Tuesday, October 22, 2013

Sekat kaum 'chauvanis' Semenanjung berhijrah ke Sarawak tahun 2030

Pengerusi PBB, Pehin Sri Abdul Taib Mahmud semalam berkata sekiranya populasi di Sarawak masih kurang dan ramai tenaga kerja mahir masih diperlukan menjelang tahun 2030,penghijrahan ke Sarawak oleh rakyat dari negeri lain di Malaysia akan dillonggarkan

Ini kerana apabila perindustrian dijangka berkembang pesat di negeri itu dengan perlaksanaan SCORE (Sarawak Corridor of Renewable Energy), rakyat Malaysia dari negeri-negeri lain mungkin akan dibenarkan untuk berhijrah ke Sarawak bagi memenuhi keperluan tenaga kerja di negeri ini.

Cadangan yang dikemukakan oleh Ketua Menteri Sarawak itu adalah sesuatu yang menarik kerana semasa pembentukan Malaysia dahulu telah ada perjanjian yang menyatakan tentang syarat kemasukan yang ketat rakyat-rakyat negeri lain ke Sarawak.

Walaupun begitu,penulis berharap kemasukan ini masih perlu dikawal untuk mengimbangi populasi kaum di negeri ini. Sekurang-kurangnya, kerajaan negeri perlu menghadkan kemasukan golongan yang kiasu dan chauvanis untuk mengelakkan populasi golongan ini semakin bertambah di Sarawak.

Penulis berasa bimbang budaya kiasu dan chauvanis dari semenanjung akan disebarkan pula disini. Sebenarnya ini memang dah berlaku apabila golongan2 chauvanis DAP dah mula wujud di Sarawak dek peranan aktif dimainkan oleh pemimpin2 mereka di Semenanjung.

Boleh dikatakan bilangan mereka di Sarawak agak ramai, difahamkan sebagai populasi ke-2 paling ramai di Sarawak selepas Iban. Populasi ke-3 paling ramai ialah orang Melayu dan Melanau.

Kita tahu kalau ini tak dibendung, puak2 DAP dari semenanjung akan cari peluang untuk masuk ke Sarawak dan menghasut penduduk pribumi disini. Kita tak mahu perkara ini dari terus berlaku, kerana akhirnya yang mendapat keuntungan ialah orang luar. Jadi hal2 'penghijrahan' ini perlu dipantau supaya tak ada yang cuba ambil peluang.
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

5 comments:

Sekarang Internet adalah dunia/negara tanpa sempadan... tak perlu visa, temporarly pasport, border pass atau apa saja yg melalui kastam/imigresen... segala maklumat akan sampai kepada pihak di Sarawak atau Sabah... so boleh ke kerajaan nak sekat??

Senang jer tu. Sebab undang undang itu akan di longgarkan supaya orang Semenanjung boleh bekerja di Serawak. Buat lagi satu undang undang yang tidak membenarkan mereka menjadi pengundi atau rakyat Sarawak sampai satu tempuh kelak umpama nak jadi rakyat Malaysia.

Dalam pada tu bersepah orang Indonesia datang bekerja ke Malaysia dan ada juga yang sekolah kan anak di Malaysia. Pupuk mereka ini supaya berjaya di samping meramaikan orang Melayu.

Naik kapalterbang berhijrah lambat di banding ikut jalan darat dari Indonesia. Bekalan Melayu kita bersepah sebab kita duduk di tengah kawasan Melayu.

Asal mereka mendapat kerakyatan dengan betul. Anak anak mereka saya dapat tahu ramai belajar di Malaysia tapi di daftarakan sebagai anak Malaysia. Bayangkan satu keluarga kalau ada 5 anak yang di daftarkan sebagai anak Malaysia.

Ramai tu.

He he he.

Orang di Sarawak perlu tahu yang kaum cuvinis hanya dating ke Sarawak hanya untuk berniaga. Bila dah kaya mereka akan bergabug untuk berkuasa politik. Mereka ke sana bukan untuk bantu membangunkan negeri, Mereka hanya untuk kepentingan diri sendiri. Kaum asal akan diketepikan atau di guan untuk kepentingan mereka sahaja. Awas.

betul tu Be Da Man!

P. Pinang, Selangor, Sarawak dan Sabah, dan perkampungan Orang Asli, memang mahu DIKRISTIANkan oleh puak Kristian Zionis DAPBANGKAI/PKR , kerana malangnya undi kepada DAPBANGKAI/PKR termasuk di Sabah dan Sarawak (yang amat kaya minyak-gas apalagi dengan penemuan terbaru) tidak mustahil akan meningkat bukan hanya dari kaum Cina, tetapi dengan MENGKRISTIANkan seramai mungkin, dan MENGHASUT masyarakat Kristian termasuk Bumiputera miskin di pendalaman, contohnya kaum Penan, Orang Ulu, Rungus, Iban dsbnya, termasuk dgn. menggunakan isu Kalimah ALLAH. Sebab itu juga puak Kristian Zionis begitu mengagungkan kembali sejarah si PENJAJAH British-Zionis, 'Rajah' Brooke!

Lihat pembangunan pesat di Bintulu yg. menyebabkan harga hartanah melonjak tinggi dan juga dicekup ramai orang luar (saya syaki dimonopoli penyokong dr. DAPBANGKAI/PKR tempatan dan luar, dan sekutunya dr. rejim PAP S'pura - disyaki akan menaikkan undi kpd. DAP di masa hadapan; ini disyaki antara MO DAPBANGKAI/PKR utk. MENJAJAH). Apakah Bumiputera miskin dr. kpg, termasuk yg. Islam, akan diberi peluang utk. memilii hartanah sedemikian - jgn. haraplah! Juga kebakaran yg. amat yg. sering menimpa kpg-kpg. di Bintulu spt. Kpg. Masjid, Kpg. Datuk, Kpg. Datu, Kpg. Hilir dsbnya - saya syaki MO Geng Kongsi Gelap Cina utk. MERAMPAS tanah kerana mereka terlibat dlm. pelaburan hartanah (lihat di http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/08/10/Gang-36-one-of-the-most-feared-in-the-nation.aspx, Gang 36 one of the most feared in the nation, Saturday August 10, 2013), yg. disyaki bersekutu dgn. DAPBANGKAI (termasuk disyaki utk. RAMPAS tanah PUSAKA Bumiputera dan MENGHALAU terutamanya Bumiputera Islam/Melayu! Inilah juga yg. menimpa banyak kpg-kpg Bumiptera terutamanya yg. Islam, di Miri, Kucing dsbnya.

Dan lihat hartanah harga tinggi, yg amat MENCURIGAkan ini, di http://www.thestar.com.my/Business/Business-News/2013/10/10/Ibraco-gets-nod-for-Bintulu-property-project.aspx, Ibraco gets nod for RM530mil Bintulu project , by jack wong, October 10, 2013:

KUCHING: Property developer Ibraco Bhd has obtained the green light from shareholders to go ahead with its ambitious joint-venture (JV) residential and commercial development project in booming industrial town Bintulu.

The two-phase development has a gross development value (GDV) of some RM530mil.

Ibraco’s 70%-owned subsidiary, Ibraco HGS Sdn Bhd, together with BDA Properties Sdn Bhd and Warisar Sdn Bhd, are partners in the JV project.

BDA Properties is 100%-owned by Bintulu Development Authority. Hiap Ghee Seng Development Sdn Bhd (HGS), which has a 30% stake in Ibraco HGS, is controlled by Chew Chiaw Han, who is the managing director of both Ibraco and HGS. Warisar is a subsidiary of Ibraco HGS….. “Response to the sales has been good as the project is in a prime location. More than 50% of the 75 units priced from RM1.2mil each have been taken up by buyers.
…..Chew said the Bintulu JV project was Ibraco’s first major property development outside the state capital, where it has built and delivered more than 10,000 residential and commercial properties.

“The demand for commercial and residential properties in Bintulu is very good, as a lot of big investments are pouring into the industrial town due to Sarawak Corridor for Renewable Energy initiatives,” he added.

The newly established Samalaju Industrial Park outside the town is catering to energy-intensive industries like aluminium and ferro-alloy and manganese smelters.

Prices of residential and commerical properties in Bintulu, which is also home to Malaysia’s liquified natural gas (MLNG) complex and other petro-chemical plants, have overshot those in the state capital, according to the latest property report by CH Williams Talhar Wong & Yeo Sdn Bhd.
Property prices there have risen to levels never seen before because of high demand from outsiders.

Makcik Sambal Belacan.

Siti Hasmah malu jadi bini Malabari sebab Malabari ini dah tipu perempuan jalang ini sejak berkawan di Singapura. Malabari kahwin Siti Hasmah sebab nak naik tangga politik dgn cepat.
Kesemua perkataan 2 yg disebut oleh saudara seperti Langkasuka, Gangga Negara adalah perkataan Sanskrit dan sudah semestinya belaku pertembungan dengan kebudayaan Hindu yg lebih lama dari org2 Melayu itu sendiri.
Raja Siam masih berkuasa semasa Portugis tiba di Semananjung.
Mengikut Wkipedia, perkataan Tanah Melayu bermula dari Kesultanan Melaka.
Kesultanan Melayu selepas Kesultanan Melaka semuanya yang menjadi tunggak kpd Sultan2 pada hari ini adalah dari kalangan lanun2 Bugis.
Persekutuan Tanah Melayu adalah istilah yang di bawa British untuk menjadikan Semananjung sebagai satu entity untuk tujuan pentadbiran.
Adalah hakikat yg telah pun diterima, orang2 Melayu berasal dari Tanah Besar Cina.
Oleh kerana tidak dapat menanggung malu disebabkan kekalhannya di Bukit Katil, baru2 ini Ali Ketam menyatakan orang2 Melayu berasal dari dunia Arab dengan tidak ada sebarang bukti.

Sebahagian lagi berkata orang2 Melayu adalah dari kalangan monyet2 Gorilla dari Afrika Barat yg mempunyai ciri2 manusia sebanyak 99% yg berkahwin dalam perjalanan mrk ke Semananjung . Perkahwinan manusia-gorilla telah menghasilkan Melayu moden.

Oleh kerana polemik yang berlaku dikalangan orang2 Melayu dan ketaksuban sebilangan dari mereka kpd Iskandar Kuti Malabri Tua Nyanyok, baik kita berhenti di sini . Sebarang diskusi mestilah berlandasan proses ilmiah dan bukan nya emosi seperti yg ditunjukkan oleh blogger2 jalanan yg diupah UMNO.
Bukan lah keterlaluan sekiranya kita dapat membuat rumusan, Malaysia berada diambang kemusnahan kerana rakyat mudah percayai apa apa yg dilontarkan oleh Malabari Tua ini, sememangnya dia mempunyai ilmu sihir Malabar untuk membuat Jampi. Kaedah ini lah yg diguna untuk menipu masyarakat sama macam Rasputin di Rusia. Nasib baik Najib dapat menyelamatkan keadaan dengan membersihkan UMNO kali ini, tapi selagi ular ini belum mati, Malaysia belum lagi selamat. Ini adalah satu peringatan.

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu