Wednesday, August 28, 2013

Balas Dendam? Tanda Putera di'fatwa'kann Haram oleh Khalifah Penang LGE

Dari artikel yang dipetik dari portal Malaysiakini, kerajaan negeri Pulau Pinang dikatakan memberikan arahan kepada pengusaha panggung wayang di negeri itu supaya tidak menayangkan filem 'Tanda Putera' . Tidak dapat dipastikan samada kerajaan negeri mempunyai hak untuk menghalang penayangan filem sejarah itu.

Penulis tertanya motif sebenar kerajaan negeri mengeluarkan arahan sedemikian samada ia merupakan reaksi kepada tindakan kerajaan mengharamkan penayangan filem New Village yang 'Pro-Komunis' . Penulis nampak Ketua Menteri Pulau Pinang sedang cuba bermain dengan api perkauman di sini.


Tanda Putera adalah berdasarkan sejarah dan fakta yang sememangnya berlaku di negara ini dan merupakan 'tribute' kepada pemimpin2 negara membangunkan Malaysia sebelum ini.


Sekiranya 'scene' kekacauan 13 Mei itu menjadi 'masalah' kepada Lim Guan Eng', beliau tak perlu melompat kerana perkara itu benar-benar berlaku dan tercatat dalam sejarah negara ini, walhal cerita New Village pula seolah olah mengagungkan komunis yang secara terang petualang pada negara ini.


Komunis bukan hanya terdiri dari orang Cina, malah orang Melayu pun ada. Oleh yang demikian tak timbul soal perkauman. Komunis masa dapat kuasa sekejap selepas Jepun menyerah dah bunuh banyak orang Melayu dan Cina yang bekerjasama dengan Jepun. Malah ada juga cerita komunis ketika itu menceroboh istana2 sultan Melayu. Adakah ketika itu pengkhianat2 itu ada niat nak bunuh sultan2 Melayu ?


Penulis sempat membaca 'tweet' dari Nik Nazmi yang merupakan ADUN PKR Kelana Jaya yang nampaknya turut tak bersetuju dengan tindakan kerajaan negeri Pulau Pinang itu. Walau pun tak setuju dengan agenda pembikinan filem Tanda Putera, Nik Nazmi secara tak langsung menyatakan tindakan kerajaan negeri Pulau Pinang itu tak kena pada tempat.


DAP nampaknya mulai cuba menunjukkan taring mereka ! Kena ingat Malaysia termasuk Pulau Pinang pernah digelar Tanah Melayu ! Jangan cuba-cuba cari pasal, memang nampak sangat ada unsur2 kiasu dan racist di situ.


Bangsat punya pemikiran DAP, tengok dulu cerita Tanda Putera samada jalan cerita tu boleh naikkan darah orang Melayu bencikan Cina. Totally NO ! Malah filem yang dilabel racist oleh DAP itu sebenarnya mampu menyatupadukan rakyat berbilang kaum.


Menurut kawan2 yang dah menonton 'preview' filem ini, ramai yang menitiskan air mata, bukan sebab Melayu dan Cina bergaduh tapi kerana betapa komitednya pemimpin terdahulu mendahulukan negara lebih dari segala-galanya termasuk kesihatan diri sendiri.


Bayangkan..dalam keadaan tenat dan tahu ajal akan tiba tak lama lagi, arwah Tun Abdul Razak terus komited dengan tugas beliau. Mohon kita terus beri sokongan pada filem ini, biarpun diharam tayang di pawagam di Pulau Pinang, masih ada cara lain lagi untuk dipertontonkan.
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

2 comments:

Eh kata kebebasan bersuara dan berkarya itu hak asasi individu. Apa jenis penipu lim guen eng ni. Itu pun masih ada Melayu yang tertipu.

Betullah hang kata, kat die hak, kat org ikut suke die je. Itu la amir amir pakatan.

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu