Thursday, December 26, 2013

Kes Ikan Terdampar di Pantai Lahad Datu Angkara UFO atau "Jubilee Phenomena" ?

Kejadian ribuan ikan terdampar di tepi pantai adalah satu fenomena yang jarang sekali kita lihat . Dulu masa kejadian tsunami , ikan2 yang nampak di pantai tu adalah disebabkan air laut ditarik ke 'belakang' untuk sementara waktu sebelum hempasan maha hebat berlaku  , bila ini berlaku fenomena air laut 'surut' melampau akan terjadi sebab tu kita boleh nampak ikan2 terdampar di pantai2 . Walau bagaimanapun, melalui apa yang diceritakan tentang kejadian di Lahad Datu ialah ikan2 ini berenang ke kawasan pantai dan ia hanya terdiri dari satu spesies saja iaitu ikan tamban .


Maka nak katakan ia 'petunjuk' kepada gempa bumi atau tsunami mungkin agak jauh sekali tetapi mungkin ada petunjuk2 yang lain ? Dalam pemikiran penulis, persoalan yang timbul ialah kenapa ikan tamban ? dan bukan dari spesies2 ikan yang lain ? dan kenapa hanya berlaku di Lahad Datu ? Dari situ mungkin pengkaji2 dalam bidang marine boleh buat kajian yang lebih mendalam dengan mengambilkira parameter2 seperti faktor cuaca, mukabumi , kesan2 peninggalan sisa2 bukan organik dan lain2.

Dari laporan Bernama , Jabatan Meteorologi Malaysia turut mengesahkan kes ikan terdampar bukan kerana gempa bumi ;

'Kes ikan terdampar bukan kerana gempa bumi'

Jabatan Meteorologi Malaysia tidak mengesan sebarang pergerakan kerak bumi di sekitar Lahad Datu, yang dikaitkan dengan fenomena ribuan ikan tamban terdampar di pantai Kampung Tambisan Tungku,
pagi semalam.

Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia Sabah Abdul Malek Tussin berkata berdasarkan sistem amaran awal tsunami, keadaan dasar laut di kawasan berkenaan juga seperti biasa.

Bagaimanapun jabatan ini tetap memantau pergerakan kerak bumi terutama di dasar laut di kawasan terbabit, katanya kepada Bernama di Kota Kinabalu hari ini.

Sementara itu Pengarah Jabatan Perikanan Sabah Datuk Rayner Stuel Galid berkata kejadian tersebut merupakan kali pertama berlaku di Sabah.

"Selalunya ikan tamban ini berada di tengah laut, jarang di tepi pantai," katanya.

Beliau berkata pihaknya telah menghantar pegawai ke kawasan berkenaan bagi melakukan siasatan.

Ketua Polis Daerah Lahad Datu Supt Mat Shamsuddin pula berkata pasukan keselamatan sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga bagi menghadapi sebarang kemungkinan termasuk bencana alam.

Dalam kejadian 8 hingga 9.30 pagi itu, ribuan ikan tamban seolah-olah naik ke darat dan menarik perhatian masyarakat setempat dengan ada antara mereka menganggap fenomena tersebut sebagai petanda bencana alam seperti tsunami.

Sebagai penulis blog sosial politik, mungkin agak janggal sekiranya penulis katakan fenomena ikan ke darat tu mungkin boleh dikaitkan dengan manipulasi frekuensi terhadap ikan-ikan yang sepatutnya ada di tengah laut ke darat . Kejadian pun dikatakan hanya berlaku dari 8-9:30 pagi ? Penulis pernah terbaca satu pendapat metafizik bahawa setiap elemen kehidupan ada frekuensi tersendiri , malah alam2 yang tak dapat dilihat dengan mata kasar pun ada frekuensi mereka yang tersendiri .

Kita dikatakan mampu melihat alam yang satu lagi bila frekuensi diri diselaraskan. Berbalik kepada fenomena ikan tamban tadi, ikan2 ini mungkin boleh dipengaruhi oleh frekuensi2 yang dimanipulasi disekeliling hingga dipengaruhi untuk ke darat . Sekiranya benar pendapat ini, dari sumber mana frekuensi ini datang ??

OK I should stop this so called 'theory' or else people might start to think i'm out of my mind ,hehehe

Sebenarnya hal yang serupa pernah belaku beberapa kali di Mobile Baya , Teluk Alabama, Amerika Syarikat . Depa namakan fenomena ni sebagai Mobile Bay 'jubilee' bilamana beberapa spesis ikan laut dalam akan berenang berkumpulan ke pantai2 di Mobile Bay. Ahli marine biologi berpendapat fenomena ini berlaku kerana berlaku masalah penurunan kandungan oksigen secara mendadak di kawasan laut dalam memaksa hidupan ini ke bahagian berhampiran pantai yang mana kandungan oksigen dalam air lebih tinggi .


"Except during jubilees the water inside the 2 meter contour along the eastern shore is well oxygenated. This shallow water extends several hundred meters offshore. During jubilees fishes present there are trapped between the shore and an advancing water mass low in dissolved oxygen; the water at the surface and very close to shore usually has enough oxygen to support them for the short duration of most jubilees." - Edwin B. May

Apa pun untuk rujukan pembaca2 semua , kes ikan terdampar macam pun pernah di laporkan AP , kejadian berlaku di New York pada 26 Feb 2006 , berikut adalah artikel yang diperoleh dari Associate Press..

Thousands of Fish Beach Themselves in N.C. 

Sunday, February 26, 2006 

JACKSONVILLE, N.C — State and local wildlife experts are trying to figure out what led more than 1,000 flounder, spot and pin fish to beach themselves at the Marine Corps' New River air base — and then swim away. 

They believe it may be related to a popular phenomenon known in coastal Alabama as "jubilee." 

The fish surfaced in shallow water Friday morning. They were lethargic, but alive. 

"It's kind of strange," said Mike Sanderford, New River Riverkeeper. "It's a bunch of fish up here, but they're not dead. They're almost docile." 

When he arrived, Sanderford said, the fish were lying in shallow water and allowed him to touch them before they swam away. 

Representatives of the Division of Water Quality, N.C. Marine Fisheries and N.C. Marine Patrol checked on the fish along the air station's shoreline Friday morning. One expert estimated about 1,000 to 1,500 were crowded in the waterline. 

But by afternoon, they were gone. The timing matched another oddity: the water's oxygen level, which veered from one extreme to the other. 

"We measured the oxygen levels in the water this morning and they were very low," said Stephanie Garrett, environmental technician with DWQ. "Then two and a half hours later, they were high." 

She said that might be a clue that the area saw a case of the "jubilee" phenomenon, in which thousands of live, healthy fish beach themselves. 

Scientists know that a jubilee occurs when a variety of factors deoxygenate the water, forcing fish to the shore. 

Jubilees occur in a number of places, but nowhere as often and as regularly as on Mobile Bay's eastern shore. Jubilees usually occur during the summer, providing a free feast to locals who head to shore to gather the fish up. 

"It's normal to them, they all know the conditions that are needed and go down with gigs to get the flounder," said Bianca Klein, biologist at the Air Station. "It's definitely a rarity here, though." 

Only about 50 fish died, and that may not have been from natural causes. 

"The flounder that were dead were the big ones," Sanderford said. "We're guessing someone came out here early this morning and started to pick out the biggest ones to take home for dinner, but wondered why they were beached and thought something might be wrong with them." 

SOURCE: AP

3 comments:

Kanayo kata kutip ikan jadi monyet?

Hasil kajian ,makmal saya ini krja jusus jawa kerani osman pergi sembahyang jumaatf hari sabtu.. mary X emas terasa pork ok ok ok ok ko

Ikan tu berenang sebab terkejut jumpa kapal selam scorpene kat tengah laut lah....

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu