Wednesday, August 14, 2013

Kenyataan 'Jual MAS' disalahertikan - Idris Jala

Kenyataan Idris Jala didalam media mengenai penjualan syarikat penerbangan negara MAS mendapat kecaman daripada pelbagai pihak, malah dikalangan pro-kerajaan sendiri. Penulis berpendapat tindakan Idris itu merupakan 'jalan mudah' untuk menyelasaikan masalah yang dihadapi MAS.

Tindakan lepas tangan itu bukanlah sesuatu yang dialu-alukan oleh seorang individu yang dilantik menjadi menteri tanpa menjadi ahli parlimen. Biasanya perlantikan menteri melalui proses ini adalah berdasarkan kebolehan luar biasa atau pengalaman yang ada pada individu berkenaan bagi membantu pentadbiran kerajaan.

MAS telah beberapa kali diselamatkan oleh kerajaan kerana prestasi yang kurang memberangsangkan. Sekiranya keputusan mahu menjual MAS hendak diambil, ia perlu dilakukan lama dahulu. Duit kerajaan tak terbazir nak selamatkan syarikat ini, namun setelah berhabis membantu MAS, tiba-tiba keluar idea nak jual MAS pulak ?

Pada penulis, apa yang penting ialah pengurusan dan strategi perniagaan yang cekap dalam MAS . Jimatkan apa yang boleh dijimatkan. Ambil contoh daripada syarikat2 penerbangan yang berjaya, tak perlu 'jatuh muka' untuk belajar walaupun syarikat penerbangan itu lebih 'muda' . End of the day, people/rakyat look at the profit..not the status of 'best cabin of the year' etc. 'Glamour' tapi melarat pun tak guna.

Walau bagaimanapun, Idris Jala hari ini dalam ruangan twitter beliau menyatakan kenyataan beliau telah disalah ertikan dan luar daripada konteks, menjawab pertanyaan pengguna twitter @limlipeng . Jadi penulis tertanya apa sebenarnya yang Idris maksudkan dengan kenyataan penjualan MAS itu?

Kalau tidak timbul reaksi negatif sebegini adakah Idris akan terus berdiam diri dan dalam diam merangka strategi untuk menjual MAS bersama-sama lain2 'punah-sihat' ?
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

4 comments:

Asasalam Bro

Inilah dia Menteri kabinet dapur Najib... Cakap main ikut sedap mulut macam main pondok2 masa kecil2... Bila dah tersilap cakap mulalah nak salahkan orang lain... Macamlah dia sorang yang pandai sangat nak bodohkan rakyat... Manusia didikan Dollah digunakan semula oleh Najib... Najib dah baca doa kat mamat ni belum?...

Harap pihak berkenaan kaji dahulu dari segala aspek sebelum membuat kenyataan di media massa. T.kasih

Dulu bila kerajaan cari CEO mas baru...ramai yg sinis dgn perlantikan idris jala krn tak dikenali langsung.Dari org putih sampai org2 melayu umno yg diwar2kan dlm media.
Bila idris ambil alih...suma puak terkedu dan pandang rendah kredibiliti beliau...hanya segelintir yg tahu usaha beliau dlm shell swk.
Setelah beliau berjaya pulihkan mas...muka2 bangsat yg mengutuk beliau senyap begitu shj.Kenapa...sebab org kita hanya mnunggu hasil jika org2 mrk dipilih...budaya khas kita.
Apa2 pun..ada usaha2 beliau dgn mgwujudkan nkra sbg panduan sasaran kerajaan banyak membantu bn...kerana org2 kita cuma tahu mengutuk dan tahu mencari salah tanpa usul periksa.
Kejayaan beliau memulihkan mas amat dihargai...jika ada kekhilafan atas usaha beliau...tak perlulah kita kutuk berlebihan...kritiklah dgn bukti yg baik.Percayalah...jika kita asyik melihat kelemahan org...kita tak mampu melihat kelemahan diri kita sendiri.Mcm mana nak jadi sempurna?

Lari dari topik sikit tapi saya rasa blog ini boleh publish komen saya mengenai perlantikan Abdul Azeez Rahim sebagai pengerusi Tabung Haji.

Saya mintak tolong sangat-sangat dengan kerajaan utk tarik balik watikah perlantikan beliau.

Saya kenal Azeez. Ini kisah hidupnya. Sekolah rendah di SK bukit bintang. sekolah menengah di Sm bukit bintang PJ. GAGAL SRP. Masuk vanto akedemy PJ dan ambil SRP sekali lagi dan gagal SRP sekali lagi sbg pelajar persendirian.

Lepas itu dia kerja di Shah Motel di Pj sebagai pelayan. Sambil tu dia mula jual kereta terpakai di kalangan kawan2 dia. Dulu dia duduk di kg ghandi jln klang lama.

kemudian dia pindah ke rumah panjang dekat sg way. dia buka kedai kereta terpakai di pj. Nama kedai KTA- Kereta Terpakai Azeez.Banyak buat duit bila dia jual kereta kat pensyarah ITM dsb.

Masuk politik melalui kenalan di Baling. Dia lahir dan membesar di Petaling Jaya. Emak dia 100% mamak. dia janda 5 anak lelaki. Ayah dia rahim ( 100% mamak) tinggalkan anak2 dia dan kawin lain. ayah dia dulu pernah bawa teksi. pas tu berniaga kedai makan dsb.adik beradik dia nasir, rashid, rahman dan mutalib.

Dia bohong satu dunia yg dia ada MBA dari "Preston" universiti. Tak pernah ambil SPM tahu2 dah "beli" MBA.

Dia kalau baca ni pasti terkejut sbb maklumat ini betul 100%. Dia memang kenal sangat dengan saya.

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu

Link Blogger Negeri Sembilan / Melaka/Johor