Tuesday, November 27, 2012

Perarakan Hijau Refleksi Perarakan Kemenangan DAP di KL pada Mei 1969 ?

Hari minggu yang lepas berlaku satu perarakan besar-besaran kumpulan Hijau yang didominasi oleh kaum Cina di ibukota. Dalam ramai-ramai yang berarak tu ,boleh dikatakan hanya sebahagian kecil muka kaum Melayu, mungkin sekitar 5% . Entah mungkin publisiti untuk perhimpunan ini tak dibuat secara meluas maka banyak media-media yang ketinggalan , malah mungkin pihak polis sendiri pun tak menjangkakan perarakan kumpulan Hijau pada minggu lepas boleh mengakibatkan beberapa jalan utama di Kuala Lumpur sesak teruk . Pada hari tu , aku dalam kereta , memandu nak menuju ke KLCC . Mungkin mata aku ni jenis cepat menangkap 'anomalies' di persekitaran jadi semasa melalui perhentian LRT Titiwangsa aku nampak sesuatu yang agak berlainan . Perhentian LRT Titiawangsa dipenuhi kaum Cina yang memakai baju hijau , ada sebahagian darinya memakai baju warna kuning . 




Aku dapat mengagak perhimpunan kat sini mungkin nak menyambut 'geng-geng' diaorang yang berjalan dari Kuantan ke Kuala Lumpur tempoh hari. Cuma yang musykilnya kenapa berkumpul dekat benar dengan PWTC , tempat di mana Perhimpunan Agung UMNO akan diadakan . Kebetulan pada hari itu , Himpunan Wanita Muda diadakan di PWTC ,dihadiri oleh TPM . Hati rasa tak sedap , dalam fikiran aku tak mustahil puak-puak ni cuba melakukan provokasi . Apa pun boleh berlaku . Sebagai langkah berjaga-jaga aku maklumkan  perkara ini kepada beberapa rakan blogger. Minta mereka standby di PWTC kalau2 ada perkara luar jangkaan berlaku , sementara tu aku cari tempat yang sesuai untuk pantau pergerakan kumpulan ini. Lama kelamaan jumlah puak-puak ini semakin bertambah, pergerakan kenderaan terganggu dengan aksi-aksi mereka . Tempat mereka berkumpul sebelum berarak tadi dah jadi macam pesta, buat macam2 bunyi dan melaungkan slogan-slogan dalam bahasa Cina . 


Beberapa orang pegawai polis berpakaian seragam dan preman memerhati dari jauh . Orang yang lalu lalang hanya memerhatikan gelagat kumpulan ini . Nampak benar ketidakpuasan hati pemandu2 kereta disitu . Tiba satu ketika, mungkin 'korum' dah cukup mereka mula bergerak menuju ke Dataran Merdeka sambil membuat macam2 jenis bunyi . Ada beberapa orang dari kumpulan ini bertindak kurang ajar apabila melekatkan 'sticker' di bas-bas yang lalu lalang . Tak cukup dengan itu ada juga menunjukkan kedua-dua jari tengah (fxck) pada kenderaan yang mempunyai lambang 1Malaysia . Memang betul2 kurang ajar, dalam kepala aku terfikir mungkin macam ni lah gambarannya semasa tahun 1969 dahulu bila orang-orang Cina berarak di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur merayakan kemenangan mereka dalam pilihanraya. Cuma kali ini ada beberapa orang Melayu songsang yang menyertai perarakan . 


Aku 'drive' ke Dataran Merdeka nak tengok apa pula tindakan dioarang seterusnya . Mujur datang awal , adalah tempat parking boleh aku menyelit . Sampai di dataran aku nampak DBKL dan polis dah standby , DBKL lapisan pertama , polis lapisan kedua . Kesian aku tengok brader2 DBKL dan polis , tak pasal2 je kena berkawal dalam hujan renyai . Mungkin ada antara mereka dipanggil balik dari bercuti untuk bertugas semata-mata kerana demo oleh sekumpulan beruk2 Hijau ni . Semasa di Dataran , suasana seolah-olah mejadi seperti pesta . Saranan DBKL supaya tidak melepasi sempadan tertentu tak diendahkan , kesian aku tengok sorang brader unit amal PAS yang terpaksa kawal perangai2 pendemo2 tak reti bahasa ni. 


Biasalah unit amal PAS ni agak tegas , dia tinggikan suara pada sorang pendemo supaya ikut peraturan...tapi kena ejek pulak , nampak benar brader tu tak puas hati bila disindir macam tu oleh sorang apek . Lebih kurang pukul 7pm , masing2 bersurai...mungkin dah letih kot , dari sumber media lebih kurang 12k yang hadir...mungkin ramai yang hadir dari luar , orang Lembah Klang takde masa nak layan demo2 ni . Tak abis2 dari dulu sampai sekarang .. cess

5 comments:

FUCK DAP! Diorang dengki ni, orang melayu yang handle Lynas. Pastu letak kat Pahang pulak tu.. Potensi nadir bumi ni sangat besar terutama kemajuan dalam kereta hybrid. Kalau mula beroperasi, Malaysia akan menjadi pengeluar nadir bumi kedua terbesar selepas China. Pasarannya? Jepun, Korea, France, British USA, Itali dan mana2 negara yang menjadi pengeluar kereta huybrid! Itu yang orang cina Malaysia tak pueh ati, aku rasa kalau Lynas bukak kat Penang, takdenyer wujud demo mcm ni... Fuck you DAP & Lim Guan Eng!! Racist!!

Dengan statement untuk melaga-lagakan kaum mcm ni,jangan diharap la undi kaum cina untuk BN...good job untuk blogger2 pro UMNGOK.

Anonymous 11.49 am,
Kamu terlalu muda untuk memahami semuanya. Jangan terpedaya pada luaran DAP sahaja. Mengapa Tengku Aziz sanggup meninggalkan DAP? Tentu ada sebabnya. Bacalah apa jua yang diluahkan beliau.
Kalau anda bukan Melayu, tak pelik apa yang anda katakan. Selama puluhan tahun negara ini aman tanpa sebarang perselisihan yang nyata antara kaum. Tapi kini, lihat apa yang dah jadi. Asas kukuh yang diletakkan oleh para pejuang kemerdekaan yang diketua oleh Melayu UMNO, Cina MCA dan India MIC akan hancur lebur oleh kepura-puraan para politikus yang hanya ingin ke Putra Jaya.

Aku cina tapi aku anti parti perkauman cina. Brader brader sekalian, bukan semua orang cina di Malaysia sial dan tidak beradab macam kumpulan anti-Lynas dan kumpulan pro-DAP ni. Kebanyakan daripada orang orang cina yang dididik di sekolah sekolah kebangsaan sejak sekolah rendah tiada sikap chauvinis perkauman, tiada sikap pro-Cina yang tamak dan keterlaluan, dan tidak sokong sistem pendidikan yang memecah-belahkan masyarakat seperti sistem pendidikan "jenis kebangsaan" (lebih tepat jika disebut sebagai jenis perkauman) yang melahirkan generasi cina yang berakal komunis.

Orang orang cina DAP, pro-Bersih dan anti-Lynas yang kononnya cintakan negara ni peliknya selalu melaungkan kehendak-kehendak mereka dalam BAHASA CINA. Woi bangsat kurang ajar, kalau benar anda semua warganegara Malaysia, BERTUTURLAH DENGAN BAHASA KEBANGSAAN KITA!! Tak guna punya komunis. Salahkan kaum melayu untuk perpecahan kaum pula, sedangkan mereka sendiri tidak menyokong sistem sekolah kebangsaan yang berlandaskan perpaduan dan tidak menyokong pengunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantara utama dan lingua franca negara ini!

TQ brader Wong J.S , kita tahu bukan semua Cina di Malaysia ini ada sikap racist yang melampau ni..terima kasih untuk pandangan anda , juga pada pandangan2 yang lain

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu