Friday, June 29, 2012

Perkakas Pakatan Haram 'Bar Council' Tindas Ahli ?


Aku bukan lah seorang peguam , cuma masa aku login dalam akaun FB , terperasan status kawan, seorang peguam professional yang berdaftar bawah Bar Council . Kawan aku ni mengeluh dengan pekeliling yang baru dikeluarkan oleh Bar Council pada 22 June 2012 , edaran bernombor 134/2012 / , dalam edaran tu ahli2 Malaysian Bar ni kena pakat2 kutip 'point' . Sistem kutip 'point' ni dinamakan 'Continuing Professional Development Scheme' . Nak dapat 'point' ni senang je .. kena la ikut segala aktiviti2 Bar Council . Tapi kalau dah dinamakan 'aktiviti' faham2 je la.. duit yang nak kena keluar sebab nak join 'aktiviti' bukan sikit .


Selain tu, aku tertanya juga 'aktiviti'2 haram berdemo menentang kerajaan yang diketuai oleh 'lawyer2' keparat ni  pun dikira aktiviti juga ? Al maklumlah mungkin ni pun salah satu usaha Bar Council nak paksa2 lawyer ni join aktiviti2 'haram' diaorang . Dah join aktiviti baru boleh dapat 'point' ye tak ? Aktiviti berdemo haram tak payah pakai duit .. maka loyar2 yang terdesak nak point terpaksalah pasrah join demo2 yang dikepalai oleh pembangsat undang2. Aku tanya jah ni .. jangan nak saman pulak, keh keh keh .


Segala aktiviti2 yang dihadiri akan direkod oleh ahli sendiri dan dalam form yang Bar Council sediakan (CPD Attendance Record Sheet) . Apabila ahli nak mohon Practicing Certificate ,diaorang kena 'persembahkan' berapa banyak point yang dah diaorang kumpul dan juga CPD Attendance Record Sheet sebagai bukti. Agak2 apa nasib peguam yang tak dapat kumpul 'point' ni seperti yang dikehendaki sedangkan dia seorang peguam yang hebat ? Aku yakin ramai lagi peguam diluar sana yang rasa 'tertindas' dengan Bar Council yang 'menekan' ahli2 nya tapi buat masa sekarang diaornag takde pilihan . Oleh itu aku harap sangat kerajaan Malaysia mencadangkan badan alternatif bagi menggantikan Bar Council . Sudahlah diperlembukan oleh golongan2 tertentu , tindas ahli2 sendiri pulak !

0 comments:

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu