Thursday, May 30, 2013

Pelajar Melayu di Sekolah Menengah Kebangsaan Gelang Patah kena Hina dengan Guru Bernama Poh Kim Thye - Laporan Polis

Golongan-golongan 'racist' gemar memanggil orang lain 'racist' walhal tindakan sendiri tak dicermin . PERKASA dan UMNO dikatakan 'racist' apabila berkeras mempertahankan hak orang Melayu . Apa beza tegas mempertahankan hak bangsa sendiri dan menghina bangsa lain ? Beza nya banyak , orang yang hina bangsa lain dengan kata-kata keji dan makian adalah bangsat yang patut disumbat ke dalam kem tahanan ISA di Kamunting , 'brainwash' dan lepas tu kasi lepas bila sudah insaf. Kalau degil lagi sumbat lagi dalam kem tahanan .



Seperti yang diceritakan oleh blogger Cucu Tok Selampit , si 'chauvinist' dalam masyarakat Malaysia ni nampaknya makin melampau , kalau dulu kisah 'chauvinist' yang bekerja di Hong Leong bank , sekarang cerita 'chauvinist' yang bekerja sebagai guru di sekolah milik kerajaan Malaysia yang ditadbir oleh Barisan Nasional .  Dalam artikel aku yang lepas ada menulis pasal golongan penjawat awam yang menentang kerajaan. (baca sini) . Cuma aku tak sangka seorang yang bergelar guru menunjukkan sikap 'racist' pulak ? Menentang kerajaan satu hal.. takpe walaupun salah boleh cool lagi . Tapi bila dah masuk bab menghina melayu dengan menghina pelajar Melayu sebagai Melayu Bodoh! Melayu Babi! Melayu Bangang! Melayu Sial dan Melayu Pukimak!

Apa cer der ?? Mungkin guru yang bernama Poh Kim Thye itu dah bersedia untuk terima apa saja 'feedback' akibat tindakan perkauman beliau itu . Mohon pihak Kementerian Pendidikan tanpa buang masa lagi terus pecat guru ini . Kalau dah ada saksi dan bukti jelas apa nak tunggu lagi , tak perlu fikir pasal undi Cina lagi dah ... keputusan PRU yang lepas dah jadi saksi apa yang pengundi Cina bagi pada BN . Sekarang fikirkan pasal keharmonian kaum, jangan biar 'chauvinist' terus bermaharajalela mengungkap perkataan2 menghina lagi. Laporan polis dah dibuat oleh ibu kepada pelajar yang kena carut dengan si Poh Kim Thye ni. ..tengok lah 'feedback' si celaka ni nanti , gerenti mati-matian tak nak mengaku ! Lepas tu kaitkan pelajar tu ada masalah disiplin . Ingat...ini perangai stereotype 'chauvinist' , depa muka bukan main manis , kat belakang dia tikam sampai terjelepok .


Sedikit petikan artikel dari blog CTS ;

"Seorang guru berbangsa Cina di Sekolah Menengah Kebangsaan Gelang Patah telah menghina pelajar Melayu sebagai Melayu Bodoh! Melayu Babi! Melayu Bangang! Melayu Sial dan Melayu Pukimak!

Perbuatan melampau guru ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Hairan! Dari anti semua salah umno 
Terkejut dan mengecewakan kepada warga pendidik! Seorang guru berbangsa Cina di Sekolah Menengah Kebangsaan Gelang Patah menghina pelajar Melayu sebagai "Melayu Bodoh! Melayu Babi! Melayu Bangang! Melayu Sial dan Melayu Pukimak!"

Perbuatan melampau guru ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja Mengapa Pengetua Sekolah ini mahupun Pejabat Pelajaran Daerah hanya berdiam diri sedangkan isu ini berpanjangan hingga ke hari ini. Adakah Pengetua sekolah ini juga penyokong DAP dan Pakatan Haram atau PPD sendiri bersengkongkol dengan Lim Kit Siang hingga dibiarkan berleluasa.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/poh-kim-thye-guru-sekolah-menengah.html#s6PXaCrGEQ9sYEWC.99  "




Sudahlah Bersikap 'Chauvinist' , Bahasa Melayu Pun 'Fail' , Lagi Ada Hati Mau Tuntut Itu Ini

Komplen , komplen dan terus komplen ... itu lah perangai chauvinist Cina di Malaysia ini . Dah secara terang dan jelas mereka memperbodohkan kerajaan BN pada PRU-13 baru-baru ini setelah pelbagai permintaan , desakan dan tuntutan mereka di layan oleh kerajaan . Sekarang golongan yang sama mula memukul gedang memainkan rentak yang serupa . Komplen lagi pasal pelantikan 2 Menteri kabinet berbangsa Cina . Kononnya , Menteri kabinet berbangsa Cina yang dilantik Najib ni tak habis sekolah Cina . Woii .. uols orang Malaysia kah ?

Dey porahhh !!! Sejak bila undang-undang negara ni memperuntukkan menteri dari kalangan kaum Cina yang dilantik mestilah habis belajar di sekolah Cina . Memang naik lemak lah ni , menteri yang dilantik dari kalangan kaum Cina tu adalah ehsan Najib, bertimbang rasa terhadap segelintir kecil kaum Cina yang menyokong BN pada PRU-13 yang lepas. Hakikatnya secara terang dan jelas majoriti kaum Cina memang tak mahu BN bentuk kerajaan dan mereka bagi sokongan pada Pakatan.

Jadi pertubuhan-pertubuhan dan mereka yang chauvanis ini masih berani buat bising dan tuntut macam2 pada kerajaan BN yang mereka tolak pada PRU-13 yang lepas ? Kirimmm salamm lah . Ni negara Malaysia , bahasa kebangsaan adalah bahasa Melayu , asal boleh berbahasa Melayu dengan baik dah menepati syarat untuk jadi menteri . Buat apa menteri wakili kaum Cina perlu habis sekolah Cina ?Kena faham menteri dari kaum Cina itu bukan jadi menteri atau suara untuk orang Cina saja , dia perlu jadi menteri untuk semua kaum!


Pemilihan menteri dari kaum Cina semata2 untuk menunjukkan keseimbangan pentadbiran kerajaan yang diwakili pelbagai kaum menggambarkan komposisi rakyat negara ini. Jadi Dong Zhong atau mana2 pertubuhan chauvanis yang lain jangan perasan , pelantikan menteri berbangsa Cina adalah untuk semua kaum , menteri itu tak perlu jadi Cina totok yang habis belajar di sekolah aliran Cina . Apa yang susah sangat , sebagai rakyat Malaysia , semua orang Malaysia tak kira bangsa kena faham bahasa Melayu . Tak faham bahasa Melayu tapi mengaku rakyat Malaysia ?? Memang jenis macam ni wajib dilucut kerakyatan mereka , sudah lah tak mahu belajar bahasa Melayu , pandai pulak buat macam2 permintaan ?

Najib sekarang tak perlu melayan lagi tuntutan-tuntutan dari mereka ini , kerana mereka ini bila dilayan akan jadi makin besar kepala . Lebih baik tumpu pada orang yang menghargai hasil usaha kerajaan BN . Memang benar kerajaan perlu berlaku adil pada semua rakyat , itu lah yang selama ini di lakukan oleh kerajaan selama ini , faedah2 dari kerajaan BN diterima semua golongan baik yang sokong BN atau PR . Oleh yang demikian sekarang , tak perlu lah perhatian-perhatian istimewa diberikan pada pertubuhan-pertubuhan dan kumpulan2 chauvanist ini . Kekurangan guru berpendidikan Cina la , kekurangan sekolah aliran Cina la dan macam2 lagi . Dey kalau kurang sangat masuk je sekolah kebangsaan . Kerajaan pun tak perlu bazir duit untuk hal2 yang boleh memusnahkan intergrasi nasional . Depa nak buat juga, biar diaorang pakai duit sendiri , sama macam sekolah-sekolah persendirian yang lain .

Pernyataan & Soalan : BN Banyak Kalah di Kawasan Bandar . Bila Malaysia Jadi Negara Maju Kawasan Bandar Makin Banyak ke Kurang ?

Sesebuah negara itu dikatakan semakin membangun dengan indikator kerancakan ekonominya, peningkatan kemasukan pelaburan asing dan pertumbuhan-pertumbuhan pelbagai industri yang menjadi pemangkin untuk kerajaan meningkatkan infrastuktur sedia ada misalnya pengangkutan,bekalan air,pembentungan, elektrik dan pusat rawatan (hospital dan klinik). Naik taraf infrastruktur-infrastruktur ini secara umum meningkatkan kualiti kehidupan rakyat negara ini seterusnya merangsang pertambahan penduduk. Tidak boleh tidak, bandar-bandar baru akan turut muncul hasil dari apa yang penulis ekspresikan sebagai 'tindak balas berangkai' (one thing lead to another..) . Kewujudan bandar-bandar baru ini juga merupakan indikator sesebuah negara itu semakin membangun menuju penanda aras atau 'benchmark' negara maju.


Pendahuluan di atas sengaja penulis huraikan bagi memudahkan pembaca untuk menganalisa apa yang cuba penulis sampaikan untuk 'point-point' yang seterusnya.

Keputusan pilihanraya ke-13 baru-baru ini menunjukkan pengundi bandar lebih banyak berpihak kepada Pakatan Rakyat . Dan kita sedar, majoriti daripada pengundi bandar ialah mereka yang terdiri daripada peratusan tinggi kaum Cina dan sebilangan kaum Melayu dan India . Mereka yang berada di bandar lebih banyak terdedah dengan teknologi-teknologi yang 'up to date' , capaian internet yang lebih pantas dan mudah bagi mereka untuk memperoleh berita2 terkini samada berita itu benar atau fitnah . Komunikasi menjadi lebih meluas dan pantas di bandar2 dengan kemudahan internet ini. Boleh dikatakan pengaruh media internet lebih memainkan peranan penting pada penduduk di bandar. Pihak yang berjaya 'menguasai' media maya secara tidak langsung akan berjaya mewujudkan persepsi pada penduduk bandar.  Media internet adalah percuma dan mudah (hanya di hujung jari), bersifat real-time (sentiasa ada update) , dan yang paling penting tak dikenakan bayaran. Walau bagaimanapun, mereka yang berada di kampung2 tak mendapat manfaat sebegini kerana capaian internet yang terhad (slow atau sesetengah kawasan tiada signal EDGE, 3G , HSDPA dan sebagainya).

Keputusan pilihanraya ke-13 yang menunjukkan BN hilang penguasaan di bandar-bandar mengecewakan ramai pihak . Maka adatlah di Malaysia ini bila 'rumah siap pahat pun berbunyi'  , Najib sebagai Perdana Menteri di persalahkan kerana terlalu memberi muka dan 'memanjakan' penduduk2 di bandar yang mempunyai peratusan tinggi kaum Cina . Malas bekas Menteri Kewangan , Tun Daim Zainuddin juga mempunyai pendapat yang sama iaitu tumpuan terlalu diberikan pada kawasan2 bandar . Sepatutnya tumpuan patut diberikan kawasan yang dimenangi BN majoriti tipis pada pilihanraya ke-12. Penulis pula berpendapat hal pilihanraya adalah hal yang subjektif , elemen2 kejutan akan sentiasa wujud.  Apa yang dilakukan oleh Najib untuk pengundi-pengundi bandar boleh disifatkan sebagai 'asid test' , iaitu cubaan untuk melihat respon . Perlu ada 'ujikaji' untuk langkah2 seterusnya. Tak perlu lah terus menghentam Najib tanpa memikirkan rasional di sebalik tindakan beliau itu .

Kenapa penulis bangkitkan soal rasional pula sedangkan sebelum PRU-13 lagi telah ada  pandangan samada dari rakan2 bloggers/facebooker atau ahli politik bahawa pengundi-pengundi Cina di bandar2 majoritinya telah 'swing' kepada PR jadi tindakan PM memberi perhatian kepada mereka ini hanyalah membuang masa ? Jawapannya berbalik kepada pendahuluan artikel ini iaitu dalam menuju negara maju , bandar-bandar baru sentiasa akan bertumbuh , kawasan yang dahulunya kampung akan berubah menjadi bandar , dan selari dengan pembangunan ini elemen2 media internet yang penulis nyatakan sebelum ini akan 'mengambil-alih' peranan media konvesional yang digunakan oleh penduduk kawasan kampung yang berubah menjadi bandar tadi . Apabila 'pembandaran' berlaku dengan kewujudan pelbagai industri hasil dari pelaburan asing yang dibawa masuk , akan berlaku proses penghijrahan. Pelbagai perniagaan akan dibuka, perumahan-perumahan baru didirikan, dan proses ini akan berterusan dan akhirnya kita akan mempunyai sebuah lagi bandar yang mempunyai 'corak' serupa dengan bandar2 yang pernah wujud sebelum ini.

Jadi apabila Malaysia mencapai status negara maju di mana terdapat banyak bandar2 berselerak di negara ini adakah BN akan 'bungkus' disebabkan mentaliti pengundi bandar sokong PR dan pengundi kampung sokong BN ? Adakah BN hanya relevan untuk pengundi-pengundi di kawasan kampung sahaja ? Oleh yang demikian , penulis berpendapat tindakan Najib memberi tumpuan pada pengundi-pengundi bandar boleh jadi satu 'acid test' untuk beliau rangka tindakan seterusnya . Apa pilihan yang kita ada selain dari mengurangkan 'impak' yang terhasil dan pelajari sesuatu darinya . Najib mungkin boleh bersikap 'ekstrim' dengan tidak mempedulikan pengundi-pengundi bandar sebelum PRU-13 berlangsung, tetapi hasilnya mungkin lebih teruk daripada apa yang dihadapi sekarang. Mungkin hasil daripada 'ujikaji' yang dilakukan itu menunjukkana tidak semua pengundi bandar dapat di 'dekati' menggunakan kaedah yang sedia ada .

Mungkin satu kaedah lain yang dikatakan bukan 'BN stereotype' perlu difikirkan bagi mendekati pengundi-pengundi bandar ini . Mungkin lebih banyak pemimpin2 muda BN yang ada resepi tersendiri seperti KJ , Abd. Rahman Dahlan (MP Kota Belud) , P. Kamalanthan dan David Yim Boon Leong (ahli MCA Bayan Baru yg 'degil' ) patut diberi perhatian dan peluang untuk 'brainstorm' idea-idea baru dalam mendekati pengundi2 bandar . Zaman dah berubah , teknologi dah berubah dan pemikiran rakyat juga dah berubah . 'Old timers' cum 'strategist' dalam BN mungkin tidak nampak apa yang golongan muda ini nampak . Jurang antara pemimpin dan rakyat harus di dekatkan mungkin hingga pada satu tahap dalam keadaan santai / tak formal rakyat boleh melepak minum kopi dan tengok bola dengan pemimpin (of course la u have to be sincere, kalau berlakon memang clearly look so fake lah)  .

Najib dah buat , ada segelintir pemimpin2 lain pun dah buat . Yang lain2 tu macam mana ? Ohh ya , don't compare Najib and Pak Lah .. and please lah UMNOrianss...don't even think about ask Najib to step down. Ekonomi semua mantap, harga minyak tak naik , dapat BRIM , TR1M , voucher buku dan macam2 lagi. Takkan asal tak dapat 2/3 je komplen ?? Tengok transformasi ekonomi dan perkara2 lain seperti pembangunkan negara, kemasukan pelabur asing dan peningkatan taraf hidup rakyat semasa di Najib pegang jawatan PM . Jangan jadi bodoh sebab dia tak dapat 2/3 majoriti undi parlimen terus minta turun ganti orang lain .

Tuesday, May 28, 2013

Gagal kuasai bahasa kebangsaan punca Cina senang kena tipu ?

Pilihanraya ke-13 telah berlalu selama lebih kurang 3 minggu dengan kemenangan majoriti mudah Barisan Nasional. Dengan semangat tinggi yang ditunjukkan oleh jentera2 Barisan Nasional, kemenangan dengan majoriti mudah ini ternyata mengecewakan ramai pihak. Najib sebagai Perdana Menteri telah menunjukkan prestasi yang sangat baik, segala jenis transformasi yang menguntungkan rakyat diperkenalkan.

Namun keputusan PRU-13 baru2 ini menunjukkan sebilangan rakyat masih tidak berpuas hati. Penulis sendiri berasa pelik semasa keputusan DUN dan Parlimen diumumkan terutama kawasan2 bandar dan majoriti pengundi kaum Cina, apa sebenarnya yang tidak kena ? Mungkin hal ini menyebabkan penulis Utusan menulis artikel kontroversi "Apa lagi yang Cina Mahu?"

Jelas terpancar kekecewaan di wajah pemimpin2 Barisan Nasional dengan "penghargaan" yang diberikan oleh hampir 90% pengundi Cina setelah pelbagai bantuan dan sokongan diberikan oleh kerajaan BN kepada komuniti berkenaan. Mana tidaknya, ada diantaranya menunjukkan wajah yang begitu manis sekali apabila menerima bantuan tetapi "mempersendakan" bantuan yang diterima. Tak perlulah diulas dengan lebih mendalam,nanti dikata rasis pula, tetapi bagi mereka yang biasa berurusan dengan mereka tentu faham maksud penulis.

Memang benar, mengundi adalah hak individu. Tak kiralah hatta mengundi calon yang mempunyai 'track record' yang buruk sekalipun. Itulah istimewanya demokrasi, Jatuh bangun sesebuah negara bergantung kepada kebijaksanaan rakyat menganalisa berita yang mereka terima samada benar atau fitnah. Malangnya keputusan PRU-13 menunjukkan golongan yang membentuk 'undi popular' gagal 'menapis' maklumat2 palsu yang dimomokkan kepada mereka. Dalam kes ini PR berjaya membentuk 'undi popular' disebabkan sokongan hampir 90% pengundi Cina.

Gelombang sokongan pengundi Cina kepada PR adalah disebabkan tiada tangkisan fitnah2 yang dilemparkan terhadap BN. Kita harus akui hakikat bahawa jentera cyber pro BN gagal menembusi komuniti cyber kaum Cina disebabkan limitasi bahasa. Kita memang mempunyai ramai jentera cyber pro BN, tetapi majoriti daripadanya adalah kaum Melayu. Di pihak PR pula mereka mempunyai jentera cyber terdiri daripada kaum Melayu dan "Red Bean Army" dari kalangan kaum Cina.

Keberkesanan jentera Cyber BN mempengaruhi kaum Melayu terbukti berkesan apabila kita berjaya menghentikan gelombang sokongan orang Melayu pada PR seperti yang mula dibentuk pada PRU-12 . Pada PRU-12 gelombang sokongan Melayu, Cina dan India terhadap PR bermula apabila media sosial dipergunakan sebaiknya oleh parti2 pembangkang.

Pada PRU-13,kebangkitan gelombang itu terbukti berjaya dikekang namun hanya terhad kepada kaum Melayu dan India saja. Ternyata medium 'bahasa melayu' yang digunakan gagal 'sampai' kepada pengguna2 media sosial berbangsa Cina, atau mereka mungkin gagal memahami maksud yang cuba disampaikan dalam bahasa melayu?

Pernah satu ketika dahulu, seorang pengguna media sosial berbangsa Cina mendakwa Tun Mahathir telah mengaku menyalahgunakan kuasa beliau apabila menangkap Anwar dan sumbat ke dalam penjara berdasarkan 'caption' Youtube Tun yang berada dalam sidang media. Pengguna media sosial berbangsa Cina itu sebenarnya gagal memahami 'sindiran' Tun dan menerima bulat2 apa yang diperkatakan. Jadi tak mustahil ramai yang menghadapi 'masalah' ini gagal memahami penjelasan yang cuba dibuat dalam bahasa melayu.

Penulis berpendapat, BN sebenarnya kekurangan jentera cyber berbangsa Cina, atau sekurang-kurangnya mereka yang mahir berbahasa Cina untuk membetulkan persepsi masyarakat itu setelah termakan dengan pelbagai fitnah yang ditabur pembangkang. Bezanya dengan kaum Melayu dan India (yang lebih minat mempelajari bahasa melayu) , segala tohmahan yang dilemparkan ditangkis dengan segera.

Namun bagi komuniti Cina pula setiap tohmahan gagal ditangkis disebabkan masalah pemahaman bahasa. Penulis pohon maaf, tetapi sebenarnya ia adalah hakikat tak ramai orang cina yang boleh berbahasa melayu dengan baik dan mampu 'blend' dengan kaum2 lain di negara ini. Jadi kesempatan ini digunakan oleh mereka yang berkepentingan politik untuk menghasut dan membuat fitnah.

Kita mungkin terlepas pandang perkara ini pada PRU-13, jadi untuk persediaan PRU-13 , sesuatu perlu dilakukan untuk mengubah persepsi buruk masyarakat Cina terhadap BN. Parti komponen BN ,MCA atau Gerakan mungkin perlu merencanakan sesuatu dalam membendung fitnah2 di media sosial. Mungkin perlu dibentuk organisasi seperti Unit Media Baru MCA atau Gerakan ? Atau mungkin juga bekerjasama dengan NGO seperti Nadi Rakyat ? Sebagai sebuah negara majmuk kita tidak boleh menidakkan fakta bahawa kita memang memerlukan antara satu sama lain.
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Sunday, May 26, 2013

Masa untuk Pantau Penjawat Awam dan Pegawai2 Tinggi GLC yang 'Bermasalah'

Salah seorang rakan penulis baru-baru ini mempersoalkan lantikan beberapa individu yang menjawat jawatan tinggi dalam beberapa institusi kerajaan termasuklah di beberapa GLC gergasi sedangkan mereka ini cenderung menyokong pembangkang . Penulis percaya apa yang dinyatakan oleh rakan itu adalah secara am saja namun ada kebenarannya. Kita sedar banyak 'duri dalam daging' yang berada dalam institusi2 kerajaan dan mereka ini lah yang menjadi 'mata' kepada pemimpin-pemimpin PR dalam menyalurkan segala maklumat-maklumat sulit. 


Ada di antara penjawat-penjawat awam ini secara terang mengaku mereka menyokong PR dan terlibat dalam segala perhimpunan2 haram yang dianjurkan, malangnya golongan-golongan sebegini terlepas dari tindakan undang-undang dan dibiarkan bermaharajalela dalam institusi kerajaan, mungkin ada yang dikenakan tindakan undang-undang namun bilangannya agak kecil. Golongan-golongan seperti ini lah yang biasanya menghasut pegawai-pegawai yang lain untuk membenci kerajaan . Sekiranya golongan ini terdiri daripada mereka yang berjawatan tinggi, maka lebih besar impak yang ditinggalkan . 

Salah satu golongan penjawat awam yang boleh meninggalkan impak besar dalam kempen memburukkan kerajaan ialah golongan pendidik . Sebagai penjawat awam, mereka seharusnya tidak menunjukkan kecenderungan dalam memilih mana-mana parti politik, apatah lagi 'berkempen' di dalam bilik kuliah dan kelas memburuk-burukkan kerajaan yang memerintah. Bayangkan  pemikiran yang dibentuk kepada pelajar-pelajar yang di hasut oleh golongan pendidik 'politik' ini . Jesteru bagi mengelakkan perkara ini berlaku, golongan pendidik dan cikgu-cikgu 'politik' ini seharusnya di pantau.  Bukan bertujuan menyekat hak asasi mereka untuk menyokong 'ideologi'  politik dari kumpulan2 tertentu , tetapi adalah lebih elok masa yang digunakan untuk menghasut dalam waktu mengajar itu digunakan untuk skop tugas sebenar pendidik itu sendiri. 

Ramai golongan ini juga turut wujud dalam organisasi2 besar milik kerajaan, paling nyata yang berada dalam  Petronas . Tidak dinafikan , mereka yang dipilih untuk memegang jawatan ini adalah berdasarkan kepakaran dan pengalaman . Namun adalah wajar mereka ini tidak menunjukkan sokongan secara terbuka kepada parti yang di sokong kerana jelas bertentangan dengan professionalisme jawatan yang dipegang. Sebagai contoh, bayangkan seorang pegawai tinggi Petronas dilihat menghadiri perhimpunan haram yang dianjurkan pembangkang , bukankah itu akan membentuk satu persepsi yang buruk terhadap GLC milik kerajaan itu. Tidak lah penulis tahu samada hal ini pernah berlaku, tetapi elok lah pegawai2 tinggi GLC yang dikategorikan sebagai ekstrim ini dipantau. Bagaimana aspirasi kerajaan boleh dipenuhi sekiranya 'jentera'2 dalam merealisasikan aspirasi itu pun bermasalah ?

Saturday, May 25, 2013

Tindakan Ketua AMK Selar Hadi Awang Timbulkan Kemarahan Pemimpin PAS

Ketua Angkatan Muda Keadilan , saudara Shamsul Iskandar telah membidas Presiden PAS yang kononnya mencerca calon PKR semasa tempoh berkempen pada PRU-13 baru-baru ini . Beliau juga membidas Tuan Guru Haji Hadi Awang kerana mengeluarkan watikah bagi calon2 untuk bertanding di kawasan2 yang juga di tandingi PKR. Ucapan dari Shamsul itu secara tak langsung menunjukkan tiada kesefahaman di antara PKR dan PAS . Tak mustahil suara kepimpinan tertinggi PKR diluahkan melalui Ketua AMK parti itu . Mungkin boleh dikatakan apa yan diluahkan Shamsul Iskandar datang dari penasihat umum PKR itu sendiri, Anwar Ibrahim.


Dari petikan Malaysian Insider ; (laporan penuh)


"Shamsul Iskandar Mohd Akin (gambar) menyelar Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana mencerca calon PKR semasa tempoh berkempen Pilihan Raya 2013 lalu tanpa membawa sebarang bukti.

Selain itu, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) itu juga menyatakan rasa tidak berpuas hati terhadap tindakan Abdul Hadi mengeluarkan surat watikah calon kepada calon PAS di kawasan-kawasan yang telah dipersetujui menjadi kerusi PKR."


Mungkin Shamsul lupa, kekuatan PKR itu sendiri adalah berpunca dari penyokong2 PAS. Kalau nak diikutkan, PKR memang tak mampu memperoleh sokongan orang Melayu kalau tiada pengaruh PAS . Shamsul nampaknya menjadi angkuh dengan kemenangan beliau di Parlimen Bukit Katil menewaskan calon BN , Ali Rustam . Shamsul mungkin alpa bahawa kemenangan beliau bukan dari kekuatan beliau sendiri namun kemenangan itu berlaku hasil dari peralihan undi kaum Cina kepada PR yang berlaku di seluruh negara .

Kenyataan Shamsul dalam Kongres Nasional Keadilan ke-9 itu mendapat reaksi Bendahari Dewan Pemuda PAS Malaysia iaitu saudara Ir.Haji Khairil Nizam Khirudin . Berikut adalah respon yang diperoleh dari laman Facebook beliau ;


"Saya merujuk kepada ucapan Ketua AMK Sdr. Shamsul Iskandar Md. Akin di Kongres Nasional Keadilan seperti yang dipetik portal berita hari ini. Ini adalah respon saya;

1. Jangan bercakap seolah-olah tahalluf siyasi itu datangnya dari PKR dan cuba pula mengajar PAS mengenainya. Sekiranya Sdr. Shamsul benar-benar fakih mengenai Tahalluf Siyasi sehingga boleh menegur Tuan Guru Presiden, maka sila datangkan apa-apa jua kajian dari PKR dan AMK dari segi usul dan kaedah fiqhnya atau apa-apa sahaja justifikasi yang membuktikan PAS melanggar tahalluf siyasi. Saya teringin benar membacanya.

2. Pengeluaran watikah dan kenyataan Tuan Guru Presiden mengkritik calon-calon tertentu yang diketengahkan untuk bertanding adalah kerana PAS melihat berlaku pelanggaran syarat yang boleh menjejaskan tahalluf siyasi. Tapi pastinya Sdr Shamsul tidak dapat memahami apa yang berlaku kerana Sdr Shamsul sendiri tidak tahu apa itu tahalluf siyasi dan syarat-syaratnya.

3. Jangan jadikan tahalluf siyasi dan peluang menghentam Tuan Guru Presiden sebagai modal untuk berlagak hero di hadapan perwakilan AMK. Jangan mencela Tuan Guru Presiden seolah-olah beliau bercakap mengikut nafsu ketika mengkritik. Ianya adalah perkataan yang kasar dan biadap untuk dikaitkan dengan tindakan Tuan Guru Presiden. Oleh itu, saya menjemput Sdr. Shamsul untuk duduk bersama dengan saya pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja untuk kita mengaji apa dia tahalluf siyasi dan menilai semula permasalahan yang timbul sepanjang PRU ke13 di dalam konteks tahalluf siyasi tersebut.

4. Selepas semua itu, saya boleh berlapang dada sekiranya PAS ada melakukan kesilapan dan bersedia untuk berdepan dengan media untuk mengakuinya. Bolehkah Sdr. Shamsul menjamin perkara yang sama atau cuma baling batu, terus lari?

Ir.Haji Khairil Nizam Khirudin
Bendahari
Dewan Pemuda PAS Malaysia "

Penulis berpendapat kepimpinan PAS seharusnya mula memikirkan semula kerjasama politik di antara PKR dan DAP . Selama ini, begitu jelas sekali PAS di perkotak-katikan 2 parti sekutu yang perjuangannya bertentangan sekali dengan hala tuju PAS . Kita tolak tepi soal pembentukan negara Islam dan pelaksanaan hukum hudud yang secara terang tidak dipersetujui sekutu PAS itu , namun apa yang lebih menyedihkan peranan PAS dalam gabungan PR diperlekehkan . Lihat saja apa yang berlaku di Selangor , walaupun PAS mendapat bilangan kerusi yang banyak (sama dengan DAP) , PKR dan DAP dilihat seolah-olah cuba berpakat untuk menjadi dominan dalam pentadbiran negeri Selangor . PAS seharusnya lebih bertegas kali , mungkin kerjasama dengan BN untuk membentuk kerajaan campuran di Selangor lebih menguntungkan . Penulis yakin BN akan dapat bertolak ansur dengan PAS bagi membolehkan parti itu memegang jawatan Menteri Besar seterusnya mencorakkan pentadbiran yang lebih bersifat Islamik dan ke Melayuan di negeri Selangor .

Thursday, May 23, 2013

Bukti 'Tsunami Cina' : 15 Cina & 3 Melayu yang ditahan semalam di Jinjang

Telah diberitakan semalam 18 individu di tahan di balai polis Jinjang apabila berdegil untuk tidak bersurai selepas diarahkan polis berbuat demikian . Menurut laporan media, 14 yang ditahan adalah lelaki dan 4 lagi perempuan. Itu dari segi komposisi mengikut jantina , kalau kita lihat komposisi mengikut kaum pula adalah seperti berikut , 4 wanita berbangsa Cina , 3 lelaki Melayu dan 11 lelaki Cina . Oleh yang demikian kita ada 15 orang kaum Cina dan 3 orang kaum Melayu yang ditahan semalam . Boleh dikatakan orang Melayu tak bersungguh nak mempertahankan Adam Adli berbanding orang Cina  , mana tak nya , jumlah kaum Cina yang ditahan adalah 5 kali ganda kaum Melayu .


Dari kejadian yang berlaku ini, penulis berpendapat majoriti kaum Melayu sudah muak dengan perjuangan kosong PR . Apa yang dapat dilihat ialah penyokong PR dari kalangan kaum Cina yang sedang mengemudi apa yang puak2 chauvinis itu namakan sebagai 'kebangkitan rakyat' . Penulis tak nampak ini boleh dikatakan sebagai 'kebangkitan rakyat' , sejak 10 tahun lepas mereka ulang-ulangkan slogan ditambah pula dengan pelbagai perisa fitnah , mujurlah fitnah ini tidak meracuni majoriti rakyat . 


'Kebangkitan' yang kita lihat pada hari ini adalah bersifat oppurtunis , kita faham ada segolongan manusia yang nampak peluang terbuka luas apabila berlaku percakaran sesama sendiri di kalangan kelompok majoriti iaitu kaum Melayu. Kaum Melayu kini terpecah kepada 3 kumpulan di mana pada ketika ini majoriti daripadanya menyokong perjuangan UMNO dan Barisan Nasional , ini dapat dilihat dengan keputusan pilihanraya baru2 ini apabila kebanyakkan kawasan majoriti Melayu dimenangi Barisan Nasional . Boleh dikatakan sokongan Melayu kepada BN dan PR berada lebih kurang dalam nisbah 60:40 . Sokongan kaum Cina pula mungkin dalam nisbah 20 : 40 dan kaum India 60:40 . Jadi tak hairan lah penahanan yang berlaku semalam melibatkan majoriti kaum Cina . 


Dari laporan KLPos mengenai kejadian penahanan 18 individu ini ;

KUALA LUMPUR, 23 Mei - Seramai 18 individu, termasuk empat wanita, ditahan ketika berhimpun di depan Balai Polis Jinjang mendesak aktivis mahasiswa Pro Pakatan Rakyat Adam Adli Abdul Halim dibebaskan malam tadi.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Ku Chin Wah, dalam sistem pesanan ringkas (SMS) kepada Bernama, berkata mereka ditahan kerana gagal mematuhi arahan polis supaya beredar selepas diberi masa 10 minit.

Perhimpunan itu bermula pada kira-kira 8 malam, dan jalan masuk ke balai polis berkenaan ditutup.

Adam Adli, penuntut Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang digantung pengajian kerana menurunkan bendera memaparkan wajah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dalam satu demonstrasi 17 Dis lepas.


Bibit-bibit perkauman dan racist mula kedengaran dengan perhimpunan yang berlaku semalam , ada khabar angin mengatakan beberapa individu telah mula melaung-laungkan ungkapan rasis . Malah kabar angin juga menyatakan pistol turut dibawa . Penulis perasan mengenai perkara ini apabila melihat beberapa status FB . Penulis tidak mahu komen lebih2 tentang perkara ini kerana tidak pasti sejauh mana kebenarannya . Apa yang diperoleh dari status2 dalam FB ialah ada dua perhimpunan yang berlaku satu di Penang dan satu di Jinjang . Kes bawa pistol dan ungkapan rasis itu tak pula dinyatakan di mana . Penulis mereka yang berada di tempat kejadian boleh mengesahkan perkara ini . Kalau ada video dan gambar2 lagi bagus untuk tindakan kita selanjutnya. Hal sebegini tak boleh dibiarkan lama-lama , kita juga adalah rakyat dan punyai hak untuk hidup secara aman tanpa provokasi melampau. Kita dah melalui 10 tahun yang meletihkan dan biarlah senario politik dalam negara ini tenang seketika.    

Wednesday, May 22, 2013

Lagi Kematian Tahanan Lokap, Peluang Keemasan Peguam PKayR, N Serendran 'menghasut' Rakyat Bencikan Polis ?

Lagi usaha untuk memburukkan kredibiliti anggota polis yang bertarung nyawa untuk mempertahankan negara, mengekalkan keamanan negara daripada samseng samseng, perompak, perogol dan yang sewaktu dengannya. Geng-geng PR cuba memainkan sentimen orang India lagi apabila membangkitkan soal kematian seorang tahanan berbangsa India.

Antara ayat yang di hi lite oleh portal penghasut Malaysiakini ialah telinga mendiang N Dharmendran di kokot dan besi kokot masih tinggal. Percayalah mereka akan memainkan isu ni selama bertahun tahun, sama seperti kes Kugan cerita ni akan di ulang ulang bagi menunjukkan betapa 'jahat' nya polis di Malaysia.

Penghasut yang membawa cerita ini tak lain tak bukan ialah peguam N Surendran, kalau dulu dia memfitnah kononnya ratusan ribu orang India tidak ada kad pengenalan (yang kemudiannya kantoi), kali ini dia cuba bermain lagi dengan sentimen kaum dan seolah-olah cuba menjatuhkan imej polis.

Walau bagaimanapun, kita juga ingin tahu atas kesalahan apa N Dharmendran di tahan? Adakah disebabkan perbuatan jenayah seperti merompak, mencuri, merogol ? Dan adakah beliau bertindak ganas dan mencederakan orang awam atau anggota polis yang menjalankan tugas ? Cuba bayangkan kejadian seorang anggota polis cedera parah dilanggar penjenayah dan kemudiannya penjenayah itu ditahan. Adakah penjenayah yang ditahan itu akan dilayan dengan baik dalam penjara.

Mereka menggunakan modal yang sama iaitu orang yang didakwa tak bersalah sebelum dijatuh hukuman oleh hakim, mereka ini hanya dianggap orang yang disyaki saja. Jadi penjenayah yang ditahan kerana melanggar polis tadi juga boleh dianggap sbg orang disyaki sebab tak dijatuhkan hukuman. Bayangkan seorang perogol yang ditangkap orang ramai ketika merogol apabila duduk dalam lokap hanya dilabel sebagai orang disyaki?

Diperingkat ini lah masyarakat cuba dikelirukan oleh pejuang2 bangsat hak asasi manusia. Perlu kita ingat, polis juga manusia, mereka ada tahap kesabaran sendiri. Mereka yang tak bekerjasama, tak nak mengaku salah atas kesalahan yang benar2 kantoi didepan mata, adakah polis2 ini masih boleh bersabar.

Bukan lah kita nak mem'promote' keganasan melampau semasa sesi soal jawab dengan penjenayah, tetapi kalau jenis penjenayah yang dah tentu salah (caught red handed)melakukan kesalahan contohnya bunuh dan rogol tapi masih mau mengelak,takkah mmg patut diberi penerajang barang sedas dua.

Polis ada kaedah mereka tersendiri, dikhuatiri penjenayah akan makin besar kepala dan polis menjadi lesu dengan campurtangan dan publisitin meluas peguam2 celaka ini. Ada beberapa orang di kalangan rakan penulis pernah ditahan tetapi tidak lah menerima nasib seperti mendiang.

Memang wujud istilah raging bila berada dalam tahanan untuk kesalahan2 kecil...tetapi untuk kesalahan besar, adakah pembunuh, perompak dan perogol ini juga perlu di raging macam budak2. Tentu kita masih ingat beberapa pengganas Sulu yang ditahan dibelasah secukupnya oleh polis, motifnya pengganas tu dah membunuh dan mencederakan beberapa rakan polis yang lain.

Rakyat Malaysia yang melihat kejadian ini bertepuk tangan , puas dengan tindakan polis membelasah pengganas2 yang ditangkap. Tetapi apabila situasi yang sama berlaku apabila beberapa penjenayah merbahaya mencederakan polis ditahan dan dibelasah, maka macam suara akan timbul. Hipokrit kah kita?
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Bukan Nik Aziz & Anwar Ibrahim,Penggerak Arab Spring di Mesir tagih nasihat Tun Dr.Mahathir .

Melihat pada salah satu tajuk portal www.ikhwanweb.com mengenai Tun Dr. Mahathir yang menjadi salah seorang pemimpin dunia Islam yang diminta berucap dalam satu persidangan di Mesir benar-benar menimbulkan perasaan kagum penulis terhadap bekas Perdana Menteri Malaysia ini.

Di sebalik pelbagai tohmahan yang dilemparkan kepada beliau dan gerakan2 memburukkan beliau di luar negara , 'aura' Dr.M di dunia Islam masih kuat bersinar. Malah persidangan yang dihadiri beliau di Mesir itu bukan sahaja mendapat tumpuan media Mesir malah seluruh dunia seolah-olah bersedia mendengar 'amanat' dari pemimpin lagenda ini.

Di sebalik pengiktirafan dunia Islam kepada Dr.M , dimana pengiktirafan mereka terhadap pemimpin hebat PAS yang kononnya 'berpengaruh' di dunia Arab , dan di mana pula Anwar Ibrahim yang kononnya pemimpin Islam hebat hinggakan Yusof Qardawi pun sanggup menulis surat panjang lebar menyatakan sokongan pada Anwar.

Mana kedudukan dua pemimpin PR ini di kalangan negara2 Islam . Apakah pengaruh mereka ini mampu mencapai 'standard' yang telah ditunjukkan oleh Dr.M ? Orang luar tengok Malaysia negara contoh, tetapi sesetengah pengkhianat kat Malaysia pula nak merosakkan kemakmuran yang kita ada sekarang.

Cuba bayangkan 'Arab Spring' yang digerakkan oleh Ikhwanul Muslimin menjemput Dr.M untuk berbicara mengenai kaedah terbaik dalam memakmurkan semula negara. Dan 'balachi2' otak tumpul pula mahu meniru kaedah 'Arab Spring' untuk digunapakai di Malaysia pula. Tersangatlah ironik. Berita ni pasti membuatkan insan bernama Anwar Ibrahim benar2 makan hati..
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Demo Adam Adli di USM Pulau Pinang dapat respon 'hangat'

Dari laporan Malaysiakini, satu perhimpunan bagi membantah penahanan Adam Adli bertukar menjadi kecoh di Pulau Pinang, apabila sekumpulan 30 orang berkumpul di depan USM membuat demonstrasi bantahan, walau bagaimanapun mereka yang membuat bantahan ini dikatakan di 'ganggu' oleh sekumpulan 10 orang yang menyuruh pendemo untuk berambus dari kawasan USM. Suasana katanya menjadi kecoh apabila berlaku pertembungan ini.

Pada penulis tak perlulah kumpulan yang nak tunjuk perasaan itu berkumpul di USM , berkumpul aja di mana2 lokasi milik kerajaan negeri Pulau Pinang contohnya di dewan Sri Pinang. Jangan kacau budak2 universiti yang nak belajar tu. Sebenarnya penulis nampak apa yang mereka cuba lakukan dengan berkumpul di depan pintu pagar universiti, tujuannya ialah untuk menggamit pelajar pelajar universiti yang keluar masuk pagar untuk menyertai mereka.

Kononnya nak tunjukkan pada masyarakat pelajar universiti membantah penahanan Adam Adli . Bagi penulis tindakan KDN untuk menahan Adam Adli memang tepat, malah perlu diperluaskan lagi kepada lain-lain kepala penghasut. Selagi tiada tindakan tegas selagi itu lah mereka akan besar kepala. Polis yang bertarung nyawa di Lahad Datu digelar 'anjing' oleh puak2 musibat ini. Jadi teruskan saja tindakan tanpa was was lagi .
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Thursday, May 16, 2013

Contoh mudah bagaimana 'cybertrooper' PR membentuk persepsi

Penulis kerap sekali meninggalkan komen2 pedas di portal media pro-pembangkang Malaysiakin, dan penulis sedar komen2 ini memang menyakitkan hati dan menjengkelkan hati sesetengah pembaca di laman itu. Kerana komen2 yang ditulis mempertahankan kerajaan dan memperlekehkan PR, maka kita digelar cybertrooper UMNO.

Tak kisah la, nak dilabelkan apa sekalipun cuma dapat diperhatikan cybertrooper mereka cukup cekap dalam memainkan perang psikologi menggunakan identiti orang lain dalam permainan persepsi mereka. Di atas adalah 2 screen capture yang diperoleh dari internet apabila ada pecacai cybertrooper PR memfitnah penulis. Identiti ditiru dan digunakan untuk membina satu persepsi. Malangnya, apa yang ditulis itu ramai pula yang percaya.

Ini lah masalah yang berlaku sekarang, orang ramai mudah mempercayai fitnah. Contoh yang berlaku pada diri penulis sendiri adalah contoh paling mudah. Tak salah rasanyaa kalau penulis katakan banyak lagi fitnah2 yang dibuat oleh golongan2 ini bagi mewujudkan persepsi buruk pada kerajaan BN . Sebenarnya di sebalik, penguasaan penyokong2 BN di ruang cyber dengan segala unit medianya, kita sebenarnya telah tewas dalam membentuk persepsi.

Buat rakan2 yang gemar menggunakan platform FB sebagai tempat untuk 'berperang' mempertahankan fakta, terutama di group2 dan page2 adakah kaedah ini berkesan ? Atau mungkin kita seharusnya menggunakan kaedah lain iaitu masuk ke portal2 pro-pembangkang dan meninggalkan komen atau berperang disitu ?Ini adalah penting bagi membetulkan persepsi pembaca yang tidak masak tentang selok belok politik .

Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Polis dan KDN diminta angkut Hishamudin Rais dan kepala-kepala perusuh yang lain sebelum 18 Mei

Tinggal 2 hari saja lagi tarikh 18 Mei bakal menjelma. Tarikh yang ditunggu tunggu oleh perusuh a.k.a pecacai a.k.a pembuat onar di Malaysia. Sebelum pilihanraya berlangsung lagi, mereka dah melaung-laungkan slogan "Kalah Pilihanraya, Kita ke Jalanraya" . Individu yang merencanakan tidak lain tidak bukan adalah seorang aktivis penakut, baling batu sembunyi tangan si Hishamudin Rais.

Sepatutnya polis telah lama menahan si tua bangsat ni kerana dia sendiri mengaku diri adalah seorang penghasut. Dia merupakan salah seorang mastermind dalam menggerakkan demo2 dan perhimpunan haram dalam negara ini. Sekumpulan orang muda yang menggelar diri mereka 'mahasiswa' walaupun dah digantung pengajian dengan angkuh mengesa pengerusi SPR supaya meletakkan jawatan dan sekiranya gagal mereka akan turun ke jalanraya berdemonstasi.

Kenyataan itu telah dimuatnaikan ke dalam portal Keadilan Daily , dan di sebarkan oleh bloggers2 pro-pakatan di dalam blog mereka. Penulis berasa hairan kenapa Keadilan Daily telah memadamkan laporan itu di dalam portal mereka. Mujurlah ada bukti2 yang menunjukkan artikel itu berasal dari laman Keadilan Daily. Mungkin bimbang dikenakan tindakan undang2 kerana menghasut penyokong untuk membuat onar di jalanraya maka artikel itu dipadamkan.

Ketua Polis Negara yang baru dilantik , Khalid Abu Bakar perlu bertindak tegas dalam menangani hal ini. Begitu juga Menteri Dalam Negeri yang baru , Zahid Hamidi. Petualang-petualang yang menggerakkan demonstrasi ini seharusnya di tahan, terutama si Hishamuddin Rais, bas2 yang disyaki menuju ke ibu negara membawa peserta2 demonstrasi perlu disekat perjalanannya. Hal ini seharusnya dilakukan dengan segera sebelum pecacai2 ini menyusahkan orang ramai.

Mereka dah bilang mahu tumbangkan kerajaan sedia ada dengan berdemonstrasi di jalanraya. Tindakan sebegini hanya akan menyusahkan rakyat terutama di Kuala Lumpur untuk bergerak bebas. Alang2 kononnya kerajaan boleh ditumbangkan dengan cara ini, adalah lebih baik kiranya polis dan Menteri KDN terus bertindak tegas terutama 'kepala' demo. Pecacai2 yang lain hanya jadi pak turut dan akan hilang arah bila 'kepala' kena angkut. Semakin diberi peluang, semakin berlembut , makin banyak pula demonstrasi2 jelak ini dibuat.

Dalam kes 'Arab Spring' di Mesir , berapa lama masa diambil oleh pendemo-pendemo berkumpul di Mesir hingga berjaya tumbangkan kerajaan Hosni Mubarak? Perlu diingat pendemo2 di Mesir berkumpul kerana mereka tiada pekerjaan, masalah kewangan dan kesempitan hidup melampau. Adakah fenomena yang serupa berlaku di Malaysia di mana majoriti rakyat mengalami keadaan yang sama.

Cuba lihat pertumbuhan ekonomi di negara yang berlaku 'Arab Spring' dan pertumbuhan ekonomi negara ? Apa kejadahnya rakyat yang negara mengalami pertumbuhan ekonomi yang mantap mahu berdemonstrasi berminggu lamanya seperti yang berlaku di Mesir? Paling kuat pun pecacai2 di Malaysia ni akan bertahan beberapa hari sebelum pulang ke tempat masing-masing meneruskan hidup.

Orang Malaysia ni dah biasa dengan kesenangan hidup dek pentadbiran mantap BN, apa jadahnya nak menyiksa diri sendiri berhimpun berminggu lamanya kononnya nak jatuhkan kerajaan ? Seriously, semua ni macam drama 'menipu' diri sendiri . Contoh mudah mogok lapar kumpulan Hijau Lynas jadi mogok menipu lapar kerana beberapa orang terkantoi 'caught on camera' makan.
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Wednesday, May 15, 2013

Jangan ambil mudah 'Gay's Power' .

Artikel kali ini bukan lah bertujuan untuk menghina atau merendahkan-rendahkan golongan yang kita gelar 'gay'. Cuma penulis terfikir sebentar tadi apabila melihat 'tsunami politik' yang berlaku di Malaysia sebenarnya berpunca dari seorang pemimpin parti politk yang dikatakan mempunyai kecenderungan ini. Malah beberapa orang anak didik pemimpin ini juga dikatakan mempunyai kecenderungan yang serupa.

Senario politik tanahair melihat pemimpin ini dan anak didiknya begitu agresif sekali menjalankan kempen, malah mereka ini berjaya mempengaruhi rakan2 sekutu untuk turut serta dalam politik jijik dan fitnah. Prinsip Machivelli 'matlamat menghalalkan cara' digunakan sepenuhnya bagi membentuk persepsi buruk kepada pihak lawan. Jika diperhatikan, senario ini jarang sekali berlaku sebelum ini.

Rakyat dimomokkan dengan pelbagai fitnah jahat yang diadun dengan beberapa fakta supaya sesuatu tuduhan atau fitnah itu kelihatan benar. Bagi orang kebanyakkan, mereka malas untuk mengetahui teknikaliti di sebalik sesuatu perkara itu, mereka mahu perkara yang mudah utk difahami, contohnya pembelian kapal selam adalah pembaziran. Namun 'teknikaliti' di sebalik pembelian itu gagal disebarkan kepada orang ramai bagi mengelakkan mereka salah faham.

Maka anasir2 pemfitnah yang terdiri daripada sekumpulan 'gay' tadi memulakan gerak kerja mereka. Mereka akan mula menyiasat dan cuba mencari ruang2 kosong untuk diadun mencari fitnah yang maha hebat. Si 'Gay' tua dan si 'Gay' muda mengembeling tenaga menghasut rakan2 sekutu bagi menyebarkan fitnah kepada penyokong kumpulan sekutu tadi. Lama kelamaan hal ini akan menjadi 'viral' dan mewujudkan persepsi seolah olah perkara itu benar .

Malangnya di sebalik sebaran fitnah maha dahsyat ini, agensi2 yang difitnah mengambil masa yang lama untuk menjawab dan teragak-agak untuk memaklumkan hal sebenar. Kalau ada pun seperti sekadar melepaskan batuk di tangga. Maka apabila wujud keadaan ini, maka terpaksalah golongan2 tertentu di dunia maya seperti bloggers, facebookers, twitters dan Youtube-er membuat penyiasatan sendiri, memudahkan kaedah penerangan dan seterusnya mematikan fitnah yang direkayasa itu.

Walau bagaimanapun, bilangan yang dapat diselamatkan daripada terus di hanyut fitnah dan pembohongan kumpulan 'Gay' tadi tidaklah ramai memandangkan masa memainkan peranan utama. Lebih lama sesuatu fitnah itu dibiarkan berleluasa tanpa ada tangkisan fitnah secara segera atau kaedah berkesan menghentikan fitnah itu menjadi viral, maka proses untuk menangkis fitnah tadi akan menjadi lebih sukar.

Jadi pihak2 yang berperanan seharusnya bertindak menggunakan kaedah2 yang difikirkan sesuai bagi menyekat peluang fitnah untuk dicipta , fitnah tercipta apabila ada 'sumber' untuk dijadikan bahan fitnah sekiranya 'fitnah' yang dibuat tiada sumber maka itu adalah jenis fitnah yang lemah. 'Sumber' fitnah yang biasa diguna pakai oleh kumpulan 'Gay' tadi adalah melalui penggunaan dokumen2 , dokumen yang diperoleh akan diadun bagi mewujudkan persepsi.

Contoh paling mudah ialah dokumen kemasukan cincin kontroversi ke negara ini atas nama Rosmah Mansor, kumpulan 'Gay' tadi hanya akan mewar-warkan dokumen kemasukan cincin kontroversi kononnya dibeli oleh Rosmah, namun mereka sengaja menutup fakta cincin yang dibawa keluar dari negara. Malangnya, hal seperti ini berlaku adalah disebabkan pengkhianatan kakitangan awam itu sendiri. Oleh yang demikian keluar masuk dokumen seperti ini seharusnya dipantau dengan rapi.

Katakan, fitnah telah berjaya diadun. Maka langkah seterusnya ialah sebaran fitnah. Sebaran yang berlaku seharusnya dihentikan dengan segera. Walaupun pada mulanya ia nampak kecil, namun impaknya akan dilihat selepas beberapa tahun kemudian. Jadi apa yang perlu dilakukan ialah pantas menafikan fitnah dengan fakta dan dokumentasi sokongan dan seterusnya menyekat sebaran fitnah dengan pelbagai yang difikirkan sesuai.

Kemampuan kumpulan 'Gay' ini untuk mengambil alih negara tak boleh dipandang enteng. Kalau dulu kita dengar orang bercerita tentang 'Giri's Powers , tak mustahil satu hari nanti kita dengar pula cerita tentang 'Gay's Power' . Mana nya tak? Mungkin setelah melihat sekumpulan 'Gay' berjaya mempengaruhi sejumlah besar rakyat negara ini, maka gay2 lahanat yang lain semakin berani bersuara.

Salah seorang yg merupakan executive syarikat penerbangan tergedik gedik dalam laman twitter bercerita pasal akhbar utusan yang kononnya racist, tak pula dia komen akhbar2 berbahasa lain daripada bahasa ibundanya. Seperti yang penulis katakan tadi, bukan lah berniat untuk menghina golongan gay, ada di kalangan mereka yang baik dan ada pula berperangai sundal, kesilapan mereka adalah tidak mengikut fitrah yang ditetapkan oleh Allah.

Golongan sebegini tidak layak untuk memimpin negara walau apa pun sekali alasannya. Bayangkan sebuah negara Islam menjadikan 'Gay' atau 'Biseksual' sebagai seorang pemimpin ? Adakah kita fikir rakyat di negara2 maju seperti US sudi mempunyai seorang pemimpin yang mempunyai orientasi seks yang songsang dan tak kurang masalah moral yang teruk ? Tentu pernah ingat bagaiman Bill Clinton tersungkur hanya disebabkan 'dikerjakan angin' oleh Monica Lewinski ? Masalah di negara ini ialah kita mempunyai sejumlah rakyat yang taksub dan tak mahu menerima kenyataan.
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

CITIZENS INVESTIGATORS MOVEMENT : TASK 17 - INVESTIGATION ON "Taktik Kotor SPR bantu memenangkan BN !"


Something to share from Citizen Investigation Movement .



10/5/2013 Finding 17

"Taktik Kotor SPR bantu memenangkan BN !"
__________________________________________

SOURCE OF RUMOURS :

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151448428985662&set=vb.663035661&type=2&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=570934809605261&set=a.195440203821392.50779.100000662400882&type=1&theater

__________________________________________

Claims

1) Someone posted this video claiming that SPR has helped BN to win. 
2) Here's another post that supports it: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=570934809605261&set=a.195440203821392.50779.100000662400882&type=1&theater
3) Vasantha Kumar said, 8 policemen escort him out after he had asked SPR regarding the irregularity of a mixed vote in a box together with some missing voting boxes.
4) He also said that SPR did not co-operate when asked for 91 Borang 14 from the 91 Saluran and the Borang 14 was not signed properly by SPR.

__________________________________________


INVESTIGATION: (if you are lazy to go through the investigation, SCROLL down straight to "FINDINGS".)


1) Try to listen carefully to their conversation on the video and confirm if they are arguing over that matter. Note the irregularities or unclear messages and conversations in the video.
2) Contact SPR to confirm if this incident was in Perak at Pusat Penjumlahan Undi di Dewan Merdeka, Tapah.
3) Vasantha Kumar made a police report in Tapah at 1:30am on the 6/5/2013. Help us get the police report from a police station in Tapah.
4) It was mentioned that 4 polling boxes from Chenderiang and 5 polling boxes from Ayer Kuning was not at the Dewan Merdaka on Penjumlahan Undi that night. Please confirm from the authorities or polling agents or SPR if this is true and find out what was the cause of the delay.


______________________________________________

Conclusion and Findings :-



Public Feedback:

A police officer who do not wish to be known by the public has provided us this police report made by Vasantha Kumar A/L Krishnan: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=116606555210531&set=oa.188364241317853&type=1&theater

The police officer who helped us also said, "sy xley bg penuh sbb sy polis terikat akta rahsia rasmi..sy bole bagi preview aje n xlengkap ler..huhuhu. case ni cume d sebabkan perasaan kiasu wakil pembangkang aje n yg pastinye memprovokasi keadaan pd mase tu."

Ikmal Hisham said, "This happened at Tapah.. i alrdy sort of debunked this personally with my fren..but its in Malay.. i lazy to translate hehe..as usual..the half2 video from 'You know who'..they make a commotion and capture a short video
alahai... saya terangkan dlm bentuk rumus { aktiviti} [lokasi] ok kita mula dr bwh 
1. {mengundi} [TEMPAT MENGUNDI] 
2. {kiraan undi dan undi pos} [TEMPAT MENGUNDI] then start keta vroomm vrooom -
3. {menjumlahkan semua undi dr kawasan2 berdekatan} [PUSAT PENJUMLAHAN UNDI]
kejadian ni berlaku di PUSAT PENJUMLAHAN UNDI .. tk tahu lah kenapa calon PKR nk masuk..sebab keputusan jumlah pengiraan telah diperoleh.. kalau nk argue/tk puas hati.. calon boleh buat masa peringkat 2"

Suhana Abu Bakar said, "My opinion, since he have made a police report, then let the police and spr investigate further. We really dont hve much evidence to move forward. Just lots of assumptions. Just my thots."


If you agree with us, spread this to counter lies.

Tuesday, May 14, 2013

Kempen 'boikot' mampu kembalikan sokongan rakyat ?

Tajuk artikel NGO Melayu desak supaya boikot perniagaan dimiliki Cina dalam portal fitnah Malaysiakini benar2 menarik perhatian penulis. Secara peribadi penulis tidak bersetuju dengan saranan NGO itu, bukan lah bermaksud tak mementingkan bangsa, tetapi tindakan sebegini seolah olah seperti marahkan nyamuk kelambu di bakar.

Kita meminta pemimpin dan penyokong Pakatan untuk menerima kekalahan dan kegagalan mereka untuk membentuk kerajaan, tetapi kita juga seharusnya menerima peralihan sokongan Cina terhadap PR. Tindakan 'boikot' dilihat terlalu ekstrim seolah-olah mahu menghukum semua orang Cina.

Perlu diingat, ada juga ramai kaum Cina yang bertungkus lumus membantu BN dalam pilihanraya, kita hargai peranan mereka dan tindakan sebegini hanya akan menjauhkan lagi kaum Cina dari parti BN. Mereka yang dahulunya menyokong akan mula menjauhkan diri. Keputusan PRU-13 dah membuktikan tanpa sokongan majoriti kaum Cina dan sebilangan kecil kaum Melayu dan India , BN masih mampu membentuk kerajaan.

Jadi mungkin kita tertanya mengapa harus kita 'belai2' mereka utk dapatkan sokongan politik ? Penulis berpendapat kita tak perlu 'belai' atau beri apa saja 'gula2' untuk mengambil hati golongan ini . Apa yang lebih utama , kerajaan BN yang ada sekarang perlu memacu perkembangan ekonomi negara dan buktikan ketelusan kerana ini lah yang cuba ditanam dalam pemikiran rakyat iaitu BN adalah parti korup dan rasuah.

Dengan itu transperency haruslah menjadi agenda utama dalam kerajaan yang baru dibentuk ini. Memang benar kerajaan BN selama ini berusaha menjadi lebih telus dgn mentransformasi badan pencegahan rasuah, namun malangnya kredibiliti badan pencegahan rasuah itu sendiri dipersoalkan, SPRM dihentam teruk berikutan kematian 2 tahanan siasatan . Mungkin kerana tekanan2 ini fungsi SPRM dilihat longgar, malah di media maya sendiri beberapa blogger pro BN mempersoalkan kredibiliti SPRM kerana tidak menyiasat pemimpin pembangkang yang dikaitkan dgn rasuah.

Berbalik pada soal boikit perniagaan dimiliki Cina tadi, sekiranya kempen boikot ini benar-benar berjalan, maka bukan kah mana2 pekerja berbangsa Melayu yang bekerja di syarikat2 di miliki orang Cina perlu berhenti kerja. Bentuk hubungan antara pekerja dan boss juga adalah satu perniagaan, boss adalah client bagi pekerjanya yang memberi khidmat. Jadi berapa ramai daripada ahli2 NGO yang menggesa supaya memboikot perniagaan Cina itu bekerja dengan syarikat2 Cina ?

Soal boikot ialah sesuatu yang amat subjektif dan kompleks kerana ia akan melibatkan banyak perkara kerana masing2 berkait antara satu sama lain. Misalnya kempen memboikot produk dari Israel , tahukah anda sesetengah komponen yang diguna dalam komputer juga adalah rekabentuk Israel. Dan sekiranya (contoh saja), kapal terbang mula2 direka bentuk oleh orang Israel dan bukan Wright bersaudara, adakah kita tak perlu naik kapal terbang atas alasan 'boikot' ?

Hak memboikot adalah hak individu, masing-masing mempunyai alasan tersendiri dalam mempertahankan tindakan mereka.Cuma setiap tindakan,pasti akan ada tindak balas dan perkara ini akan berterusan dan hanya akan merugikan pembangunan dalam negara. Mungkin ada yang tak bersetuju dengan pandangan penulis , but why don't just we agree to disagree ?
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Monday, May 13, 2013

Abam Rafizi Ketuai Penyiasatan di 27 buah kerusi Parlimen yang PR Tumpas

Dari portal Malaysiakini, Rafizi akan mengetuai satu kumpulan bagi menyiasat sekiranya ada penipuan berlaku di 27 buah kerusi Parlimen dimana PKR kalah dalam jumlah yang tipis . Kerusi-kerusi Parlimen itu termasuklah 19 yang ditandingi PKR, 2 DAP dan 6 PAS. Patutlah tak puas hati dan beria-ia nak buat penyiasatan bagai. Rupa-rupanya banyak kerusi Parlimen yang PKR kalah berbanding dua lagi sekutunya.

Mananya tak puas hati ? Walhal mereka lah yang kononnya jadi tulang belakang bagi PR tapi pada masa yang sama kalah di banyak kerusi Parlimen yang ditandingi. Sekarang kita persoalkan kaedah penyiasatan Rafizi and the team ? Pelik benar, apa lagi yang mahu mereka siasat sedangkan dah tentu ada wakil2 mereka di setiap pusat penjumlahan undi dan mereka dah 'deploy' team yang mereka panggil 'Ghostbuster' .

Ini semua adalah tektik kotor PKR dan mereka masih cuba bermain dengan perang saraf walaupun pilihanraya sudah tamat. Tak mustahil Rafizi akan cuba mewujudkan persepsi kononnya ada perkara2 yang meragukan semasa proses kiraan undi dijalankan. Skrip yang serupa akan dimainkan dan 'bukti2' sedang dalam pembikinan.

Disarankan agar SPR tidak melayan tuntutan/petisyen dari mereka ini ,kerana sejarah sudah membuktikan bahawa perangai puak2 bangsat tidak akan berubah walaupun dah dilayani segala permintaan mereka. Sudah cukup lah untuk polis/SPR atau mana2 agensi lain untuk berbuat baik. Elok dicegah hal2 yang boleh dicegah sekarang bagi mengelakkan hal yang lebih besar berlaku. Alangkah indahnya sekiranya ISA masih lagi wujud.

Kita bukan nak menafikan hak manusia. Kita cuma mahu menafikan hak manusia yang menafikan hak manusia lain dengan fitnah dan penipuan yang akhirnya boleh mengakibatkan demonstrasi dan rusuhan. Ini adalah soal keselamatan negara. Dan sedikit tambahan untuk sahabat yang mempunyai 'bukti' moral si Rafizi ini..elok lah didedahkan secepat mungkin. Kalau dia mahu korek, kita pun boleh korek.

Cuma diharapkan kedunguan dalam menilai sesuatu samada berupa video atau gambar tidak menjadi penghalang bagi pengikut2 taksub pemimpin lgbt ini memperoleh kebenaran.
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

Sunday, May 12, 2013

Citizens Investigators Movement : Task 12 - On Extra Ballot Bag Brought By SPR & UMNO to Lembah Pantai Vote Counting Center

I'd been following a Facebook fanpage under the name of Citizens Investigators Movement since last week and found out that their posting is quite analytical . The fanpage was setup from honest PR supporters, they investigate rumors to confirm if it's true . The investigation is based on reliable sources which presence at the 'incident' occurance .  Though most of the investigator are Pakatan supporters, I do appreciate their effort to investigate rumors brought up by PR sources . Below is the Citizens Investigators Movement 12th task on the allegation of extra bags which brought to vote counting center at Lembah Pantai by SPR and UMNO members. The rumor is totally debunked and those who spread the news without throughly investigate now will look so stupid !




"Task No 12:

11/5/2013

Orang Lembah Pantai tahan kereta UMNO/SPR yang menhantar beg ke Lembah Pantai:

Source of claim:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151579200944281&set=a.264670409280.135124.261707319280&type=1&theater

Investigation:

1. To ascertain the accuracy of information from the photo.
2. To ascertain if the photos taken were really from Lembah Pantai and that the car stopped are really UMNO/SPR trying to bring in extra ballot box.

Findings and conclusions:-

1. Firstly, the bags tagged 120, whereas Nurul Izzah constituency is P121. So, its not her constituency bag, neither is it a SPR bag, since there is no SPR logo anywhere

2. The crowd photo (left) and bag photo do not belong together, since the crowd photo was taken at night while the bag photo was clearly taken during daylight (no flashlight reflection on photo)

3. The blogger Han-Sze was an eyewitness at the location and has blogged the following :-
<https://www.facebook.com/notes/hann-sze/my-account-on-lembah-pantai-/10151886093033765>

"Along with the SPR and supporters, we convoyed our way to the central tallying centre (cant rmb the school's name). Despite the police escort, my car was blocked, not by the police but by PKR supporters as they wanted to check whether my car had any extra ballot boxes. I rmb driving past and a lady shouted "Why you let the car in so easily? Why never check?" Haha.. Seriously respect these people who waited throughout the night to "guard" the whole area!"

and 

" I received countless of SMSs asking bout the extra mysterious boxes. Nothing of such at Lembah Pantai, at least. "

4. From Han-Sze's (PR supporter) blog, we concluded that PKR supporter will stop any car, whether a PR, BN or SPR who passed the area. Han-Sze also confirmed that there is no additional ballot box found.


If you agree with us, spread this to counter lies.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=112768692260984&set=o.167422583424851&type=1&theater "

Saturday, May 11, 2013

Anwar dah mula mengapi-apikan rakyat

Manifestasi kekecewaan Anwar dalam impian untuk menakluk Putrajaya jelas dengan segala bentuk propaganda yang cuba dicetuskan beliau apabila keputusan PRU-13 memihak kepada BN . Anwar sebelum ini cukup yakin dengan telahan beliau bahawa PR mampu mengambil alih Putrajaya apabila keputusan PRU-13 diumumkan . Malah di sebalik cerita pengundi hantu, blackout dan dakwat kekal yang tidak kekal , Anwar berani membuat pengumuman hanya selepas 2 jam proses pengundian tamat . Anwar dengan angkuh sekali mengumumkan bahawa PR telah berjaya merampas Puterajaya . Tindakan beliau ini dijangka untuk membentuk momentum supaya penyokong2 tegar PR berarak menuju ke Puterajaya , dan sekiranya jangkaan ini meleset , mereka yang telah berkumpul di Puterajaya mungkin diharapkan oleh pemimpin no.1 PKR itu untuk merusuh . Namun kecekapan PDRM dalam membuat beberapa sekatan jalanraya  dalam menghadapi kemaraan pengikut-pengikut taksub ini ke Putrajaya berjaya menepis taktik kotor Anwar.



Gagal membentuk momentum kacau bilau sebaik saja keputusan PRU-13 diumumkan , Anwar mengarahkan  satu perhimpunan di adakan di Stadium Kelana Jaya bagi menunjukkan bantahan rakyat terhadap keputusan PRU-13 , jumlah kehadiran adalah dalam jangkaan 40-50 ribu . Perhimpunan ini telah menyebabkan kesesakan di sekitar Kelana Jaya , malah kenderaan dari Kuala Lumpur dan Shah Alam turut mengalami kesesakan yang menimbulkan kemarahan pengguna jalanraya apabila ada di antara mereka yang tersangkut di jalanraya sehingga 3 jam lamanya ! Rakan blogger yang menyelinap di perhimpunan itu mendakwa kesesakan berpunca apabila penyokong2 PR yang menuju ke stadium meletakkan kenderaan mereka di tengah jalanraya sehingga menyusahkan pengguna-pengguna jalanraya yang lain . Di perhimpunan itu, Anwar telah berikrar untuk membuat 'road tour' di seluruh negara bagi menunjukkan sokongan rakyat dalam bantahan mereka terhadap keputusaan PRU-13.  Fitnah dan tohmahan terhadap BN dan SPR di jaja dalam perhimpunan walaupun bukti yang ditunjukkan boleh dipersoalkan.


Keseriusan Anwar dalam kempennya untuk memburukkan kerajaan dan menimbulkan kemarahan rakyat dimulakan dengan cerita kenaikan harga gas . Anwar dalam laman 'twitter' nya berkongsi maklumat dengan seorang pengguna @syedazman kononnya harga tong gas dinaikkan dari RM28 kepada RM30 . Anwar dilihat cuba menyindir BN dengan melabelkan kenaikan harga tong gas itu sebagai 'hadiah kemenangan dari BN' . Namun apa yang berlaku sebenarnya adalah kenaikan kos penghantaran dan bukkan tong gas itu sendiri . Oleh kerana kos penghantaran di tentukan oleh pasaran semasa maka ia bukan lah sesuatu yang boleh di kawal oleh kerajaan Barisan Nasional . Anwar kini akan mengambil kesempatan atas apa jua isu yang boleh memberi keuntungna kepada beliau untuk diputar belitkan supaya rakyat boleh di api apikan. Anwar akan cuba terus mengekalkan momentum ini biarpun dengan cara menghuru harakan negara sehingga impian beliau untuk jadi Perdana Menteri tercapai. 


Friday, May 10, 2013

Revolusi 'Hijau' Iran cuba diimplementasi di Malaysia dengan Revolusi 'Kuning'

Di sebalik bantahan besar-besaran pihak PR dengan keputusan pilihanraya yang berpihak kepada BN , Najib yang mengangkat sumpah sebagai PM untuk penggal yang ke-2 terus menerima ucapan tahniah daripada pemimpin-pemimpin negara asing. Ucapan tahniah ini merupakan simbolik perakuan pemimpin-pemimpin negara asing ini dalam ketelusan SPR menjalankan proses pilihanraya di negara ini . Antara pemimpin negara asing yang paling awal mengucapkan tahniah ialah Putera Mahkota Abu Dhabi (Gen Mohamed Zayed Al Nahyan, Perdana Menteri British David Cameron, Perdana Menteri Thai Yingluck Shinawatra, Perdana Menteri New Zealand John Key, Perdana Menteri Australia Julian Gillard, Presiden US , Barrack Obama dan lain-lain lagi pemimpin negara.


Tuduhan-tuduhan yang dibuat oleh pembangkang dilihat tidak masuk akal dan agak keterlaluan pembohongannya . Malah fitnah yang diwar-warkan kepada orang ramai adalah keterlaluan sehingga kan beberapa pemimpin dan penyokong di pihak pembangkang sendiri menepis dakwaan itu. Malah Naib Presiden PKR Azmin Ali juga dilihat dapat menerima kenyataan kekalahan PR dalam laman twitter beliau berbanding Anwar yang tak habis-habis dengan impian beliau mahu menakluk Putrajaya dengan apa cara sekalipun . Kini rakyat yang taksub dengan perjuangan beliau pula mahu diheret sekali . Azmin dilihat lebih rasional dan diplomatik berbanding Anwar untuk mengepalai jentera pembangkang. Walaupun kurang agresif dengan segala bentuk provokasi melampau seperti mentornya, gaya kepimpinan beliau dilihat lebih 'selamat' bagi mengekalkan keharmonian dan keamanan dalam negara di sebalik perbezaan pendapat dengan kerajaan.


Walaupun kehadiran Perhimpunan Suara Rakyat yang baru-baru ini diadakan di Stadium Kelana Jaya mendapat sambutan menggalakkan, Anwar masih gagal untuk membentuk momentum yang mampu menarik seluruh rakyat tak kira bangsa dan agama bersatu untuk turun memprotes di jalanraya bagi menggulingkan kerajaan BN yang dipilih rakyat dalam PRU-13 baru-baru ini.  Malah menurut laporan, kehadiran di Stadium Kelana Jaya itu sebenarnya di dominasi oleh kaum Cina. Untuk memulakan gelombang menjatuhkan kerajaan sedia ada secara paksa , sokongan majoriti kaum Melayu adalah sangat penting. Anwar tidak mempunyai elemen 'majoriti melayu' ini , oleh yang demikian beliau dilihat cuba memburukkan proses pilihanraya di Malaysia ini di luar negara. 


Penyokong-penyokong dihasut supaya menyebarkan sentimen ini di portal-portal online negara2 asing , malah elemen2 kebencian terhadap sistem pilihanraya di Malaysia yang kononnya tidak adil ini cuba diserapkan di pengguna media sosial dari negara-negara asing. Mungkin mereka berharap agar rakyat negara asing yang mendapat mesej ini akan bangkit dan mendesak kerajaan mereka untuk campur tangan dalam urusan pentadbiran di Malaysia.






 Trend sebegini dilihat sememangnya pernah berlaku di beberapa buah negara asing apabila rakyat negara itu bersama-sama rakyat negara yang mereka hendak pertahankan itu bersama-sama membuat demonstrasi bagi mendesak campurtangan kerajaan. Mungkin anda masih ingat Revolusi Hijau yang berlaku di Iran pada tahun 2009-2010 , kaedah yang sama digunakan untuk menjatuhkan kerajaan di Malaysia tetapi negara ini diberikan warna 'kuning' .  Semasa Iran Green Revolution dahulu , memang ada rakyat negara itu bersama-sama rakyat negara ini melakukan tunjuk perasaan di sekitar ibu kota. Gambar di atas menunjukkan protes 'duduk bantah' yang dibuat di hadapan bangunan UN di Kuala Lumpur pada 15,June 2009 . 


Tidakkah corak yang ditunjukkan oleh kumpulan 'kuning' di Malaysia juga serupa ? Modus operandinya adalah selari dan kita sedar pergerakan2 ini didalangi oleh kumpulan tertentu yang sudah pasti Anwar tahu siapa di belakangnya. Isu 'Revolusi Hijau' di Iran dan 'Kuning' di Malaysia adalah serupa , ia adalah berkaitan dengan proses pengundian yang dikatakan tidak telus dan yang paling penting , gerakan yang cuba mengambil alih pemerintahan sesebuah negara itu (terutama negara-negara Islam) melalui kaedah ekstreme seperti ini adalah dari 'tangan' yang serupa .

Thursday, May 9, 2013

Election Fraud : Conspired or Conspired Against ?

The allegation of Malaysian opposition party (Pakatan Rakyat / PR) on several issues during 'the day' of GE-13 which include phantom voters, indelible ink and suspicious ballot boxes which brought in during the counting process are questionable . The tried to create perception to Malaysian and the observing countries that the election process in Malaysia is not clean . This perception initiated within the social media (Facebook , Twitters, Youtube, Blogs ,and online portals) , and spread out to create 'psychological waves' and gain supports from the 'angry citizen' which then to be manifest on the occasion they call 'Perhimpunan Suara Rakyat' (Voice of Citizen Gathering) .

originally taken from here

Those who have been active in social media might have seen numbers of Youtube video which show these supporters of  PR managed to caught 'phantom' voters which they claim to be non-citizen , most of the non-citizen 'caught' were Bangladeshi. However , those poor 'Bangladeshi' turn out to be a Malaysian . Some caught were mixed Malay-Indian mix and some were purely Indian . Their skin color made them the victim of PR supporters paranoia. Most of the 'Ghost Buster' squad who uploaded their 'catch' in Youtube are Chinese , and this raised question on why this 'Ghost Buster'  only have 'suspicious' with voters which is 'Bangla look alike' ?

We have 'alien' from Indonesia who can pretend to be Malay voters , we have 'alien' from India and Bangladesh who can pretend to be Indian or Sikh voters and we even have 'alien' from China, Taiwan, and Singapore who can pretend to be Chinese voters . Did the 'Ghost Buster' squad aware of this ? And why they have to be double standard when there is no Chinese voters held to go through their citizenship test (sing Negaraku , speak proper Malay etc) ? What if the Chinese voters can't sing and speak proper Malay but he/she hold valid Malaysian identity card ?  Does it make him or her a phantom voter ? If their action is not racist what should we call it then ?

As we can see, the 13th General Election (GE)  'psychological war' widely implemented in social media especially from PR , rumors and slanders widely spread without any solid evidence. People were being blinded by economical terms and indicators which were mixed up between facts and lies to make it appear as it's a strong evidence. The PM and his wife consistently attack with slanders on scandals and bribery , even after explanation with supporting documents and witnesses, this people keep the ball rolling and keep on planting the negative stigma towards PM and his especially to the young generation.

originally taken from here

If they can do this , they can simply ask few Bangladeshi to appear at the voting booth with fake IC pretending to register to vote and some other 'division' , I mean the paranoia 'Ghost Buster' will take care of this Bangladeshi . It is indeed what we call an 'underground movement' to defame SPR and the opposite party . The naive 'Ghost Buster' blindly doing their job without knowing the existence of the 'underground movement' . If  BN really want to do this cheap and dirty trick , they wouldn't be so stupid to hire troops of Bangladeshi walking around at the voting station when they know the PR paranoia 'Ghost Buster' are sentrying at that particular place.

What about if BN supporters playing the same 'underground' tactic towards PR ? What I mean is , the BN supporters can always hired few China nationalities with some good amount of money to vote , and of course giving them some fake IC or use someone else IC . The BN supporters at the same time must reflect him/her as a PR supporters by wearing PR shirts , caps etc . Then another group will act as a 'Ghost Buster' and ask those people with the 'citizenship test'. When those people failed the 'citizenship test' , bring them to the police with your video camera on and ask question who have hired them ? And guess what , the 'alien' will surely recognized PR shirts wear by the person who have hired him or her. Then post the video to Youtube so it can be shared in Twitter, Facebook and Blogs. It is quite simple dirty trick to fooled some naive people out there .

originally taken from here

Another popular allegation is those who have already voted can cast another vote as the indelible ink can be easily cleaned. In fact the use of indelible ink was proposed by Bersih (non-gov body of clean election in Malaysia) . BN supporters through social media had already raised their concern on the disadvantage of using the indelible ink and Malaysia Election Committee (SPR) also initially proposed the bio-metric system which is more reliable . However the pro-PR Bersih insist of using the indelible ink though numbers of concern raised through social media. First, the indelible ink might be easily washed away by using chemicals or certain methods . Secondly , the indelible ink might be applied to the voters before the election date with the intention to stop him/her voting on the next day. Third, the use of indelible ink might create perception of un-clean election due to reason no 1 & 2 , thus give reason on the loosing party to create chaos and havoc. Well , you can see it now . The 3 reasons above already mentioned earlier , and the pro PR Bersih seemed don't really care , which mean they purposely push for the use of indelible ink in the election because they know they can use indelible ink as an issue when the election is over. This is seriously a cheap propaganda.

Anyway I had write an article in Malay regarding the application of indelible ink during GE-13 on 25th July 2011 and my prediction on the excuses the opposition might raised if they lost the election ;


"Kebarangkalian alasan2 yg timbul sekiranya Pakatan Rakyat masih kalah jika dakwat kekal di gunakan ialah:-

7.i . Dakwat yang digunakan penyokong BN adalah dari jenis mudah tanggal, ada keberangkalian utk mengundi kali kedua

7.ii. Penyokong2 pembangkan ditipu/diugut supaya jari mereka ditandakan utk mengundi walaupun mereka belum lagi mengundi.

7.iii. Dakwat tak cukup utk sesetengah tempat mengundi, jadi ada pengundi yg tak ditandakan"

click here for full article 



originally taken from here

The existence of  'mysterious' additional ballot boxes  is a classic accusation made from the opposition party when they lost in the election , I guess this had started since like 50 years ago ?? So the same story told , like a video recorder they will use it against the new generations , so this perception will be inherited . Maybe the 'tradition' will only stop if they manage to win the election ? Or maybe not .. what if BN as the opposition continue the tradition ? The classic 'mysterious' ballot boxes accusation is when these boxes suddenly appear during the vote counting process after some 'blackout' . Those who made the accusation believe the SPR worker brought in the mysterious ballot during the 'blackout' , and after the electricity restored .. wallah, BN suddenly leading the in the vote counting.  People might unaware that the SPR workers are government servant which have their own political view , some are PR supporters and some are BN supporters . If this 'hanky panky' happened during the vote counting process wouldn't the SPR worker who support PR made any noise about this ? Some more we have party agent in the vote counting station , and after years and years of this allegation , wouldn't they prepared for this ?? Yes , they actually prepared and the failed to find any evidence to support the accusation . Even some of them given their 'testimony' in Facebook .


Wednesday, May 8, 2013

'Tsunami Pengundi Cina' : Antara Sentimen Parti Politik dan Perkauman


Mandat memerintah kerajaan sekali lagi diberikan kepada Barisan Nasional (BN) bila 133 daripada 222 kerusi parlimen yang dipertandingkan memihak kepada parti tersebut. Keputusan ini sedikit sebanyak mengejutkan banyak pihak terutamanya kepimpinan BN memandangkan pelbagai program-program yang mendahulukan rakyat telah dijalankan oleh Perdana Menteri, malah BR1M juga telah dilaksanakan sebanyak 2 kali , pemberian voucher buku dan pelbagai lagi pemberian yang menguntungkan rakyat . Apa yang diusahakan oleh Perdana Menteri selama ini menguntungkan semua kaum dan tiada yang tersisih, dan Perdana Menteri kerap kali turun sendiri ke bawah untuk mendengar suara rakyat.

Banyak pembaikan telah dilakukan, jadi tidak ada sebab untuk rakyat menolak BN kerana sepanjang di bawah pentadbiran Najib pelbagai kenikmatan telah diperoleh malah ekonomi negara agak baik. Di sebalik pelbagai tekanan terutama tuduhan-tuduhan yang dilempar pembangkang pada Najib dan isteri beliau , Najib tetap fokus dalam memenuhi aspirasi BN yang berusaha mengutamakan keselesaan rakyat. Ini adalah hakikat yang telah berlaku dan bukan dongengan yang sengaja dibuat oleh penulis untuk 'membodek' pemerintah. Gunakan ilmu ekonomi yang ada dan lihat sendiri data-data yang memberangsangkan di bawah kepimpinan Najib.

Keputusan PRU-13 jelas menunjukkan sokongan melonjak kaum Melayu , kaum bumiputera Sabah & Sawarak dan juga kaum India kepada parti BN. Tidak dinafikan terdapat kaum Cina yang menyokong BN tetapi bilangannya tidak lah seramai yang di sangka. Mungkin terlalu rendah peratusannya.  Hal ini telah dijangka apabila melihat protes-protes dan demonstrasi jalanan yang disertai oleh bilangan kaum Cina yang agak ramai. Indikator yang baik ialah apabila Najib cuba dimalukan oleh segelintir yang hadir semasa konsert Tahun Baru Cina di Pulau Pinang.

Namun kepimpinan BN pada ketika itu mungkin yakin bahawa jumlah yang menyokong pasti lebih ramai memandangkan prestasi ekonomi yang baik serta dasar-dasar kerajaan yang mengutamakan rakyat. Malah bantuan-bantuan yang telah diberikan kepada pertubuhan-pertubuhan dan sekolah-sekolah Cina dijangka dapat menarik sokongan mereka . Ternyata jangkaan itu meleset sama sekali apabila majoriti kaum Cina seperti menganggap stigma bantuan kepada pertubuhan dan sekolah-sekolah Cina sudah lapuk . Mungkin kaedah ini berkesan dahulu , namun dengan kepesatan pembangunan ekonomi di Malaysia , ramai di kalangan kaum Cina telah bergelar jutawan . Mereka tidak perlu menunggu kerajaan untuk memberi sumbangan atau bantuan kepada institusi-institusi yang dinyatakan tadi kerana mereka sendiri mempunyai kemampuan untuk berbuat sedemikian.

Di sebalik dakwaan kemerosotan bilangan kerusi yang dimenangi BN adalah disebabkan 'Tsunami Cina' , pemimpin -pemimpin Pakatan Rakyat (PR) pula memberikan pandangan yang berbeza . Mereka yakin bahawa corak pengundian adalah 'Tsunami Rakyat Malaysia' dengan memberikan contoh kaum Melayu bertanding di bawah PR mampu menang dengan sokongan yang diberikan oleh kaum Cina . Penulis pula berpendapat , apa yang dimaksudkan oleh Najib dengan istilah 'Tsunami Cina' ialah sokongan yang diberikan oleh kaum Cina terhadap BN merosot dengan teruk apabila majoriti mereka memberikan undi kepada calon PR tanpa mengambil kira soal bangsa.

Pemerintahan di Malaysia mungkin akan berjaya di ambil alih oleh PR sekiranya mereka mendapat sokongan majoriti kaum Melayu, bumiputera Sabah & Sarawak serta India. Namun statistik kemenangan kerusi parlimen menunjukkan golongan yang dinyatakan tadi memberi sokongan yang kuat kepada UMNO apabila berjaya memperoleh 88 kerusi parlimen daripada 120 kerusi yang dipertandingkan iaitu 73% ,  begitu juga dengan lain-lain politik dari Sarawak yang memperoleh peratusan kemenangan yang tinggi. Hakikatnya sokongan rakyat di kawasan urban yang mempunyai ramai pengundi kaum Cina menyebabkan banyak kerusi yang dipertandingkan BN tewas dengan majoriti yang besar walaupun meletakkan calon kaum Cina.

Secara dasarnya ini menolak dakwaan wujudnya corak undian perkauman yang ditimbulkan oleh segelintir pihak. Namun begitu, apabila melihat corak sebaran bahan kempen dan peranan yang dimainkan oleh bahan-bahan cetak serta media sosial , PR seolah-olah berjaya menanam stigma kepada kaum Cina bahawa UMNO menguasai BN secara total dan pemimpin parti-parti komponen yang lain seolah-olah tiada suara di dalam gabungan itu . Stigma ini mula ditiupkan apabila tsunami politik 2008 berlaku dan terus dimainkan secara konsisten hingga sekarang. Faktor Parti Islama Malaysia (PAS) yang dilihat lebih mudah untuk bertolak ansur dengan pengundi bukan Islam dalam soal-soal berkaitan agama juga sedikit sebanyak berjaya menarik pengundi Cina terutama di Selangor yang akhirnya menggagalkan usaha BN bagi merampas negeri itu.

Peranan yang dimainkan oleh parti DAP yang kini dilihat dominan dalam PR merupakan faktor terpenting apabila berjaya mempengaruhi dasar-dasar PR  terutama di negeri Pulau Pinang , Selangor dan pada suatu ketika dahulu Perak. DAP seolah-olah diberikan kepercayaan oleh kaum Cina untuk menjadi 'penyelamat' dan 'pelindung' atas kelantangan mereka bersuara dalam gabungan Pakatan Rakyat. Malah PAS yang dilihat cuba membangkitkan soal negara Islam beberapa kali telah ditempelak oleh pimpinan DAP sekaligus ini memberikan keyakinan kepada pengundi-pengundi Cina yang dilihat sejak dahulu lagi agak gusar dengan cadangan penubuhan negara Islam di Malaysia.

Selain itu kehadiran beberapa pemimpin dari parti PKR berbangsa Cina yang dilihat agak vokal dan agresif dalam memperjuangkan isu-isu berbangkit mungkin menjadi daya tarikan kepada pengundi-pengundi Cina. Adalah tidak keterluan untuk mengatakan parti komponen BN seperti MCA dan GERAKAN sudah ketandusan pemimpin-pemimpin berstatus 'ikon' kepada kaum Cina seperti mendiang Tun Tan Cheng Lock, Tun Dr. Lim Keng Yeik dan Tun Dr Lim Chon Eu. Aura pemimpin-pemimpin ini kepada kaum Cina adalah seperti aura Tun Dr. Mahathir kepada kaum Melayu dan aura Tun V.T Sambathan kepada orang India.
Oleh yang demikian tidak timbul soal pengundi-pengundi Cina bersikap perkauman .

Apa yang dipercayai wujud hanyalah peralihan sokongan besar kaum Cina akibat dari faktor-faktor yang dinyatakan di atas iaitu mempercayai dakwaan bahawa UMNO bersifat 'kuku-besi' dalam gabungan komponen-komponen parti Barisan Nasional seperti yang diwar-warkan parti lawan , faktor PAS yang lebih bertolak ansur dalam perjuangan negara Islam , kelantangan DAP dalam menjadi suara kaum Cina dalam gabungan parti komponen dalam PR dan kewujudan 'ikon-ikon' yang vokal dari kalangan kaum Cina dalam parti PKR dan DAP. Survival politik BN untuk 5 tahun akan datang bakal ditentukan dengan kaedah bagaimana parti itu mendekati rakyat.

Kaedah lapuk seperti mengadakan program-program keramaian bersama rakyat terbukti gagal menunjukkan sokongan sebenar mereka , rakyat kini dilihat lebih teruja apabila pemimpin berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah bersama-sama mereka. Komunikasi antara pemimpin dan rakyat harus berlaku dari hati ke hati secara konsisten dalam kumpulan-kumpulan yang kecil . Mungkin dengan cara ini lah denyut nadi sebenar rakyat Malaysia dapat didengari baik dari kaum Melayu , Cina , India , Iban , Kadazan dan lain-lain lagi . Tugas ini tidak seharusnya menjadi tanggungjawab Perdana Menteri sahaja , malah Menteri , Timbalan Menteri , ahli-ahli Parlimen dan Dewan Undangan Negeri secara konsisten terus mendekati diri pada rakyat. Ternyata kaedah ini memberikan kesan dan kelebihan yang sangat besar kepada barisan pemimpin PR yang mempraktikannya disebalik segala skandal dan tuduhan yang dihadapi.

sumber : KLPos.com