Tuesday, August 27, 2013

Balik Pulau yang Majoritinya Melayu dikatakan Tanda Kelemahan Pulau Pinang ?

Lim Guan Eng dalam satu temuramah dengan Malaysiakini menyatakan Balik Pulau merupakan petanda kelemahan di Pulau Pinang. Kenyataan Lim ini sebenarnya membawa maksud tersirat dan tersurat mengenai kekuatan sokongan orang Melayu terhadap pentadbiran kerajaan DAP di negeri itu . Sekiranya pada pilihanraya 2008, Balik Pulau terlepas ke tangan PKR kini kerusi parlimen itu kembali semula kepada UMNO dengan pertambahan majoriti.


Untuk rekod, Balik Pulau adalah parlimen yang mempunyai majoriti pengundi-pengundi Melayu dan Lim Guan Eng melihat kekalahan di Parlimen ini merupakan petanda kelemahan di Pulau Pinang. Adakah Lim Guan Eng melihat orang-orang Melayu di Balik Pulau yang tidak menyokong DAP merupakan satu masalah ?

Sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng seharusnya tidak mengeluarkan kenyataan yang berbaur perkauman kalau di teliti secara tersirat . Lim Guan Eng mungkin tidak menyatakannya secara terus tetapi kenyataan yang dibuat itu telah menjelaskan maksudnya. Tidak hairan kini di kawasan Balik Pulau , projek pembangunan hartanah semakin pesat dijalankan kerajaan negeri .

Persoalanannya mampukah penduduk-penduduk asal Balik Pulau yang majoritinya orang Melayu mampu memiliki hartanah ini ? Bayangkan jika apartment-apartment mewah dibangunkan dengan pesat di kawasan ini . Adakah orang Melayu masih lagi menjadi pengundi majoriti disini ? Mungkin hanya dalam tempoh 5 tahun, demografi penduduk di Balik Pulau dah berubah.

Dalam temuramah dengan Malaysiakini , Lim Guan Eng telah mengeluarkan kenyataan berikut .

"Sememangnya krisis keyakinan orang awam terhadap institusi awam harus diatasi dan usaha-usaha transformasi dalam menyediakan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat terus didokong bagi merealisasikan visi ke arah menjadikan Pulau Pinang sebagai sebuah negeri bertaraf antarabangsa dan pintar," katanya.

Soal menjadikan Pulau Pinang sebagai sebuah negeri bertaraf antarabangsa dan pintar tidak ada kaitan dengan sokongan penduduk di Balik Pulau kepada kerajaan DAP Pulau Pinang. Malah sebelum DAP memerintah, Pulau Pinang sudah dikenali di peringkat antarabangsa dengan usaha-usaha kerajaan negeri yang diterajui BN sebelum ini . Kenapa Lim Guan Eng hanya menimbulkan isu ini apabila PR hilang kerusi parlimen di Balik Pulau? Adakah pentadbiran selama 5 tahun (2008-2013) gagal mengatasi kelemahan-kelemahan ini? Mana mungkin Lim dapat membuat kesimpulan mengenai 'kelemahan' ini hanya selepas beberapa bulan parlimen Balik Pulau terlepas ke tangan UMNO. Tak perlu lah Lim Guan Eng menjadikan alasan salah satu kelemahan pentadbiran kerajaan negeri disebabkan faktor 'Balik Pulau' .

2 comments:

Azeez Rahim dikatakan mengatur 'kroni-kroni' untuk diberikan jawatan kanan dalam PMO , betul ke ? Ini adalah maklumat dari email yang dikirim pada sorang blogger PAS di link http://penyokongpas.wordpress.com/ , blogger Jom Tolak Azeez Rahim dalam artikel terbaru pun dah pick-up di link http://no2azeezrahim.blogspot.com/2013/08/berikut-adalah-artikel-yang-diambil.html , alam artikel tersebut menunjukkan bagaimana Azeez guna pengaruh beliau yang rapat dengan PM untuk menyusun kroni-kroni supaya diberikan tempat atau jawatan kanan dalam JPM/PMO . Sibuk jaga urusan PMO yang tak ada kaitan dengan diri sendiri , mungkin cari peluang nak menyakau ? Tak puas ke dapat tempat di Tabung Haji tu ? Turun lah Azeez Rahim sebagai pengerusi Tabung Haji , lu memang tak layak ! Tinggalkan dunia politik, buat bisness betul-betul , jangan nak guna pengaruh dalam politik ja .. harap kaki sakau yang pandai berlakon ni diberikan hidayah untuk letakkan jawatan , jangan sampai gambar video tersebar

umno dh dpt blk balik pulau. kena la usaha nk majukan org melayu kt situ. jgn dok peluk tubuh je apa yg guan eng ckp

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu