Tuesday, August 20, 2013

Syed Outside The Box diminta Letak Jawatan Sebagai Presiden Bloghouse - MyKMU

Syed Akbar Ali merupakan nama yang tak asing lagi dalam dunia blogging Malaysia , kebanyakkan artikel yang ditulis mendapat tumpuan banyak pihak samada dari kalangan penyokong kerajaan dan pembangkang kerana di lihat agak 'kritis' . Kebanyakkan artikel yang ditulis oleh Syed Akbar adalah dalam bahasa Inggeris sekaligus meletakkan persepsi kebanyakkan dari mereka yang membaca blog beliau termasuk dalam golongan 'elit' . Tak dinafikan penulisan Syed Akbar menarik dan 'luar kotak' , namun tak semua perkara 'luar kotak' itu adalah bagus dan bijak . Contohnya orang yang melakukan perbuatan liwat juga berfikir di luar kotak apabila memasukkan zakar empunya diri kedalam lubang dubur pasangannya untuk satu kenikmatan yang berbeda . Kreatif tetapi memudaratkan . 



Mungkin kerana terlalu kreatif dan sibuk mengkritik, Syed Akbar terlupa dengan tugas yang diamanahkan kepada beliau . Dari artikel MyKMU , dikatakan Bloghouse menerima peruntukan melebihi dari RM1 juta dari kerajaan dan swasta untuk menjalankan operasi mereka , tapi tak nampak hasil kerja yang dibuat selain menjahanamkan reputasi kerajaan . Woww !! RM1 juta lebih ?? Monthly ?? Jadi depa buat apa dengan peruntukan tu ? Ada aktiviti sakau menyakau tak ? Bukan apa, dalam sibuk mengkritik orang itu orang ini rasuah , kena check jugak diri sendiri . Kalau 'clean' syukurrrr... 

Rupa-rupanya orang yang serba tahu seperti Syed Akbar hanya pandai bercakap mengkritik orang lain tapi kerja yang diamanahkan tak dibuat . Sebenarnya memang wujud orang macam ni , pengalaman 10 tahun penulis sebagai seorang jurutera dah nampak ramai golongan yang pandai cakap tapi hancur bila sampai bab perlaksanaan . Ada juga yang pandai mengkritik tapi tak reti nak bagi cadangan memperbaiki perkara yang dikritik.  Berikut adalah artikel MyKMU yang membalun Syed Outside The Box.

"MUNGKIN ramai antara kita yang ‘berblogging’ selama ini tidak sedar akan kewujudan sebuah entiti yang antara lain diamanahkan untuk menjaga kebajikan para blogger di negara kita – tidak kiralah blogger politik atau blogger masak memasak sekalipun, asalkan mempunyai blog, mereka layak untuk bernaung dibawah entiti tersebut.

Entiti yang penulis maksudkan ialah BlogHouse yang turut dinaungi oleh mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohammad.

BlogHouse pada awal-awal kewujudannya begitu aktif menganjurkan aktiviti dan seminar untuk para blogger di Malaysia termasuk perhimpunan yang mengumpulkan para blogger dari serata negara Asean, tapi sejak kepimpinan entiti tersebut bertukar tangan kepada Presiden sekarang, Syed Akhbar Ali, BlogHouse tidak lagi berfungsi seperti mana yang sepatutnya.

Tidak ada seminar, tidak ada aktiviti, jauh lagi nak menjaga kebajikan para blogger yang menjadi antara teras utama penubuhan BlogHouse dulu.  Malah blog BlogHouse pun kali terakhir dikemaskini pada Julai 2011!!

Kalau blog sendiri pun liat untuk dikemas kini, jangan pelik kenapa bila ada blogger yang ditimpa kecelakaan jalan raya, rumah dipecah masuk, keputusan wang dan sebagainya, wakil dan Presiden BlogHouse tidak ada disitu untuk membantu mereka.

Jauh dari menjadi payung kepada blogger-blogger di Malaysia, BlogHouse terpalit dengan pelbagai pergolakan politik dalaman yang membosankan dan tidak menguntungkan mana-mana pihak sejak Syed Akhbar menjadi Presiden.

Diakhirnya, siapakah yang menjadi mangsa, para blogger yang sepatutnya mendapat manfaat dari matlamat penubuhan BlogHouse dulu.

Sedangkan di luar, Syed Akhbar bukan main lagi menonjolkan dirinya sebagai seorang yang pintar dan serba serbi sempurna dalam semua keadaan (Professor Serba Tau).

Dia juga bebas mengkritik semua orang termasuk penasihat Perdana Menteri sebagai tidak mempunyai fungsi, sedangkan dia sendiri sejak dilantik kerajaan sebagai panel Penasihat SPRM bagi mewakili blogger, tidak berupaya mengubah persepsi negatif masyarakat terhadap Suruhanjaya tersebut sehingga sekarang.

Nak kata tidak ada peruntukan, tahukah kita bahawa BlogHouse menerima sumbangan/tajaan dari kerajaan dan pihak swasta melebihi RM 1 juta untuk menjalankan operasinya? Kemana semua wang tersebut pergi dan kenapa ia tidak dibelanjakan untuk tujuan yang menjadi asas kepada penubuhan BlogHouse?

Penulis tidak mahu mengandaikan yang bukan-bukan, tapi kalau Syed Akhbar tidak berfungsi seperti mana sepatutnya, lebih baik dia berundur sajalah dari jawatan tersebut dan menyerahkan teraju kepimpinan BlogHouse kepada individu lain yang mempunyai keupayaan untuk mengendalikan entiti tersebut.

Apa pun Syed Akhbar, shame on you!!"

sumber : MyKMU

0 comments:

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu