagi 'hint' , dalam 10 individu terkaya di Malaysia , berapa dari kalangan mereka berbangsa Melayu, Cina dan India ?



Najib sedar mengenai hal ini maka , pada belanjawan 2013 yang dibentangkan pada Sept 2012. Cukai sebanyak 1% telah diturunkan dan memberi keuntungan pada ramai pembayar cukai . Jadi dakwaan mengatakan Najib terdesak dengan menuduh mereka yang tidak membayar cukai sebagai pengkhianat negara adalah tidak benar ? Sekiranya benar-benar terdesak , kadar cukai tidak akan diturunkan sebanyak 1%. Petikan dari artikel Bernama ;

"Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Belanjawan2013 semalam, mengumumkan penurunan kadar satu mata peratusan cukai mulai tahundepan, langkah itu membolehkan kira-kira 170,000 individu tidak perlu lagimembayar cukai pendapatan." - sumber

Jadi kenyataan "khianat kepada negara" itu sebenarnya merujuk kepada mereka yang mempunyai pendapatan yang tinggi tetapi menipu dalam mengistiharkan pendapatan mereka untuk dikecualikan dari cukai atau membayar jumlah yang lebih rendah dari nilai yang sepatutnya mereka bayar. Malangnya kenyataan Najib ini disalah erti maka beberapa individu cuba menimbulkan persepsi untuk menjatuhkan imej PM dan isterinya dengan mengaitkan pula isu cukai dengan isu penggunaan jet oleh Rosmah ketika lawatan kerja di Qatar dengan mendakwa kerajaan menggunakan wang negara untuk kepentingan individu2 tertentu.

Blogger A. Kadir Jasin dalam artikel beliau mengulas jawapan Shahidan Kasim yang tak konsisten mengenai isu penggunaan jet oleh Rosmah . Malang sekali disebabkan jawapan yang tak konsisten dan bersifat 'lapuk' itu pentadbiran PM diserang dengan hebat sekali . Penulis sebelum ini telah mengulas isu penggunaan jet oleh Rosmah dan rombongan MITI ke Qatar di artikel link 1 dan link 2 . Jelas sekali penggunaan jet adalah disebabkan urusan yang melibatkan kepentingan kerajaan dan boleh membawa keuntungan pelaburan pada kerajaan dalam tempoh akan datang . 

Walaupun ada dakwaan mengatakan urusan ke Qatar adalah tidak rasmi , mungkin maksud 'rasmi' itu sendiri perlu didefinisikan semula kerana pada lawatan itu Rosmah pada masa yang sama mewakili PM untuk bertemu pemimpin Qatar dan isterinya serta menyampaikan surat jemputan PM. Timbul pula soal apa jawatan Rosmah untuk mewakili PM ? Perlu kita jelas kebanyakkan negara Timur Tengah adalah berasaskan pemerintahan monarki dan salah satunya Qatar, Rosmah dikenali di kalangan  isteri dan emir-emir (pemimpin2 monarki Arab) ini. 

Sistem pemerintahan negara2 monarki di Timur Tengah ini tidak serupa dengan negara2 yang mengamalkan sistem-sistem pemerintahan yang lain. Dalam sistem monarki Timur Tengah , Sultan dan Emir dilihat mempunyai kuasa yang mutlak, kuasa diturunkan dari satu generasi ke generasi seterusnya. Penulis berpendapat hubungan pemimpin negara dengan pemimpin2 monarki negara2 Timur Tengah perlu bersifat peribadi untuk jaminan hubungan dua hala yang terus kukuh apabila generasi seterusnya mengambil alih takhta dari Emir2 ini. 



Tuesday, November 26, 2013

Isu Pegawai Rendah 'Kucing Kurap' : Jeff Oii Perli Mansor Othman 'Tokong' Lepas Kena Kritik

Tindakan Jeff Oii yang menghina pegawai rendah kerajaan berbangsa Melayu sebagai kucing kurap bukan saja membangkitkan kemarahan kalangan penyokong UMNO , malah orang Melayu PAS dan Melayu PKR Pulau Pinang pun dah naik angin . Itu lah aku nak kata , Melayu akan bersatu bila mereka ditekan , masa tu segala ideologi politik akan hilang , yang depa tau nak 'selesaikan' musuh bersama . Lagi satu , cukup2 lah nak hina orang Melayu dan Islam ni lagi , takut bila amarah tak dapat dikawal , jadi pulak kejadian AMOK . Kalau sorang AMOK pun dah menggemparkan negara , cuba ribu-ribu orang pulak ? Jadi kita harap perkara2 ni tak terjadi , tapi kalau provokasi2 bangang macam ni terus berlaku sampai bila nak bertahan .


Dari petikan artikel Malaysiakini ,

Pemuda PKR (AMK) Pulau Pinang hari ini tampil mempertahankan bos mereka Mansor Othman, sekali gus mengkritik anggota Parlimen Jelutong daripada DAP Jeff Ooi kerana menggelar penjawat awam sebagai "kucing kurap".

Naib Ketua AMK negeri Dr Afif Bahardin berkata, kebiadapan Ooi terhadap penjawat awam berpangkat rendah dalam Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) itu tidak boleh wajar.

Kepada orang2 Melayu PKR dan PAS , walaupun kita sibuk berpolitik pertahankan parti masing2 , tapi bila isu yang melibatkan penghinaan samada kepada bangsa atau agama , elok lah kita sama2 bangkit pertahankan . Jangan biar sikap biaDAP terus berleluasa . Aku makin hari makin tak tahan dengan perangai bangsat2 DAP yang chauvanis ni , sekarang ni aku nasihat kalau ada chauvanis2 yang buat perangai macam Jeff Oii ni elok lah lawan balik , ko maki depa lagi kow kow punya  . Peduli apa takut hilang jawatan ? Apa depa ingat depa besar sangat sebab banyak duit ? Mulai sekarang jangan takut nak maki balik, kalau boleh rakam dalam video . 

Sunday, November 24, 2013

Pengaruh 'Heavy Metal' Rasuk Muktamar PAS

Penulis sebenarnya terkejut dengan apa yang berlaku di muktamar PAS baru-baru ini  , lupakan sajalah kisah Mat Sabu kekal jadi Timbalan Presiden, itu memang dah dijangka dengan penularan secara besar-besaran puak Anwarinas dalam PAS .


Apa yang menarik perhatian penulis ialah persembahan rock 'heavy metal' yang berjaya dirakam oleh wartawan KLXpress dalam salah satu sesi sempena muktamar PAS .

Agak janggal sekali bila sebuah parti politik yang meletakkan perkataan Islam dalam pertubuhan mereka menjemput artis-artis 'heavy metal' buat persembahan . Entah apa lirik yang digunapakai dalam persembahan itu di hadapan pak-pak lebai PAS .


Penulis pasti, ada diantara mereka yang naik berang dengan jemputan  persembahan itu tapi mulut mereka dah macam 'terkunci' kerana mungkin puak-puak 'Anwarinas' dalam parti itu menganggap persembahan 'heavy metal' di muktamar PAS bukan lah satu isu besar.

Melihat kembali pada sejarah, pemuda PAS banyak membuat beberapa bantahan mengenai penganjuran konsert2 rock dari artis2 luar negara. Tentu ramai yang masih ingat bagaimana pemuda PAS melompat marah bila kumpulan 'heavy metal' Metallica mengadakan konsert di negara ni , namun akhirnya apa yang berlaku sekarang menunjukkan bantahan yang dibuat itu hanyalah tindak-tanduk yang hipokrit semata-mata.

Tak salah rasanya nak jemput artis heavy metal buat persembahan, tapi tidak lah manis sekiranya persembahan itu dibuat dalam muktamar parti politik yang menggunakan label Islam pada namanya. Kalau perkara-perkara macam ni nak diteruskan dalam PAS , eloklah digugurkan saja perkataan Islam dalam nama pertubuhan itu kerana memalukan nama Islam itu sendiri .

Friday, November 22, 2013

Khianat di Pemilihan UMNO Bahagian Kelana Jaya , @nohomar @NajibRazak

Penulis pada satu ketika dahulu pernah menulis mengenai beberapa perkara yang tidak menyenangkan yang berlaku di UMNO bahagian . Artikel yang ditulis tu menyebabkan ada pemimpin UMNO bahagian yang tak senang duduk dan mula menghantar 'mesej' berupa ugutan melalui macai dan tukang jilat. Artikel tu boleh di baca di sini . Berikut adalah petikan artikel berkenaan yang ingin penulis tekankan .


"Dr. Mahathir pernah berkata , ramai professional cuba masuk parti UMNO tetapi seolah-olah dihalang kerana ketua cawangan atau ketua bahagian bimbang orang-orang cerdik pandai ini akan menyayingi mereka kelak . Oleh itu sesetengah ketua cawangan atau ketua bahagian yang mempunyai sifat ini hanya akan membenarkan orang2 yang dirasakan tidak menjadi ancaman kepada diri mereka . Sekiranya proses ini berterusan , maka UMNO akan dipenuhi oleh golongan-golongan yang bodoh sombong. Kata-kata Dr.Mahathir ini sepatutnya dicetak dan ditampal dalam setiap pejabat UMNO bahagian supaya sifat 'sedar diri' ada pada diri masing-masing. " 

Artikel ni ditulis kerana terpanggil untuk memberi komen apabila berlaku banyak 'kecelaruan' selepas Pemilihan Agung UMNO baru-baru ini. Yang dilihat paling menonjol ialah 'kekecohan' yang berlaku di beberapa bahagian UMNO Selangor . Penulis tak tahu hal-hal 'dalam kain' bahagian-bahagian UMNO Selangor yang lain , tapi apa yang berlaku di UMNO Bahagian Kelana Jaya adalah sesuatu yang amat memalukan !


Penulis mengetahu perkara ini melalui 'timeline' rakan Facebook penulis ,beliau ialah seorang ahli UMNO di Kelana Jaya yang dipergunakan oleh pihak berkepentingan. Rupa-rupanya pemilihan UMNO yang berlaku di bahagian itu baru-baru ini penuh dengan PENGKHIANATAN dan pelbagai TAKTIK KOTOR untuk calon yang berkepentingan.



Kalau hal mengenai KEPERCAYAAN pun di KHIANATI oleh seorang pemimpin UMNO Bahagian Kelana Jaya yang baru dipilih ni , bagaimana pula rakyat marhein nak bagi kepercayaan pada UMNO ? Ini lah jenis pemimpin yang menyebabkan UMNO di benci oleh rakyat !

Belum jadi pemimpin besar dah pandai manipulasi dan mempergunakan orang lain demi tembolok sendiri . Mungkin mereka ni dah lupa UMNO di Selangor ni makin lemah terutama di kawasan-kawasan bandar .

Kelana Jaya boleh di katakan satu kawasan sub-urban, nak kembalikan kepercayaan rakyat Kelana Jaya pada UMNO , kena kembalikan dahulu kepercayaan ahli-ahli UMNO Bahagian Kelana kepada pemimpin mereka sendiri . Tapi kalau pemimpin yang baru dilantik ni pun dah buat "taik", maka lupakan sajalah hasrat nak rampas semula Kelana Jaya dari PKR !


Walaupun kepimpinan dalam UMNO baru dipilih lebih kurang sebulan lebih , dah ada perpecahan yang serius di bahagian itu kalau tak kerana 'game' Ketua Bahagian UMNO Kelana Jaya yang baru dilantik iaitu Yusoff bin Haniff.  Malah ada pula cerita yang terdapat penipuan serta peraturan mesyuarat di UMNO Bahagian Kelana Jaya semasa pemilihan hinggakan ada desakan supaya pendaftar pertubuhan untuk menyiasat.

Diharapkan kepimpinan tertinggi UMNO Selangor dan UMNO Pusat beri perhatian mengenai hal ini.UMNO Kelana Jaya seolah-olah dah dijangkiti 'barah' dan sekarang 'barah' tu dah jadi semakin teruk bila hal-hal sebegini didedahkan. Kalau dah ada cerita-cerita macam ni, segala peruntukan untuk bahagian Kelana Jaya ni kena dipantau betul-betul, bimbang pula kalau ada pihak yang tak sabar-sabar nak 'menyakau'. Sebenarnya ada lagi beberapa perkara yang akan didedahkan dalam artikel yang akan datang . Untuk individu-individu berkaitan, tak perlulah rasa takut kalau anda tak buat salah .

Cinabeng 'failed edition' : Cubaan Merasuah Polis

Semalam penulis ada menyiarkan satu rakaman video klip dimana seorang pengguna jalanraya berbangsa Cina cuba memprovokasi polis trafik . Dialog dalam video klip berkenaan seolah-olah kaedah mereka untuk 'memancing' polis supaya menerima rasuah . Dalam video klip itu juga beliau seolah-olah sedang berusaha kononnya polis berkenaan mahukan rasuah , walhal apa yang kita lihat ada yang sebaliknya .


Kemudian semalam penulis cuba mencari di laman Youtube video2 yang serupa . Rupanya-rupanya kejadian seperti ini pernah berlaku , memang ada di kalangan pemandu kenderaan berbangsa Cina akan merekod video apabila mereka di tahan polis trafik . Dalam video itu , mereka cuba menunjukkan mereka tak bersalah , dan berada di pihak yang benar walaupun apa yang kita perhatikan sebenarnya hanyalah satu tindakan bodoh memprovokasi, dengna harapan polis bertindak balas dan video yang mereka rakam itu akan menjadi 'hits'

Kalau ditonton kompilasi video di bawah , macam2 helah yang dibuat oleh pemandu2 ini bila ditahan pihak polis , agak kelakar bila seorang pemandu secara terang-terangan menipu dia membawa kereta pada kelajuan 40km/j di lorong kanan jalanraya . Ada juga pemandu yang memutarbelitkan percakapan polis trafik apabila mengatakan polis berkenaan meminta wang sedangkan yang diminta adalah IC, beria-ia pemandu ini mengulang polis minta rasuah dan dia tak layan .


Kononnya naif tapi memang pakar putar belit. Penulis harap Ketua Polis Negara membuat pertimbangan bagi polis untuk membuat rakaman sekiranya mereka menahan kereta2 untuk diberikan saman . Kalau tengok kompilasi video ini, memang jenis2 pemandu macam ni cukup anti dengan polis, sehingga berani memutarbelitkan cerita dalam rakaman video mereka.

Thursday, November 21, 2013

Provokasi Pemandu Kereta Berbangsa Cina Terhadap Polis Trafik Melayu


Dalam video ni .. pemandu Cina ajar ni cuba provoke polis trafik . Brader polis ni memang cool saja , rilek . Si apek tadi pulak yang hilang 'cool' , hahaha siap ambil gambar nombor brader tu . Tapi apa motif dia pun aku tak tau ..sebab video dia ni seolah-olah menunjukkan diri sendiri yang bodoh . Kah kah kah . Kalau dengar betul-betul dia macam nak tersasul sebut "u polis melayu ... " lebih kurang macam tu la. Nampak sangat dia punya 'racist' . Harap abang polis tu bagitau maklumat driver yang hantar video ni . Kita nak 'bogel' kan dia .


Sabunisme Perlu di Kekang daripada Terus Menular Dalam PAS





Pemilihan kepimpinan baru PAS tak sampai beberapa hari lagi . Portal media yang cenderung kepada pembangkang sibuk mempromosikan calon-calon yang PAS yang dilihat agak liberal dan bukan dari kalangan ulama contohnya Mat Sabu, agak mengejutkan juga bila Bridget Welsh seorang individu yang ada kaitan dengan NED iaitu pertubuhan yang ada kaitan dengan Yahudi / Soros pun sibuk dengan pemilihan PAS yang akan diadakan tak lama lagi , walau bagaimanapun tentulah dia ni lebih pro kepada golongan bukan ulama dalam PAS untuk dipilih bagi menjadi barisan kepimpinan parti itu.


Secara peribadi penulis harap perwakilan PAS tak memilih Mat Sabu dalam pemilihan PAS akan datang ini dan memberi peluang kepada kepimpinan ulama supaya menerajui PAS . Kepimpinan ulama PAS dilihat lebih tegas dalam menghadapi kenyataan-kenyataan DAP dan PKR yang bersifat seolah-olah memperlekehkan perjuangan Islam PAS . Peliknya penulis berasa agak kecewa apabila seorang penganalisa politik yang dikatakan pro-BN menulis dalam Utusan baru-baru ini seperti menyokong supaya Mat Sabu dikekalkan . Adakah ada pakatan sulit antara Mat Sabu dan golongan tertentu dalam UMNO ?


Walau bagaimanapun , penulis harap perkara seperti ini tak berlaku dan hanya pendapat peribadi penulis artikel berkenaan . Walaupun berbeza ideologi politik, penulis berharap kepimpinan ulama menerajui semula PAS kerana mereka ini dilihat lebih tegas dalam menghadapi idea-idea liberal DAP dan PKR . Kalau nak harapkan kepimpinan sedia ada , PAS dilihat seolah-olah menjadi tukang angguk pada DAP dan PKR walaupun hakikatnya kekuatan PAS yang menyebabkan sokongan pada DAP dan PKR meningkat. 

Perwakilan juga harus ingat semula perkara-perkara moral yang melibatkan Mat Sabu .Selain itu ,sebab ada Dewan Ulamak PAS lah yang menyebabkan PAS di gelar Parti ISLAM , kalau takde dewan ulamak PAS , baik PAS bergabung je dengan parti DAP dan PKR , dalam komen2 di portal Malaysiakini ada beberapa komen yang menunjukkan tahap kebencian yang amat dengan Dewan Ulamak PAS. 

Ini mungkin disebabkan Dewan Ulamak PAS yang lebih vokal mengkritik DAP , tolong sedar diri sikit , DAP dan PKR kuat sebab PAS , kita nampak sangat DAP dan PKR cuba masukkan pengaruh sekular dan liberal dalam PAS melalui pemimpin macam abe sabu. Berikut adalah artikel 'throw back' mengenai abe sabu ... penulis harap rakan-rakan bloggers yang lain turut memainkan artikel moral abe sabu supaya perwakilan yang akan mengundi dalam PAS sedar siapa yang akan mereka pilih.


Berikut adalah artikel dari rakan blogger Bro Jinggo ;

Rakaman berdurasi 23:21 minit yang dimuat turunkan oleh channel tvtrimatra pada 8 Sept. mengandungi beberapa segmen yang kesemuanya berkaitan dengan kronologi skandal seks Mat Sabu dengan Normah Abdul Halim pada tahun 1984 di Kota Bharu Kelantan.

Mat Sabu ketika itu adalah Ahli Parlimen PAS, Nilam Puri, Kelantan, manakala Normah Abdul Halim adalah isteri kepada sahabat baik Mat Sabu sendiri iaitu Bukhari Hj Noor.

Rakaman itu bermula dengan ceramah Mat Sabu di Km 3, Jalan Putera, Mergong pada 8 April 1995 yang menceritakan kes khalwatnya bersama Normah Abdul Halim yang dibicarakan di Mahkamah Syariah, Kota Bharu.

Kemudian disertakan dengan rakaman perbualan telefon Mat Sabu-Normah – Disember 1994

Rakaman perbualan 1
Mat Sabu (MS) : Sakitlah kepala. “Kepala bawah” tak… (mereka berdua ketawa).
Ok, malam ni jumpa.
Normah : Tak cuba.
MS : Tak..tak
Normah : Tipu
MS : Tak, sungguh.
Normah : Cakap betul-betul.
MS : Ok, Mah.
Normah : Cakap betul-betul.
MS : Betul.
Normah : Tipu. You cuba tak? Cuba ke tak cuba?
MS : Tak cuba pun sakit!
Normah : Hei, mana boleh dua hari tak telefon, mesti cuba.
MS : Cuba..
Normah : Iya?
MS : Okay Mah ya..
Normah : Okay
MS : Mah rindu ?
Normah : Tipu..tipu..tipu
MS : Nak peluk, nak cium.
Normah : Tipu..
MS : Nak peluk, nak cium, nak hisap semua. Ok, baik.
Normah : Eleh…
MS : Ok, baik. Assalamualaikum.
Normah : Tu tak sakit pun.
MS : Tak nak cium, nak hisap semuanya.
(Normah ketawa).
Baik, Mah.
Normah : Nanti dulu…
MS : Okay..
Normah : Nanti dulu. Malam ni confirm dia sampai kat sini?
MS : Ok, baik..baik.

Menurut suara latar rakaman itu, perbualan di atas adalah petikan sedikit sahaja dari rakaman perbualan di antara Mat Sabu dengan isteri seorang ahli parti PAS di Kelantan pada bulan Disember 1994.

Rakaman-rakaman lain di antara mereka berdua akan turut dipaparkan sebentar lagi.

Mohamad bin Sabu atau lebih dikenali dengan nama Mat Sabu. Dilahirkan di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada tanggal 14 Oktober 1954.

Dengan kelulusan Pangkat 3, SPM, Mat Sabu telah melanjutkan pelajarannya ke Institut Teknologi MARA atau ITM dalam jurusan Teknologi Pemakanan.

Pada tahun 1975, Mat Sabu telah disingkirkan dari ITM kerana terlibat dalam kegiatan tunjuk perasaan pelajar menentang pentadbiran ITM.

Mat Sabu seterusnya menjadi ahli Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) pada tahun 1975. Sehinggalah pada tahun 1981 apabila Mat Sabu menyertai parti Pas.

Setelah menjadi ahli Pas, Mat Sabu telah bertanding sebagai calon Pas dalam Pilihan Raya Umum 1982 di Penanti. Tetapi telah tewas.

Dalam pilihan raya berikutnya pada tahun 1986, Mat Sabu sekali lagi bertanding di atas tiket Pas, tetapi kali ini di Permatang Pauh pula. Pada kali kedua ini, Mat Sabu telah ditewaskan oleh Anwar Ibrahim, rakan seperjuangannya sewaktu bersama dalam ABIM dahulu.

Setelah dua kali kecewa di kampung halaman sendiri, Mat Sabu mencuba nasib di rantau orang pula.
Dalam Pilihan Raya Umum 1990, Mat Sabu bertanding dan telah memenangi kerusi Parlimen Nilam Puri di Kelantan.

Mat Sabu telah sekali lagi menempa kejayaan di negeri Kelantan apabila dalam pilihan raya berikutnya pada tahun 1995, Mat Sabu sekali lagi bertanding dan berjaya memenangi kerusi Parlimen Kubang Kerian.

Sebenarnya, Mat Sabu bukan sahaja berjaya memikat rakyat Kelantan dan menawan kerusi Parlimen di negeri itu, malah dia juga turut berjaya memikat dan menawan hati seorang suri rumah tangga di negeri Cik Siti Wan Kembang itu bernama Normah binti Halim.

Hubungan Mat Sabu dengan Normah Halim ini terjalin apabila Mat Sabu giat berkempen untuk parti Pas di negeri Kelantan.

Mat Sabu kerap melawat negeri itu dan memerlukan tempat penginapan yang sesuai kerana kos perbelanjaan sewa bilik hotel adalah tinggi.

Seorang ahli Pas Kelantan bernama Bukhari bin Hj Noor telah menawarkan rumahnya sebagai tempat persinggahan setiap kali Mat Sabu berada di Kelantan.

Mat Sabu dengan besar hatinya telah menerima pelawaan itu.

Dengan kebebasan yang diberikan Bukhari untuk keluar masuk ke rumahnya tanpa batasan, Mat Sabu telah menodai kepercayaan mutlak itu dengan menggoda Normah Halim isteri Bukhari, sehingga berlakunya hubungan sumbang antara mereka berdua tanpa pengetahuan si suami.

Harapkan pagar, pagar makan padi.

Dengarlah sandiwara berikutnya yang membuktikan kecurangan Mat Sabu dengan Normah.

Rakaman Perbualan Kedua
MS : Assalamualaikum…
Normah : Waalaikumusalam..
MS : Bukhari ada?
Normah : Tak ada.
MS : Haa..
Normah : Dia duduk dalam bilik. Duduk dalam bilik.
MS : Haa..
Normah : Siapa yang dok dengar ?
MS : Ha..
Normah : Ada orang dok dengar?
MS : Ha..
Normah : Masa abang letak telefon tu, abang letak telefon, lepas tu baru teringat. Abang letak telefon, tak dapat contact dah.
MS : Ha..
Normah : Masa abang letak telefon tu, Mah memang kata tak dapat contact dah. Tunggu tu abang telefon pula.
MS : Telefon tangan dia bawa?
Normah : Ha, dia bawa.
MS : Haa..
Normah : Abang..abang, sekejap.
MS : Ha..
Normah : Mah nak tanya abang.
MS : Hem..
Normah : Abang jilat-jilat, tak nak main ?
MS : Tak.
Normah : Patut lah pun..
MS : Tak boleh.
Normah : Bawa romen-romen habis.
MS : Tak langsung.
Normah : Habis, macam mana abang nak “main” ?
MS : Tak lah.
Normah : Habis tu ?
MS : Nanti cerita lah.
Normah : Ha, tengok tu, orang tanya tak mahu cerita pula. Abang romen-romen macam tu lah.
MS : Tak.
Normah : Macam buat kat ‘orang’ tu ?
MS : Tak..tak. Tak jadi macam Mah. Hari tu berapa belas haribulan..

Mat Sabu tidak pernah melepaskan peluang untuk berasmaradana dengan Normah dan hakikat ini jelas dipaparkan dalam rakaman perbualan yang berikut.

Rakaman Perbualan Ketiga
Normah : Assalamualaikum..
MS : Salam…ya
Normah : Abang ni teruklah abang. Orang tunggu telefon dia, tak telefon. Time kita duduk dalam bilik air, dia telefon.
MS : Dok telanjang ?
Normah : (Ketawa) A’ah..
MS : Alah syoknya…Mah, letak telefon kat ‘tempat’ tu, nak raba.
Normah : Hah?
MS : Letak telefon kat ‘tempat’ tu..
Normah : Abang…
MS : Dok telanjang ke?
Normah : Abang…angkat telefon
MS : Tak mandi lagi ?
Normah : Tak mandi lagi, baru nak mandi.
MS : Mandi biasa ke mandi sendiri ?
Normah : Mandi sendiri lah..dah besar. Abang..
MS : Ya..
Normah : Abang sampai hati. Setelah Mah kata telefon, langsung tak telefon.
MS : Bila ?
Normah : Abang balik hari tu kan…
MS : Abang takut.
Normah : Sampai Mah tunggu dari pukul 12, sampailah malam pukul 2.00 pagi. Tunggu abang telefon.
MS : Abang takut nak telefon. Abang telefon petang tu, hari yang sama.
Normah : Iye ke..orang dok tunggu. Malu lah..
MS : Malu buat apa ?
Normah : Malu sendiri lah.
MS : Baru “main” ?
Normah : Tak..tak. Dia keluar dah.
MS : Tak “main” semalam ?
Normah : Tak. Abang ni sibuklah, tak ada masa sekarang ni.
MS : Ha ?
Normah : Tak ada masa.
MS : Tak ada masa, sibuk.
Normah : Ala, abang..benci. Mah tunggu abang macam orang gila. Abang ni, bila Mah kata macam tu, telefon lah sekali satu hari. Ini senyap sangat…

Jika bukti-bukti hubungan sumbang yang telah dipaparkan setakat ini masih meragukan dan anda perlu bukti-bukti yang lebih kukuh untuk menyakinkan anda tentang salah laku Mat Sabu, dengarlah perbualan yang dirakamkan pada 29 Disember 1994 seperti berikut di mana Mat Sabu mengimbas kembali hubungan seks yang baru sahaja mereka nikmati.

Rakaman Perbualan Keempat (29 Disember 1994)
MS : Hello Mah.
MS : Ya, ini siapa ?
MS : Haa?
Normah : Ini siapa ?
MS : Ni telefon kat rumah Hj Hassan.
Normah : Cepat keluar dah.
MS : Keluar naa..
Normah : Mengapa telefon. Keluar ada orang nampak ?
MS : Ha..
Normah : Ada orang nampak ?
MS : Abang turun-turun anak..
Normah : Masa abang keluar tu ada tak orang keliling ?
MS : Tak mau keluar. Abang keluar 25 minit selepas Mah keluar. Baru sampai ni..
(Tak jelas…)
MS : Ha..
Normah : Kejap lagi dia nak keluar tak pergi ke tempat orang tu ?
MS : Kejap lagi. Abang nak pergi ke?
(Tak jelas…)
MS : Mah..bau burit muka abang…
Normah : Ye ke..
MS : Bau “benda” tu, dok lekat di muka. Abang sengaja tak basuh.
Normah : Ye ke bau “benda” tu?
MS : Haa..saja melekit-lekit di muka Mah..
(Ketawa)
MS : Mah…
Normah : Hem..
MS : Melekit-lekit di muka
Normah : Tadi abang kata makan limau nipis.
MS : Haa..
Normah : Abang kata, Mah kata guna limau nipis.
MS : Tak bau.
(Tak jelas..)
MS : Tapi dia punya melekit-lekit di muka
Normah : (Ketawa)
MS : Tau tak ? Macam Mah bersabun, lepas Mah sabun, air habis kena kan ? Jadi, kita tak cuci sabun, jadi melekit di muka. Bangun, abang tak cuci.
(Tak jelas…)
MS : Mah..pagi ni “sedap”
Normah : Tu lah kan!
MS : (Ketawa)
Normah : Kan..
MS : Hari ni “sedap” betul lah.
Normah : Selalu..selalu ?
MS : Selalu pun sedap.
Normah : Ha..kan!
MS : Tapi tak, tak macam biasa. Tapi hari ni “sedap”.
Normah : Emm..memang.
MS : Lekat di pipi-pipi, hidung, misai..Mah, tak cuci lagi.
Normah : Bang..
MS : Emm…three body
Normah : Heh..
MS : Bulu Mah lekat kat renkong.
(Tak jelas…)
MS : Tak..dia keluar dah. Okay bye ya.
Normah : Okay, bye.
MS : Ha..abang telefon semula lah. Okey Mah, abang telefon lagi ya. Hello…
Normah : Ya..
MS : Abang telefon lagi ya. Okey, bye.
Normah : Bye..

Keghairahan Mat Sabu bermain cinta dengan Normah telah membawa kesan negatif dalam hubungan Mat Sabu dengan isterinya yang juga bernama Normah.

Pada satu ketika, Mat Sabu telah menceritakan kepada Normah Halim (isteri Bukhari), tentang kegagalannya untuk bersatu dengan isterinya Normah kerana terlalu mabuk cinta dengan Normah Halim.

Rakaman Perbualan Kelima
MS : Mah..
Normah : Ya..
MS : Mah tak rindu ke Mah ?
Normah : Alah, tak payah tanya..
MS : Abang..hari tu balik..
Normah : Haa..
MS : Dah nak tinggal banyak hari kan..
Normah : Haa..
MS : Abang.. Kak Mah ajak “main” lah..
Normah : Ha..kenapa ?
MS : Tak pa lah. Dia ajak “main” lah. Dok tengah-tengah dalam keadaan nak main tu, Huda ketuk bilik. Ketuk bilik. Abang terkejutlah. Kote lembik terus, sampai tak boleh “main” langsung.
Normah : Abang patut pesan kat anak dia, suruh jangan ketuk, orang nak tidur.
MS : Dah…dia tak akan pesan. Tak perasan.
Normah : Syok sangat abang..
MS : Dak..dia ajak. Dah jadi lembik, tak naik, sampai tak boleh langsung.
Normah : Tak tahulah.
MS : Tak dak apa-apa.
Normah : Kalau dia ajak “main” macam mana boleh naik ?
MS : Emm..
Normah : Masa dia ajak “main” tu, abang boleh “naik” ?
MS : Boleh lah “naik” sikit-sikit. Lepas tu lembik terus.
Normah : Ulik-ulik sikit, boleh “naik”
MS : Ya la, dok teringat kat Mah.
Normah : Tu biasa lah.
MS : Sungguh Mah. Abang dah tak boleh “main” sana
Normah : Terpulang pada abang.
MS : Ha..
Normah : Tak kata apa haa..
MS : Dia kata tak apa. Awat teruk la ni. Jiwa lepas ke mana. Abang kata, nak buat macam mana, terkejut. Bukan terkejut, jiwa tak boleh..Mah..
Normah : Siapa kata ?
MS : Abang kata. Mah..Mah.. (suara mendayu-dayu)
Normah : Ya..
MS : Mah tak boleh keluar ke malam ni ?
Normah : Malam ni tak boleh. (suara berbisik)
MS : Ambillah. Abang malam ni dalam pekan ni..
Normah : Tak boleh keluar abang.

Setinggi-tinggi tupai melompat, akhirnya tersungkur juga ke bumi. Begitulah padah yang menanti Mat Sabu dan Normah Halim.

Hubungan sulit mereka akhirnya hampir telah terbongkar. Tetapi, dengan ketiadaan bukti yang kukuh, Bukhari, suami Normah tidak mengambil tindakan susulan.

Namun demikian, Normah dan Mat Sabu berpisah buat seketika kerana khuatir Bukhari akan menceraikan Normah sekiranya Normah enggan bersumpah dengan menjunjung Quran bahawa mereka tidak pernah bersetubuh.

“Ustaz” Mat Sabu telah meredakan keadaan tersebut dengan menyuruh Normah menjunjung Quran dan melafazkan sumpah palsu itu.

Demikianlah perwatakan Mat Sabu yang berselindung di belakang tabir imej Islam parti Pas.
Dengarlah perbualan Mat Sabu dengan Normah berkaitan perkara ini.

Rakaman Perbualan Keenam
Normah : Assalamualaikum
MS : Waalaikumusalam
Normah : Abang..Mah tak boleh cakap lama, dia ada, dia tak keluar lagi.
MS : Haa..
Normah : Dia tak keluar lagi. Abang..abang kena telefon Mah dalam pukul 10.00 macam tu..dia keluar.
MS : Tak boleh. Pukul 10.00 dekat-dekat sangat
Normah : Abang telefon pukul 1.00 lah.
(Tak jelas..)
MS : Dalam perjalanan balik.
Normah : Bang, Mah nak cakap dengan abang sebelum abang mari. Sebenarnya, abang jangan mari besok rumah ni. Abang duduk lah rumah abang besok. Tapi Mah nak jumpa abang.
MS : Pi cakap dengan dia.
Normah : Haa..
MS : Dia ugut nak tinggal kah ?
Normah : Dia suruh Mah junjung Quran.
MS : Hah!
Normah : Suruh Mah junjung Quran.
MS : Dia kata apa ?
Normah : Dia nak suruh Mah junjung Quran.
MS : Dia kata apa ?
Normah : Dia kata, sekiranya Mah tak buat apa-apa. Mah kata, Mah tak buat apa-apa. Sumpah..Mah sumpah lillah..lillah. Dia nak pergi ambil Quran, suruh Mah junjung Quran.
MS : Lepas tu ?
Normah : Mah kata Mah tak boleh sembahyang
MS : Habis…
Normah : Dia kata tunggu tiga..empat hari lagi. Nanti bila boleh sembahyang, dia suruh Mah junjung. Emm..Mah takut abang.
MS : Emm..
Normah : Mah takut.
MS : Haa..
Normah : Takut..
MS : Tak pa lah..tak pa lah..
Normah : Haa..
MS : Junjung dalam keadaan kita nak menyelamatkan keadaan, tak apa.
Normah : Mana tau..Abang..bang, esoklah abang telefon.
MS : Tak apa..tak apa
Normah : Hah..
MS : Tak apa..
Normah : Mah banyak nak cakap dengan abang. Bang..
MS : Haa..
Normah : Mah nak cakap dengan abang
MS : Emm..
Normah : Faham tak ?
MS : Faham
Normah : Dengar tak ?
MS : Junjung Quran
Normah : Hem..
MS : Mah kata apa..berani ?
Normah : Mah tunjuk macam Mah beranilah.
MS : Ha..
Normah : Mah tunjuk macam berani
MS : Ha..berani, kena buat tak ada apa-apa
Normah : Ya
MS : Haa..
Normah : Alah..tak berani..
MS : Tak apa
Normah : Nak buat macam tu
MS : Tak apa..tak apa. Lepas tu kita tengoklah macam mana. Tak apalah, nanti abang telefon lagi, okey naa.
Normah : Ha.
MS : Haa..
Normah : Abang..
MS : Hah..
Normah : Mah nak jumpa dengan abang besok.
MS : Ha
Normah : Nak jumpa dengan abang besok.
MS : Hah..
Normah : Abang, nak jumpa.
MS : Okey, telefon dulu naa.
Normah : Besok.
MS : Okey, baik.
Normah : Hah..petang
MS : Kalau boleh tengah..tengahari. Cuba tengok lah.
Normah : Abang..
MS : Hem..
Normah : Abang, Mah nak jumpa
MS : Cuba ya.
Normah : Okey, bye.
MS : Assaalamualaikum
Normah : Waalaikumusalam

Apa pun helah Mat Sabu dan Normah untuk mengaburi mata Bukhari dari melihat kecurangan mereka, namun bangkai yang busuk tidak mungkin dapat disembunyikan.

Pada 31 Januari 1995, Mat Sabu telah ditangkap atas tuduhan berkhalwat dengan Normah Halim di bilik 121, Hotel Perdana, Kota Bharu, Kelantan.

Walau bagaimanapun, mereka telah dibebaskan oleh mahkamah kerana pihak pendakwaan tidak berupaya membuktikan khalwat.

Ini bermakna, khalwat tidak berlaku. Ia sekadar menunjukkan kegagalan pihak pendakwaan sahaja.

Kegagalan ini berpunca dari masalah kekeliruan saksi pendakwa dan bukannya dari segi fakta.

Pada hakikatnya, Mat Sabu tetap ditemui berdua-duaan dengan Normah di dalam bilik hotel.

Pada waktu itu, Mat Sabu dalam keadaan memakai kain pelikat sahaja serta berbaju kemeja yang mana butang bajunya pun tidak sempat dikenakan. Normah pula dijumpai dalam keadaan tidak bertudung.

Setelah Pegawai Pencegah Maksiat memasuki bilik hotel itu, Normah diberi peluang untuk memakai anak tudungnya, kemudiannya kain tudungnya dan seterusnya menyarung balik cincin, jam tangan serta sepatunya.

Faktor-faktor ini tidak dipertikaikan di mahkamah. Kes dibuang atas alasan teknikal dan bukannya kerana fakta-fakta kes yang jelas lagi nyata. Adakah ini sistem agama Islam yang diimpikan oleh kerajaan Pas yang memerintah negeri Kelantan ? Adakah ini yang dikatakan pucuk pimpinan parti Pas sebagai perjuangan untuk menegakkan keadilan ?

Dalam usaha untuk menegakkan benang basah, Mat Sabu dan Normah telah diarahkan pucuk pimpinan parti Pas supaya melancarkan beberapa siri ceramah atau roadshow untuk mempertahankan kewibawaan mereka serta menafikan kemungkaran yang telah mereka lakukan.

Inilah wajah parti Pas yang sebenarnya. Ahli-ahli parti ini sebenarnya terdiri dari kalangan manusia biasa sahaja yang tidak sunyi dari melakukan dosa. Tetapi, apa yang tidak dapat diterima oleh masyarakat ialah, parti ini telah cuba untuk mengaburi mata rakyat terhadap kemungkaran yang telah dilakukan oleh seorang ahlinya.

Dengan menutup kes khalwat Mat Sabu ini, Pas jelas menjelaskan imej Islam untuk kepentingan politik sahaja dan tidak mendukung hukum-hukum Islam dengan ikhlas.

Saksikanlah pembohongan Mat Sabu dalam ceramahnya di Kg Sena, Pauh Arau, 22 April 1995 di mana dia tidak menafikan berdua-duaan dengan Normah tetapi menyalahkan saksi pendakwaan. Dan ingatlah, bahawa penafian Mat Sabu ini direstui oleh pucuk pimpinan parti Pas serta juga pentadbiran kerajaan Pas Kelantan.

Apakah yang dilakukan Mat Sabu dan Normah sehingga kain tudung, cincin dan jam tangannya ditanggalkan ? Adakah situasi di mana Mat Sabu dan Normah didapati bersekedudukan dalam keadaan sunyi lagi tersembunyi dengan sebahagian pakaian itu tertanggal, halal atau haram ? Bolehkan Mat Sabu menghalalkan perkara yang haram ?

Inilah perwatakan Mat Sabu yang sebenarnya. Seorang yang disanjugi oleh para penyokong Pas. Seorang yang berselindung di sebalik imej Islam Pas tetapi sanggup menodai kepercayaan seorang sahabat dengan menggoda isterinya.

Adakah manusia sebegini yang akan anda pilih sebagai Wakil Rakyat anda ? Adakah dia berhak untuk mengecam akhlak atau moral orang lain ? Adakah anda ingin menjadikan dia sebagai pemimpin umat Islam ?

Mengapakah tokoh-tokoh Pas yang lain seperti Fadzil Noor dan Hadi Awang berdiam diri dan tidak mengecam perbuatan Mat Sabu ini ? Atau adakah mereka merestui kelakuan buruk itu dan sekaligus bersengkokol dengan perbuatan maksiat demi percaturan politik ?

Jika demikian, masih terdapatkah watak-watak lain seperti Mat Sabu ini di kalangan para pemimpin Pas ?

Sila dengar suara Mat Sabu di dalam video tersebut
Read more at http://brojinggo.blogspot.com/2011/09/18-sx-transkrip-penuh-perbualan-lucah.html#YVO7vlJIFKgmsm1X.99








Wednesday, November 20, 2013

Anwar Tak Mengaku Dia Keluarkan Kenyataan 40,000 Pengundi Hantu

Petikan artikel Malaysiakini hari ini menyatakan Anwar Ibrahim tak mengaku bahawa isu 40,000 pengundi hantu itu ditimbulkan oleh beliau , walau bagaimanapun ramai bloggers dah buat screen capture artikel yang ditulis oleh Keadilan Daily . Berikut adalah petikan artikel dari Keadilan Daily .


“Berdasarkan PENGIRAAN kami, 4,500 dibawa masuk ke KLIA SETIAP HARI. Penerbangan dibuat kecuali pada 1 Mei, dan BERMULA 25 April lalu. “Ini bermakna 40,000 individu ragu ada dan masih memasuki melalui KLIA, tak termasuk rakyat asing yang melalui jalan darat, pelabuhan dan fasiliti seperti LCCT,” kata Anwar pada sidang media di ibu pejabat KEADILAN, hari ini.

Menurut Anwar, syarikat penerbangan tambang murah Air Asia dan MAS TERLIBAT selain Jabatan Pendaftaran Negara, Jabatan Imigresen dan Angkatan Tentera Malaysia. “Kami difahamkan pesawat C130 Hercules milik ATM digunakan untuk membawa pengundi hantu ke lapangan terbang kecil seperti di Batu Berendam (Melaka) dan Ipoh (Perak),” kata Anwar. - KEADILANDAILY, 2 MEI 2013.

Credit to blogger Gelombang Wangsa Maju 




Satu Malaysia dah kecoh pasal statement Anwar itu macam mana dia nak nafikan lagi ? Samalah ceritanya macam dia nafikan individu dalam video 'ehem-ehem' itu adalah diri beliau . Asyik menipu je Anwar ni , belum jadi PM dah menipu , kalau jadi PM lagi menjadi - jadi lah menipunya . Penyokong-penyokong Anwar jangan jadi tukang angguk je..

Tuesday, November 19, 2013

Isu Biayaan Jet : Benarkah Kos Menaiki Pesawat Komersil Lebih Murah ?


Dulu pernah kecoh pasal Anwar menaiki jet eksekutif ke Labuan dengan sewaan 2 hari sebanyak RM96,000 , jarak dari Subang Airpot ke Labuan ialah 1,556km (sila rujuk di  http://www.airmilescalculator.com/distance/lbu-to-szb/ ) . Maka melalui maklumat ni penulis anggarkan sewaan sebuah jet eksekutif per hari per km ialah RM30.85 /km.hari . Maklumat ni digunakan sebagai 'benchmark' untuk mengetahui anggaran sewaan jet eksekutif ke Qatar .  Jarak Subang Airport ke Qatar ialah 5883km (sila rujuk di http://www.airmilescalculator.com/distance/doh-to-szb/) . Jadi anggaran sewaan jet eksekutif dengan menggunakan 'benchmark' di atas kos penerbangan di anggarkan bernilai
RM 30.85 /km.hari x 5883 x 2 hari iaitu RM 362,961 .


Dari laman web Malaysian Airlines , penerbangan ke Doha, Qatar untuk First Class pergi dan balik ialah RM 15,821 . Yang pergi ke "International Businesswomen Forum" tu bukan Rosmah sorang je , ada beberapa orang delegasi yang lain . Tentu juga ada beberapa lagi pengiring misalnya macam bodyguard/SB untuk memastikan keselamatan isteri PM di luar negara .  Penulis tak pasti berapa ramai delagasi (termasuk dari MITI) dan pengiring yang menyertai forum berkaitan wanita itu tetapi kita anggarkan lah seramai 20 orang. Kalau guna pesawat komersil jumlah keseluruhan untuk 20 orang ini ialah RM316,420 .



Tapi rasanya untuk delegasi guna pesawat komersil , tak elok rasanya kalau bahagian first class tu bercampur dengan penumpang yang bukan delegasi kerana faktor2 kerahsiaan dan keselamatan . Ini cerita pasal "jimat" naik pesawat komersil , jadi bagi Airbus330 , jumlah seat 1st class sebanyak  36 tu kenalah dibeli juga menjadikan jumlah kos RM 569,556 . Kalau naik Boeing 777 pula jumlah seat ialah 28 maka kos RM442,988. Penulis pilih Airbus330 dan Boeing 777 untuk rujukan sebab melalui carian internet , 2 jenis pesawat komersil ni yang sering berulang-alik ke Qatar.


Dalam petikan2 artikel pro-pembangkang hanya mengatakan trip penerbangan ke luar negara untuk sebuah jet eksekutif berjumlah RM470,000 dan tak pula diperincikan ke negara mana penerbangan itu dibuat . Jadi dengan menggunakan 'benchmark' penerbangan jet eksekutif Anwar ke labuan , jumlah RM362,961 diperoleh untuk kos ke Qatar sekiranya gunakan jet eksekutif . Mungkin jumlahnya lebih sedikit atau berada pada kadar RM470,000 seperti yang dinyatakan dalam blog2 pembangkang. Namun kalau menggunakan pesawat komersil untuk anggaran delegasi seramai 20 orang , jumlahnya adalah lebih kurang sama . Jadi sekiranya anggaran yang dibuat penulis ini tepat maka adalah lebih baik menggunakan jet peribadi berbanding pesawat komersil kerana faktor flexibility dan keselamatan

Biayaan Jet ke Qatar : Cubaan Memfitnah Rosmah dengan Isu Murahan

Ahli parlimen pembangkang hari ini mempersoalkan kewajaran isteri PM , DS Rosmah menggunakan jet untuk menghadiri satu Forum Ahli Perniagaan Wanita Antarabangsa di Qatar baru-baru ini . Pada penulis ini bukan lah satu isu yang besar . Setelah di jemput bagi mewakili kerajaan Malaysia di forum berkenaan , secara tak langsung Rosmah membawa imej negara , walau bagaimanapun sebagai seorang wanita yang berstatus isteri kepada PM , adalah wajar untuk beliau menggunakan pesawat berkenaan kerana faktor masa dan keselamatan .


Tentu amat pelik sekali sekiranya isteri bagi pemimpin sesebuah negara terpaksa menunggu bersama-sama penumpang2 lain untuk menaiki pesawat komersil bagi menghadiri satu persidangan yang boleh membawa pelaburan yang besar dalam negara ini . Dalam urusan perniagaan , imej perlu dijaga . Sudah tentu ada di antara ahli2 perniagaan wanita yang mempunyai empayar perniagaan yang besar di forum itu juga menaiki jet masing2 malah mungkin lebih baik dari jet kerajaan Malaysia dinaiki Rosmah itu sendiri.

Apa pandangan ahli2 perniagaan ni terhadap Malaysia sekiranya isteri PM terpaksa menaiki pesawat komersil bagi menghadiri sidang itu ? Miskin sangatkah negara ini sampai sanggup biarkan isteri pemimpin besar negara menaiki pesawat komersil ? Jadi macam mana mereka boleh yakin untuk melabur dalam negara ni kalau pengangkutan rasmi kerajaan pun nak berkira ?

Urusan Rosmah ke luar negara adalah berkenaan program yang melibatkan busineswoman dari seluruh dunia . Boleh dikatakan mewakili negara Malaysia, bila dah mewakili negara, tak perlu lah nak dikecohkan bila jet rasmi kerajaan digunakan atas kapasiti beliau sebagai isteri kepada PM ,  sebagai isteri PM boleh dikatakan juga Rosmah sibuk juga dalam aktiviti2 kebajikan yang dinaungi , masa memainkan peranan yang penting dan beliau juga kena pastikan dapat mengejar program2 dihadiri PM , kalau tak hadir nanti dikatakan sombong pulak .

Lagipun Forum Ahli Perniagaan Wanita Antarabangsa di Qatar tu merupakan lubuk untuk tarik pelaburan luar ke dalam Malaysia . 'Personal touch' seorang isteri pemimpin tu dapat member pengaruh yang besar kepada businesswomen  di forum itu untuk melabur di Malaysia , untuk kebaikan rakyat Malaysia juga . Ia adalah forum berkaitan wanita , jadi peranan Rosmah sebagai isteri PM Malaysia yang hadir dalam forum tu boleh jadi 'impak' yang besar untuk tarik pelaburan

Lagipun tak perlu lah segala butir perkara sulit antara Menteri Kabinet perlu diceritakan , aku cuma nampak ini adalah 'business strategi' kerajaan Malaysia untuk tarik pelabur2 wanita . Pengaruh Rosmah pun kuat di kalangan isteri-isteri pemimpin dunia yang lain sejak program PERMATA Negara mendapat perhatian isteri2 pemimpin2 dari negara luar . Sudah tentulah hubungan yang baik antara isteri2 pemimpin dunia dapat mempengaruhi secara tidak langsung hubungan dua hala antara Malaysia dengan negara2 di dunia ni.


Delegasi yang datang mewakili kerajaan Malaysia tu pun bukan Rosmah je , ada juga pemimpin lain . Jadi jet tu bukan Rosmah je yang naik .Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil pun ada dan beberapa isteri pemimpin juga pun ada . Forum berkenaan wanita, wanita lah yang hadir . Lagipun yang hadir ialah isteri kepada menteri2 berkaitan dengan forum . Berikut adalah petikan artikel Malaysian Insider .

 "The Malaysian delegation includes Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, who is Special Advisor to the Prime Minister on women entrepreneurs and professionals; Datin Seri Siti Rubiah Datuk Abdul Samad, wife of the Foreign Affairs Minister; Datin Seri Khamarzan Ahmad Meah, wife of International Trade and Industry Minister; and Datin Seri Che Kamariah Zakaria, wife of Second Education Minister."

dari NST pula ;

"Miti secretry-general Datuk Dr Rebecca Fatima Sta Maria and Malaysia External Trade Development Corporation chief executive officer Datuk Dr Wong Lai Sum were also among the participants to the forum which will be held at the St Regis Hotel here."


Janganlah hanya kerana isu 'jet' tak relevan ni membutakan mata kita dengan segala kerja2 kebajikan yang dilakukan oleh Rosmah . Program PERMATA merupakan salah satu program yang berjaya , tak lama lagi program PERMATA Kurnia untuk anak2 autism . Beberapa hari yang lepas pun ada Rosmah cadangkan untuk tubuhkan NGO bagi membantu mangsa2 bencana . She really tried to make herself usefull . Malangnya ada saja yang cuba memperlekehkan usaha-usaha beliau . Dulu difitnah pasal kes cincin , bila dah dijawab dan ternyata apa yang difitnah tu tak betul, tak ada pula orang yang buat fitnah tu minta maaf?

Monday, November 18, 2013

Pusat Autism Malaysia (PERMATA Kurnia) Beroperasi pada Mac 2015

Dari laman sesawang http://www.autis.info/ , 


"Autisme adalah gangguan perkembangan yang sangat kompleks pada anak, yang gejalanya sudah timbul sebelum anak itu mencapai usia tiga tahun."
 
"Penyebab autisme adalah gangguan neurobiologis yang mempengaruhi fungsi otak sedemikian rupa sehingga anak tidak mampu berinteraksi dan berkomunikasi dengan dunia luar secara efektif."

"Gejala yang sangat menonjol adalah sikap anak yang cenderung tidak mempedulikan lingkungan dan orang-orang di sekitarnya, seolah menolak berkomunikasi dan berinteraksi, serta seakan hidup dalam dunianya sendiri. Anak autistik juga mengalami kesulitan dalam memahami bahasa dan berkomunikasi secara verbal."

"Gejala autisme sangat bervariasi. Sebagian anak berperilaku hiperaktif dan agresif atau menyakiti diri, tapi ada pula yang pasif. Mereka cenderung sangat sulit mengendalikan emosinya dan sering tempertantrum (menangis dan mengamuk). Kadang-kadang mereka menangis, tertawa atau marah-marah tanpa sebab yang jelas."


Ibu bapa yang ada anak-anak autism pasti tahu macam mana susah nak mengawal tindak-tanduk anak-anak ini . Ramai yang tak tahu anak mereka ada autism semasa dalam peringkat bayi , namun ciri-ciri itu mula kelihatan bila anak berusia 1 hingga 2 tahun . Penulis sendiri mempunyai seorang anak autism , tapi tidak lah di peringkat yang serius dan hanya tahu mengenai sindrom ini bila diberitahu oleh bapa dan mertua mengenai nya.

Bila pengumuman dibuat oleh isteri PM , Rosmah Mansor yang sebuah pusat autism akan ditubuhkan di negara ini sememangnya sesuatu perkara yang melegakan kebanyakkan ibu bapa autism di negara ini . Akhirnya , anak-anak ini akan mendapat pendidikan yang sewajarnya untuk menyediakan mereka berdikari dengan dunia luar. 

Baru-baru ini sebuah bengkel diadakan di ibu negara bagi membincangkan perlaksanaan ko-korikulum PERMATA Kurnia (Autism) . Dari laman web PERMATA ;

Bengkel Pelaksanaan Kurikulum PERMATA Kurnia (Autisme) telah diadakan pada 6 November 2013 di Hotel Seri Pacific Kuala Lumpur anjuran Jabatan Perdana Menteri dan Universiti Kebangsaan Malaysia bersama pemegang taruh bagi mendapatkan input dan juga maklumbalas berkenaan pelaksanaan Program PERMATA Kurnia sebelum dilaksanakan mulai Mac 2015 disamping engagement dengan semua pihak yang berkaitan. 

Pelbagai pihak yang meliputi agensi kerajaan, NGO, pegawai kesihatan, penyelidik dan kumpulan ibubapa telah dijemput.  Pada sesi tersebut, para jemputan telah diberi penerangan berkenaan Program PERMATA Kurnia oleh YBhg. Datuk Seri Siti Azizah Sheikh Abod, Pegawai Khas kepada YAB Perdana Menteri Malaysia merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Program PERMATA.  Disamping itu juga, turut diberi penerangan berkenaan kurikulum PERMATA Kurnia dan juga modul latihan kepada tenaga pengajar.

Pada akhir bengkel ini, pihak penganjur telah menaruh harapan agar semua pihak dapat menyokong dan juga memahami aspirasi Program PERMATA Kurnia.

Dari petikan artikel di atas , negara akan mempunyai sebuah institusi khas untuk latihan kanak2 autism menjelang Mac 2015.  Negara-negara maju seperti Amerika Syarikat mempunyai banyak pusat2 khas latihan Autism ,  pusat-pusat yang serupa ini di Malaysia memang ada tetapi faham-faham lah yuran yang dikenakan pasti tinggi  dan bukanlah semua ibu bapa anak-anak autism ni dari kalangan orang-orang yang berada. Penubuhan PERMATA Kurnia secara tak langsung dapat memberi sedikit harapan dan keyakinan kepada ibu bapa anak-anak Autism ini yang anak-anak mereka pasti boleh berdikari dan bercampur dengan masyarakat luar kelak selepas mendapat latihan dan pendidikan di pusat PERMATA Kurnia .

Friday, November 15, 2013

Malaysiakini : Walau Tak Dapat Manfaat Program Mentor Antarabangsa , Penguasaan Bahasa Inggeris Sekolah Jenis Kebangsaan Lebih Baik dari Sekolah Kebangsaan

Penulis berasa lucu sikit bila baca artikel sinikal Malaysiakini mengenai kemerosotan subjek Bahasa Inggeris dalam keputusan UPSR baru-baru ni . Artikel yang bertajuk "Belanja RM270 juta , hasilnya keputusan BI merosot" . Antara petikan artikel tu berbunyi macam ni .



"Justeru, keputusan UPSR terkini adalah satu tamparan besar kepada usaha-usaha kementerian.

Ironinya, prestasi keseluruhan dalam kertas Bahasa Inggeris sekolah-sekolah jenis kebangsaan pula menyaksikan peningkatan 0.12 mata, dengan bilangan pelajar mencapai A meningkat sebanyak 4.2 peratus dan mereka yang mendapat B dan C meningkat sebanyak 2.1 peratus.

Dalam erti kata lain, sekolah-sekolah jenis kebangsaan yang tidak mendapat manfaat daripada program mentor antarabangsa bahasa Inggeris berjaya meningkatkan penguasaan dalam bahasa tersebut.

Manakala keputusan sekolah kebangsaan merosot walaupun kerajaan membelanjakan RM270 juta dalam tempoh tiga tahun dalam usaha khusus untuk meningkatkan tahap kemahiran bahasa Inggeris di sekolah-sekolah rendah kebangsaan."

Dalam artikel ni dia cuba menunjukkan seolah-olah pelajar di sekolah kebangsaan yang majoritinya melayu tak pandai2 dalam BI walau dapat bantuan RM270 berbanding pelajar2 di sekolah jenis kebangsaan yang faham2 lah kaum mana majoritinya. Depa dah lupa ke masa PPSMI dulu keputusan dalam subjek BI memang meningkat?

Apa pun sebelum tulis artikel tu diaorang tak buat kes study ke ? Dulu diaorang juga yang war-warkan berita pemansuhan PPSMI .  Puak-puak PAS juga yang buat perhimpunan besar-besaran di ibu negara bantah PPMSI , masa tu A Samad Said jadi barua pada PAS ketuai demo besar-besaran tu , penuis cakap kosong ke ?? takde bukti ? ni sapa punya artikel http://www.malaysiakini.com/news/97284 ?



Jadi dek kerana desakan bertalu-talu dan keberhasilan hasutan PAS dan geng2 mereka maka kerajaan masa tu pun terpaksa ubah dasar balik kerana dibimbangi perhimpunan2 serupa akan dibuat lagi sampai menyusahkan rakyat2 yang lain. Tapi masa tu DAP dan PKR tak banyak buat bunyi pasal bantahan PPSMI ni . Depa jadi pak turut je . Sekarang barua pada pakatan pembangkang itu pula seolah-olah menyindir . Nampak sangat cuba ambik kesempatan dengan segala perkara yang boleh digunakan .

 Dalam banyak2 usaha tahun yang banyak peningkatan BI dalam UPSR takde pulak yang diceritakan ? Walhal belanja RM 270 juta tu bukan hanya untuk dinilai dengan keputsan UPSR yang baru diumumkan , macam mana pula tahun2 lepas dan tahun2 akan mendatang ? Bodoh punya penulis Malaysiakini, benchmark yang digunakan ialah keputusan PMR tahun ni , yang dapat kemudahan RM270 utk bahasa Inggeris tu budak darjah 6 tahun 2013 je ke ? 

Thursday, November 14, 2013

Persoal Kerja SB di Luar Negara : Kegiatan 'Sulit' Siapa Yang Nurul Bimbang Didedah ?

Nurul Izzah persoal kenapa perlu sampai 30 orang polis cawangan khas di London . Dari petikan portal pro pembangkang Malaysian Insider ;



Apakah perlunya kerajaan Malaysia menempatkan 30 anggota polis cawangan khas di London, England?

Ini adalah persoalan yang diutarakan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar (gambar) ketika berucap di satu forum mengenai cukai barangan dan perkhidmatan (GST) di Bangsar, Kuala Lumpur malam tadi.

Beliau berkata, ini kerana kos menempatkan kontinjen tersebut di London dibiayai oleh dana awam sedangkan setahu beliau, tiada ancaman keselamatan dalaman pada Malaysia yang berasal dari negara Eropah itu.

“Bukankah lebih baik sekiranya anggota-anggota cawangan khas tersebut digunakan untuk membuat rondaan di kawasan perumahan di Malaysia,” katanya

Dengan kenyataan yang dikeluarkan Nurul ni , mungkin perkara-perkara sulit yang nak dilakukan cawangan khas PDRM di London tergendala. Penulis berpendapat Nurul mungkin tak faham macam mana polis bekerja . Penulis pun sama tak tau samgat skop tugas polis , tapi kita tau skop tugas polis yang utama ialah untuk menjaga keselamatan rakyat dan jaga keamanan dan CEGAH jenayah.

Nak jaga keselamatan, pelihara keamanan dan cegah jenayah bukan tugas mudah . Bukan sekadar berkawal, meronda di kawasan2 perumahan dan pasaraya malah lebih dari itu . Sebab tu pelbagai cawangan ditubuhkan dalam PDRM . Cara Nurul bercakap seolah-olah PDRM ni disamakan dengan 'Pak Guard' je . Polis bukan 'Pak Guard' , depa kena buat macam2 analisis dan risikan untuk bersedia hadapi penjenayah atau kemungkinan2 yang boleh menyebabkan negara ini huru hara.

Mengenai mengapa perlu ada polis cawangan khas di luar negara adalah sesuatu yang Nurul Izzah sendiri boleh fikir , tapi dia tanya juga mungkin sebab bimbang operasi2 tertentu mereka di luar negara terbongkar. Contohnya, bila Hisham Rais melarikan diri ke luar negara , pergerakan-pergerakan dia ni perlu dipantau kerana cerita-cerita bohong dia boleh menggugat kestabilan negara. Contoh2 lain macam Waythamoorthy, Raja Petra dan PI Bala . Individu-individu seperti ini berupaya melakukan fitnah besar dari luar negara dan menyebabkan ketidak tenteraman dalam negara .

Oleh itu menjadi tugas polis untuk memantau individu-individu ni di luar negara . Dengan siapa mereka berhubung ? Siapa yang jadi 'paymaster' ? Siapa yang membiayai ? Adakah ada dalang2 dari Malaysia yang menyuruh mereka berbuat demikian .Semua hal-hal ni perlu di ketahui . Selain itu , tak salah kalau kita katakan polis perlu ambil tahu siapa pemimpin2 dalam negara ini yang jadi tali barut negara asing . Berpakat dengan negara asing untuk jahanamkan negara . Ingat lagi kes Anwar , Tian Chua ke Filipina ? Macam mana gambar tu diperoleh ??? Lepas tu berlaku insiden di Lahad Datu . Lepas tu Nurul Izzah tanya lagi apa keperluan cawangan khas di luar negara??

Kesan Pengaruh Kempen Jangan Bayar Hutang PTPTN oleh PR ?

Bernama hari ni mengeluarkan artikel bertajuk "132,801 peminjam PTPTN disenarai hitam" , jumlah terkumpul bagi bilangan itu ialah RM 2.11 billion ! Adakah anda salah seorang daripada mereka ? Klik pautan ni untuk mengetahuinya . http://sspi2.imi.gov.my/Default.aspx



Dah pinjam bayar lerrr , kalau tak mampu ikut kontrak bayar je RM50 sebulan . Jangan tak bayar terus , PTPTN dibuat sebab nak tolong budak2 miskin yang takdak duit nak belajar di IPT , dulu sebelum ada PTPTN garu kepala nak carik duit kat mana , mak bapak siap bergolok gadai harta yang ada untuk pastikan anak dapat masuk 'U' .

Aku sendiri masuk IPT tahun 19997 , masa dapat surat tawaran tu memang 'gabra' nak korek duit kat mana , mujur la masa cuti panjang SPM tu aku kerja jadi operator pengeluaran di sebuah kilang 'injection moulding' . Lepas tu dapat surat dari UTM minta daftar ...adoii memang pening kepala , duit dapat kumpul dalam RM 1,000 lebih je . Lepas le bayar yuran ...masa tu untuk kursus kejuruteraan Mekanikal peringkat Ijazah yuran RM876 kalau tak silap aku ler .

Depa kata suruh daftar dulu , kemudian barulah cari sponsor . Beb persaingan nak cari sponsor tu memang sangat 'tight' , dengan jenis student yang guna cable mak bapak lagi ... Duhh memang 'stress' masa tu. Mujur lah masa tu PTPTN diperkenalkan , aku malas nak tunggu JPA dan lain2 badan lagi , straight to PTPTN sebab tak banyak kerenah ,duit pun masuk cepat , senang approve pulak . Jadi lepas dapat PTPTN terasa sangat lah lega.

Jadi pada peminjam2 tu , cuba ingat balik kesusahan yang anda hadapai masa awal pengajian di universiti dulu . Duit PTPTN tu kena 'rolling' nak bagi generasi yang seterusnya guna . Kita nak lahirkan lebih ramai rakyat Malaysia yang berpendidikan tinggi , ni semua perlukan 'fund' dan PTPTN  adalah 'funder' yang paling senang untuk biaya yuran pendidikan , sewa rumah dan makan minum sepanjang pengajian .

Jangan terikut sangat dengan dakyah pakatoon suruh jangan bayar pinjaman PTPTN , habis tu kalau PTPTN di hapuskan dan pendidikan percuma hangpa nak duduk kat rumah sewa dan makan minum secara percuma saja ka sepanjang pengajian ??