Thursday, June 7, 2012

Khalid Gagap tergelincir dalam lubang jamban dek kenaikan cukai pintu


Pembaca blog sekelian, cuba teliti balik apa manifesto PR semasa PRU ke 12 dahulu . Banyak janji manis yang ditaburkan tapi tercapaikah janji2 yang ditabur itu ? Semasa PRU ke 12 dahulu kumpulan Pakatan Haram ni pernah juga berjanji untuk menurunkan cukai pintu sebanyak 20% jika berjaya mengambil alih negeri Selangor dari BN . Buktinya ada di bawah ni ...sambungan manifesto di atas


Dia tulis kat situ.."Mengurangkan cukai pintu rumah kediaman sebanyak 20% dan cukai premis komersil sebanyak 10% " , Tetapi apa yang berlaku ialah ..cukai tanah/cukai taksiran/cukai pintu naik . 


Maklumat ni diperoleh dari akhbar2 dan aduan2 orang ramai . Dan aku pernah tulis berkenaan hal ini di dalam blog (sumber) . Sekiranya tak betul , kerajaan Selangor wajib tampil ke depan menafikan tuduhan2 ini . 


Terbaru bila dah nak dekat pilihanraya , kerajaan PR Selangor mengumumkan akan menurunkan cukai pintu di flet2 kos rendah di Selangor sebanyak 25% . Ewahhh ewah , berjanji tahun 2008 , melaksanakan tahun 2012 bila pilihanraya dah nak dekat .. tak ke macam musibat punya 'attitude' tu ? Tu pun tak menyeluruh seperti yang diwar-warkan dalam manifesto 2008. 

Dari kronologi yang dinyatakan di atas apa yang boleh aku ringkaskan ialah ;

1. PR janji nak turun cukai pintu tahun 2008 masa PRU-12

2. PR menang Selangor , 2008 cukai pintu tak turun , ada laporan mengatakan kenaikan cukai taksiran/tanah dll.

3. Tahun 2012 , bila dah dekat PRU-13 , PR umum cukai pintu turun 25% untuk flet2 kos rendah ni.

4. Kesimpulannya , penduduk yang terlibat tak pernah dapat  penurunan cukai sejak tahun 2008 .Analogi mudah..katakan cukai tahun 2008 ialah A , PR menang diaorang tambah B dari cukai sedia ada (A + B) . Sekarang dekat PRU 13 diaorang buang balik  penambahan B itu iaitu (A+B-B) = A . Jadi tak pernah ada langsung pengurangan cukai sejak 2008... janji manifesto 2008 tak boleh pakai! 

0 comments:

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu