Thursday, May 30, 2013

Sudahlah Bersikap 'Chauvinist' , Bahasa Melayu Pun 'Fail' , Lagi Ada Hati Mau Tuntut Itu Ini

Komplen , komplen dan terus komplen ... itu lah perangai chauvinist Cina di Malaysia ini . Dah secara terang dan jelas mereka memperbodohkan kerajaan BN pada PRU-13 baru-baru ini setelah pelbagai permintaan , desakan dan tuntutan mereka di layan oleh kerajaan . Sekarang golongan yang sama mula memukul gedang memainkan rentak yang serupa . Komplen lagi pasal pelantikan 2 Menteri kabinet berbangsa Cina . Kononnya , Menteri kabinet berbangsa Cina yang dilantik Najib ni tak habis sekolah Cina . Woii .. uols orang Malaysia kah ?

Dey porahhh !!! Sejak bila undang-undang negara ni memperuntukkan menteri dari kalangan kaum Cina yang dilantik mestilah habis belajar di sekolah Cina . Memang naik lemak lah ni , menteri yang dilantik dari kalangan kaum Cina tu adalah ehsan Najib, bertimbang rasa terhadap segelintir kecil kaum Cina yang menyokong BN pada PRU-13 yang lepas. Hakikatnya secara terang dan jelas majoriti kaum Cina memang tak mahu BN bentuk kerajaan dan mereka bagi sokongan pada Pakatan.

Jadi pertubuhan-pertubuhan dan mereka yang chauvanis ini masih berani buat bising dan tuntut macam2 pada kerajaan BN yang mereka tolak pada PRU-13 yang lepas ? Kirimmm salamm lah . Ni negara Malaysia , bahasa kebangsaan adalah bahasa Melayu , asal boleh berbahasa Melayu dengan baik dah menepati syarat untuk jadi menteri . Buat apa menteri wakili kaum Cina perlu habis sekolah Cina ?Kena faham menteri dari kaum Cina itu bukan jadi menteri atau suara untuk orang Cina saja , dia perlu jadi menteri untuk semua kaum!


Pemilihan menteri dari kaum Cina semata2 untuk menunjukkan keseimbangan pentadbiran kerajaan yang diwakili pelbagai kaum menggambarkan komposisi rakyat negara ini. Jadi Dong Zhong atau mana2 pertubuhan chauvanis yang lain jangan perasan , pelantikan menteri berbangsa Cina adalah untuk semua kaum , menteri itu tak perlu jadi Cina totok yang habis belajar di sekolah aliran Cina . Apa yang susah sangat , sebagai rakyat Malaysia , semua orang Malaysia tak kira bangsa kena faham bahasa Melayu . Tak faham bahasa Melayu tapi mengaku rakyat Malaysia ?? Memang jenis macam ni wajib dilucut kerakyatan mereka , sudah lah tak mahu belajar bahasa Melayu , pandai pulak buat macam2 permintaan ?

Najib sekarang tak perlu melayan lagi tuntutan-tuntutan dari mereka ini , kerana mereka ini bila dilayan akan jadi makin besar kepala . Lebih baik tumpu pada orang yang menghargai hasil usaha kerajaan BN . Memang benar kerajaan perlu berlaku adil pada semua rakyat , itu lah yang selama ini di lakukan oleh kerajaan selama ini , faedah2 dari kerajaan BN diterima semua golongan baik yang sokong BN atau PR . Oleh yang demikian sekarang , tak perlu lah perhatian-perhatian istimewa diberikan pada pertubuhan-pertubuhan dan kumpulan2 chauvanist ini . Kekurangan guru berpendidikan Cina la , kekurangan sekolah aliran Cina la dan macam2 lagi . Dey kalau kurang sangat masuk je sekolah kebangsaan . Kerajaan pun tak perlu bazir duit untuk hal2 yang boleh memusnahkan intergrasi nasional . Depa nak buat juga, biar diaorang pakai duit sendiri , sama macam sekolah-sekolah persendirian yang lain .

0 comments:

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu