Saturday, March 31, 2012

Isu penghapusan PTPTN - Pelajar dan bekas pelajar diingatkan jangan jadi seperti melepaskan anjing yang tersepit !

Demi merealisasikan impian politik beliau untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia , kini Anwar Ibrahim sekali lagi menghidangkan rakyat dengan janji-janji bulan dan bintang kepada rakyat . Kali ini untuk memansuhkan pinjaman pelajaran PTPTN . Sebagai salah seorang yang menggunakan pinjaman PTPTN aku tersedak sedikit bila melihat janji Anwar yang terbaru ni. Nampak agak pelik kerana dari sumber laman web PTPTN, badan ini telah ditubuhkan di bawah Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 (Akta 566) yang mula berkuatkuasa pada 1 Julai 1997. PTPTN mula beroperasi pada 1 November 1997 di Bangunan Wisma Chase Perdana, Off Jalan Semantan, Damansara Heights, Kuala Lumpur. Badan ini diwujudkan ekoran daripada liberalisasi pendidikan tinggi semasa Anwar menjawat jawatan Menteri Pelajaran lagi !PTPTN tidak akan wujud jika tidak mendapat sokongan drpd Anwar yang menjawat jawatan Menteri Kewangan pada ketika itu kerana sejumlah dana yang besar dari kerajaan pusat diperlukan .



Dianggarkan kedudukan defisit PTPTN pada 2015 ialah sebanyak RM 46 billion (sumber) ! Jadi sekiranya Pakatan memerintah , sebanyak RM 46 billion ini perlu ditanggung oleh kerajaan. Secara tak langsung jumlah yang besar ini akan menambahkan lagi perbelanjaan negara dan hutang negara . Jadi ini amat bertentangan dengan apa yang dilaungkan oleh pemimpin PR untuk mengurangkan jumlah hutang negara . Pendidikan percuma, pemberian subsidi yang melampau dan pelbagai lagi insentif2 kepada rakyat sebenarnya akan menambahkan lagi hutang negara. Kemungkinan negara untuk bangkrap? Contoh mudah, lihat saja pada negara2 Eropah dan krisis yang dihadapi sekarang.

Golongan pemimjam PTPTN terdiri dari pelajar di Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta . Kadar yuran pengajian di universiti awam dan swasta adalah berbeza .Katakan yuran pengajian di IPTA untuk seluruh tempoh pengajian ialah RM24,000 manakala untuk IPTS pula ialah RM48,000 untuk kursus yang sama. Sekiranya dihapuskan pinjaman pasti akan berlaku semacam 'ketidakadilan' pada penuntut IPTA.

Perlu diingatkan kepada pemimpin2 Pakatan Rakyat , wang PTPTN bukan hanya merangkumi untuk yuran pengajian dan buku-buku saja . Pelajar juga menggunakan wang ini untuk bayar sewa rumah, makan dan aktiviti-aktiviti yang lain . Sekiranya tiada lagi pinjamaan PTPTN dan 'pendidikan percuma' oleh Pakatan Rakyat , adakah mereka juga akan menjanjikan tempat tinggal percuma , makanan percuma, pakaian percuma dan yuran aktiviti yang percuma untuk pelajar-pelajar ini ?

Pelajar-pelajar yang telah membayar pinjaman mereka pasti tidak akan berpuas hati dan berkemungkinan akan menuntuk 'refund' dari jumlah yang telah mereka bayar . Sekali lagi , dasar ini mengambarkan ketidak adilan . Yang paling seronok sekali ialah pelajar2 yang gagal dalam pengajian di IPTA , IPTS , mereka tidak perlu untuk membayar PTPTN dan tempoh mereka di sana boleh dianggap sebagai honeymoon yang ditaja kerajaan 'impian' PR.

Bagaimana pula pemimjam2 pelajaran dari MARA,JPA, kerajaan negeri dan lain2 ? Tentu mereka juga mahu menuntut pinjaman mereka di hapuskan. Persoalan yang penting sekali mengapa hanya PTPTN dan tidak kepada badan2 pinjaman yang lain . Walhal PTPTN sepatutnya dilihat penyelamat kepada pelajar-pelajar untuk meneruskan impian mereka ke menara gading dengan menyediakan pinjaman mudah dikala badan2 yang lain menolak pelajar ini untuk dibiaya pengajian mereka ! 

Kolej-kolej swasta yang ada sekarang juga menyediakan kemudahan pinjamaan PTPTN, sekiranya tiada lagi pinjaman ini . Adakah kerajaan 'impian' PR akan membayar kepada kolej-kolej swasta ini untuk pelajar-pelajar yang mahu belajar di kolej mereka ? Atau adakah kerajaan 'impian' PR akan memaksa kolej-kolej swasta ini memberikan pendidikan percuma kepada mereka yang ingin belajar disana. Tujuan utama kolej-kolej swasta di negara ini dibuka adalah untuk mencari keuntungan. Sekiranya mereka di paksa untuk membuat kebajikan , kolej-kolej swasta terutama yang berasal dari luar negara akan 'bungkus' dan menutup operasi mereka di negara ini. Apabila kolej-kolej swasta ni 'bungkus' , pekerja-pekerja tempatan akan kehilangan kerja.

Di universiti-universiti tempatan pula, apabila kerajaaan 'impian' PR mahu melaksanakan pendidikan percuma, tentu pelbagai kos dan fasiliti terpaksa dikurangkan, malahan mungkin juga gaji pensyarah terpaksa dikurangkan. Jumlah pelajar dijangkan akan bertambah dengan padat sekali di IPTA kerana kolej-kolej swasta terpaksa menutup operasi mereka akibat dari dasar pendidikan percuma yang dijanjikan oleh kerajaan  'impian' PR yang meneka mereka. Apabila terlalu ramai pelajar-pelajar, ditambah pula dengan fasiliti yang tidak mencukupi dan bebanan pensyarah yang bertambah, maka tidak mustahil kualiti pelajar yang dihasilkan di IPTA-IPTA ini akan menurun. 'Brain drain' dijangka akan berlaku dengan ketara sekali , pensyarah-pensyarah di IPTA-IPTA ini pasti akan mencari peluang di negara2 jiran atau menukar profession mereka akibat dari tekanan-tekanan yang dinyatakan tadi.

Friday, March 30, 2012

Wajah 2 Orang SB yang follow Nurul Izzah dikenalpasti ?

Notis makluman kepada semua SB di luar sana, harap tak bercakap secara semberono kepada sebarangan orang yang anda temui semasa melakukan tugas2 khas. Kerana ada diantara orang2 itu mungkin adalah tali barut puak2 yang selalu melakukan kekacauan dalam negara. Gambar di atas ialah 'captured' twitter seorang journalist portal media yang selalu menghentam kerajaan. Journalist ini mengaku dia bercakap dengan SB mengenai isu-isu tertentu. Tentu dah nampak nama journalist tu kan? Mohon kenalpasti orangnya supaya boleh alert next time. Hmm dia bangga tulis dalam twitter dia dah cam rupa 2 SB yg selalu follow Nurul Izzah, seolah-olah dia berjaya memperbodohkan mereka. Harap mereka yang terlibat sedia maklum.

Wednesday, March 28, 2012

Musim 'parasit-parasit' UMNO menyerang kali ni Sakmongkol AK47

Seorang blogger ex-UMNO Sakmongkol AK47 membebel memperlekehkan UMNO dan pentadbiran Najib dalam posting terbaru beliau 'Mentalkinkan UMNO' pada 27 April 2012. Sebenarnya aku tak peduli sangat identiti blogger ni, cuma aku cuba menangkap penulisan mereka adakah semata-mata retorik politik kosong, atau ada fakta-fakta yang lengkap untuk menyokong hujahan dalam tulisan mereka . Entry blog 'Mentalkinkan UMNO' oleh Sakmongkol AK47 lebih kepada retorik politik kosong semata-mata, mungkin juga di hasut oleh kepala-kepala dalam DAP yang menyuap . Entah apa analisis yang diguna pakai bila beliau mengataakan rakyat sedah lemas dan meluat dengan UMNO .


Gambar hiasan

Secara peribadi aku berpendapat Sakmongkol AK47 mungkin masih melihat kepada corak sokongan rakyat pada PRU 2008 . Kalau cakap soal PRU 2008 memang lah , masa tu aku pun hangat hati dengan pentadbiran kerajaan BN di bawah pimpinan Pak Lah . Sebelum PRU 2008 lagi aku dah terdengar macam-macam cakap bagaimana caranya nak 'ajar' kerajaan BN di bawah pimpinan Pak Lah. Bukan di kalangan rakyat saja , malah bekas Perdana Menteri sendiri , Tun Dr. Mahathir yang bertubi-tubi menyerang kepimpinan kerajaan BN pimpinan Pak Lah . Dan dah tentu sekali, pihak pembangkang mengambil kesempatan dari kelemahan kerajaan BN dan UMNO ketika itu. Analogi-analogi yang digunakan oleh Sakmongkol AK47 sebenarnya lebih sesuai digunakan pada PRU 2008 iaitu semasa Pak Lah menjadi PM. Kalau kita masih ingat, terdapat pemimpin-pemimpin pembangkang yang memuji-muji pentadbiran Pak Lah ketika itu . Mereka cuba menggunakan mainan psikologi untuk terus mengekalkan Pak Lah sebagai PM . Maka senanglah kerja mereka nanti di PRU yang seterusnya.

Malangnya ini tak berlaku apabila Pak Lah mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan dan menyerahkan tanggungjawab sebagai Perdana Menteri kepada Najib pada tahun 2009 . Sebelum ini aku malas nak mengetahui hal-hal politik apatah lagi terlibat dalam parti politik. Namun bila Najib mengambil alih pimpinan dari Pak Lah , aku mula nampak sinar harapan untuk merasakan lagi kegemilangan pentadbiran kerajaan seperti di bawah Tun Dr. Mahathir mula cerah. DS Najib boleh dikatakan pemimpin yang bijak (Ijazah Ekonomi Industri) dan bukan sekadar beretorik politik kosong seperti sesetengah pemimpin-pemimpin yang hanya pandai bercakap tapi 'zero' dalam perlaksanaan. Jadi aku bermula secara perlahan-lahan untuk menjinakkan diri dalam dunia politik dan mempertahankan dasar-dasar kerajaan di ruang 'cyber' . Cukup lah bagi aku selagi DS Najib menjadi teraju pimpinan negara, peluang untuk menaikkan kembali momentum kemajuan ekonomi dan peningkatan taraf hidup rakyat masih ada. Saki baki 'sampah' yang pernah membusukkan UMNO dan Barisan Nasional masih boleh dibersihkan secara perlahan-lahan. Dan ada juga 'sampah-sampah' ni dah berpindah ke kem lawan.

Bila Sakmongkol AK47 mengatakan negeri-negeri PR ditadbir lebih baik . Itu seperti ulangan ayat yang pernah dibuat oleh pemimpin2 pembangkang . Bila dikatakan di 'tadbir' lebih baik mereka hanya memberikan fakta-fakta yang tidak lengkap. Masih ingat bagaimana Lim Guan Eng dengan bongkaknya berkata hutang kerajaan Penang di bawah DAP berkurang dengan banyaknya ? Dan tak pula dia menyebut hutang itu sebenarnya di bayar oleh kerajaan persekutuan ? Dan bila dikatakan ditadbir dengan lebih baik , tidak pula di utarakan isu2 yang timbul seperti rumah kos rendah di bahagian pulau, Pulau Pinang pembinaannya semakin kurang berbanding rumah 2 mewah , isu air di Kelantan , isu pemberian kontrak pasir pada harga yang lebih rendah di Selangor dan krisis kepimpinan dalam negeri Kedah sendiri . Jadi aku pelik bagaimana pemimpin PR mendefinasikan 'lebih baik'.

Sakmongkol AK47 juga menyebut mengenai undi popular dan bermain-main dengan angka-angka 'undi popular' untuk membuat kesimpulan Najib tak menghormati rakyat. Mungkin masih mengambilkira gelombang sokongan rakyat terhadap PR di PRU 2008 , Sakmongkol AK47 membuat penilaian semberono untuk status sokongan terkini rakyat terhadap Najib . Rata-rata rakyat sebenarnya dapat merasakan perbezaan dan perubahan pentadbiran yang lebih baik di bawah DS Najib berbanding di era Pak Lah. Jadi tak mustahil majoriti yang diam ini akan memberi tsunami kejatuhan yang teruk pada PR pula di PRU 13 nanti, meluat dek sikap hanya pandai mencari kesalahan orang, tapi bila kena batang hidung sendiri tak dijadikan isu pulak !

Pemimpin-pemimpin PR silap apabila berpendapat rakyat menyokong mereka dengan hanya menilai jumlah bilangan orang di ceramah-ceramah, di demonstrasi2 haram yang menyusahkan . Penyokong-penyokong tegar ini sebenarnya mula berani membuat kacau apabila mereka merasakan majoriti rakyat disebelah mereka dengan masih berpandukan keputusan PRU 2008 . Adakah jumlah 'beruk-beruk' di jalanan yang ramai boleh dijadikan indikator sokongan rakyat terhadap PR? Prfttt...just cut the crap, nobody know what it would be in this coming General Election.. and I wonder why there's no argument from UMB blogger's and one of them mentioned that he agreed what had been written by Sakmongkol AK47 ? Not even a rebuttal with some intelligent analysis?He should do more study on this instead of doing those ridiculous photoshop in his blog.

Sekarang ni musim 'parasit-parasit' dalam UMNO menyeberang ke kem sebelah sana dan bercerita mengenai keburukan parti yang pernah di gunakan 'parasit-parasit' ini untuk mengaut keuntungan . Mungkin tak puas dengan keuntungan yang dinikmati, apabila 'parasit-parasit' ini tidak diberi peluang dan jawatan lagi, maka mereka mencari tempat lain untuk dijadikan perumah , dan 'timing'nya pula apabila pilihanraya semakin hampir. Memang 'parasit-parasit' ni dasar manusia hipokrit, kalau dah tahu terdapat macam-macam penyelewengan dalam UMNO , they should have go at the first place. Ini tidak , 'perasit-perasit' ni merembat dulu apa yang patut selama bertahun-tahun dan samada secara sedar atau tak mereka sendiri termasuk dalam golongan yang merosakkan Barisan Nasional dan UMNO . Just imagine those who took bribe and play hanky panky revealed that there is bribery and hanky panky in an organization . Fuck off lah !!!

Tuesday, March 27, 2012

Video Keganasan Puak-Puak Pakatan Rakyat di Stadium Kuala Selangor !

Sebenarnya cerita ni dah banyak di keluarkan di blog2 antara yang terawal ialah Info 4 The Truth , kesian orang yang kena belasah tu . Nampak jelas ganas sekali penyokong-penyokong PR takde telur yang berani bila ramai . Pukul beramai-ramai pulak tu ! Yang kena pukul tu memang budak Kuala Selangor pun , penduduk kat situ ? Yang datang tu, confirm ramainya dari luar daerah, memang dasar kurang ajar dan ganas . Belum jadi kerajaan dan bersikap ganas , kalau jadi kerajaan entah apa yang akan diaorang buat untuk balas dendam !


Jom kita layan video di bawah ni , tengok betapa 'barbaric' nya penyokong-penyokong PR yang membelasah beramai-ramai SATU orang yang tak bersenjata . Memang perangai sekor-sekor macam sial, perasan bagus tak sedar diri dah dikeldaikan oleh bangsa pencetus 13 Mei . Ptuihh , dah dibawak masuk stadium , ingatkan untuk 'tarbiah' atau sekuranya-kurangnya buat Question and Answer session , tapi di belasah beramai-ramai pulak ! Memang macam cibai ! Video ni sebenarnya diambil oleh budak2 pembangkang...kurang cerdik pi upload kat Youtube , gua rembat je la dan dah siap 'save' . Apa lagi kawan2 video ganas puak2 PR di Kuala Selangor dah ada , sebar-sebarkan lah biar satu Malaysia tahu perangai 'ganas' dan 'tak bertamadun' puak2 ini ... Ptuihhhh ... freedom of speech konon ! Bangsattt lah !

Sunday, March 25, 2012

Terkini : Timbalan Menteri yang hadir di majlis bantahan Dong Zong hampir ditumbuk !

Diberitakan Datuk Wee Ka Siong dihalau semasa protes bantahan Dong Zong berkenaan kekurangan guru berbahasa cina di sekolah2 SRK (C).  Menurut laporan, ada di antara peserta perhimpunan menerpa Timbalan Menteri berkenaan dan cuba menumbuk beliau ! Perghh ganas gila... nasib baik aku tak masuk dalam kawasan tu tadi . Gua tersilap pakai baju masa keluar tadi , sah-sah tertulis "NADI RAKYAT" ... beberapa orang dah pandang aku semacam je . Nasib takde yang 'snap' gambar, harapnya begitulah..


Apa yan dikesalkan, peserta2 perhimpunan itu lebih banyak membuat bising dan mengejek Timbalan Menteri berkenaan dari mendengar penjelasan yang sepatutnya. Selepas perhimpunan itu berakhir , terdapat sekelompok manusia 'kurang ajar' melolong menyuruh Datuk Wee Ka Siong meletakkan jawatan dan dikatakan juga terdapat seseorang cuba menumbuk beliau tetapi dapat dihalang oleh pasukan keselamatan di situ !! Cisss... apasalll la aku tak tunggu sampai habis tadi ! Opss lupa aku pakai baju "NADI RAKYAT" , silap hari bulan bukan seseorang je nak bagi penumbuk , keh keh keh.




Jadi nilaikan lah sendiri , bagaimana pemimpin Pakatan Rakyat mengajar penyokong-penyokong mereka menjadi manusia yang kurang ajar dan tersangat 'holigan' ! Ingat kejadian kat Penang tak ?? Sibuk kata orang 'uncivilized' , tak hormat majlis dan bla bla bla.. Masa kekecohan tu ada yang nak pi tumbuk Lim Guan Eng ka ? Paling2 pun tunjuk tapak kasut ja !

Terkini : Sah! Perhimpunan 'racist' Dong Zong dapat 'restu' Pakatan Rakyat dan berbaur politik!

Perhimpunan membantah kekurangan guru bahasa mandarin yang dianjurkan Dong Zong hari ini nampaknya benar2 mendapat sambutan daripada masyarakat Cina. Perhimpunan yang diadakan di New Era College,Jalan Bukit turut dihadiri beberapa pemimpin Pakatan Rakyat.Memang jelas perhimpunan bersifat perkauman ini didalangi mereka,jelas terpampang logo parti2 pembangkang di baju peserta-peserta perhimpunan. Antara pemimpin PR yang sempat aku snap gambar tadi ialah Tian Chua, Saifudin Nasution dan Chua Jui Meng. Turut hadir ialah Timbalan Menteri Pelajaran sebagai wakil kerajaan untuk memberi penjelasan kepada peserta-peserta perhimpunan. Perhimpunan ini mempersoalkan kekurangan guru-guru yang boleh berbahasa Mandarin, masalahnya berapa ramai kaum cina di negara ini mahu menjadi guru bahasa mandarin? Kerajaan boleh saja memberikan kursus kepada mereka untuk menjadi guru bahasa mandarin, tetapi berapa ramai di kalangan mereka yang mahu berada dalam profession perguruan ini ? Sekiranya Dong Zong benar2 mahu mengatasi kekurangan guru bahasa Mandarin ini, mereka boleh saja mempromosikan kursus2 ini khas kepada kaum Cina atau mana2 kaum yang berminat. Secara peribadi,aku amat pasti kerajaan tak mempunyai masalah untuk membiayai kursus2 ini bagi mengatasi kekurangan guru seperti yang dicanangkan oleh Dong Zong. Amat jelas sekali, perhimpunan sebegini adalah berbaur politik untuk menghasut bangsa cina menentang kerajaan Barisan Nasional!

Kelana Jaya dan Subang Jaya di'biru'kan dengan program BN untuk orang muda anjuran Puteri UMNO Bahagian Kelana Jaya

Program Puteri UMNO bahagian Kelana Jaya hari ni (24/3/2012) betul-betul meriah . Ramai yang hadir termasuk ahli-ahli parti komponen BN dari MCA. MIC dan PPP . Program ini dibuat untuk mendekatkan BN dengan anak2 muda di sekitar Parlimen Kelana Jaya. Boleh dikatakan program ini berjaya dengan penyertaan konvoi bermotor dan berkereta yang melebihi dari jangkaan . Boleh dikatakan hampir setiap kawasan-kawasan strategik di sekitar Kelana Jaya dan Subang Jaya dilalui konvoi. Program ini dirasmikan oleh Datuk Haji Yahya . 



Program konvoi Puteri ini bermula dari Pejabat UMNO/Barisan Nasional Kelana Jaya melalui Subang Parade, Maideen USJ dan seterusnya berhenti di PDM Angsana untuk program bersama kanak2 di  Dewan Masyarakat Angsana, USJ1 Subang. Persinggahan konvoi di PDM Angsana juga disambut meriah, lebih ramai yang menunggu kedatangan konvoi melebihi jangkaan awal. 


Selesai aktiviti di PDM Angsana, konvoi bergerak melalui Desa Menteri , seterusnya ke Padang Kelana Jaya, berhampiran 7 Eleven dan menamatkan konvoi di Pejabat UMNO/BN Kelana Jaya . Boleh dikatakan program Puteri UMNO Kelana Jaya hari ni berjaya mem'biru'kan sekitar Kelana Jaya dan Subang Jaya yang dikuasai oleh PR. Kehadiran mereka di tempat-tempat ini memberi isyarat bahawa BN di Kelana Jaya dan Subang Jaya masih 'hidup' dan akan sentiasa bersedia bersama rakyat di kawasan-kawasan ini tanpa mempedulikan tohmahan-tohmahan oleh pemimpin-pemimpin PR Selangor.


Friday, March 23, 2012

Pemimpin Pakatan Rakyat 'buli' budak-budak berlatih bolasepak di PJ ? Macam lahanattt !!!

Aku betul2 terlambat ... sekali tengok 'video' perhimpunan bawah tajaan balachi2 Pakatan Rakyat , betul2 menyirap darah ... Dalam video dibawah ni , budak-budak kecik ni tengah berlatih bolasepak, sekali segerombolan 'malaun'2 berbaju ungu bersarung tangan putih buat 'havoc' . Coach budak-budak kecik tu minta dengan baik supaya diaorang beredar dan buat perhimpunan di tempat lain kat kawasan dalam padang yang luas tu , tapi 'malaun'2 tu tetap nak menyibuk buat perhimpunan di situ . Dalam video tu kalau perasan  boleh dengar bunyi 'gorilla' meraung ... itu lah hasil didikan Pakatan Rakyat .



Sebab apa aku kata ada kaitan dengan Pakatan Rakyat ? Korang tengok je la video tu ... dengan bongkak sekali 'balachi'2 ni berdebat dengan 'coach' bolasepak budak2 kecik ni . Aku ingat tak lama lagi 'coach' bolasepak budak2 ni kena tuduh orang UMNO atau BN la . Malaun-malaun berbaju ungu dan bersarung tangan putih ni berarak pada 'Hari Wanita' di Petaling Jaya, Selangor pada 18 March 2012 kononnya atas sebab menolak rasuah dan menolak diskriminasi wanita . Prftttt... jelas dalam video dibawah ni, malaun-malaun pembuat kacau ni mendiskriminasikan budak-budak kecik yang tengah berlatih bolasepak .



Tentu lepas tu budak-budak tu tanya dekat 'coach' diaorang pasal apa makcik-makcik tadi ambik tempat kita berlatih bolasepak tiap2 minggu ? 'Coach' diaorang pun akan cakap ... itu lah pendokong Pakatan Rakyat ,  balik rumah nanti bagi tau mak dan ayah, ada beruk-beruk Pakatan Rakyat buat kacau , minta diaorang jangan undi lagi Pakatan Rakyat ! ' . 'Coach' tu kalau dulu dia undi Pakatan Rakyat... lepas kejadian ni aku confirm dia akan menyesal tak sudah sebab pangkat parti politik yang melahirkan barua-barua jalanan. Ptuihhhh !!!!

Confirm! Perhimpunan 'racist' besar-besaran akan diadakan 25hb Mac ni!


Kalau dibaca dari 'twitter' Nga Kor Ming antara pemimpin racist DAP memang confirmlah pendidik2 aliran pendidikan Cina akan buat satu perhimpunan besar-besaran Ahad ni (25hb March 2012). Sebab perhimpunan?? Pasal kekurangan guru bahasa mandarin, sebab tak nak guru yg tak reti berbahasa mandarin di sekolah cina dan macam lagi la...yang menampakkan mereka ni tak pentingkan integrasi kaum dan cuba memahami bahasa dan budaya kaum lain...pelik? Kenapa tak boleh bertolak ansur dalam perkara macam ni? Sebab kurang guru boleh berbahasa mandarin pun kerajaan disalahkan?

Cuba tanya berapa peratus kaum Cina di negara ini yang mahir bahasa Mandarin ? Adakah kerajaan yang menghalang mereka untuk belajar bahasa Mandarin ? Kalau begini lah feel nya , boleh juga orang Melayu berdemo minta ditambahkan guru2 yang boleh mengajar Al-Quran, boleh je orang India berdemo untuk tambah guru bahasa Tamil ! Prfttt..kalau begini keadaannya sampai bila pun perkara ni x selesai. Kalau perkara yang sepatutnya boleh diselesaikan di kalangan kaum sendiri pun nak mengharapkan kerajaan memanglah melampau ! Memang dasar chauvinis dan kononnya PR tak mau dikaitkan dgn golongan racist sesat ni tapi entah kenapa si Nga Kor Ming ni semacam menyokong pula..hmm kalau dah racist, racist juga. Posting detail mengenai hal ni pernah aku tulis dulu, cuba klik disini .

Thursday, March 22, 2012

Sokongan Majoriti Mahasiswa Terhadap DS Najib di Majlis Pelancaran Yayasan Sukarelawan Siswa di UiTM Shah Alam

Hari ni bertempat di Dewan Tunku Canselor UITM Shah Alam , wakil2 institusi pengajian tinggi di seluruh Malaysia telah menghantar wakil-wakil mereka untuk pelancaran Yayasan Sukarelawan Siswa .YAYASAN SUKARELAWAN SISWA (YSS) telah ditubuhkan di bawah Akta Syarikat 1965 pada 24 Ogos 2011. Objektif penubuhan YSS adalah bertujuan merancang, melatih, mengurus serta memantau pelaksanaan program kesukarelawanan dan kemanusiaan yang diterajui oleh mahasiswa Malaysia, dalam dan luar negara. Dalam erti kata yang mudah mahasiswa didedahkan dengan aktiviti2 kesukarelawanan dan kemanusiaan dalam masyarakat umum. Mereka dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang bertanggungjawab terhadap aktiviti2 kemasyarakatan yang tertentu, ada di dalam montaj yang dimainkan masa pelancaran tadi..hehehe tapi aku tak berapa ingatlah, ohh ya salah satunya terlibat dengan kerja2 kemanusiaan di kawasan pedalaman.


Sambutan hari ni mengikut apa yang diberitakan ada lebih 5 ribu mahasiswa di dalam dewan dan 5 ribu lagi di luar dewan . Secara peribadi dari pemerhatian aku, jumlah yang ada lebih dari itu ! Melihat pada sokongan mahasiswa dan mahasiswi yang tersangat-sangat 'excited' dengan kehadiran DS Najib, aku berasa amat pelik kerana ada kumpulan kecil mahasiswa pembuat kacau yang mengaku mereka ni mewakili suara majoriti mahasiswa , pooodahh !





Ketibaan DS Najib disambut dengan kompang, hampir saja dengan bangunan dewan , gendang2 dipalu hebat dan bersemangat oleh pelajar2. Pelajar-pelajar dilihat teruja untuk bersalam dengan DS Najib, pelbagai aksi menarik dapat dilihat dibuat oleh kumpulan2 pelajar untuk mendapat perhatian, yang pasti dapat dilihat kumpulan2 mahasiswa ini memberikan sokongan yang padu untuk DS Najib. Sebaik sahaja PM memasuki dewan , pelajar yang diluar dewan berebut-rebut hendak masuk kedalam hingga terpaksa di tahan oleh petugas-petugas, kerana kapasiti di dalam dewan telah penuh ! Aku pun buat 'coverage' dari corridor dewan je.. gambar di bawah menunjukkan ke'frust' an seorang siswi kerana tak dapat masuk dewan.


Beberapa gambar lain aku muat kan dalam klip suara ucapan perasmian DS Najib semasa pelancaran Yayasan Sukarelawan Siswa .




Dato Seri Najib berjumpa dengan mahasiswa untuk menyeru mereka melakukan perkara2 kebaikan seperti aktiviti-aktiviti kemasyarakatan dan kemanusiaan. Anwar pula panggil mahasiswa-mahasiswa untuk berdemo..fikir-fikir kan lah .




Tuesday, March 20, 2012

Spin Khalid Ibrahim & Lim Guan Eng menggunakan WSIA (Water Services Industrial Act)?

Baru-baru ni Khalid Ibrahim ke London untuk mendapatkan khidmat nasihat undang2 di sana untuk mengambil alih aset-aset air di Selangor dari kerajaan persekutuan. (sumber)

Khalid cuba dapatkan nasihat dari peguam2 di London dengan menjelaskaan bahawa kerajaan persekutuan tidak bekerjasama dalam perlaksanaan Akta Industri Perkhidmatan Air atau Water Services Industrial Act (WSIA).  Apa yang cuba di 'spin' oleh Khalid ialah pemindahan aset air diperlukan di bawah WSIA, iaitu semua aset air di Semenanjung diletakkan di bawah kawalan persekutuan sebelum disewakan semula kepada pemegang lesen di negeri-negeri untuk beroperasi. Buat masa sekarang pemegang lesen individu mengawal selia aset 2 air di Selangor adalah SYABAS dan kerajaan PR Selangor berhasrat mengambil alih dari SYABAS. Bayangkan selama ni pengurusan air di Selangor adalah teratur di bawah SYABAS, keadaan pasti jadi haru biru jika diambil alih oleh syarikat yang bakal dilantik oleh kerajaan PR Selangor.Contoh perbandingan mudah ialah kutipan sampah di Selangor.


Sepatutnya, sebelum cuba menjadi 'hero' rakyat negeri Selangor dengan mengadu domba di London , Khalid Ibrahim seharusnya mengkaji dan membezakan perkara-perkara di bawah ini ;

1 - Water Services Industry Act 2006 - Act 655 menyatakan Hak Kerajaan Pusat didalam mengawalselia sahaja industri bekalan air di Semenanjung Msia & WP. (sumber)



2 - Ninth Schedule - Perlembagaan Msia....hak mutlak Kerajaan Negeri utk pengurusan bekalan & juga sumber air.

3 - Pengurusaan Asset Air Berhad (PAAB)....Perbadanan di bawah MOF Inc utk menjamin tariff air mampu dibayar oleh pengguna dan juga selaras dgn Ninth Schedule yg mana hanya Agensi Pusat saja boleh membuat sebarang pembiayaan utk projek infra. (sumber)

4 - Kepentingan State GLC/GOC didalam semua Operator Konsesi Bekalan Air...SYABAS, ABASS, SPLASH & Sg Harmoni.

Tanpa WSIA (Act 655) dan PAAB tariff air di Msia akan mencecah minima RM 5/cu m jika diambil kira semua pembangunan CAPEX (capital expenditure) i.e Ampangan, Alurmasuk, Loji Rawatan & Laluan Paip dimana ianya merupakan 75% of the total cost....yg kita bayar hanya kos operasi (OPEX)...

Dalam kes ini juga kita dapat melihat sikap hipokrit kerajaan PR dengan membandingkan situasi yang berlaku di Pulau Pinang apabila mereka bersetuju dgn Penstrukturan Semula Industri Bekalan Air, dimana hutang Kerajaan Negeri sebanyak RM 655 juta di pindahkan ke PAAB dan seterusnya PAAB memperuntukan RM 1. 2 B melalui PBAPP utk Projek Menaik Taraf Mengkuang Dam. Jelas menunjukkan kerajaan PR Pulau Pinang menerima WSIA , lain pula hal kerajaan PR Selangor dimana WSIA dikatakan zalim ! Persamaannya ialah kedua-dua kerajaan PR Pulau Pinang dan PR Selangor 'spin' WSIA . Kerajaan PR Pulau Pinang menggunakan WSIA dengan mendakwa mereka berjaya melangsaikan hutang kerajaan negeri sebanyak RM 655 juta , dan Kerajaan PR Selangor pula guna WSIA dan 'spin' perkara2 yang termaktub dalam akta itu pada peguam2 di London.

Monday, March 19, 2012

Hindraf nak buat 'ramai' semasa lawatan Setiausaha Agung PBB di Malaysia pada 21 March 2012

Kumpulan 'ekstremis' kaum India, iaitu Hindraf bakal membuat kecoh lagi ! Dalam lamaan web mereka, kumpulan ini akan membawa 10 orang wakil untuk berjumpa dengan Setiausaha Agung PBB , Ban Kim Moon semasa lawatan beliau ke Malaysia 21 March 2012. Tujuannya ialah untuk 'mengadu' kepada Setiausaaha Agung PBB itu tentang dasar 'apartheid' yang diamalkana di Malaysia yang dikatakan menindas kaum India.


Tentu Ban Kim Moon akan merasa pelik dengan tindakan 'pegacau-pengacau' ni sebab barangkali dia boleh nampak dengan mata kepala sendiri semasa berada di Kuala Lumpur berapa banyak orang2 berketurunan India di 'tindas' . Dengan kewujudan banyak klinik-klink, firma-firma guaman dan perniagaan2 lain yang pemiliknya berketurunan India mungkin boleh menyebabkan Setiausaha Agung PBB ini terfikir adakah mereka yang ingin datang berjumpa dengan beliau telah hilang akal ? Berikut adalah data taburan penduduk di Malaysia mengikut kaum berdasarkan kajiaan tahun 2010.


Dari data di atas, jumlah penduduk berketurunan India ialah sebanyak 1,969,343. Dari jumlah itu kita tahu ramai yang menjadi golongan professional seperti jurutera, doktor, peguam, ahli perniagaan dan lain-lain lagi. Ini boleh dibuktikan dengan pendapatan purata isi rumah mengikut etnik di Malaysia yang menunjukkan kaum India mempunyai purata pendapatan RM 3,999 per isi rumah sebulan dan kaum Melayu pula hanya RM 3,624 per isi rumah sebulan . Data yang ditunjukkaan adalah pada tahun 2009 & 2010 .  Jadi bagaimana Hindraf boleh berkata penindasan dilakukan oleh kerajaan Malaysia kepada kaum India ? Dan adakah mereka lupa T. Ananda Krishnan merupakan orang yang kedua terkaya di Malaysia pada masa sekarang ? Begitu juga dengan Tony Fernandez seorang ahli perniagaan berketurunan India yang sangat berjaya di Malaysia ? Beberapa nama lain termasuklah Vinod Sekhar (Petra Group), G.Gnanalingam (Westport), & Kasi K.L Palaniappan (MK Land)


Pada aku Hindraf patut lihat jumlah kaum India di negara ini dan berapa ramai hartawan2 India yang berjaya dilahirkan dan lihat pula berapa ramai kaum Melayu di negara ini dan berapa ramai hartawan2 Melayu yang berjaya di lahirkan. Jika dilihat senarai di atas , Tan Sri Mokhtar Bukhari merupakan 1 orang Melayu dari 14 juta orang , dan Ananda Krishnan pula 1 orang India dari hanya 2 juta orang. Apa yang tersirat dari jumlah dana angka ini ? Fikirkan..

Kacang lupakan kulit, perjuangan 40 tahun dalam UMNO rupanya 'wayang' saja?

Syukurlah akhirnya keluar juga 'parasit' dalam UMNO ni , sejak tahun 1969 dia jadi ahli UMNO dan setelah puas dapat pelbagai habuan dan jawatan, baru sekarang dia nak mendedahkan kononnya ada yang tak betul dalam UMNO. Pada aku senang je nak takrifkan orang macam ni. Inilah yang dikatakan 'oppurtunist' !.Mungkin dia rasa UMNO akan kalah pada PRU 13 jadi lebih baik dia berpihak pada pihak yang difikirkan akan menang.


Persoalan dia keluar UMNO sebab ada penyelewengan itu ini tidak timbul,kerana mengapa baru sekarang dan bukan dulu lagi? Dan juga,kenapa masa Dr.Mahathir keluar UMNO pada tahun 2008, tak pula dia ikut keluar?Mungkin masa tu masih meneliti perkembangan kalau2 masih ada tempat untuk beliau dalam UMNO,tapi meleset akhirnya sebab dari tahun 2008 hingga 2012 tak ada apa2 jawatan penting diberikan? (Last sekali jadi menteri penerangan pada 2004-2008). Pada aku sudah-sudahlah tu dengan jawatan,bagilah peluang pada orang lain juga, apa yang tak cukup lagi? Sejak tahun 1978 dah mula pegang jawatan tinggi sampailah tahun 2008! 30 tahunnn tuu. Jadi kita hati2 lah dengan mereka yang ada sikap macam ni.

Cubaan jatuhkan Islam, bapa kandung boleh kahwin dengan darah daging sendiri ?!

Apa yang aku baca dari twitter the Nut Graph hari ni betul2 menyentap hati. Tajuk Islam membenarkan bapa kandung untuk berkahwin dengan anak sendiri seolah-olah cuba menjatuhkan Islam itu sendiri. Dikatakan Malaysia mengikut mazhab Shafie yang tidak mengesahkan taraf anak luar nikah. Oleh itu timbul persoalan samada bapa boleh berkahwin dengan anak luar nikahnya? Memikirkan hal ni pun aku tak sanggup, tapi kenapa lah ada orang cuba merumitkan Islam itu sendiri ?

Cuba bayangkan followers twitter the Nut Graph yang non muslim membacanya, tentulah mereka akan pandang semacam je dengan orang2 Islam ni ! Untuk memahami lebih lanjut tentang perkara yang dibangkitkan ini mungkin boleh dirujuk link yang diberi itu (sumber). Secara peribadi , aku berpendapat tok guru2 PAS dari membuang masa cerita soal politik ,hudud,etc cuba lah sesekali jengok persoalan2 dan menjelaskan kepada umum berkenaan isu2 yang boleh menjatuhkan kesucian agama Islam itu sendiri.

Aku percaya Islam tidak membenarkan umatnya berkahwin dengan dengan darah daging sendiri walaupun anak yang dilahirkan adalah anak luar nikah.Aku pernah dengar dalam satu ceramah agama iaitu kadang2 orang Islam sendiri yang membuatkan Islam tu menjadi rumit sedangkan Islam itu mudah.

Sunday, March 18, 2012

Lebih 20,000 yang hadir dalam program PM bersama rakyat di Putra Perdana, Selangor !!!

Program PM bersama rakyat di Putra Perdana hari ni betul-betul memberangsangkan , lebih 20,000 orang yang hadir. Program yang diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Putra Perdana itu dihadiri oleh pelbagai lapisan masyarakat, umur dan kaum. Jalan untuk masuk ke tempat program diadakan juga amat sesak, tetapi polis trafik bijak mengawal keadaan.


Untuk mengelakkan kesesakkan, aku terpaksa tinggalkan kereta jauh sikit dan berjalan je ke tempat program di adakan. Sampai je di Sekolah Menengah Kebangsaan Putra Perdana, manusia yang dah sedia ada agak memberangsangkan ! Bukan orang Melayu je , orang India dan orang Cina pun ada . Jadi tanggapan yang mengatakan orang Cina tak menyokong Barisan Nasional adalah tidak betul , sebab yang datang program tadi memang ramai ! Gambar-gambar di bawah ni adalah suasana di luar kawasan sekolah . 




Gambar-gambar di bawah ni pulak adalah suasana di dalam kawasan sekolah ... ramai betul orang, sampai tak cukup kerusi . Letih berdiri hari ni.





Bila pengerusi majlis mengumumkan ketibaan Dato Seri Najib , seperti biasa lagu trademark 1Malaysia dinyanyikan. Nampak Dato Seri Najib yang diiringi Datuk Noh Omar agak teruja dengan kehadiran tetamu . Aku nak ambik video ucapan Datuk Noh Omar dan Datuk Seri Najib tapi phone Blackberry buat hal pulak!! Tension betul... sebab terlalu ramai orang yang hadir , phone aku terpelanting masa terlanggar orang , dah tak boleh 'function' certain button .. mujur boleh rakam suara , jadi lah..



Selepas berucap, Dato Seri Najib menyampaikan hadiah pada pelajar-pelajar cemerlang PMR sebelum melepaskan kira2 1,500 jentera bermotor Barisan Nasional untuk PRU-13 nanti . Memang hebat kalau ada jentera macam ni , ni baru untuk Parlimen Sepang, Serdang, Puchong, Hulu Langat dan Kuala Langat . Kalau campur dengan parlimen-parlimen lain , boleh gegar jentera PR di Selangor ni !


Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu