Thursday, November 28, 2013

Isu Kenaikan Gaji : Selangor VS Sarawak

Berikut adalah satu komen bernas FB mengenai kenaikan gaji Adun, Exco dan MB Selangor. Kredit untuk Aznil Hisham ;

Gaji MB naik - Selangor vs Sarawak..
*******************************************

Mutakhir ini.. Pemakan dedak sudah semakin dewasa.. Boleh berfikir dgn baik... Maka cara mereka menelan sesuatu issue pun sudah menampakkan kebijaksanaan...

Mereka sgt bijak apabila membuat perbandingan antara kenaikkan di Sarawak dan di Selangor..

Mari kita rungkaikn bersama..

*************************
‪#‎PERTAMA‬

Kali terakhir kenaikan gaji bagi KM dan exco Sarawak di kaji adalah 21 tahun lepas iaitu pada tahun 1992.

Kali terakhir Gaji bagi MB, exco & Adun Selangor adalah 3 tahun lepas iaitu 2011

Sekarang ko org fikirkn sendiri.. Patutkah gaji bagi MB, exco, adun, speaker, meja, kerusi naik sehingga 300% walhal baru sahaja gaji mereka dinaikkan..

*************************
‪#‎KEDUA‬

Dari bacaan dan penelitian aku.. Kenaikan gaji bagi negeri Sarawak melibatkan Adun negeri Sarawak.. Tiada pula di sebut exco kerajaan negeri Sarawak..

Tetapi.. Kenaikkan gaji di Selangor melibatkan Exco dan Adun sekali..

Hmmm... Aku berfikiran positif.. Di Sarawak tiada exco kerajaan negeri... Di Selangor.. Exco dan adun adalah org yang berbeza.. (^_^)

Apapun ini penelitian aku.. Kalu salah tolong betulkan (^_^)

*************************
‪#‎TIGA‬

Khalid Ibrahim mengumumkan kenaikan gaji MB, exco dan adun2 ny secara lumayan kerana peningkatan hasil dalam negeri yg bertambah... Kita tahu.. Khalid Ibrahim adalah salah seorg pemimpin yg TAK BOROS dan SANGAT BERHEMAH dlm berbelanja.. Beliau juga di kategori sebagai "Kedekut"... Even utk rakyat... Ini terbukti dgn peningkatan Rezab kerajaan negeri yg meningkat.. Serta defisit kewangan yg berkurangan... Tahniah... Walaupun kita sedar akan kecairan asset yg berlaku... Apapun... Aku tabik pada Khalid yg mampu mengawal perbelanjaan dgn ketat... Walaupun rakyat terpaksa menanggung masalah sampah... Rakyat terpaksa menanggung masalah air... Yg penting ... Simpanan mesti tinggi.. (^_^))

Apa yg aku nak sentuh... Bila simpanan itu tinggi... Ianya harus di kembalikan kepada rakyat... Kakitangan Awam Selangor di beri bonus setengah bulan gaji... Selang seminggu gaji dia naik 2 kali ganda... Kejadah apanya...

Adakah kakitangan Awam Selangor adalah "kucing kurap"? Adakah mereka tak bekerja keras utk kerajaan negeri?

*************************
‪#‎KEEMPAT‬

Beliau membandingkan dengan kenaikkan gaji di Sarawak... Hmmm,

Selepas 21 tahun... Sarawak baru mengkaji kenaikan gaji bagi KM dan adun mereka.. Keluasan negeri Sarawak iaitu 124 449 km persegi yg mana besarnya sama seperti semenanjung Malaysia.. Dengan kemudahan infrakstruktur dan sosio-geografi yg jauh berbeza dgn Selangor... Maka wajar bagi kita katakan beban tugas utk menemui rakyat bagi setiap adun yg mempunyai jarak kawasan yg amat luas..

Di Selangor..keluasannya adalah 7956 KM persegi.... Kemudahan sudah kerajaan BN yg lepas sediakan... Tiada masalah utk berjumpa dgn rakyat... Buat saja satu majlis...emailkan sahaja... Telefon pun boleh...

Rakyat datang jumpa pemimpin... Tidak di Sarawak... Pemimpin sendiri yg kene turut jenguk rakyat...

Alasan beban kerja yg tinggi.. Sukar utk di terima.

*************************
‪#‎Kesimpulan‬

Aku tak nak beri kesimpulan ni.. (^_^)... Biar Anwar Ibrahim yg tolong berikan kesimpulan utk aku... Ini kata2 beliau :

"Saya setuju jika gaji dinaikkan tetapi pada pendapat saya menteri besar perlu menilai semua kadar tersebut dan memberi alasan munasabah kenaikan tersebut,"

"Saya tidak fikir beliau perlu mengikut langkah Sarawak menaikkan gaji pemimpin tinggi, perlu jelaskan kepada parti dan paling penting jangan terlalu pentingkan kenaikan kerana kerajaan negeri Selangor perlu memastikan peningkatan perkhidmatan,"

- Anwar Ibrahim 28 November 2013, lobi Parlimen - MalaysianInsider

(^_^)).... Silap hang Khalid ... Ko tak naikkan gaji dia dari RM 1 jadi RM 4...

Kepada pemakan dedak :
Kalu Ketua Umum Dedak pun x setuju.. Kalu ko org setuju jugak cadangan ni... Ada baik ko humban dia dlm laut... Tapi kat laut ... Tak de duyung jantan 0_o!!...... Dugong jantan pun bole lah.. Asalkan dia happy (^_^))

-Aznil Hisham-

2 comments:

sebenarnya naik gaji ni biasa la.... tapi yg isunya... masa sarawak naik bising puak2 haram ni.... tapi kena tang dia ok pulak....
umno/bn kan parti taghut, membazir, ahzab, dll ... kalau makan duit rakyat tu perkara biasa .... tapi pakatan yang dakwa diorang bersih tulus prihatin zuhud dll pun terliur jugak ngan donia hehehehhehe...
pada aku sama saja diorang ni

Inilah puak BINATANG-BUAS DAPBANGKAI/PKR! Memang si TAMAK DAJAL!

Makcik Sambal Belacan – sungguh SAYU mengenang lagu ASLI Melayu PUSAKA INDAH kita, Seri Mersing, nyanyian sungguh merdu Allahyarham-Allahyarham Kamariah Noor (mana gelaran utk. JASAnya) atau Puan Sri Saloma (AMN) [isteri kpd. SENIMAN AGUNG kita, Allahyarham, Tan Sri P. Ramlee (AMN)] - malangnya di http://ohvideotv.com/pusara-allahyarham-tan-sri-p-ramlee-musnah/, Pusara Allahyarham Tan Sri P.Ramlee musnah, adminrun March 28, 2013; serta WARIS (balu dan anak-anak kpd. Allahyarham Nasir P. Ramlee) arwah P. Ramlee hidup MELARAT di http://www.youtube.com/watch?v=Z8AdxeRbBYk , Bangga jadi cucu P Ramlee, Oleh Harian Metro (ROYALTI BERJUTA dr. filem/lagu P. Ramlee/Saloma yg. BERLAMBAK – adakah dgn. si KAPIR Shaw Brothers di S'pura tu?!)

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu