Thursday, October 31, 2013

Anak Zaid Ibrahim & Baruanya Buat Video Lekeh Umat Islam yang Pertahan Kalimah Allah

Sekumpulan budak-budak Melayu 'urban' dipercayai beragama Islam semalam memuatnaik satu video berupa sindiran dengan keputusan Hakim Mahkamah Rayuan yang melarang penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan Katolik Kristian . Video itu dimuatnaik dalam laman Youtube That Effing Show . Video bertajuk That Effing Show #95: Allah, Apa Lagi? berdurasi 6 minit 31 saat itu  memaparkan drama  'sarcastic' antara beberapa pelakon yang berbahas mengenai penggunaan kalimah 'Allah' dari segi bahasa.


Antara skrip drama pendek itu ialah pertikaian mengenai penggunaan perkataan-perkataan dalam Bahasa Melayu seperti dosa, pahala, bumiputera,. rokok dan cinta dari bahasa-bahasa lain . Skrip itu dibuat seolah-olah menunjukkan mengapa kalimah Allah hanya dikhaskan kepada orang-orang Islam sedangkan dalam bahasa Melayu sendiri banyak perkataan-perkataan asing yang digunapakai . Penulis berpendapat pengrah+pelakon dalam video ini terlalu 'urban' sampai tak memahami apa sebenarnya isu kalimah Allah yang diperkatakan .Mereka gagal memahami maksud kata 'khas' dan kata 'umum' .

Presiden Perkasa, Ibrahim Ali juga disindir dalam video itu . Bukan lah penulis nak membela sangat Ibrahim Ali , tapi nampaknya budak-budak yang buat video ni boleh dikatakan memang kurang ajar + bodoh tak boleh diajar . Ini Melayu 'urban' yang terhasil dek pemikiran liberal yang disebar oleh puak-puak PR . Kesal bila kita tengok budak-budak Melayu sendiri yang terhegeh-hegeh buat video memperlekehkan perjuangan orang-orang Islam mempertahankan penggunaan kalimah Allah ini . Depa tak habis-habis buat pertikaian dari segi bahasa ? Selama ini di Semenanjung Malaysia gereja mana yang guna perkataan Allah dalam Bible mereka dan tiba-tiba sekarang timbul isu ini ?


Siapa  budak2 Melayu yang buat video ni ? OK..dari video youtube yang ditunjukkan hostnya ialah Ezra Zaid , lain-lain yang terlibat Umapagan, Ampikaipakan, Grey Yeoh, Bryan Chung, Fariq Shazwan Kuhiri, Kubhaer Jethwani, OK tak payah cerita panjang kita tengok background barua No.1 iaitu Ezra Zaid , siapa dia ni ? Dari hasil carian internet , barua ni adalah salah seorang penyampai di BFM ?.Ala.. station radio yang tanya Anwar direct samada dia tu gay or not . Kah kah kah .  Ohh ya , dia ni juga adalah anak kepada Zaid Ibrahim .



Si bangsat ni juga adalah penerbit kepada buku kontroversi Irshad Manji (pendokong LGBT) , yang diterjemah dalam bahasa Melayu "Allah , Kebebasan dan Cinta" . Agak-agak dengan segala macam bentuk liberalism yang cuba dibawa oleh si anak Zaid Ibrahim ni dia faham sangatkah mengapa orang-orang Melayu Islam benar-benar nak pertahankan kalimah Allah ? Penulis berpendapat Melayu jenis ni lah yang sedang digunakan oleh golongan-golongan tertentu supaya penghayatan Islam itu sendiri dikikis dalam diri masyarakat secara halus, target mereka sekarang adalah anak-anak muda generasi baru . 


Gua nak tanya , agak-agak si bangsat ni ada tabiat macam bapak dia tak ? Tabiat apa ? Haa cuba tengok gambar kat bawah ni ? Tak nak komen lebih-lebih , tapi kalau dah perangai liberal macam ni tak hairan lah pasal apa dia tak peduli kalimah Allah digunakan oleh dalam penerbitan Katolik Kristian . Penulis bukan jenis yang buat kira-kira dosa pahala orang , cuma rasa kesal sampai dah ke tahap macam ni sekali rupanya sesetengah orang Islam kat Malaysia . Kalau lah terjadi 'tragedi' yang tak diingini , agak-agaknya ke mana perginya Melayu-melayu liberal . Sahabat-sahabat yang berada dalam PAS , anda semua harus berhati-hati dengan orang-orang seperti ini. 




Wednesday, October 30, 2013

PRK Sg. Limau : Mahfuz Omar Kantoi untuk Kesekian Kalinya

Dalam PRK Sg. Limau ni banyak benar isu PAS terkantoi , malah terbaru isu susu tamat tempoh yang dimainkan Mahfoz Omar kali ni pun turut terkantoi . Juga sebelum ini tersebar SMS buat fitnah pada calon BN ,sapa punya kerja tu ?? Dari petikan sahabat blogger Parpukari ;


"Yang lagi pelik, bila Azeez bagi barang ni? Daripada siasatan yang dijalankan. Azeez kini berada di KL dan sedang menghadiri sesi Parlimen, dia bukan kat Baling pun, apatah lagi di Sg Limau? Juga aku diberitahu memang ada Rumah Baling di Sg Dedap. Setakat dari hasil siasatan Azeez takde bagi pun barang-barang kat orang kampung."




Malaysiakini hari ni pula keluarkan cerita pasal kenyataan Azeez, tapi macam biasalah dia punya artikel ada spin sana sini , tak ada ada pula dia cerita bila Azeez edar barang-barang keperluan ni . Apa pun gua copy paste artikel tu untuk penilaian pembaca sendiri . Mahfoz dah terlalu banyak sangat kantoi !

"Ketua Umno Baling Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim mendakwa PAS sengaja menimbulkan isu pemberian susu tamat tempoh oleh jentera BN untuk meraih sokongan dan simpati pengundi di Sungai Limau.

MP Baling itu dalam laporan Utusan Malaysia mendakwa, tindakan PAS yang menggunakan isu susu tamat tempoh itu juga perbuatan memalukan.

“”Saya dimaklumkan hanya seorang sahaja tampil, kononnya menerima pemberian bungkusan makanan yang tamat tempoh.

“Aduan tersebut datangnya daripada mereka yang mempunyai hubungan keluarga dengan salah seorang kakitangan media pembangkang, Harakahdaily.

“Adalah amat memalukan apabila (Datuk) Mahfuz (Omar) selaku naib presiden PAS hanya mampu menggunakan susu tamat tempoh bagi menarik sokongan pengundi sedangkan banyak lagi isu besar seperti pembangunan yang perlu diperjuangkan oleh PAS di Sungai Limau,” katanya.

Dalam laporan akhbar milik Umno itu, Abdul Azeez tidak menyebut sama ada beliau akan menyiasat dakwaan bahawa bahan yang dibekalkan tersebut benar-benar tamat tempoh.

Mahfuz dalam kenyataannya yang disiarkan Harakahdaily semalam berkata, tindakan menghadiahak susu tamat tempoh kepada pengundi itu tidak seharusnya berlaku kerana ianya boleh mengancam kesihatan pengguna.

"Tak kan la punya sengkek, kedekut piang BN ni. Cari la yang elok sikit nak bagi kat orang," kata Mahfuz seperti dipetik lidah parti PAS itu.

Menurut laporan tersebut, seorang pengundi menerima susu tamat tempoh daripada jentera BN yang hadir berkempen ke rumahnya di Sungai Dedap, pada hari Isnin.

Tarikh luput di tin susu tersebut tertera 26 Oktober 2013, menurut Harakahdaily.

Ia turut menyatakan bahawa beg plastik bersama tin susu tersebut tertera nama dan gambar Ahli Parlimen Baling Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim."


Tuesday, October 29, 2013

PAS Tetap Bangga Kibar Bendera DAP di Sebalik Kenyataan Karpal Singh Mengenai Hudud

PAS setiap kali kalau berkempen dalam pilihanraya , dia akan cuba perbodoh pengundi-pengundi dengan modal azali depa sejak parti tu ditubuhkan iaitu HUDUD . Sebenarnya penulis sendiri tak kisah kalau HUDUD nak dilaksanakan , kalau nak buat, buat betul-betul . Jangan guna modal untuk politik saja . PAS pun tentu faham sebab apa susah nak laksana hudud dekat Malaysia ni bila ada kawan-kawan kafirun dalam parti tak setuju dengan pelaksanaan hukum itu , cuma istimewanya PAS sampai kena tempelak dengan rakan sekutu DAP untuk "langkah mayat" kalau berani buat hukum tu di Malaysia . Bila dah kena tempelak terus depa slow down . Berbeza dengan UMNO , bukan jenis pak turut , ingat lagi punca OPS CANTAS berlaku , kepala yang cuba panaskan hati orang Melayu masa tu adalah dari MCA sendiri dan kawan tu kena "buang negara" , baca lah sejarah .. malas nak ulas.


Baru-baru ni timbul satu gambar yang boleh dikatakan viral bila beberapa orang Melayu dipercayai penyokong PAS , megah mengibarkan bendera DAP . Bila tengok gambar tu rasa sedih pun ada, kita tau jiwa orang-orang PAS dah kurang Melayunya , tapi takkan lah sampai agama pun kurang ? Dari kes "langkah mayat Karpal Singh" hingga kes isu kalimah Allah . PAS seolah-olah dah hanyut atau mungkin terleka kerana di "lemas" kan DAP .


Beberapa penyokong tegar PAS pun sedar hakikat ni , tapi bila ditegur kepimpinan-kepimpinan tertinggi yang dah diikat oleh PKR dan DAP ni menyanggah pula suara dari akar umbi . Harapnya PAS cepat-cepat tersedar dan peka dengan perkembangan negatif untuk Melayu dan Islam yang berlaku sekarang . Ini semua dek kerana hasutan dari rakan sekutu sendiri iaitu PKR dan DAP . Usahlah bermain dengan isu hudud lagi kalau masih jadi pak turut pada DAP.

Monday, October 28, 2013

Gebang Anwar Ibrahim , Towkey Kilang Gula Buat Untung RM 1 Billion Setahun ?

Harga gula mentah dunia pada 25 Okt 2013 ialah USD0.1903/pound sumber , kalau pada kadar matawang MYR - USD , harga gula mentah ialah RM 0.60/pound atau RM 1.32 / kg  (currency exchange as per 28 Oct 2013 , 1 USD - RM 3.13) . Selepas dibeli oleh pengimport2 dari Malaysia untuk dijual , tentulah harga gula yang hendak dijual lebih dari itu.



Dari bajet yang dibentangkan baru-baru ini , harga gula yang diproses telah naik pada kadar RM 2.84 /kg . Import tax dan duti untuk gula tak dikenakan di negara ini , jadi kos import dan duti boleh diabaikan dalam  'costing' jualan gula. Kos-kos lain yang perlu di ambil kira ialah pengangkutan ke M'sia , pengangkutan ke kilang , pemprosesan dan penghantaran kepada pengguna. Itu dari segi kos ... takkan lah meniaga tak nak untung maka disebabkan gula ialah barang kawalan maka ia % mark-up untuk keuntungan dikawal kerajaan. Kalau dirujuk dari jadual dalam laman web KPDNKK , harga gula tanpa subsidi ialah RM2.84 . Penghapusan subsidi gula menjadikan pengguna membayar harga sebenar gula iaitu RM 2.84. Walau bagaimanapun penulis konsisten mengatakan ia bukan satu isu besar pada rakyat.


Dalam artikel yang ditulis sebelum ini  (klik sini), ada dimaklumkan bahawa kontrak 3 tahun antara pengimport gula dari Malaysia dengan supplier dari luar negara telah berakhir pada awal January 2012. Dalam tempoh 3 tahun sebelum tamat itu , pengimport dari Malaysia menikmati harga gula mentah pada kadar USD 0.175/pound , kalau mengikut tukaran matawang pada hari ini tentulah harga gula mentah berada pada kadar yang lebih rendah. Namun selepas awal January 2012 , perjanjian harga gula mentah pada kadar USD 0.175/pound dah tak valid lagi . Pengimport kena beli ikut harga pasaran dunia , iaitu USD 0.1903/pound (as per 28 Oct 2013) .

Harga ini mungkin akan naik atau turun dari masa ke semasa , sama macam petrol. Jadi kalau ikut kira-kira mudah ,perbezaan  RM2.84/kg harga gula diproses dengan  RM 1.32/kg harga gula mentah ialah               RM 1.52/kg . Perlu kita faham untung pengilang gula yang memproses bukanlah RM 1.52 untuk setiap kg kerana kos-kos lain seperti yang dinyatakan tadi perlu juga diambil kira. Dianggarkan empat pengeluar gula tempatan, Malayan Sugar Manufacturing Sdn Bhd, Central Sugars Refinery Sdn Bhd, Gula Padang Terap Berhad dan Kilang Gula Felda Perlis Sdn Bhd, mengeluarkan sejumlah 1.2 juta metrik tan gula setahun untuk kegunaan domestik dan eksport. Jumlah ini bersamaan dengan 1,200,000,000 kg


Dari satu laporan yang di buat oleh International Sugar Org, jumlah penggunaan gula (yang diproses) di Malaysia pada tahun 2010 ialah 1.395 juta metrik tan iaitu   1,395,000,000 kg . Dengan mengambilkira jumlah ini jumlah harga jual kasar gula diproses pada kadar RM 2.84  ialah RM 3,961,800,000 iaitu lebih kurang RM 3.96 billion. RM 3.96 billion ni hanyalah jumlah jualan terkumpul , belum tolak kos operasi dan cukai lagi , jumlah ini juga adalah dengan mengandaikan hasil jualan dari semua kilang pemprosesan gula.


Dalam hari ni punya artikel Malaysiakini , Anwar Ibrahim buat propa kata taikun kilang gula buat untung sampai RM 1 billion , betul ke ? Kalau dilihat anggaran jualan kasar gula setahun lebih kurang RM 4 billion, tak tolak cukai , kos operasi dan sebagainya , kalau tolak semua ni betul ke towkey2 kilang gula ni boleh untung sampai RM 1 billion ?? Boleh dikatakan anggaran Anwar tu semua propa saja , sebenarnya subsidi gula yang dibagi kerajaan kepada rakyat dulu hanya menguntungkan towkey2 gula saja.


Kalau harga gula dulu RM 2.50 sekilo , lagi RM 0.34 sen tu kerajaan bayar kat towkey gula , macam mana kerajaan bayar ? Cuba rujuk balik harga gula mentah yang diimport dari luar negara , kalau harga gula mentah sebelum diproses ialah RM 1.34 sen , towkey hanya perlu bayar RM 1.00 je, maksudnya sebelum terjual lagi depa dah tau akan untung , bila subsidi gula dihapuskan towkey2 ni pun kena bayar RM 1.34 per kg untuk gula mentah yang diimport . Perlu diingat kerajaan punya nak tolong rakyat maka cukai dan duti untuk import gula ialah 0% (sumber http://www.dutycalculator.com/hs-code-duty-rate-import-restrictions/170199/raw-sugar/1701.99.5050/1701.99.9000/977/) . Kalau bab video xxx pun Anwar tak mengaku dan boleh menipu , apalah sangat lah cerita dan gebangannya pasal gula ..

Sunday, October 27, 2013

Bantuan ikhlas untuk anak-anak yatim

Disebalik kita sibuk berpolitik dan berkempen untuk PRK DUN Sg.Limau, harap jangan dilupa golongan yang susah. Penulis baru dapat message berikut, dan harapnya sebaran ni boleh membantu

"Rakan baru fwd msg ini

Saya hanya cuba bantu menyampaikan mohon bantuan kpd yg mampu:

Kesian melihat rumah anak yatim & asnaf yg sudah kehabisan beras & makanan 2 hari lepas. Mohon bantuan orgramai sedekahkan beras atau telor utk makanan anak2 disana. Subhanallah

Kpd yg dimurahkan Allah swt rezeki berlebihan, ayuh kita bantu di :

Pusat Jagaan Budi Bistari
Lot 4172, Lorong Serai 13, Kampung Sungai Serai, 48050 Kuang, Selangor D.E.

Lokasi GPS : 3^17'00. 03"N     101^31'40 . 54E

Tel: 017-349 4313 (Ustazah Khairul Bariah)
019- 918 9223

E-mel: kbariah@baitulkasih.org.my

Akaun Maybank : 5621 8812 8345 PK Baitul Kasih

MOHON SEBARAN kpd muslimin & muslimat yg lain....Masya Allah Tabarakallah"

Saturday, October 26, 2013

Cerita Pasal Gula yang Rakyat Malaysia Wajib Tahu !

Pengurangan subsidi gula yang diumumkan oleh PM dalam belanjawan yang dibentangkan baru-baru ini bagi penulis bukanlah satu masalah yang besar pada rakyat. Berapa banyak sangat lah yang rakyat beli gula dalam tempoh sebulan ? Penulis sendiri guna 1kg gula untuk tempoh 2 bulan . Kalau melepak di kedai mamak pun minum air kosong atau pun kopi-o kurang manis , tu pun sebab nak sedapkan hati mamak , takkan lah nak melepak minum air kosong je .. hehe.  Apa pun bagi penulis rakyat tak perlu 'melompat' dengan pengurangan subsidi gula . Tapi kita tahu peniaga-peniaga makanan akan ambil kesempatan untuk menaikkan harga jualan mereka, terutama kuih muih yang manis ni, apa susah boikot je atau memang tabiat rakyat Malaysia ni suka 'consume' bahan-bahan makan yang manis ni ?


Sebenarnya penulis pernah buat artikel pasal gula ni satu ketika dulu bagi menjawab statement 'bodoh' Mahfuz Omar yang mempersoalkan mengapa 'subsidi' gula perlu ditambah walaupun harga pasaran dunia turun. Rasanya elok lah di 'copy-paste' artikel lama ini untuk tujuan pemahaman rakyat Malaysia mengenai bekalan gula dalam negara .

Berikut adalah artikel berkenaan (link asal)

Di Malaysia,ada 4 kilang pengeluaran gula yang utama iaitu ;

1. Malayan Sugar Manufacturing (MSM),Prai, Pulau Pinang
2. Central Sugar Refinery (CSR), Shah Alam, Selangor
3. Gula Padang Terap (GPT), Padang Terap, Kedah
4. Kilang Gula Felda Perlis (KGFP), Chuping, Perlis.


Dari rujukan ucapan Menteri Perdagangan dan Antarabangsa pada Jun 2010, 99 peratus bekalan gula diimport dari negara luar. Manakala hanya 1 peratus hasil tempatan.

Blogger Pro-PR WargaMarhaen meluahkan ketidakpuasan hati mereka kenapa harga gula ditingkatkan subsidinya untuk mengekalkan harga sedangkan sejak 6 bulan kebelakangan ni harga gula global makin menurun.Ahli ekonomi PAS , saudara Mahfooz Omar menyokong pandangan ini di timeline twitter (rujuk sini). (http://wargamarhaen.blogspot.com/2012/01/harga-gula-terkini-2012-masih-kekal.html)


Aku setuju memang harga gula global semakin menurun sejak 6 bulan kebelakangan ni,tetapi cuba tengok graf di atas. Mungkin ramai yang dah lupa atau langsung tak tau harga gula yang ada sekarang adalah berdasarkan kontrak jangka panjang 3 tahun antara MSM/Kerajaan Malaysia dan pengeksport antarabangsa. Tempoh kontrak berakhir sepatutnya telah berakhir pada awal January 2012. Sumber http://www.reuters.com/article/2012/01/26/malaysia-sugar-subsidy-idUSL4E8CQ49820120126



Pada tahun 2009, MSM/Kerajaan Malaysia telah berunding dengan pengeksport antarabangsa untuk menetapkaan harga gula pada paras 17.5 cents / pound . Dengan mengambil kira kadar tukaran USD dengan Ringgit ialah 3.4 (berakhir Dec 2009). Maka kontrak 3 tahun harga gula pada ketika itu ialah lebih kurang RM 1.313 / kg . (ini harga gula mentah (rawa sugar) yang belum diproses , takkan proses kat kilang 'free' je ? hehehe). Sekarang bila kontrak 3 tahun dah tamat, perjanjian harga gula pada paras 17.5 cents / pound tak valid dah .



Berakhir 2011 , harga gula global ialah pada paras 23.42 cents/pound . Ertinya untuk harga baru global ni kerajaan kena cover lagi 5.92 cents/pound untuk raw sugar saja, belum proses lagi tu. Jadi dengan mengambil kira tukaran USD dengan Ringgit pada ketika ini sbg 3.0 maka kerajaan dah cover lebih kurang RM 0.39/kg utk raw sugar saja. Mujur nilai USD sekarang bukan lagi 3.4 kalau tak kerajaan kena cover hingga RM 0.44/kg . Sehingga kini pihak MSM dan Kerajaan Malaysia masih berunding dengan pengeksport2 antarabangsa untuk satu lagi penetapan kontrak jangkapanjang untuk harga gula mentah.

Hmm sekarang dah faham kenapa harga gula turun tetapi subsidi kena tambah??? Hehehe lain kali buat analisis dari semua sudut sebelum serbu tak pakai helmet/sarban .

Jadi dengan penerangan dari artikel di atas , harap pembaca semua faham yang gula yang masuk ke Malaysia adalah gula yang di IMPORT . Dan kontrak perjanjian kerajaan Malaysia dengan pembekal gula antarabangsa dah lama tamat . Banyak kerajaan kena 'cover' dengan 'rate' yang baru ni . Daripada membazir bagi subsidi untuk gula lebih baik subsidi tu digunakan untuk bantu pembangunan-pembangunan berfaedah untuk rakyat.

Friday, October 25, 2013

'Jual' Gambar Bekas MB: Hipokrasi PAS Terserlah di PRK Sg. Limau


PRK Sungai Limau yang akan berlangsung beberapa hari lagi melihatkan betapa hipokrit nya pemimpin-pemimpin pembangkang. Kita tahu semasa arwah Ustaz Azizah mentadbir negeri Kedah , beberapa keputusan beliau yang mempertahankan hak-hak Melayu memanaskan hati beberapa pihak termasuk bukan Melayu termasuklah daripada komponen parti BN sendiri . Walaupun ditekan dari pelbagai sudut termasuk dari kalangan pemimpin PAS yang berfikiran liberal, arwah Ustaz Azizan tetap konsisten dengan pendirian beliau . Tindakan beliau ini sekaligus menimbulkan rasa hormat UMNO sebagai parti lawan terhadap ketegasan beliau itu .


Dalam satu artikel yang dikeluarkan portal pro-pembangkang Merdekareview , jelas sekali beberapa penyokong PR bukan melayu berasa kecewa dengan kerajaan PAS Kedah yang dikatakan lebih 'perkauman' berbanding UMNO sendiri .  Antara petikan artikel ialah ;

"Penetapan kuota perumahan 50% untuk bumiputera, yang diumumkan Menteri Besar Kedah Azizan Abdul Razak (gambar kiri) pada tahun 2008, telah menggoyah keyakinan komuniti Cina terhadap pimpinan kerajaan PR.  Isu pusat penyembelihan khinzir yang menggemparkan baru-baru ini, memusnahkan terus keyakinan komuniti Cina terhadap kerajaan PR di Kedah."



Jelas sekali kepimpinan arwah Ustaz Azizan yang bersifat Melayu tak disenangi golongan ini . Malangnya ada golongan 'liberal' dalam PAS yang cuba 'meneutralkan' usaha yang dibuat oleh arwah Ustaz Azizan ini dan lebih suka menjadi 'Pak Turut' kepada PKR dan DAP demi memperoleh kuasa yang mereka dambakan berkurun lamanya. Rujuk artikel di atas bila Phahrolrazi mengeluarkan kenyataan dasar 50% ditangguh bila ada tekanan.

Kemenangan PAS di Sg Limau pada PRU-13 sebelum ini banyak di sebabkan oleh pengaruh dan karisma yang ada pada arwah Ustaz Azizan itu sendiri . Samada selepas ini DUN Sg. Limau dapat dipertahankan PAS, ia bergantung pada pengundi di sana untuk menentukannya. Sentimen pergeseran arwah Ustaz Azizan dengan Phahrolrazi pada satu ketika dulu mungkin memberi sedikit kesan . Mungkin penyokong-penyokong arwah Ustaz Azizan tahu keseriusan pergeseran itu hingga memungkin pihak2 tertentu mengucapkan kata-kata yang terlalu kasar untuk didengar sebagai seorang pemimpin.

Melalui sumber-sumber tertentu , calon PAS yang akan bertanding di Sg. Limau dikatakan anak sepupu kepada Phahrolrazi. Malah poster kempen yang diedarkan juga menggunakan arwah Ustaz Azizan dipercayai untuk meraih sokongan di sana . Kenapa sampai begitu terdesak sekali menggunakan gambar arwah Ustaz Azizan untuk berkempen? Ini lah apa yang penulis kata sikap hipokrit melampau sesetengah pemimpin PAS , di kala orang masih hidup , nak bertegur sapa pun susah tapi bila orang dah tak ada lagi dalam dunia ni , digunakan pula gambar arwah Ustaz Azizan untuk kepentingan 'kroni' .

Kita pun tahu dalam PAS sekarang banyak golongan , yang ketara ialah golongan ulama, professional dan 'liberal' . Golongan 'liberal' yang ada dikalangan mereka berstatus professional dan berstatus parasit bodoh secara perlahan-lahan dilihat cuba menguasai kepimpinan PAS. Rasanya tak keterlaluan kalau kita katakan pengaruh luar PAS memainkan peranan dalam percaturan kepimpinan tertinggi PAS kini. Tak hairan lah bila ini berlaku PAS akan terus berada di bawah telunjuk DAP dan PKR.


Tuesday, October 22, 2013

Sekat kaum 'chauvanis' Semenanjung berhijrah ke Sarawak tahun 2030

Pengerusi PBB, Pehin Sri Abdul Taib Mahmud semalam berkata sekiranya populasi di Sarawak masih kurang dan ramai tenaga kerja mahir masih diperlukan menjelang tahun 2030,penghijrahan ke Sarawak oleh rakyat dari negeri lain di Malaysia akan dillonggarkan

Ini kerana apabila perindustrian dijangka berkembang pesat di negeri itu dengan perlaksanaan SCORE (Sarawak Corridor of Renewable Energy), rakyat Malaysia dari negeri-negeri lain mungkin akan dibenarkan untuk berhijrah ke Sarawak bagi memenuhi keperluan tenaga kerja di negeri ini.

Cadangan yang dikemukakan oleh Ketua Menteri Sarawak itu adalah sesuatu yang menarik kerana semasa pembentukan Malaysia dahulu telah ada perjanjian yang menyatakan tentang syarat kemasukan yang ketat rakyat-rakyat negeri lain ke Sarawak.

Walaupun begitu,penulis berharap kemasukan ini masih perlu dikawal untuk mengimbangi populasi kaum di negeri ini. Sekurang-kurangnya, kerajaan negeri perlu menghadkan kemasukan golongan yang kiasu dan chauvanis untuk mengelakkan populasi golongan ini semakin bertambah di Sarawak.

Penulis berasa bimbang budaya kiasu dan chauvanis dari semenanjung akan disebarkan pula disini. Sebenarnya ini memang dah berlaku apabila golongan2 chauvanis DAP dah mula wujud di Sarawak dek peranan aktif dimainkan oleh pemimpin2 mereka di Semenanjung.

Boleh dikatakan bilangan mereka di Sarawak agak ramai, difahamkan sebagai populasi ke-2 paling ramai di Sarawak selepas Iban. Populasi ke-3 paling ramai ialah orang Melayu dan Melanau.

Kita tahu kalau ini tak dibendung, puak2 DAP dari semenanjung akan cari peluang untuk masuk ke Sarawak dan menghasut penduduk pribumi disini. Kita tak mahu perkara ini dari terus berlaku, kerana akhirnya yang mendapat keuntungan ialah orang luar. Jadi hal2 'penghijrahan' ini perlu dipantau supaya tak ada yang cuba ambil peluang.
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Monday, October 21, 2013

Ye Lin-Sheng : The Chinese Dilemma

Berikut adalah satu pandangan menarik dari seorang ahli perniagaan dari China yang menulis buku The Chinese Dilemma, penulis belum membaca lagi buku ini, petikan di bawah adalah dari mereka yang telah membaca, samada kandungan dalam buku berkenaann ada atau tidak seperti petikan dibawah, kita tahu ia adalah sesuatu yang memang benar-benar wujud

Pandangan ini adalah dari Ye Lin-Sheng yang berasal dari china tetapi seorang ahli perniagaan di Malaysia, Hong Kong dan Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat.
Dalam buku Ye Lin-Sheng The Chinese Dilemma (East West Publishing, Australia, 2003), Ye Lin-Sheng menulis:

1.Pengiktirafan orang cina:
"Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu"

2.Keangkuhan orang cina:
"Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini. Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina".

3.Perkauman orang cina:
"Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia kepada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini kerana orang Cina. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis".

4.Penghinaan orang cina:
"Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah menghina terhadap orang Melayu. Dalam dialek tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna ‘orang hutan’ atau ‘orang liar’. Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun. Orang Cina yang memeluk Islam dikatakan ‘masuk Melayu’. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana anggap itu kerja kotor dan eksklusif kepada kaum Melayu"

5.Sikap negatif orang cina:
"Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka"

6.Isu Tuan Rumah:
"Siapakah tuan rumah negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku tuan rumah , dan orang Cina dan India sebenarnya hanyalah tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat. Orang cina Malaysia sepatutnya malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi kerakyatan akhirnya mereka hendak merampas serta menindas tuan rumah. Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar serta. Jika saya (Ye Lin-Sheng, penulis Buku) adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan perlembagaan dan sosial kontrak dicabar. Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercabar. Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah cina:

"Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah bangsa yang bersopan santun dan seorang penyabar. Sudahlah mereka bersusah payah berjuang untuk membebaskan diri dari jajahan barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah untuk merampas dari orang Cina yang memegang ekonomi pula. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana sudah diberi peluang mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari China berasa malu dengan sikap bangsa saya yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang cina terlalu keras, ekstrim serta perkauman. Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal serta menyebarkan ideologi Komunis"

Sunday, October 20, 2013

Perwakilan EGM MCA Sepakat Tolak Jawatan Kabinet

Delegasi MCA yang menghadiri EGM hari ini sepakat menolak apa-apa jawatan kabinet dalam kerajaan. Dengan itu jawatan Menteri Pengangkutan yang sekarang dipangku oleh DS Hishammuddin sah bukan lagi milik MCA.

Kalau dah dibagi tetap tak nak terima, bagi saja pada yang sudi terima. Biar lah DS Hishamuddin dapat tumpukan sepenuh perhatian beliau dalam portfolio Menteri Pertahanan.

Bagi penulis, cukup cukuplah tempoh 'merajuk' MCA itu. Mula kan kerja dari sekarang untuk kembalikan sokongan kaum Cina dengan kaedah anda sendiri. Cuma jangan nak pancing sokongan dengan bagi janji2 yang usik hak-hak orang Melayu dan bumiputera.

Orang UMNO sekarang dah sedar, kalau x dapat sokongan Cina pun mereka masih boleh pegang kerajaan. Kalau dapat itu adalah bonus! Maka sekarang ni masa kerajaan BN balas budi orang melayu dan bumi yang menangkan mereka.

Nak menangkan BN lagi untuk PRU akan datang , orang2 Melayu dan Bumi mesti terus dibantu. Tak dapat 2/3 pun tak apa sebab ramai di kalangan orang Melayu dah tak percaya pengundi Cina. Bukan racist tapi realiti.

Didepan kita depa bermuka manis, di belakang lain pula ceritanya, malah anasir2 ni wujud dalam parti MCA dab Gerakan sendiri. Tengok saja masa perhimpunan Bersih ada di kalangan mereka tumpang sekaki.

Akhir sekali, keputusan tak nak terima jawatan kabinet tu bagus, tapi jangan komplen pulak lepas ni dan dalam tak nak terima tu kena buat kerja juga, cari parasit2 DAP dalam MCA tu.


Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Saturday, October 19, 2013

Kit Siang Sindir Lirik Lagu Negeri Guna Kalimah Allah

Bapak 'racist' yang cukup terkenal sejak peristiwa tahun 1969 terus saja meluahkan rasa ketidak puasan hati dengan isu penggunaan kalimah Allah yang diputuskan oeh hakim baru-baru ini. Bukan kah itu dinamakan menghina keputusan mahkamah?

Dengar cerita kalau senyum sinis dalam mahkamah dengan keputusan hakim pun boleh kena RM300,000 ..khabarnya lah kann? Apa pun Lim Kit Siang pulak cuba nak jadi pakar bahasa Melayu dengan mengaitkan penggunaan kalimah Allah dalam lirik lagu negeri di Malaysia.

Ini lah yang penulis maksudkan, duduk Tanah Melayu berpuluh tahun. Dah masuk era senja..nak mampus dah pun, tapi masih tak 'faham' bahasa Melayu. Dalam lagu negeri memang ada lirik2 yang mendoakan supaya Allah mensejahterakan negeri dan Sultan.

Penulis tertanya adakah Kit Siang tak tahu Sultan tu beragama Islam dan tuhan bagi Sultan ialah Allah iaitu kata nama khas bagi tuhan orang Islam . Jadi tang mana silapnya ? Negeri-negeri yang guna perkataan Allah dalam lirik juga adalah negeri Islam, majoriti orang melayu Islam duduk di negeri itu. Apa yang nak dipersoalkan lagi.

Penulis nampak makin hari makin melampau tindakan2 provokasi ni. Adakah kita sebagai orang Islam perlu buat perhimpunan berarak ke seluruh negara dengan membawa panji2 Islam, berpakaian hitam, sama seperti pejuang2 agama yang berjihad? Penulis sebenarnya malas nak tulis lagi berkenaan isu kalimah Allah ni, tapi bila provokasi2 bangsat2 berterusan, adakah kita hanya terus mendiamkan diri?
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Friday, October 18, 2013

Kalimah Allah : Bukan Kristian & Bukan Islam Paling Kuat Kritik?

Dikala pelbagai pihak memberikan pandangan pro dan kontra mengenai keputusan hakim di mahkamah rayuan dalam isu penggunaan kalimah Allah, beberapa pemimpin DAP dilihat beriya iya memperlekehkan keputusan hakim itu.

Malah kalau dilihat dalam posting twitter pemimpin2 ini , mereka seolah olah cuba menjadi batu api antara penduduk Islam dan Kristian di Sabah dan Sarawak walhal kita faham penghakiman berkenaan adalah khusus untuk di Semenanjung Malaysia sahaja dan bukannya Sabah dan Sarawak.

Bukannya kita tak tahu niat si batu api DAP ni. Mereka jelas mahu guna kesempatan ni untuk dapatkan sokongan pribumi di Sabah Sarawak yang menganut agama kristian. Kononnya keputusab yang dibuat oleh hakim mahkamah rayuan itu juga akan menyentap hak mereka dalam menggunakan kalimah Allah.

Pemimpin2 DAP ni mungkin tak faham atau buat buat tak faham dengan tujuan mengelirukan penganut Islam san Kristian. Mereka mempersoalkan perkataan allah yang digunakan orang kristian di negara2 arab. Tetapi bagi orang Islam, ALLAH dirujuk sebagai ALLAH dan bukannya allah.

Apa perkataan alternatif tuhan dalam bahasa arab selain allah? Dalam bahasa melayu pulak ia boleh dirujuk sebagai tuhan dan ALLAH merupakan kata nama khas bagi tuhan orang Islam. Apa kata nama khas yang selalu dirujuk orang kristian untuk tuhan mereka?

Ini lah masalahnya kalau ada bangsa yang dah hidup berpuluh tahun di tanah melayu ni masih tak reti bahasa melayu, seni dalam bahasa melayu. Bangsa-bangsa ini takrifkan apa yang tertulis itu secara 'straight forward'. Tapi masih ada hati mau mengajar dan menyindir orang2 Melayu tentang bahasa!

Tengok saja beberapa chauvanis dari DAP dan beberapa ekor lagi dalam parti2 chauvanis yang lain cuba memandai dalam isu kalimah Allah itu sendiri seolah-olah mereka lebih tahu dari orang Islam sendiri. Peliknya ada dikalangan mereka yang bulan penganut Islam atau Kristian pun , tapi mereka pulak yang melebih lebih!

Thursday, October 17, 2013

Isu Kalimah Allah : Gerakan 'Balas Dendam' pada Hishamuddin Hussein Bermula ?

Pada tahun 2010 , ketika Hishamuddin Hussein masih menjadi Menteri Dalam Negeri , beliau adalah antara individu yang bertanggungjawab memohon supaya keputusan Hakim yang ketika itu membenarkan kalimah Allah digunakan dalam penerbitan Kristian dibawa ke Mahkamah Rayuan . Sebelum Mahkamah Rayuan membuat keputusan, Hishamuddin Hussein merupakan antara pemimpin UMNO pertama menulis dalam 'twitter' menyatakan harapan beliau supaya isu ini memberikan kemenangan pada Islam. Ramai di kalangan penyokong-penyokong PR mula mengecam Hishamuddin dengan mengaitkan beliau dengan keputusan kes 2010.


Kata mereka kalau bukan kerana Hishamuddin, mungkin perkara ini tidak terjadi dan Katolik Kristian masih boleh guna kalimah Allah dalam penerbitan mereka. Ada di antara mereka sedar dengan pemilihan UMNO yang semakin hampir, ini lah masa nya untuk mereka balas dendam pada Hishamuddin . Mereka menggunakan platform media sosial untuk menghentam Hishamuddin , malah ada yang menyamar sebagai Melayu. Sama seperti modus operandi Red Bean Army cuma pada kali ini tujuannya ialah untuk mengelirukan ahli-ahli UMNO. Tujuannya mereka hanyalah untuk pastikan dendam mereka terhadap Hisham terbalas.

Berikut adalah respon dari Hishamuddin Hussein mengenai keputusan Mahkamah Rayuan mengenai kes kalimah Allah ;

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein (gambar) menyambut baik keputusan Mahkamah Rayuan memutuskan untuk tidak membenarkan akhbar mingguan Katolik, Herald menggunakan kalimah Allah kerana jika dibiarkan akan mengundang kekeliruan dan salah faham dalam kalangan umat Islam dan Kristian di negara ini.

Katanya, walaupun isu ini pada dasarnya tidak kritikal dalam kalangan penganut Kristian tetapi jika ia tidak ditangani secara bijaksana boleh mengakibatkan ketegangan yang serius di antara umat Islam dan Kristian.

"Saya lega apabila mahkamah buat keputusan begitu, saya yang ketika itu (membuat permohonan kepada mahkamah) memegang jawatan Menteri Dalam Negeri menggunakan saluran yang tepat bagi memutuskan perkara ini di mahkamah.

"Isu kalimah Allah ini umpama kita hendak tarik rambut dalam tepung iaitu sangat berhati-hati dan dalam pendirian kita, mahkamah adalah saluran terbaik untuk digunakan kerana bimbang isu itu boleh jadi polemik perkauman dan keagamaan.

"Mungkin kita rasa sakit untuk menunggu keputusan tersebut tetapi negara kita masih aman dan keputusan berpihak pada kita. Jadi jangan lagi mempolitikkan perkara ini," katanya seperti dilaporkan Utusan Malaysia hari ini.

Hishammuddin yang juga akan bertanding merebut jawatan Naib Presiden Umno pada Sabtu ini berkata, jika kerajaan tidak menggunakan saluran mahkamah untuk menentukan sama ada kalimah Allah boleh digunakan oleh penganut Kristian atau tidak, pihak tidak bertanggungjawab akan terus menggunakan isu itu bagi kepentingan politik mereka.

"Kalau pemimpin politik yang buat keputusan mungkin mereka akan menuduh kita dengan pelbagai perkara yang boleh menimbulkan kemarahan pelbagai kaum.

"Tetapi hari ini ia keputusan mahkamah dan asasnya munasabah, saya fikir mereka sukar untuk mengeksploitasi dan memutar belit perkara berbaur perkauman serta keagamaan yang boleh menjejaskan tumpuan keselamatan dan kepentingan nasional," katanya.

Mahkamah Rayuan pada Isnin membuat keputusan tidak membenarkan Herald menggunakan kalimah Allah dalam seksyen bahasa Melayu penerbitan itu.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Seri Mohamed Apandi Ali yang bersidang bersama Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim dan Datuk Mohd. Zawawi Salleh memutuskan demikian secara sebulat suara selepas membenarkan rayuan kerajaan dan Menteri Dalam Negeri. – 17 Oktober, 2013.

Cuba 'Ajar' Orang Islam Tafsir Al-Quran , Chua Jui Meng Ditempelak Pemimpin PAS

Nampaknya masih ada sesetengah individu walaupun dalam parti pembangkang, jiwa mereka masih teguh dengan Islam . Ini berikutan respon yang diterima dari beberapa pemimpin PAS yang berani bersuara mempertahankan hak ekslusif orang Islam di Semenanjung Malaysia dalam isu penggunaan kalimah Allah. Walau bagaimanapun, tiada pendirian rasmi dikeluarkan oleh Presiden PAS . Sebaliknya rakan sekutu PAS iaitu DAP melalui Setiausaha Agung-nya , Lim Guan Eng dalam satu artikel dalam portal Malaysiakini jelas dengan pendirian mahu Kristian dibenarkan guna kalimah Allah dalam Bible versi bahasa Melayu walaupun keputusan mahkamah melarangnya.


Kenyataan Lim Guan Eng dalam akbar Sinar Harian adalah seperti berikut ;

“Walaupun Mahkamah Rayuan memutuskan Gereja Katolik dilarang menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan akhbar mingguannya The Herald, kita (DAP) tetap dengan pendirian seperti sebelum ini. 

"Pendirian DAP berhubung isu kalimah ALLAH adalah jelas,” 

Nampak jelas benar PAS dan DAP tak sependapat dalam isu ini , namun kepimpinan tertinggi PAS lebih suka berdiam diri disebabkan kepentingan dirasakan lebih utama . Namun mungkin kerana tahap kesabaran telah dilampaui maka seorang ulama PAS telah menempelak seorang rakan sekutu mereka dalam PKR ,iaitu Chua Jui Ming yang dirasakan beliau memandai-mandai menafsir ayat Al-Quran demi merasionalkan penggunaan kalimah Allah untuk orang Kristian . Adakah Chua Jui Meng ni seorang Kristian atau Islam sehingga dia kononnya begitu arif nak mengajar orang-orang Islam dalam tafsira Al-Quran ?

Setiausaha Dewan Ulama PAS Nik Zawawi Salleh yang jelas kesal dengan tindakan Jui Meng itu berkata ayat-ayat Al-Quran seperti yang dipetik oleh Jui Meng itu perlu lah diperjelaskan maksudnya oleh golongan ulama . Bukan tafsiran sesuka hati seperti yang dibuat oleh Jui Meng . Penulis melihat apa yang dibuat oleh Jui Meng itu seolah-olah cuba memperbodohkan orang-orang Islam , dan memandang rendah daya fikir orang Islam dan kefahaman mereka terhadap Al-Quran.

Jui Meng juga dilihat seperti cuba mengambil kesempatan menggunakan ayat Al-Quran untuk kepentingan politik atau mungkin mahu meraih populariti di kalangan orang2 melayu yang menyokong pembangkang. Apa yang di buat oleh Jui Meng itu tidak boleh dibiarkan berulang , kalau dibiarkan lama kelamaan akan ada saja puak-puak kafir yang mengambil potongan ayat Al-Quran demi kepentingan diri sendiri.

Sebelum ini seorang lagi pemimpin PAS, iatu Ketua Dewan Ulama PAS , Datuk Harun Taib menggesa umat Islam supaya bersatu mempertahankan kalimah Allah .

“Memang umat Islam tanpa mengira perbezaan fahaman politik wajib sama-sama perjuangkan akidah dan syiar Islam, semua itu mesti menjadi pegangan kita (umat Islam).

“Saya juga berpuas hati dan menyokong penuh keputusan Mahkamah Rayuan semalam tidak membenarkan kalimah Allah digunakan dalam majalah The Herald. Dalam bab akidah, Islam kena jaga,” katanya lagi.


Wednesday, October 16, 2013

Bila 'Orang Asing' Mula 'Menindas' Pekerja Tempatan dalam Agensi Milik Kerajaan Malaysia

Dalam laporan audit baru-baru ini ditunjukkan beberapa ketirisan dalam jabatan kerajaan . Semua ini adalah hasil daripada sikap tak bertanggungjawab pegawai-pegawai menguruskan itu sendiri. Terbaru blog Malay Rights telah mendedahkan keculasan yang berlaku dalam salah satu agensi kerajaan iaitu MIMOS . Apa yang didedahkan cukup membimbangkan sekali .


Hal ehwal pentadbiran dalam MIMOS dikatakan telah dimanipulasi oleh orang-orang tertentu demi kepentingan diri sendiri . Mangsanya ialah kakitangan bawahan yang bergaji tak sampai RM 1,500 . Dengan hanya 'status' Facebook kakitangan berkenaan yang merungut harga makanan di kantin MIMOS mahal , beliau telah dikenakan tindakan disiplin.

Menurut maklumat yang diperoleh dari blog the Malay Rights (melalui ruangan komen) individu yang menjadi 'kepala' di MIMOS sekarang bernama 'Raj' dan beliau dikatakan menjadi kepala di agensi milik penuh kerajaan itu . Selama ini rakyat merungut ramai di antara mereka sukar memperoleh peluang pekerjaan . Rupa-rupanya dari pendedahan yang dibuat , MIMOS menjadi lubuk di mana pekerja-pekerja asing dari India dan Sri Lanka merampas hak yang sepatutnya milik warga tempatan .

Gaji mereka bukan lah murah , dibayar agak mahal . Berapa kita tak pasti tapi patut ditanya pentadbiran atas MIMOS itu sendiri dan juga cuba tanya pekerja dari India dan Sri Lanka itu sendiri berapa mereka di bayar . Dikhuatiri ada pihak-pihak tertentu bayar RM5,000 kepada mereka tapi dalam 'claim' mereka letak RM 10,000, ini contoh saja jadi SPRM tolong siasat !

Individu-individu dalam syarikat milik penuh kerajaan ini lah yang menyebabkan pelbagai ketirisan berlaku . Rakyat tak tahu cerita sebenar dan terus menyalahkan parti memerintah. Jadi sekarang kita tak mau lagi bercakap secara makro , kita guna pendekatan mikro supaya 'bangsat' yang melakukan kerja-kerja kotor ni tak terlepas. Kita tak mahu buat tuduhan semberono , jadi mohon jabatan-jabatan yang bertanggungjawab sila siasat sebaiknya dengan segera.

Dari blogger Malay Rights ;

Di mimos yg berkuasa sebenarnya Raj bukannya Wahab. Wahab ni kena cucuk hidung dgn Raj.......Wahab ni boneka aje.
13 October 2013 11:03

Hasil dari artikel kelmarin (KLIK DISINI)  saya dapati banyak komen yang berkaitan dengan MIMOS Sdn Bhd sebuah syarikat penuh milik kerajaan. Komen diatas adalah salah satu komen yang menarik untuk saya panjangkan kerana apa yang saya maksudkan semalam adalah benar bahawa MIMOS kini bukan lagi menjadi milik orang Melayu sebaliknya telah di jadikan markas untuk seorang India yang mengawal serba serbi didalam MIMOS.

Ala itu Dato masa di Motorola pon haprak... orang kiri dan kanan, cina dan india....tak mahu naikkan melayu. Sombong nak mampus!! Ada orang Melayu bagus tak mahu naikkan kerana dia seorang perempuan.

Kat Motorola tempat legacy Dato sudah jadi Tamil Street... dalam sekelip mata... kisah apa? Janji sendiri bangsa pon mahu naik...Masa Dato dulu macam-macam alasan....

Tak usah bangga la jadi orang kuat UMNO!!! Puih...!! Jadi orang UMNO untuk kepentingan diri sendiri. 
12 October 2013 20:59

Komen yang kedua ini menjelaskan lebih gambaran sebenar apa yang berlaku di dalam MIMOS kerana cakap cakap oleh pekerja Melayu yang ditindas oleh pihak atasan merupakan satu kebenaran apabila seorang India yang dilihat menguasai MIMOS sehinggakan Ketua Mimos sendiri gagal untuk membela nasib pekerja Melayu didalam MIMOS.

Rasanya saya tahu siapa nama perempuan melayu yang teraniaya ni..NORMATAKSIAH ISMAIL..
Betulkan saya kalau salah orang atau salah cerita 
12 October 2013 20:46

Komen ketiga ini menyebut satu nama yang merupakan seorang pekerja Melayu di Mimos. Maklumat yang diperolehi mengesahkan bahawa Wanita ini telah diberikan surat amaran atas tindakannya yang mengadu ketidak puashatian Cafetaria yang menjual makanan di Mimos meletakkan harga yang cukup mahal dan juga servis yang tidak berkualiti. Isu ini dapat dilihat di beberapa Facebook individu pekerja Mimos yang mana wanita ini telah ditekan tanpa belas ehsan oleh pihak Mimos.

Makluman yang diperolehi dari pekerja Melayu di Mimos menyatakan bahawa Ibu kepada seorang anak itu diberikan surat amaran, ditukarkan ke tempat lain dan paling tidak berhati perut apabila pihak Mimos menahan 2 minggu gaji Ibu seorang anak itu.

Untuk makluman mangsa Wanita Melayu Ibu kepada seorang anak ini telah bekerja di Mimos sejak tahun 1997 lagi. Gaji yang diperolehi oleh wanita Melayu yang ditindas itu hanyalah berjumlah RM1,457 sahaja dengan berhadapan harga yang mahal di Cafetaria milik Mimos.

Mungkin ramai tidak mengetahui bahawa Cafetaria di Mimos merupakan satu Cafetraria yang sepatutnya adalah jauh lebih murah berbanding Cafetaria di tempat lain kerana.

a) Bil Elektrik Percuma (Ditanggung MIMOS)
b) Bil Air Percuma (Ditanggung MIMOS)
c) Pingan Mangkuk (Disediakan MIMOS)
d) Peralatan Di Cafetaria (Semuanya Ditanggung MIMOS)

Bagaimana sebuah Cafetraia yang semuanya ditanggung oleh pihak Majikan iaitu MIMOS menjual makanan yang lebih mahal daripada kedai makan diluar?

Akibat dari luahan Wanita Melayu pekerja Mimos itu di Facebooknya beliau kini mendapat tekanan dari pihak atasan pegawai Mimos. Adalah tidak adil dan tidak berhati perut sama sekali apabila pegawai atasan Mimos yang bergaji belasan dan puluhan ribu ringgit menindas pekerja bawahan yang hanya bergaji RM 1,457 sebulan.


Gambar diatas adalah gambar Cafetaria di dalam MIMOS sebelum pengubahsuaian. Laporan mengesahkan bahawa Kos pengubahsuaian terbaru Cafetaria milik Mimos itu mencecah 1 Juta Ringgit. Apa yang diubah suai sehingga mencecah RM 1 juta ringgit?

- Malay Rights

http://malayrights.blogspot.com/2013/10/seorang-ibu-ditahan-gaji-oleh-majikan.html

Monday, October 14, 2013

Perlu ada 'Jurutera Berpengalaman' Dalam MT untuk Transformasi UMNO

Tun Mahathir satu ketika dahulu dalam nada kecewa pernah berkata permainan politik dalam beberapa bahagian UMNO menyebabkan orang-orang bijak pandai yang nak masuk ke dalam parti orang Melayu ni dicantas . Contohnya Ketua Bahagian yang ada Diploma , dia tak nak orang yang ada Ijazah masuk dalam bahagian dia kerana takut yang lebih pandai ni ambik tempat dia sebagai ketua . Oleh itu si Ketua Bahagian tadi ni hanya terima orang yang ada kelayakan yang kurang daripada Diploma , contohnya sijil STPM saja .

Kemudian bila yang bersijil STPM ni naik jadi ketua , proses yang sama berulang lagi . Lama-lama kalau benda macam ni berterusan apa yang tinggal dalam UMNO ? Takkan lah setakat Hidup Melayu ke hulu-hilir tapi bila bercakap soal ekonomi-sosio dan pembangunan negara terus hancur . Jadi bahan lawak puak-puak di sebelah sana . Kita tak nak hal-hal macam ni berlaku. Semasa zaman Tun Mahathir dulu, ramai pemimpin UMNO mantap latar belakang akademiknya, salah seorang daripada mereka ialah Jamaluddin Jarjis (JJ).


Bagi penulis, JJ adalah salah seorang bumiputera Melayu yang berjaya dengan dasar-dasar yang diperkenalkan oleh pemimpin-pemimpin UMNO yang terdahulu. JJ yang mempunyai ijazah sarjana muda dalam bidang kejuruteraan elektrik (kelas pertama), ijazah sarjana dan PhD merupakan antara intelek melayu yang ada dalam UMNO. Hal ini disedari oleh Tun Mahathir, tidak mahu mensia-siakan ketajaman fikiran yang ada pada JJ , Tun Mahathir menjadi antara individu yang bertanggungjawab membuka laluan kepada JJ untuk menguatkan lagi UMNO.

Sebelum bergiat aktif dalam politik, JJ pada peringkat awal adalah seorang 'academician' . Beliau menjadi pensyarah di UTM sebelum menceburi bidang perniagaan. Penulis sendiri adalah 'graduate' kejuruteraan mekanikal di UTM , walaupun berbeza bidang, asas bagi seorang jurutera yang bagus adalah mempunyai daya analitikal yang mantap , mampu memberikan cadangan di sebalik bantahan yang disuarakan (bukan bantah semberono) dan mampu bertindak menyelesaikan masalah dalam serba kekurangan (McGyver :) ) .

Senang cerita konsep-konsep 'straight thinking method' diguna pakai (google Edward De Bono) . Asas-asas ini sebenarnya bukan saja diguna pakai dalam kerja-kerja kejuruteraan, malah dari segi bisnes dan politik. Itu lah menjadikan JJ terlebih dahulu berjaya dalam bisnes sebelum aktif dalam politik pusat.

Penulis pernah terserempak dengan JJ , dia punya style memang sempoi . Just like any other tipical engineers,kalau orang tak kenal dia memang tak sangka dia ni pernah jadi Pak Menteri kat Malaysia.So JJ memang boleh dianggap sebagai seorang individu yang 'down to earth' bila jumpa dengan orang ramai . Macam mana aku tau cerita ?? Sebab ramai kawan2 UTM yang pernah jadi engineer kat TNB cerita pasal dia ni . Ramai dari kita yang tahu JJ pernah di lantik jadi Duta Malaysia di Amerika Syarikat . Mungkin ramai lagi yang masih ingat bagaimana dia berbusana Melayu lengkap bertemu Presiden Obama .

Hal ini dijadikan bahan jenaka oleh puak-puak liberal Melayu termasuk yang wujud dalam UMNO sendiri . Tapi sedarkah kita JJ secara tak langsung menunjukkan pada dunia negara Malaysia ni adalah negara Melayu . Tak pernah lagi ada duta-duta yang lain buat perkara yang serupa dengan JJ . Dia berfikir di luar kotak untuk membuatkan Presiden Obama ingat busana Melayu itu sampai bila-bila. Maksud penulis kalau ada 9 duta pakai sut tapi duta yang ke-10 pakai busana Melayu , tentulah yang menjadi perhatian ialah duta yang ke-10. Bila dah terima perhatian maka jadi lebih mudah lah untuk JJ berbincang dengan Presiden kepada sebuah negara yang merupakan salah satu rakan dagang terbesar dengan Malaysia.

Mungkin ramai yang boleh agak mengapa artikel ni ditulis di kala pemilihan MT dan Naib Presiden UMNO akan diadakan tak lama lagi. Terus terang penulis ingin menyatakan sokongan penuh kepada JJ yang akan bertanding bagi mengekalkan kedudukan beliau di MT UMNO. Penulis harap perwakilan faham bahawa di sebalik kelantangan-kelantangan suara mempertahankan hak Melayu dalam UMNO , kita juga memerlukan 'buah fikiran' yang mantap dan JJ mempunyai kriteria itu .

Kita perlu di kalangan MT UMNO yang tahu bacaan statistik , kebarangkalian,  memahami matematik ekonomi dan analitikal. . Kita tak nak diketawakan rakyat di luar sana sebab pilih pemimpin yang hanya pandai bercakap dan 'agak-agak' saja . Itu lah signifikan mengapa pembukaan artikel ni saya tulis mengenai apa yang Tun Mahathir katakan pada satu ketika dahulu. Walau pun pengaruh media maya dikatakan kurang membantu dalam PAU ini , namun penulis amat berharap agar mesej ini sampai pada perwakilan . Mohon dinilai pada semua sudut dan bukan dengan aspek2 negatif yang disebarkan pihak tak bertanggungjawab.


Tweet Hishammuddin Hussein ‏@HishammuddinH2O Mengenai Kalimah Allah Timbulkan Kemarahan

Hari ini lebih kurang dalam pukul 9 pagi, beberapa kumpulan yang menyokong supaya kalimah Allah dipertahankan menunggu di hadapan bangunan mahkamah di Putrajaya. Penulis juga sebenarnya agak berdebar menunggu keputusan mahkamah itu, al maklumlah risau sekiranya keputusan tidak menyebelahi kita akan ada perkara buruk berlaku. Maklum lah orang Melayu ni memang terkenal dengan sifat 'amok' . Sesambil tu penulis sempat juga membelek laman twitter , nak tengok 'feed' berkenaan keputusan kalimah Allah pagi ni. Terlihat 'tweet' daripada salah seorang Menteri kita yang bunyinya begini...

"Pagi ini saya mendoakan kemenangan memihak kepada kita seluruh umat Islam dalam mempertahankan Kalimah Allah di Makhamah Rayuan Putrajaya"


Beliau ialah Hishamuddin Tun Hussin iaitu di kalangan menteri Melayu Islam yang pertama menulis harapan beliau tentang keputusan kes mengenai penggunaan kalimah Allah . Terdetik rasa bangga dalam diri penulis kerana walaupun sibuk dengan pelbagai urusan, beliau masih ambil tahu tentang perkara yang menjadi kerisauan di kalangan umat Islam di negara ini . Tak nampak pula 'tweet' dari mana-mana pemimpin pembangkang yang beragama Islam mengenai isu ini, kalau ada pun mereka seolah-olah mahu memenangkan pihak di sebelah sana.

'Tweet' Hishamuddin itu nampaknya telah mendapat perhatian seorang pemimpin DAP iaitu Ngeh Ko Ham, nampak benar si Ngeh ni cukup panas dengan 'tweet' yang dibuat oleh Hishamuddin itu seterusnya menuduh beliau seolah-olah seperti mahu menimbulkan ketegangan kaum . Bagi penulis apa yang dilakukan oleh Hisham itu tidak salah, kerana sebagai seorang pemimpin beragama Islam beliau berhak bersuara mempertahankan kepentingan agamanya.  Penulis juga sempat 'printscreen' komen2 twitter daripada pemimpin2 pembangkan mengenai keputusan kes ini.  Ramai seoalah-olah mempersendakan dan cuba menjadi batu api kepada orang-orang Kristian di Sabah dan Sarawak.


Mereka seolah-olah berkata keputusan hakim itu dibuat atas arahan kerajaan UMNO . Kalau benarlah UMNO boleh mengarahkan hakim buat itu dan ini ,kenapa keputusan kes-kes sebelum ini yang memihak kepada mereka seperti saman Utusan , kes liwat Anwar dan macam-macam lagi tidak ditimbulkan ? Lebih baik UMNO mengarahkan hakim supaya pembangkang kalah dalam kes saman Utusan dan kes liwat Anwar kalau benar UMNO boleh berbuat demikian. Mohon pembaca , lihat printscreen pemimpin2 pembangkang ini dan fikirkan apa tindakan kita seterusnya ? Apa pun tahniah kepada Hishamuddin Hussin kerana menyatakan pendirian secara terbuka hingga membuatkan pemimpin DAP tak senang duduk.









Sunday, October 13, 2013

Pak Imam & Ahli Jawatankuasa Masjid Mohon Baca & Mohon Terasa

Baru-baru ni keluar satu artikel di akhbar KOSMO mengenai seorang penganggur yang dipenjara kerana curi RM2 dari tabung masjid. Kecoh hal ni sampai jadi viral di Facebook. Seorang hamba Allah berkongsi satu cerita yang agak menarik , lebih kurang menceritakan punca keterdesakan manusia hingga menyebabkan mereka buat  perkara yang menyalahi undang2. Hal semacam ni sebenarnya boleh dielakkan jika institusi berkaitan hal ehwal kebajikan orang2 Islam diuruskan dengan sebaiknya.

Fungsi masjid surau sepatutnya bukan hanya tempat untul bersolat atau lain2 aktiviti keagamaan. Masjid sepatutnya juga boleh menjadi tempat untuk orang Islam mencari pertolongan di kala keadaan terdesak. Pak Imam dan jawatankuasa pengurusa  masjid sepatutnya berfikir di luar kotak untuk mengoptimakan fungsi masjid.

Saban hari derma dihulurkan jemaah bukanlah hanya bertujuan nak membesarkan masjid atau beli kelengkapan masjid. Patut hasil derma tu boleh digunakan untuk bagi bantuan pada mereka yang terdesak Kalau gereja yang mana penganut Kristian tak seramai penganut Islam boleh bagi bantuam pada orang ramai tanpa mengira latar belakang atau agama , kenapa masjid tak boleh melakukannya untuk orang2 Islam pulal?

Berikut adalah artikel yang mahu saya.kongsikan untuk renungan kita bersama,

"Aqidah memang tidak boleh dijualbeli tetapi mudah tergadai tanpa sedar. Masjid banyak duit. Tetapi pengurusan masjid buat duit masjid macam duit mereka sendiri. Curi rm2 kena penjara. Mungkin yg melidi duit tabung tu dalam kesempitan sangat.
Aku pernah masuk gereja dekat komplek Asia Jaya. Ada kotak transparent atas meja. Ada buku catitan sebelah kotak. Dalam kotak tak bertutup ada banyak duit macam2 note. Aku belek buku. Lima ruang utk diisi. Tarikh, Nama, no tel, jumlah, catitan.
Berbagai kaum punya nama ada dan memang aku mencari nama melayu. Jumpa beberapa nama siap nombor talipon. Salah satu nama lelaki ambil rm50 utk beli susu anak.
Aku call no yg dicatat. Sembang bbrp minit. Baru kena berhenti kerja jaga masa tu.
"Dah jumpa pak imam masjid. Kena buat surat ke bendahari. Bendahari pula suruh gi pejabat zakat. Sampai pejabat zakat kena isi itu ini. Entah bila pula nak dapat. Kawan india suruh pi gereja. Boleh terus ambik kemudian baru tulis nama.
Saya pun pergi tempat tu dgn dia."
Kenapa encik ambik limapuluh je. Bukan ada orang jaga pun?
"entahlah. Tapi walaupun takde orang jaga tapi Allah nampak walaupun dalam gereja. Niat saya memang nak beli susu anak dan sikit utk tambang pusing2 cari kerja."

Terdiam aku sekejap. Lepas tu encik?
"Saya terus pergi beli susu anak dan balik rumah dgn nasi bungkus malam lima beranak. Pagi esok gereja talipon dan lepas tu saya pun dapat kerja jadi jaga di gereja tu. Takpa la asal tak mencuri."

Aku langsung teringat pada sorang pakcik yg sedang ronda tempat parking masa tu. Encik masih kerja di situ?

"Dak dah. Saya dah balik kampung ni. Gereja bagi modal. La ni saya meniaga gerai makan. "

Masjid patut boleh buat lebih baik dari gereja. Jangan bangga dengan jumlah terkumpul ratusan ribu tp ahli qariah ada yg dapur tak berasap."
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Saturday, October 12, 2013

Kak Jat Rajin Sebelum Jadi Ketua Wanita , Wajib Terus Kekalkan dia Sebagai Ketua Wanita UMNO

Semalam penulis balik kampung sebelah Johor sekejap atas urusan tertentu. Sempat bertemu dengan beberapa dan berbual dengan beberapa orang sahabat. Dan antara salah satu topiknya ialah pasal pemilihan UMNO. Kesemua mereka setuju sekiranya Shahrizat terus dikekalkan sebagai Ketua Wanita UMNO. Salah sorang dari mereka berkata Kak Jat rajin sebelum jadi Ketua Wanita lagi.

Lihat saja gerak kerja Shahrizat sebelum menjadi Ketua Wanita lagi beliau dah ke sana sini mendekati kaum wanita , tak kira UMNO atau PAS. Kalau ada di kalangan mereka yang kesusahan pasti muka Kak Ijat akan ada. Tak perlu tunggu pemilihan UMNO atau pilihanraya umum baru nak nampak muka. Atas sebab ini lah Shahrizat mampu tumbangkan Tan Sri Rafidah Aziz dulu.

Kalau nak ganti Shahrizat pun, biarlah individu yang mempunyai ciri-ciri yang dinyatakan tadi. Bukan nak perlekehkan usaha orang lain, tapi dari maklumat yang diterima memang Kak Ijat kuat bekerja. Dengan pemilihan kali ni kita harap tiada lagi budaya sogok menyogok bagi memastikan diri sendiri menang.

 Biarlah semuanya dinilai berdasarkan merit yang ada pada calon. Terdengar juga desas desus pasal calon yang terdesak menggunakan taktik proksi bagi memburukkan calon lain. Tengok saja komen-komen di blog-blog seperti ada satu perancangan untuk menjatuhkan Kak Ijat . Kalau dilihat dari IP komen-komen, beberapa IP konsisten muncul apabila artikel pasal Kak Ijat dikeluarkan.

Siapa pun pilihan perwakilan, harap semua dapat terima dengan hati terbuka. Memang benar patut ada perubahan dalam UMNO, tetapi kalau nak berubah mestilah dengan melihat dari semua sudut, termasuklah alternatif yang ada. Penanda aras bagi Ketua Wanita sebelum ini telah ditetapkan oleh Rafidah dan Kak Jat berjaya melepasi penanda aras itu sebelum jadi Ketua Wanita lagi. Adakah alternatif untuk PAU sekarang melepasi  penanda aras itu?

Friday, October 11, 2013

Masej Tun Mahathir Mahu KJ Kekal Sebagai Ketua Pemuda #PemilihanUMNO

Berikut adalah artikel copy-paste mengenai PAU nanti, memang saja gua pilih artikel KJ dari rakan blogger. Tentulah artikel yang elok-elok je..obvious tak gua sokong siapa? Tapi tak kisah lah gua sokong sapa pun...blog gua pun bukan ramai visitor pun :)

Memetik kenyataan bekas Perdana Menteri dan bekas Presiden UMNO, Tun Dr Mahathir Mohamad jelas menunjukkan beliau mahu setiap perwakilan memilih calon yang boleh memenanggi PRU ke 14 akan datang!

Kenyataan ini memberi gambaran tepat dimana, YB Khairy Jamaluddin (KJ) adalah pilihan calon Pemuda UMNO yang dimaksudkkan oleh Tun M.

Bukan sekadar itu... Harus diingat juga bahawa KJ merupakan satu-satunya calon Ketua Pemuda UMNO yang bergelar "wakil rakyat' (YB) yang sudah pasti akan membawa kemenangan pada PRU ke 14 nanti.

"Calon yang menang dalam pemilihan UMNO kali ini menggalas tanggungjawab besar dalam menentukan kemenangan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

Sehubungan itu, bekas Perdana Menteri dan bekas Presiden UMNO, Tun Dr Mahathir Mohamad menasihatkan perwakilan supaya bijak membuat keputusan sebelum memilih pada 12 dan 19 Oktober.

"Ingat, ini bukan pemilihan di dalam UMNO saja. Kesan baik atau tidak (pada pemilihan ini) hanya akan dapat dilihat pada PRU-14 nanti.

"Kalau perwakilan pilih calon yang tak baik dan tidak sesuai, jangan harap PRU-14 kita akan menang," kata Tun Mahathir pada sidang media selepas melawat Tapak Pembinaan Terowong dan Kerja Bawah Tanah Transit Aliran Berkapasiti Tinggi (MRT) Stesen Cochrane, semalam.

Justeru itu... Pemuda wajib memilih YB Khairy Jamaluddin untuk terus kekal sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Ini adalah kerana KJ satu-satunya calon yang terbukti diterima oleh rakyat.

Selama dua penggal KJ menjadi Ahli Parlimen Rembau, beliau telah membuktikan bahawa calon BN ini (PRU13) diterima baik oleh rakyat dengan kemenangan majoriti yang meningkat sebanyak tiga kali ganda.

YB Rembau ini juga mempunyai pengikut ratusan ribu di laman media sosial yang turut membuktikan beliau diterima baik oleh anak muda dari kawasan bandar dan luar bandar.

Akhir kata selamat bersidang kepada semua Perwakilan, ingatlah setiap undi anda akan membawa kemenangan di PRU-14

Read more at http://brojinggo.blogspot.com/2013/10/hot-masej-tun-mahathir-mahu-kj-kekal.html#hzMuQ3JJATeYctF2.99
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Thursday, October 10, 2013

Tinggal di PPRT Tapi Ada Kereta Mewah ?

Dari artikel Bernama ,Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan , Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata kadar sewa untuk projek PPR terpilih adalah sebanyak RM124 . Penulis berpendapat kadar sewa RM124 sangat berpatutan dan boleh membantu golongan yang berpendapatan rendah untuk tinggal di bandar-bandar besar terutamanya di Kuala Lumpur , penulis berharap agar projek perumahan seumpama ini di buat dengan lebih banyak .

-gambar hiasan-

Selain itu mungkin Kementerian bertanggungjawab boleh menyimpan 50% daripada unit PPR yang dibina khas untuk sewaan golongan muda yang baru memulakan kerjaya . Tujuan sewaan adalah sebagai tempat tinggal sementara menunggu golongan ini stabil untuk membeli unit kediaman yang mampu mereka miliki . Maksud penulis ialah ramai di kalangan lepasan universiti di peringkat awal kerjaya mereka mempunyai sumber kewangan yang terhad, namun apabila karier sedang meningkat dan kewangan stabil mereka mampu untuk membeli rumah mengikut kemampuan masing-masing .

Kita tak mahu ada eksekutif syarikat besar duduk di PPRT yang dikhaskan untuk golongan yang berpendapatan rendah . Mereka ini akan menyekat peluang golongan berpendapatan rendah untuk memiliki rumah. Tentu ramai dari kita pernah tengok di PPRT sekitar KL dan PJ bila ada beberapa buah kereta mewah di tempat letak kereta penduduk. Kalau dah mampu beli kereta mewah , kenapa nak duduk di PPRT lagi ? Tak adillah bagi orang yang lebih memerlukan. Mohon Datuk Abdul Rahman Dahlan teliti mengenai perkara ini . Apapun bagi perwakilan Pemilihan Agung UMNO yang layak mengundi, mohon berikan undi anda pada Datuk Abdul Rahman Dahlan #32.

Berikut adalah artikel penuh Bernama

Kerajaan bina 92,630 PPR seluruh negara sejak 2001

PUTRAJAYA - Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan telah melaksanakan 138 projek Program Perumahan Rakyat (PPR) Dimilik dan Disewa membabitkan pembinaan 92,630 unit rumah, sejak tahun 2001.

Menterinya Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata sebanyak 92 projek iaitu 69,036 unit rumah telah siap dan bakinya masih dalam peringkat pelaksanaan sehingga September lepas.

Beliau berkata, rumah PPR ini dijual pada harga RM35,000 di Semenanjung Malaysia dan RM42,000 di Sabah dan Sarawak serta disewa pada kadar RM124 sebulan bagi projek PPR terpilih.

"Kerajaan memberikan subsidi yang tinggi iaitu sehingga RM100,000 dalam membangunkan projek-projek PPR ini bergantung kepada lokasi dan kos tanah.

"Walaupun dengan kos subsidi yang tinggi, kerajaan akan meneruskan pembinaan projek PPR untuk memastikan rakyat mampu memiliki atau menduduki rumah mampu milik idaman mereka.

"Ini membuktikan kerajaan peka dengan rintihan dan suara rakyat yang kini tertekan berikutan harga rumah yang tinggi di seluruh negara, khususnya di kawasan bandar," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Sementara itu, Abdul Rahman juga menyokong kenyataan Perdana Metneri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah bahawa kerajaan akan mengekalkan harga rumah PPR untuk membolehkan rakyat terus memiliki rumah idaman mereka.  - Bernama

Peluang realisasikan Komuniti ASEAN

Sidang Kemuncak ASEAN yang diadakan di Brunei akan menentukan hala tuju negara-negara ASEAN sehingga tahun 2015. Beberapa deklarasi dijangka akan dibuat dan harapnya deklarasi ini menguntungkan rakyat di semua negara anggota ASEAN sama seperti sebelum ini. Penulis berharap mungkin pada masa akan datang, wakil dari Malaysia dapat mengusulkan supaya syarikat-syarikat penerbangan di negara-negara ASEAN bekerjasama memberikan 'diskaun' untuk rakyat yang memegang passport ASEAN . Sekiranya ini dapat dilakukan , pasti sektor pelancongan di negara-negara ASEAN akan mencanak naik dan menggalakan industri-industri kecil tempatan secara tak langsung .




BANDAR SERI BEGAWAN 8 Okt.- Sidang Kemuncak ASEAN Ke-23 yang bermula esok akan memberi peluang kepada pemimpin-pemimpin 10 negara anggota menilai semula usaha dalam merealisasikan Komuniti ASEAN 2015.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, sidang kemuncak yang dipengerusikan Brunei bertemakan "Rakyat Kita, Masa Depan Kita Bersama" dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengetuai delegasi Malaysia.

Menurut beliau, Najib akan membangkitkan isu seperti memberi fokus kepada Pelan Tindakan Komuniti ASEAN khususnya kepada pemudah cara pergerakan tenaga kerja profesional dan mahir serta barangan dan kenderaan di rantau ini.

''Perkara lain termasuk sokongan ke arah memuktamadkan Perjanjian Kerjasama Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP)," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Perdana Menteri yang diiringi isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dijadualkan tiba di Bandar Seri Begawan malam ini dari Bali, Indonesia, sejurus selepas tamat Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC).

Komuniti ASEAN 2015 adalah gagasan untuk menggalakkan pembangunan ekonomi ke arah meningkatkan kualiti hidup di negara-negara ASEAN dan merapatkan jurang pembangunan antara negara anggota menerusi integrasi serantau dalam pelbagai bidang.

Anifah menambah, ketua-ketua kerajaan ASEAN juga akan memperakukan 10 dokumen atau deklarasi sepanjang sidang kemuncak berlangsung termasuk Kenyataan Bandar Seri Begawan mengenai Wawasan ASEAN Pasca 2015 yang merupakan satu inisiatif Malaysia dan merupakan langkah pertama ke arah merealisasikan wawasan berkenaan.

Turut akan diperakukan ialah Kenyataan Bersama sempena Ulang Tahun ke-10 Hubungan Strategik ASEAN-China, Pelan Kerjasama ASEAN Campur Tiga 2013-2017 dan Deklarasi Sidang Kemuncak Asia Timur Ke-8 Mengenai Kerjasama Keselamatan Makanan. - UTUSAN

Wednesday, October 9, 2013

Setuju Sekiranya Latar Belakang Pendidikan Jadi Syarat Utama untuk Calon Bertanding PAU ?

Sebelum tahun 2008, penulis bukan lah orang yang aktif dan mahu ambik tahu pasal hal-hal politik ni . Apa yang ditumpukan hanya kerja kerja dan kerja . Sebelum kerja pula , sibuk dengan pengajian kat IPTA, tahu pasal politik pun sikit-sikit je , tapi memang dalam diri tu rasa perasaan menyampah kalau ada beberapa 'student' yang cuba menghasut 'student' lain pasal politik . Ada yang taraf pengajian KS (Kedudukan Syarat - CGPA bawak 1.7) pun sibuk nak berpolitik menghasut orang itu dan ini .



Lepas saja tsunami 2008 ada rasa 'terbakar' sikit , masa tu mula ikut forum-forum di internet baca mengenai politik dan buat penilaian . Nampaknya bila berbahas, penyokong-penyokong di sebelah sana gemar menghina dan memberi pelbagai gelaran menjatuhkan maruah untuk penyokong-penyokong kerajaan BN , sejak dari itu penulis dah tahu siapa yang patut disokong .Jadi bila dah bergelumang dengan politik, dengar pulak cerita-cerita tak elok mengenai politik dalaman . Perkara cantas-mencantas , semua ni dipengaruhi dengan ucapan yang dibuat oleh Tun Dr. Mahathir . Dr. M cakap , yang ada dalam UMNO tak ramai bijak pandai kerana ada budaya cantas mencantas.

Tun Mahathir kata , dalam sesebuah bahagian tu bila ada cerdik pandai yang cuba menonjol diri beliau akan dicantas oleh Ketua Bahagian yang kurang cerdik a.k.a takde kelulusan tinggi . Bila perkara ini berulang dan berterusan makan yang tinggal dalam UMNO ialah 'sampah-sampah' yang takde kelulusan tinggi tapi gila jawatan . Ini lebih teruk daripada 'sampah-sampah' ada kelulusan tinggi tapi gila jawatan .. secara logiknya terpaksa lah kita pilih yang paling kurang memudaratkan.

Hari ini dari artikel Bernama , Dato Rauf , sebagai Setiausaha Kerja UMNO berkata tiada had kelayakan akademik untuk bertanding pada pemilihan UMNO . Tak salah kata Dato Raof tu, sesiapa pun boleh bertanding tanpa mengira latarbelakang akademiknya . Tapi untuk transformasi dalam UMNO, kelayakan akademik mungkin perlu diambil kira untuk pemilihan yang akan datang. Tak perlu ditekan kriteria pemilihan akademik dengan memilih ijazah, master atau Phd . Cukuplah dengan sijil asas yang menunjukkan pengetahuan calon tu dalam bidang politik atau ekonomi.

Yang nak dipilih ni bakal memimpin negara, malu lah kalau takde asas akademik yang kukuh . Minta maaf cakap , rakyat pun tak confident dengan orang-orang macam ni . Orang kata 'popular' dalam parti , tapi luar parti hancur .Zaman ni ramai yang berkejar cari kelulusan tinggi , tengok sajalah keputusan SPM saban tahun makin mencanak-canak bilangan yang mendapat straight A's , agak-agak mereka yang bijak pandai ni sanggup ke berpemimpinkan orang yang kureng dari segi latar belakang akademiknya ? Penulis bukan bermaksud nak merendahkan mereka yang tiada kelulusan dalam UMNO, cuma bagi penulis sekiranya mereka benar-benar mahu bersama-sama mentransformasikan UMNO elok lah tambah ilmu secara part-time di mana2 IPTA, jangan beli 'ijazah' sudah lerr...

Berikut adalah artikel penuh dari Bernama

Tiada Had Kelayakan Akademik Untuk Bertanding Pada Pemilihan Umno - SU Kerja Umno

KUALA LUMPUR, 9 Okt (Bernama) -- Susulan pembatalan pencalonan seorang lagi tokoh akademik untuk bertanding jawatan anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno, parti itu hari ini menegaskan ia tidak menetapkan sebarang kelayakan akademik untuk bertanding jawatan dalam parti.

Setiausaha Kerja Umno Datuk Ab Rauf Yusoh berkata sebaliknya Umno hanya meminta mereka yang berminat menjadi calon untuk memenuhi syarat yang ditetapkan iaitu pernah menjadi anggota jawatankuasa bahagian atau anggota MT selama tiga tahun.

"Umno ada proses tersendiri yang menghendaki sesiapa yang mahu bertanding di peringkat tertinggi perlu masuk ke peringkat bahagian terlebih dulu. Untuk mentadbir urus Umno di peringkat akar umbi ke peringkat tertinggi perlu ada pengalaman yang cukup," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau mengulas pembatalan pencalonan Naib Ketua Pemuda Bahagian Selayang Prof Madya Dr Mohd Sazili Shahibi untuk jawatan anggota MT kerana tidak memenuhi syarat.

Pengguguran Mohd Sazili, yang juga Pengarah Institut Pemikiran dan Kepimpinan Melayu (IMPAK) Universiti Teknologi Mara (UiTM) daripada senarai calon MT, menimbulkan cakap-cakap bahawa golongan cerdik pandai tidak mempunyai tempat dalam parti itu.

Sebelum ini, Pengerusi Tetap Umno Cawangan Gombak Setia Prof Datuk Dr Zainul Fithri Othman yang juga Timbalan Naib Canselor Management & Science University (MSU), turut digugurkan pencalonan atas sebab sama.

Dalam perkembangan berkaitan, Ab Rauf memaklumkan calon kerusi Timbalan Pengerusi Tetap Pergerakan Puteri Umno, Salbiah Saari dari bahagian Tanjong Karang telah menarik diri dan dengan itu pencabarnya Nurul Huda Nordin Ahmad dari bahagian Tapah, menang tanpa bertanding.

Pengumuman rasmi mengenai perkara itu akan dibuat dalam masa terdekat oleh pengerusi Jawatankuasa Pemilihan, katanya.

Terdahulu, Ab Rauf menyerahkan buku senarai calon untuk dijadikan panduan oleh perwakilan dan petugas media bagi pemilihan peringkat sayap Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno pada Sabtu ini.

Buku itu yang mengandungi nama, nombor calon serta gambar individu yang menawarkan diri merebut jawatan diedarkan kepada perwakilan sejak semalam.

"Ini bagi memudahkan perwakilan tahu dan buat pilihan masing-masing. Ini kaedah baharu dalam pemilihan di mana ibu pejabat hanya mencetak kertas undi mengikut jawatan yang dipertandingkan dan bukan mengikut jumlah anggota yang bertanding," jelasnya.

-- BERNAMA

Ali Rustam Disindir Pedas Kerana Salahkan Cina

Gabungan Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Malaysia (ACCCIM) hari ni telah meminta Ali Rustam supaya hentikan daripada terus menyalahkan orang Cina yang dikatakan menjadi punca kekalahan beliau dalam PRU-13 baru-baru ini. 



Daripada petikan artikel Malaysiakini ;

"Presidennya Datuk Lim Kok Cheong berkata, Parlimen Bukit Katil, di mana Mohd Ali ditewaskan Ketua Pemuda PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin, merupakan kawasan majoriti Melayu."

"Pengundi Cina tidak harus dipersalahkan ekoran kekalahannya, kerana beliau bertanding di kawasan majoriti Melayu," kata Lim.

Penulis pelik betul dengan sikap sesetengah kaum Cina ni yang terus menafikan apa yang dikatakan 'tsunami' Cina pada PRU-13 yang lepas . Dari analisis PRU-13 yang lepas , walaupun sesebuah kawasan itu mempunyai undi majori Melayu dalam 50% , kalau ada undi Cina hatta 30% pun boleh menyebabkan BN kalah . Ini kerana dikatakan hanya 1% daripada pengundi Cina yang menyokong BN . Logiknya tak semua orang Melayu akan mengundi BN tetapi majoriti daripada mereka akan mengundi BN iaitu dalam 80% ke atas , namun bagi pengundi Cina pula hanya 1% yang mengundi BN. Oleh itu tak salah kalau Ali Rustam mengatakan pengundi Cina punca kekalahan beliau. 

Ini lah kenyataan yang dinamakan saja buat-buat bodo h oleh ACCIM ni ,dari peratusan pengundi di Bukit Katil, Melaka,  53% pengundi Melayu , 41% pengundi Cina , kalau 80% daripada pengundi Melayu sokong BN dan hanya satu peratus pengundi Cina sokong BN . Maka jumlah keseluruhan undi yang diterima oleh BN ialah 42.4% + 0.41% = 42.81% . Sebaliknya pula kalau hanya 20% Melayu sokong PKR dan 99% Cina sokong PKR maka undi yang diterima oleh PKR ialah 10.6%+36.9% = 47.5% . Perbezaan dari segi peratusan ialah 4.69% . How do I justify my calculation ?? 4.69 % daripada 99,439 pengundi ialah lebih kurang 4,6663 .. ini adalah anggaran yang hampir kepada majoriti undi yang dimenangi oleh Shamsul sebanyak 5,447 undi

Politik Shahrizat di Ambang Jahanam dek Tangan dari Luar ?

Berikut adalah satu artikel dari seorang sahabat Facebook 'Mamluk Qalawun' mengenai PAU yang tinggal beberapa hari lagi . Artikel yang ditulis adalah mengenai pandangan beliau tentang calon-calon Ketua Wanita UMNO , calon yang popular di laman media sosial dan calon yang popular di kalangan akar umbi . Melalui komen-komen yang ditinggalkan , terdapat pro & kontra , malah ada yang mula mengenali calon-calon yang mereka sokong selama ini dengan lebih mendalam .



Dari artikel berkenaan, benar pendapat mengatakan tidak semua daripada perwakilan yang mengundi menggunakan Facebook, Blog dan Twitter untuk mengetahui cerita mengenai calon-calon PAU. Benar juga mengenai pendapat bahawa 'personal touch' memainkan peranan yang penting . Samada berkesan atau tidak jentera-jentera cyber calon-calon tertentu 'menyerang' dengan memburukkan calon-calon di bahagian-bahagian komen, mungkin kita boleh lihat sendiri dalam keputusan PAU yang akan datang nanti.

Berikut adalah artikel yang ditulis oleh sahabat Facebook penulis , saudara Mamluk Qalawun ;

"Politik sharizat tiba2 di ambang jahanam. Ibarat TERSUNGKUR di pintu syurga. Kita harus redho dan pasrah terhadap apa yg berlaku. Dan secara tiba2 nama Raihan Sulaiman Palestin begitu bersinar dan BEGITU BERAHI utk ganti Sharizat. Hebat. Aku pun secara ikhlas bgtau baru kenal dgn org yang namanya RAIHAN dan sudah lama sngt kenal dgn org yang nama SULAIMAN PALESTINE. Anak pd org yang ada nama dlm Umno. "

"Aku menyokong penuh TRANFORMASI dlm Umno...ya....cuma bila 'laki' aku tny aku siapa Sulaiman Palestine ni maka aku pun mula bercerita. Aku dah tahu lama hubungan Anwar dan Sulaiman Palestine cuma agak pelik kenapa semuanya harus jadi TIME LANIE SEKALI GUS. Kita tak boleh lupa yg propaganda Anwar yg dia kata Najib dok tergedik gedik call dia nak tubuh kerajaan campuran. Dan kita pun tidak lupa bagaimana pd setiap masa Anwar sedang mencari ruang dan peluang utk menyusup masuk balik dlm Umno."

" Kesetiaan Raihan Sulaiman Palestine dlm Umno tidak pernah aku ragui. Cuma kita berasa cukup was2. Kenapa harus sekarang? Cuba kita fikir. Pru13 baru saja berlalu dgn Anwar masih belum dapat menjadi PM. BERMACAM2 HELAH Anwar dah bubuh jarum pd ahli dan org Umno namun jarumnya tetap jd tumpul seterusnya patah dari mengena sasaran. Dia guna pulak pengaruh Jusuf Kalla utk bg tekanan pd Presiden Umno namun gagal juga malahan dia pula di label PENIPU. Malahan cubaan dia nak bawa keputusan PRU13 ke tribunal PBB juga merupakan satu usaha HANGAT2 TAIK AYAM kerena org2 nya sudah kecewa dan kecil hati dgn kelakuannya tersengih sana tersengih sini sementara balaci2 nya bergulink bergantang dgn polis di luar parlimen semasa hari dia mengangkat sumpah sbg KETUA PEMBANGKANG DI PARLIMEN."

"Setelah dia tahu yang org cina pun dah tahu bahawasanya DIA TELAH MENIPU KAUM TIONG HUA DGN JANJI PALSUNYA maka dia cuba mencari kaedah altenatif lain. Dia tahu dfn serangan maha hebat dari PRU11 sampai PRU13 Umno bukan hny tidak tumbang atau lemah malah bertambah kuat. Jadi dgn apa yg telah berlaku dia dah nampak memang tiada jalan lain utk menjadi PM melainkan haris melalui parti keramat org melayu iaitu UMNO. Sebab itulah kita mendengar propaganda tentang kononnya org2 umno bawahan minta pd MKT supaya maafkan Anwar. Ingat lagi ungkapan Anwar dlm isu abu Chin Peng LET THE BYGONE BE GONE??. Penuh dgn maksud tersirat. "

"Nak masuk Umno ni balik tiada cara lain melainkan harus dapat LAMPU HIJAU DARI MKT. How? Tanam org2 dia sbg mana dia tanam org2 dia dlm majlis tertinggi Pas sampai Pas berpecah belah antara kepimpinan ulamak dan fahaman Anwarinas. Back to this issue. Kita tahu dlm persedian perebutan jawatan Ketua Wanita Umno mulanya ada satu calon iaitu Dato Azalina dan Sharizat sendiri utk mempertahankan jawatan. Tiba2 Dato Aza tarik diri. Dalam pada tu muncul satu nama baru yg muda yg membawa nama bapanya utk masuk gelanggang bertanding menentang sharizat."

"Sharizat di ketahui amat di sayangi segenap lapisan dlm organisasi wanita umno walaupun terpalit buruk namanya akibat isu lembu nfc. Namun rata2 mengatakan Sharizat bakal melalui laluan sukar bila Raihan masuk gelanggang tapi masih boleh mampu mempwrtahankan jawatan kerana sharizat mempunyai cara tersendiri utk menyentuh perasaan wanita2 ini nanti pd masa pemilihan. Tiba2 saja kem PR heboh yng SPRM dah sita berpuluh puluh biji kereta mewah milik PA sharizat yg mana berada bawah kementeriannya dulu. Akibatnya nama baik yg masih tinggal pdnya habis LUNYAI SAMA SEKALI. Pendedahan dari kem pembangkang ini adalah milik 100% kepunyaan jentera media siber PKR yg MENYEMBAH DIRECT PD ANWAR IBRAHIM."

"Dlm erti kata lain mereka buat kerja under ground utk Raihan dan pastikan Sharizat di rejam dlm lumpur dan jgn bg lagi dia bernafas dlm politik. Kononnya dia careless dlm menjaga kepentingan org miskin di bawah kementriannya sehingga pegawainya makan hak depa sewenang wenangnya. Soalan aku->Kenapa sekarang? Kenapa isu ni tak keluar masa PRU13 sudah? Kenapa harus tggu masa pemilihan wanita umno dan yg paling bestnya ialah kenapa jentera mesia siber PKR pula berhempas pulas buat kerja pemati Sharizat demi memberi laluan mudah utk Raihan Sulaiman Palestine??"

"Harua di ingat jawatan Ketua Wanita mempunyai MERIT dlm MKT Umno. Siapa dia hubungan Raihan Sulaiman Palestine dgn Anwar Ibrahim? Jangan sampai ulaq ayaq ulaq ayaq Anwar terlepas masuk pula ke MKT dan minta pulak MKT ampunkan Anwar dan bagi LAMPU HIJAU utk dia jd ahli Umno balik. Aku tak tuduh Raihan Sulaiman Palestine ni BAKAL AGEN ANWAR dlm MKT nanti. Ye lah...kata org tua2...gadoh2 politik kot mana pun hubungan darah kena jaga. So...Raihan kena buktikan yang dia bukan membawa MISI NAK USAHA BAWAK ANWAR MASUK UMNO BALIK MELALUI JAWATAN KETUA WANITA YANG MANA AKAN JD AUTOMATIK VICE PRESIDEN UMNO, satu jawatan paling kanan dlm hiearaki Umno."

"Lebih elok kalau dia bersumpah nafikan usaha ni. Walau apa pun yg bakal berlaku aku tabik dgn peranan media siber PKR yg buat kerja utk raihan atas 'arahan' SEPUPU RAIHAN iaitu Anwar Ibrahim. Tak pasal2 Sharizat bagai BERNAFAS DLM LUMPUR....hebat perancangan Anwar....dia pandai guna org2 yg ada dlm Umno demi kepentingan masa depan politiknya......patut lah dia p luar negara buat BOTOX kat muka dia....rupa rupanya dia dah dapat semangat baru utk menyelamatkan karier politiknya dlm Malaysia... RAIHAN SULAIMAN PALESTINE MERUPAKAN JAMBATAN ANTARA DIA DAN UMNO.....wahai para perwakilan sekelian..hati hatilah.....ini sekadar lontaran peringatan. "