Saturday, October 19, 2013

Kit Siang Sindir Lirik Lagu Negeri Guna Kalimah Allah

Bapak 'racist' yang cukup terkenal sejak peristiwa tahun 1969 terus saja meluahkan rasa ketidak puasan hati dengan isu penggunaan kalimah Allah yang diputuskan oeh hakim baru-baru ini. Bukan kah itu dinamakan menghina keputusan mahkamah?

Dengar cerita kalau senyum sinis dalam mahkamah dengan keputusan hakim pun boleh kena RM300,000 ..khabarnya lah kann? Apa pun Lim Kit Siang pulak cuba nak jadi pakar bahasa Melayu dengan mengaitkan penggunaan kalimah Allah dalam lirik lagu negeri di Malaysia.

Ini lah yang penulis maksudkan, duduk Tanah Melayu berpuluh tahun. Dah masuk era senja..nak mampus dah pun, tapi masih tak 'faham' bahasa Melayu. Dalam lagu negeri memang ada lirik2 yang mendoakan supaya Allah mensejahterakan negeri dan Sultan.

Penulis tertanya adakah Kit Siang tak tahu Sultan tu beragama Islam dan tuhan bagi Sultan ialah Allah iaitu kata nama khas bagi tuhan orang Islam . Jadi tang mana silapnya ? Negeri-negeri yang guna perkataan Allah dalam lirik juga adalah negeri Islam, majoriti orang melayu Islam duduk di negeri itu. Apa yang nak dipersoalkan lagi.

Penulis nampak makin hari makin melampau tindakan2 provokasi ni. Adakah kita sebagai orang Islam perlu buat perhimpunan berarak ke seluruh negara dengan membawa panji2 Islam, berpakaian hitam, sama seperti pejuang2 agama yang berjihad? Penulis sebenarnya malas nak tulis lagi berkenaan isu kalimah Allah ni, tapi bila provokasi2 bangsat2 berterusan, adakah kita hanya terus mendiamkan diri?
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

7 comments:

Ah Siang, wa kong lu, lu ai hamik lanchow

As salam..dia kata orang-orang bukan melayu nyanyi lagu-lagu negeri dengan menyebut Allah dalam lirik tu boleh pula...Dia tak paham Allah dalam lagu-lagu negeri tu merujuk pada tuhan orang Islam..bukannya tokong cina atau tokong hindu...atau tuhan-tuhan yang lain....sebab Sultan-Sultan adalah beragama Islam...apa la...

Terbakar la ko Kit Sial sebagai kayu api.

Ano 2:23..Setuju. Tepat sekali. Malangnya ada segelintir manusia yang bergelar Dr atau Prof tak mampu berfikir seperti mana yang kita fikir.

SETAKAT NYANYI DAN MENYEBUT ....
TAKDA HAL LA....
JANGAN DITERJEMAHKAN KITAB NTAHAPAAPANTAH....
DAN JANGAN SAMAKAN ALLAH DENGAN TUHAN2 KAFIR...
SUDAHHHHHhhhhhhh..............
APA BODOH CINA CIBAI TUA TU......
ADA KER CINA NYANYI SEBUT PERKATAAN "ALLAH" TU BETUL SEBUTANNYA.....
ADE KER DORANG NYANYI LAGU NEGERI ATAU NEGARA KU.....
ZAMAN SEKOLAH AKU TAK PENAH DENGAR CINA NYANYI.....
DUDUK BERDIRI DIAM ADALAHHHHhhhhhhh..........

lencana polis dan tentera ada nama allah kalo anggota yg kafir guna nk kira lagu mana plk?

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu