Saturday, November 17, 2012

Kaji Semula Tanah Rezab dan Hak Istimewa Melayu , Irene Fernandez Tegas dengan Pendirian

Pejuang hak asasi manusia yang sejak dulu lagi memang kontroversi mahu perlembagaan yang mempertahankan hak istimewa orang melayu dikaji semula . Ini dilaporkan dalam portal online Malaysian Insider pada 16 November 2012 . Dari petikan Malaysian Insider ;

"Pengarah eksekutif Tenaganita yang lantang itu juga menambah bahawa langkah serta-merta dalam polisi kerajaan diilhamkan daripada Artikel 89 dan 153 dalam Perlembagaan Persekutuan hanya berjaya mengguntungkan golongan elit dalam masyarakat Melayu kelas atasan."

Dari perlembagaan Persekutuan Artikel 89 ialah berkaitan dengan tanah rezab Melayu dan artikel 153 pula ialah hak istimewa orang-orang Melayu . Kenyataan Irene Fernandez mahu kedua-dua artikel ini dikaji semula . Pembaca sekelian, kita sedar permainan yang cuba dimainkan oleh mereka ini , dikala orang Melayu sedang berpecah belah , anasir2 ini mula memainkan peranan kali ini bukan lagi secara halus tetapi dengan lebih jelas . Kenapa mereka mula jadi semakin berani sekarang ? Tak lain tak bukan kerana mereka sedar ada di kalangan orang Melayu sendiri yang mahu Artikel 89 dan Artikel 153 ini dikaji semula .


Melayu-melayu yang dimaksudkan ialah melayu yang sama menyokong kebebasan beragama bagi orang melayu , melayu yang sama menyokong Lesbian, Gay , Bi-Sexsual dan Transgender dan melayu yang sama menyokong rejim Zionis .  Lebih memeritkan melayu-melayu yang pada prinsip asalnya menentang kesemua yang dinyatakan di atas atas kononnya atas nama Islam ,  hanya berdiam diri malah bersekongkol pula atas pentas politik yang sama ? Mungkin ingin menggunakan formula untuk capai kemenangan dalam sesebuah pilihanraya sesebuah negara ,sokongan golongan rakyat yang up-to-date dan golongan ortodoks / konservatif  amat diperlukan kerana selama ini itulah faktor yang menghalang kemenangan mereka . Dilihat prinsip perjuangan agak caca marba , tetapi tetap diteruskan dan penyokong-penyokong terus dikelirukan . Apa yang jelas, golongan up-to-date ini cuba meneutralisasikan golongan ortodoks/konservatif ini dan nampaknya usaha mereka semakin berjaya .

Berbalik kepada 'permintaan' yang dibuat oleh Irene Fernandez bekas pemimpin PKR , tidak mustahil ini akan berlaku sekiranya Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk kepimpinan negara . Tanah milik orang melayu pun dah tak banyak mana sekarang , kalau rezab Melayu pun dihapuskan entah apa lagi yang tinggal ? Hak istimewa pun akan direntap walhal majoriti Melayu yang menyokong PKR ni masih bergantung dengan hak-hak istimewa ini . Tak percaya ? Cuba pi ceruk-ceruk kampung yang mana bendera PAS dan PKR penuh berceracak , cuba lihat kehidupan mereka ini , adakah mereka sedar mereka boleh 'survive' sekiranya hak2 istimewa orang Melayu ditarik balik ? Entah apa lah yang diracun oleh pemimpin2 melayu Pakatan Rakyat yang menjelajah ke kampung2 ini hingga menyebabkan penduduk2 ini buta dengan hakikat yang sebenar .

Bagi Melayu Pakatan Rakyat yang 'urban' yang tinggal di kawasan bandar , tentulah tak kisah jika hal-hal sebegini di tiadakan , ini kerana mereka tak fikir nasib kaum2 mereka yang berada di pedalaman dan kampung2 . Memang benar Melayu perlu berdiri tanpa tongkat , tetapi warisan Melayu itu sendiri perlu dipertahankan . Jangan sampai dah hilang baru menyesal tak sudah . Cukup-cukup lah 'spin' mengatakan semuanya di ambil oleh orang berkepentingan , kalau semuanya diambil oleh orang2 berkepentingan maka tak wujudlah usahwan2 melayu yang ramai sekarang . Malah juga usahawan2 melayu yang menentang dasar2 yang dipertahankan kerajaan yang satu ketika dulu bantu menaikkaan mereka . Cuma bila dah kaya raya , maka mula lah dengan penyakit melayu yang nombor satu iaitu penyakit tak sedar diri . Jadi renung-renungkan lah , ketepikan soal politik dan bersatu pertahankan hak .. biar mulut2 sial itu terkunci lihat penyatuan ini .

13 comments:

Kita juga tidak faham dengan cara Melayu memenangi isu-isu berkaitan hak Melayu dalam Perlembagaan . Kita hanya menyuarakan ras ketidakpuasan hati sahaja tanpa mengambil tindakan undang-undang. Jika Melayu benar dan yakin untuk mempertahankan hak Melayu, di sarankan agar mana-mana Melayu yang kayaraya sanggup berkorban wang ringgit untuk menfailkan kes dibawah akta hasutan terhadap presiden tenaganita kalau kita dapati mereka mereka ini boleh menganggu gugat hak melayu dalam perlembagaan.

Apa kata Perkasa atau Pekida dalm hal ini?

Saya bertegas supaya kerakyatan Malaysia irene fernandez ni di tarik balik.

semua hak melayu nak dikaji semula, apa kata kalau kerakyataan bukan melayu/bukan bumiputra juga dikaji semula.kalau bukan melayu bebas mempertikaikan hak melayu yg telah termaktub dlm perlembagaan, apa salahkah kalau melayu juga mempertikan hak bukan melayu yg telah termaktub dalam perlembagaan seperti kewarganegaraan dan kerakyataan?

AKU SOKONG ANON 11.56! KALAU BUKAN MELAYU DAH MULA SIBUK MEMPERSOALKAN HAK KEISTIMEWAAN MELAYU YANG SUDAH TERMAKTUB DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN, KITA WAJIB MELUCUTKAN KERAKYATAN BUKAN BUMIPUTERA DALAM MALAYSIA PULAK!

Lucutkan kerakyatan mereka yang telah diberi hak warganagera kini dah besar kepala

NAK LUCUT KEWARGANEGARAAN BUKAN SENANG NANTI JADI ISU POLITIK PULA...JAWAPAN KEPADA MASALAH INI ADALAH TOLAK PARTI YANG MEMBELA DIA..PAKATAN RAKYAT HARUS DITOLAK ADA PRU13

picit je telo irene tu , oopp sorry dia tak ade telo

AKU SETUJU ANOM 11.56 AM!!!
PATUT DISULE AJE!!!

Setuju anon,11.56.kaji balik kerayatan percuma di berikan kepada hindu paria dan cina suruh balik tongsan. baru betul.

Elok buat macam negara brunei...pendatang duduklah kat sana berapa keturunan pun sampai mampus... takkan merasa jadi warga negara atau dapat sebarang hak istimewa!Pendatang kat Malaysia ni ni memang durjana bagi betis nak peha, sekarang kita pula nak dibahamnya. Sungguh keparat dan tak sedar diri!

aku syorkan org melayu mendesak kerajaan mengkaji semula taraf kerakyatan dan pemilikan harta tidak diberi kepada golongan pendatang dengan sewenang2nya walaupun pasangannya warganegara.INilah akibatnya bila ekonomi dimiliki golongan pendatang.Kepada mereka yg suka mempertikaikan hak2 org melayu eloklah dilucutkan kerakyatannya.Jangan kita hairan pula, dalam masa 10 atau 15 tahun lagi org bangladesh, nepal serta indonesia juga akan mempertikaikan hak2 keistimewaan kita sebagai org melayu di Malaysia .Maka,sejarah melaka pun berulang kembali.....

Keling paria ni tak payah kecoh kat sini.nak keadilan halau dia balik india biar dia belajat balik jual sireh dan kumpul taik lembu

mangapa ini seua berlaku, sebab pandikutty bebas bercakap, nanti melayu duduk rumah rakit lah,pandikutty ada banglo kat atas bukit untuk keluarga nya.

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu