Tuesday, October 16, 2012

Desakan Nik Aziz berhenti hanyalah permainan UMNO ?

Malaysiakini mengeluarkan artikel bartajuk Nakhie pula sokong Haron Din ganti Nik Aziz . Kelihatan ramai yang memberi komen tak berpuas hati . Namun melalui firasat aku  , komen2 yang diberikan majoritinya bukan lah dari ahli PAS sendiri . Kalau dilihat komen yang mendapat jumlah 'like' yang tinggi ialah dari seorang yang menggunakan ID yang menunjukkan pengomen berbangsa Cina . Kalau dah berbangsa Cina , mungkin orang yang komen tu adalah dari parti PKR atau DAP . Tetapi berdasarkan komen yang diberi aku agak yakin orang tu adalah penyokong tegar DAP .

Apa yang aku nak sampaikan disini , bukan mengenai isi kandungan artikel itu sendiri , tetapi lebih kepada bentuk2 komen yang dibuat dalam artikel itu . Ramai di kalangan penyokong PR yang nampaknya tidak senang sekiranya Nik Aziz digantikan dengan Haron Din , mungkin yang menentang itu mereka yang menyokong PKR dan DAP . Adakah sekiranya Haron Din menggantikan Nik Aziz  , golongan-golongan yang kuat memanipulasi dari PKR dan DAP bimbang kerjasama PAS dengan PKR dan DAP akan hancur luluh , seterusnya menyebabkan kejatuhan Pakatan Rakyat itu sendiri ?

Perlu diingat , Pakatan kuat hanya disebabkan oleh kekuatan parti PAS itu sendiri . Cuma PAS di bawah Nik Aziz seolah-olah tidak percaya dengan kebolehan PAS untuk mendominasi Pakatan Rakyat itu sendiri . Anwar Ibrahim yang agak liberal pula diberikan keutamaan . Malah DAP yang selama ini tidak pernah bersetuju dengan penubuhan negara Islam yang terang-terangan bertentangan dengan prinsip perjuan PAS juga seolah-olah berjaya mengawal pengaruh PAS di dalam Pakatan Rakyat.  Ramai di kalangan pejuang sejati PAS sedar akan hakikat ini , namun mungkin terlalu hormatkan Nik Aziz mereka memilih untuk berdiam diri . Nik Aziz pula seolah-olah hanya melihat peluang untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional hanyalah melalui kerjasama dengan parti2 yang selama ini tidak selari dengna perjuangan asas PAS itu sendiri.



Adalah amat memalukan apabila salah satu komen yang dibuat dan banyak pula jumlah 'like' memperkecilkan PAS itu sendiri , PAS seolah-olah dilihat seperti peminta sedekah dalam Pakatan Rakyat. Komen dalam bahasa english tu berbunyi

"Kerana DAP lah PAS mempunyai peluang naik ke pentas bersama DAP dan bagi ceramah dan juga Dakwah kepada Non muslim, Peluang yang belum pernah ada sebelum ini, Kalau PAS berpisah dengan DAP bijak ke? adakah MCA atau MIC akan bagi Peluang kepada PAS berdakwah dengan non Muslim?"



Orang yang membuat komen ini seolah-olah menunjukkan PAS amat desperate untuk berdakwah dengan orang2 non muslim melalui platform DAP . Dan sebenarnya benarkah PAS berdakwah kepada non-muslim melalui pentas2 ceramah mereka ? Maksud berdakwaah di sini ialah dakwah sebenar-benarnya tanpa melibatkan elemen2 politik . Tentulah ini tidak berlaku , kalau ini benar2 berlaku , dah lama PAS tak dibenarkan menjejak masuk pentas-pentas ceramah DAP . Sedangkan negara Islam pun mereka tolak apa kan pula berceramah hal2 berkaitan agama . Banyak lebih kepada menghentam UMNO, DAP guna PAS untuk hantam UMNO supaya tak dilihat perkauman ! Tapi apa boleh buat ramai dilakalangan penyokong2 PAS masih tak sedar hakikat ini .

1 comments:

Mohon pautkan blog saya . Saya telah pautkan blog tuan. Tq
http://budakbenteng.blogspot.com/

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu