Tuesday, July 30, 2013

Agenda Melayu - Jangan Menang Sorak Tapi Kampung Tergadai

Lebih kurang seminggu lagi maka genaplah tempoh 3 bulan dari tarikh PRU-13 dijalankan. Bila gagal peroleh majority 2/3 maka 'game' tunding menunding jari mula dimainkan . Seperti yang diperkatakan sebelum ini faktor kemenangan BN yang kurang bergaya ini adalah disebabkan 'tsunami chinions' , pendapat dari PR pula cuba menafikannya walaupun dah terang lagi bersuluh. Mereka cuba menunjukkan 'wave' yang berlaku ini adalah dari seluruh rakyat Malaysia . Kalau benarlah dari seluruh rakyat Malaysia , dah tentu BN gagal membentuk kerajaan hari ini .


Kita tahu sebelum PRU-13, Najib berusaha mengambil hati orang-orang 'chinions' dengan tujuan untuk memperoleh kemenangan 2/3 yang diharapkan oleh semua orang . Tanpa undi dari orang 'chinions' bolehkah 2/3 kerusi parlimen diperoleh ? Mungkin boleh kalau semua orang Melayu bersatu di bawah UMNO , malangnya orang2 Melayu sendiri pun dah berpecah kepada 4 kelompok, Melayu UMNO, Melayu PAS, Melayu PKR dan Melayu DAP !

Bila gagal peroleh majoriti 2/3 kerusi parlimen, gerakan-gerakan membalun Najib pun bermula kerana dikatakan terlalu memanjakan orang-orang 'chinions' dengan macam2 pemberian . Kalau ikut logik , kalau Najib abaikan pengundi-pengundi 'chinions' sebelum PRU-13 , dan menjadi seorang PM ultra Melayu , tentu secara terang-terang kita boleh jangkakan harapan tipis nak peroleh 2/3 kemenangan . Tapi sebelum PRU-13 kita orang-orang Melayu tak tahu yang hampir 98% orang 'chinions' menolak BN , yang kita boleh jangkakan ketika itu ialah 70% tak sokong ; 30% sokong (tolong betulkan kalau silap) .


Jadi penasihat-penasihat Najib pada ketika itu menggunakan nisbah 70:30 ini untuk menjalankan strategi-strategi mengambil hati kaum 'chinions' supaya nisbah yang menyokong meningkat.  Malangnya strategi yang dijalankan tak menjadi , malah rupa-rupanya masing-masing kena tipu dengan sikap hipokrit 'chinions'. Bila dah kena tipu dengan 'chinions' maka masing-masing punya darah Melayu dah menggelegak , penyokong-penyokong marhain yang dulunya bagi tekanan pada Najib supaya peroleh 2/3 kemenangan terus menunjal Najib tak henti-henti sebab terlalu bagi muka kat 'chinions' . Mungkin penyokong-penyokong marhain yang menunjal Najib sekarang beranggapan kalau tak bagi muka kat orang 'chinions' , BN masih boleh dapat 2/3 seperti yang mereka harapkan.


Puak-puak yang menunjal Najib sekarang nampaknya macam tak bagi peluang langsung untuk PM bernafas, baru 3 bulan derr . Banyak perkara masih kabur-kabur , sabar dulu dengan polisi2 yang bakal diperkenalkan , kita tak nampak isi kandungan . Sekarang ni semuanya masih diperkatakan secara dasar saja . Najib sorang tak boleh conclude everything within this 3 month . Asal ada isu timbul walau bukan di bawah tanggungjawab Najib, orang yang kena tunjal Najib jugak . Kalau macam tu baik Najib take over segala Kementerian yang ada sekarang ni . Bila Najib dah lantik seorang Menteri jaga sesebuah Kementerian tu maknanya dia dah bagi kepercayaan pada orang berkenaan. Kalau ada saja keputusan dari sesebuah Kementerian Najib interfere (masuk campur). Pak Menteri pun boleh naik tension dan resign !

Tak dinafikan beberapa keputusan-keputusan kerajaan menjadi 'kontroversi' di kalangan penyokong sendiri . Walau bagaimanapun, kebanyakkan daripada keputusan-keputusan itu masih di peringkat 'draft' contohnya Akta Keharmonian Nasional yang gantikan Akta Hasutan. Penulis percaya, kerajaan mengambil serius dengan segala maklum balas yang diperoleh dari orang awam dan semua pihak. Kita kena bersabar sekejap sebelum menimbulkan pelbagai persepsi. Jangan kita dibutakan dengan 'amarah' hingga menyebabkan kita sendiri jatuh menggelupur. Dalam keadaan sebegini macam-macam pihak akan cuba menjadi 'hero' walaupun apa yang dia ada hanyalah 'zero' .


Kita kena ingat sepanjang Najib jadi PM , harga petrol RON95 kita bayar RM1.90 je , dapat BR1M , tak merasa 'nikmat' inflasi , ada macam2 kemudahan untuk rakyat . Banyak yang dicapai hanya dalam tempoh 4 tahun pemerintah (rujuk sini) Yang paling penting kadar pengangguran dalam negara ini rendah . Secara tak langsung, kita dah ada jaminan bahawa Najib cekap dalam pengurusan ekonomi negara, tak kisah lah apa caranya atau apa spinnya , yang penting rakyat tak rasa ditekan. Jangan lah hanya disebabkan Najib tak bersikap 'rasis' kita terus nak menunjal dia hingga jatuh . Walhal kalau diteliti orang yang sama jugalah 'menjilat' Najib sebelum pilihanraya.


Cuba sesekali tengok kem di seberang sana, walau dah terlanjang bulat ketua mereka di bogelkan , penyokong2 tetap pertahankan. Dr.Mahathir dua elemen PM yang orang Melayu mahu iaitu jadi Ultra-Melayu dan pada masa yang sama bijak ekonomi. Najib pula walaupun tidak boleh dilabel sebagai Ulta-Melayu pada masa sekarang (berbeza masa jadi Ketua Pemuda dulu), beliau bijak ekonomi dan rakyat hidup selesa . Kita tak nak pemimpin yang ada macam2 agenda Melayunya ke hulu dan ke hilir tetapi pada masa yang sama inflasi naik , pengangguran meningkat dan sebagainya . Jangan menang sorak tapi kampung tergadai. Nak kata aku jilat Najib ? Jilat pun jilat lah , sebab buat masa ni tak nampak pun ada pemimpin UMNO yang ada kebolehan ekonomi macam Najib, kalau ada tolong tinggalkan komen dan bagi 'track record' . Bolehkah nasib bangsa Melayu diperjuangkan kalau ekonomi dalam negara yang dipenuhi majoriti orang Melayu tunggang langgang ?

2 comments:

menusuk beb..bilalh kita nk sedar.kita cuma perlu bersatu

haa betul gak, tak da rotan akar pun berguna kan, namun pesta membalun najib ni supaya jgn di tersasar sepenuhnya, sbb kita mesti buat persepsi melayu ni dah nak karam dah jadi pendekatan balun ni supaya dia dan penasihat2 tak tinggalkan org2 melayu yg mengundi mereka baru di biarkan dgn penuh terluka.

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu