Thursday, April 11, 2013

Selepas Puak Sulu Kiram, 10,000 Puak Tausug MNLF pula cuba cari pasal di Lahad Datu

Mungkin dek terlalu ghairah dengan cerita pilihanraya di Malaysia, kita mungkin sedikit alpa dengan perkembangan yang berlaku di Lahad Datu. Pada 5 April, portal media Filipina ,Inquirer Global Nation telah melaporkan bahawa 10,000 puak Tausug sedang belayar ke Sabah bagi membantu puak Sulu Kiram yang telah ditumbangkan anggota keselamatan negara.

Puak Tausug yg datang dari Basilan. Sulu dan Tawi Tawi telah belayar ke Sabah menurut Habib Hashim iaitu seorang pegawai MNLF . Pengesahan Habib ini menunjukkann bahawa MNLF memang ada hubung kait dengan penceroboh tentera Sulu Kiram di Lahad Datu baru2 ini, walaupun telah dinafikan oleh Nur Misuari. Mungkin pencerobohan tentera Sulu Kiram hanya dijadi alasan oleh puak2 MNLF untuk masuk campur seterusnya mencemar kedaulatan negara?

Beberapa bulan sebelum pencerobohan berlakun, telah banyak ditunjukkan dalam media2 maya dan cetak tentang pertemuan antara Anwar dan Nur Misuari, pengasas MNLF. Ramai yang berpendapat insiden yang berlaku mempunyai hubung kait dengan pertemuan Anwar. Persoalan yang perlu difikirkan terutama pada rakyat Sabah, mengapa perkara ini hanya berlaku apabila pilihanraya semakin menghampiri.

Bukan kah ada ciri2 sabotaj di situ dan siapa yang akan peroleh keuntungan kalau bukan parti yang kononnya memperjuangkan wilayah autonomi untuk Sabah, walhal rakyat Sabah tak pula bising2 menuntut wilayah autonomi. Hal wilayah autonomi datang dari cadangan 'seekor' bangsat PR dari semenanjung!

Keadaan di Lahad Datu kini yang semakin aman (sekolah2 mula dibuka dan penduduk yg terlibat mula kembali ke kediaman masing2) cuba diganggu gugat dengan berita cubaan pencerobohan 10,000 puak Tausug ini. Menurut jurucakap MNLF, mereka akan dengan mudah melepasi sekatan2 tentera laut Filipina dan Malaysia kerana mempunyai 'laluan' rahsia tersendiri.

Malah apabila tiba di Sabah, mereka mendakwa akan secara mudah berasimilasi dgn penduduk setempat, sekaligus menyukarkan kerja pihak keselamatan negara. Walau bagaimanapun, kita yakin strategi yang ada pada pasukan keselamatan negara utk mengelakkan pencerobohan berulang. Pelaksanaan ESSCOM mungkin bakal menggagalkan rancangan jahat ini samada dalam masa terdekat atau masa akan datang.
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

7 comments:

webportal berita edisi percuma tanpa perlu melanggan

Freemalaysiakini2.com

x payah percaya la puak2 MNLF ni cakp..

Habib Mujahab Hashim tu bukan MNLF core..dia lead splinter group MNLF..Islamic Command Council..dia ada la dlm 30 orang penyokong..lagi pun..MNLF mana ada smp 10,000 ahli bersenjata..

Aku setiap hari baca akhbar Inquirer Global Filipina ni.Yang nampak jelas semua ceritanya merupakan "gempak kosong". Filipina sebenarnya ada hati nak Sabah kerana keluaran hasil minyak Sabah dianggarkan sebanyak RM55 juta sehari.Dan bekalan disitu yang mengatasi Brunei & Kuwait.Selain itu US memerlukan tapak yang strategik untuk menempatkan kapal2 tenteranya. Isu ni pasti akan reda sekiranya BN kekal mentadbir negara.Apa nak heran dgn Kiram..AKU LEBIH TAKUT DGN PR..@DAJJAL@SHAITHON@BABI.

Percayakah anda jika saya katakan sudah ada diantara puak yang menyerang lahad datu sudah berada di semenanjung dan sudah berada disekitar lumut perak ?...Bagai mana pihak berkuasa untuk memantau pergerakan merika sedangkan merika ini mengunakan IC malaysia ....Ditaman Samudera sei manjung ada diantara rumah disini disewa oleh merika ....satu rumah didiami 4 keluarga dengan bilangan anak seramai 10 orang dan merika tidak bersekolah......serta mendatangkan masalah pada jiran jiran merika .Rata rat penduduk Taman samudera ini adalah bekas pesara TLDM dan jabatan kerajaan .

anon 12.25 buat report la. buat secra senyap2 pun ytak apa

Let them come, we'll finish em all right from where they started!!!

Bedaman mcm mana kau tau sabahan tak mau kuasa autonomi....suluk yg dpt warganegara mungkin yg bagitau kau....tia tau pasal politik sabah diam2 ja lah....

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu