Thursday, February 9, 2012

Ini Baru Pemimpin Hebat , Bercakap Pasal Krisis Ekonomi Eropah di BBC dan Bukannya jadi Bahan Dalam Majalah Porno

Stesen-stesen TV luar panggil Tun Dr.Mahathir untuk bercakap pasal ekonomi yang tak ramai pemimpin dunia boleh cakap . Bila Dr.Mahathir bercakap , semuanya adalah berdasarkan fakta dan sangat mudah di fahami takde konar ke hulu konar ke hilir ....  Kalau dibandingkan dengan Anwar Ibrahim , dia dipanggil lebih banyak untuk berbicara pasal hak kebebasan itu ini , kes liwat , bla bla bla ... orang-orang luar tau dia punya pandangan mengenai ekonomi tak boleh pakai.



Berikut adalah adalah transkrip penuh wawancara Tun Dr. M dengan BBC pada 7 Feb 2012 . (sumber)

Mahathir bin Mohamad: In the East we are still doing real business, while in the West you are not doing real business, in the sense of producing goods and providing services. You are dealing mostly in the financial market, which is not doing anything productive. It's just a kind of gambling.


Justin Rowlatt: So, do you think there's something that the West can learn from the way Asia has developed its economies?


Mahathir bin Mohamad: Yeah. Asia was a poor part of the world in the past and we used to live as poor people, and slowly we are building up our wealth and now of course we are much better off. But what I perceive is that Europe now, because of these bubble bursts, you have actually lost a lot of money and therefore you must be poor now relative to the past. And in Asia we live within our means. So when we are poor, we live as poor people. I think that is a lesson that Europe can learn from East Asia.


Justin Rowlatt: Okay. So what do you recommend? What should Europe do?


Mahathir bin Mohamad: I think you should go back to doing what I call real business - producing goods, providing services, trading - not just moving figures in bank books, which is what you are doing.


Justin Rowlatt: Well, I think people who work in the financial sector would argue that they are providing valuable services for business.


Mahathir bin Mohamad: I don't think so. They are just making use and, at times, abusing the system in order to make money for themselves. And as you know, they spin off no jobs, no businesses. For example, trading in currency amounts to about $4 trillion a day, which is the total production of Germany in one year, but whereas in Germany they create jobs and businesses and trading, etc. This currency trading worth $4 trillion does not create any jobs or spin off any business. So it is not a very productive kind of activity.


Justin Rowlatt: Now obviously currency trading has been a big issue for you, hasn't it? I mean you famously pegged the Malaysian currency, didn't you, to stop currency speculators who you thought were damaging the Malaysian economy?


Mahathir bin Mohamad: Well, currency is not a commodity. You sell coffee, coffee can be eaten or can be ground and made into a cup of coffee. But currency, you cannot grind it and make it into anything. It is just figures in the books of the banks and you can trade with figures in the books of banks only. There must be something solid to trade; then you can legitimately make money.


Justin Rowlatt: So what do you think we should do? Do you think we should stop having floating exchange rates?


Mahathir bin Mohamad: Well, floating exchange rate is fine, but it's not just floating by itself. Some people are manipulating it simply by short selling for example. If you keep on selling currencies, as you know, that will depress the price of the currency. And if you keep on buying, it will escalate. So you can take your profit at any time, whether going up or down. That is manipulation. It's not speculation. It's not playing the market at all. You are just managing the market to make money for yourself.


Justin Rowlatt: So what would you recommend that we do? How do we stop this currency trading that you think is so damaging?


Mahathir bin Mohamad: The government should reclaim its position to regulate these things. This idea that the market would regulate itself is quite wrong because the market is about making money, making profits for themselves. They don't care what happens to other people. Impoverished countries like Malaysia, for example, and lots of people suffer. But governments should care and see that these abuses of the system should be solved or regulated.


Justin Rowlatt: You think there should be regulation of currency trading?


Mahathir bin Mohamad: Yes, I believe really that currency trading has no role at all. We would not suffer if we don't have currency trading, but you have to change currency in order to trade. Now that should be allowed. But speculation, pushing up prices, short selling, all these things should stop.


Justin Rowlatt: Okay. So coming back to Europe and Europe's predicaments, how difficult a situation do you think that Europe is in now?


Mahathir bin Mohamad: I think in the first place you are in a state of denial. You refuse to acknowledge that you have lost money and therefore you are poor. And you can't remedy that by printing money. Money is not something that you just print. It must be backed by something, either good economy or gold. And I think gold is sold in every country. It has a value at any one time. So pegging it to gold will result in currency value being much more steady and easier to do business in fact.


Justin Rowlatt: How long do you think it will take Europe to get out of the problems that it's in at the moment?


Mahathir bin Mohamad: Well, it will take a long time, because to recover your wealth you have to work over many years to rebuild your capacities, to produce goods and services to sell to the world, to compete with the eastern countries.


Justin Rowlatt: So your key message to Europe now is start working hard to rebuild your economies?


Mahathir bin Mohamad: Yes. I think you have paid your workers far too much money for much less work. So, you cannot expect to live at this level of wealth when you are not producing anything that is marketable.


Justin Rowlatt: This is a tough message.


Mahathir bin Mohamad: Yes, it is. We used to get tough messages from you before, remember? And now what is the result. Sometimes you undermined our currency and we became very poor. Well, we learn from each other. We were euro-centric before. I think it should be a little bit Asia-centric now


Walaupun banyak media-media barat yang tak berapa 'ngam' dengan Tun Dr. Mahathir , pandangan beliau tentang ekonomi sentiasa ditagih. Kekaguman mereka dengan kebijaksanaan Tun Dr. Mahathir jelas ditunjukkan melalui petikan artikel ini .

If any Asian leader can lay claim to some of the foundations his country's economic expansion it is Malaysia's Mahathir bin Mohamad. During his two decades in power he helped transform Malaysia from a sleepy former colony into an economic tiger. Doctor M - as he is known - is a controversial figure though, renowned for his barbed comments aimed at the West.

Tahniah negarawan ku, walau dikatakan 'nyanyuk' oleh sebilangan penduduk di negara sendiri . Buah fikiran si 'nyanyuk' ini lah yang nak didengari oleh ekonomis-ekonomis hebat dunia barat.

20 comments:

AL JUBUR WAL YAHUDI PANDAI KONAR SEBAB HANDLE DIA BENGKOK...

TUN M BERCAKAP SEBAB MAMPU PANDANG MASA DEPAN...

AL JUBUR WAL YAHUDI NI KALAU MASUK MOTOGP CONFIRM SIMONCELLI MATI LAGI AWAL...

PEJUANG HAMAS...

Salaam..

Semoga Allah mengurniakan ketenangan, rahmat dan kesihatan yang baik kepada Ayahanda Tun M.

TERIMA KASIH TUN!

Abu Aliff
Melaka

Aku dibesarkan semasa zaman Tun M dan salah satu produk DEB. Walaupun sekarang dia dah Tun tapi kami tetap pggl dia Dr.Mahathir macam masa dulu2.

Sampai sekarang buah fikiran dia ditagih semua kerana kebijaksanaan kurniaan Allah pada dia.Disegani kawan dan lawan.

X mcm sesetengah pemimpin walaupun x berapa nak muda tapi ckp mcm org mabuk.

That host asking Tun Dr M for European Economic Solution???

Europe asking an Asian?
Especially Malaysia??

What can we say?
Tun Dr Mahathir...One of the greatest brain ever live in the world.
Proud to be Malaysian.

How can he be such a great person..Even some of our citizen said otherwise..but deep in their heart they know who is Dr M really is..They just don't want to admit it..Hope Dr M stay healthy and live with full bless from Him..just wonder how to be like him.what is the first step..at least 60% is enough for me as beginner. May be should read more..As the first verse in Al-Quran also command us to read. Whatever it is, Rasullulah is our role model..People like Dr M was meant to be one in thousands to help us to not forget who we really are..and where we should step on..Thank you Tun..

Hidup Tun M, semoga dirahmati Allah swt panjang umur dan kesihatan yg baik.

Pemikiran Tun M tetap tajam dan sentiasa berfikir dan menyumbang idea utk kesejahteraan rakyat Malaysia dari segi keamanan dan keteguhan ekonomi.

INILAH CONTOH NEGARAWAN AGUNG, mungkin satu dalam sejuta atau beratus-ratus ribu juta.

Bukan seperti banyak pemimpin2 Malaysia lain yg hanya tahu utk merosakkan keamanan dan kesejahteraan hidup rakyat semata-mata utk mencapai matlamat hidup peribadi yg sementara!

tun dr.m adalah idola sya dr kecik selain nabi muhammad..sya sentiasa mengikuti perkembangan nya..waktu beliau meletak jawatan sya rasa sangat sedih sebab beliau merupakan seorang pemimpin yang berkaliber dan amat memahami rakyat..beliau adalah seorang pemimpin malaysia yang pling bertanggungjawab dan amanah, tp sekarang umur sya sudah ckup untuk mngundi ttapi sya masih keliru nk undi yg mana kerana sya tak tahu mana pemimpin yg benar dan yg mana yg benar...???

anon 1 Arpil 2012 , 9.03 am ..kalau dilihat senario sekarang , anda pasti boleh tahu siapa patut anda pilih :-

1. Cuba lihat kerajaan2 negeri di bawah PR ,skandal pasir di Selangor, air di Kelantan, masalah kepimpinan di Kedah, dan double standard kerajaan DAP Pulau Pinang. Baru memerintah negeri macam2 kecelaruan boleh dilihat. Hutang kerajaan negeri Pulau Pinang sebanyak RM600 juta pun diselasaikan oleh agensi kerajaan pusat , tetapi mereka mengelirukan rakyat seolah-olah mereka yang menyelesaikan hutang itu

2. Faktor Anwar Ibrahim , ramai orang kanan yang rapat dengan beliau dahulu dah angkat kaki setelah mengetahui perangai sebenar . Kes video seks yang dikatakan menyerupai beliau juga menunjukkan masalah moral yang dikatakan akan menjadi PM Malaysia nanti. Masalah moral Anwar diceritakan oleh pembangkang masa beliau masih dengan BN , tetapi pembangkang seolah-olah lupakan isu itu bila beliau bersama mereka.

3. Janji2 pilihanraya yang merepek , mereka menaburkan pelbagai janji, mansuh cukai pintu, mansuh PTPTN, dan mansuh segalanya . Tetapi pada masa yang sama mereka mengkritik peningkatan hutang negara,perbelanjaan negara dan sebagainya . Sekiranya segala janji2 di atas dilaksanakan adakah hutang negara/perbelanjaan negara akan berkurangan ? Jelas sekali semua itu adalah hipokrasi PR demi untuk menang dalam pilihanraya. Contoh mudah, bila PRU 12 dulu ada dijanjikan pelbagai perkara , adakah kesemua janji itu dilaksana ?

Jadi pada pandangan saya, undilah BN iaitu yang paling kurang memudaratkan berbanding PR . Saya faham anda mungkin masih terbawa-bawa sentimen 2008 ketika Pak Lah menjadi Perdana Menteri . Setelah melihat perubahan yang dilakukan oleh Najib sbg Perdana Menteri , kita telah dibawa ke landasan yang asal seperti yang pernah diterajui oleh Tun Dr. Mahathir . Insyallah . Saya harap saudara undi BN untuk pilihanraya akan datang ini kerana cukuplah pengajaran untuk BN pada 2008. TQ

Moga Allah panjangkan umur negarawan yang hebat ini. Amin hendakanya

beza pemimpin & penceramah

Tun as always- a wiseman but very sad some Malaysian do not appreciate that we have a leader like Tun..May Allah blessed Tun with good health

salam,

penceramah cakap untuk orang dengar suka-suka. kalu dengar bab fakta, ramai lena tak dapat bertake beer. tiba-tiba dalam ceramah buat fitnah, terus mata celek. pasal yg dok pi dengar ceramah suka berlibur dengar cara gelak ketawa kat orang. suka kita dengar orang mengumpat dan buat fitnah.

TDM gagal untuk buat fitnah. asyik bercakap perkara berfakta. tu pasal la ramai yg dok tidur. dengar dan ambil yg nak buat fitnah je, macam janggut nabi, hudud, dan sebagainya. semuanya nak buat spin jer.

moga Allah swt merahmati TDM dan umat islam keseluruhannya walaupun dok berjuang di jalan salah. moga kembali ke pangkal jalan dan terbuka minda yg telah diliwat.

Saya ada lah produk Tun.. Dari sekolah rendah hingga ke UiTM: saya adalah produk dia. Biasiswanya mostly govt subsidies & even if it's not- we got the PTPN. Dengan degree yang ada, alhamdulillah: saya dpt hidup selesa dengan anak & isteri. Terima Kasih Tun, hanya Allah S.W.T sahaja yang dapat membalasnya. Bersama-sama kita menjaga kedaulatan Islam, Raja- Raja Melayu dan orang- orang Melayu yang 'benar'. Kepada melayu-melayu 'picisan' berserongkol dengan parti mata dajjal, parti bulan dan parti komunis roket: semoga Allah menurunkan 'bala' kepada anda samada dalam urusan nyawa & dalam urusan hidup dengan segera, amin ya Allah, amin..

Tun, anda adalah manusia kurniaan Allah yang amat berakhlak, berilmu dan terbilang. Tun adalah manusia yang berani menongkah arus dan berani menyatakan kebenaran walaupun pahit ....Segala tohmahan mengenai Tun sebagai seorang diktator dan bermacam-macam tohmahan lain telah terbukti silap. Sesungguhnya Tun adalah manusia yang berhati mulia dan amat menyintai negaranya dan orang Melayu. Moga Tun dan isteri dipanjangkan umur, sihat dan diberkati Allah SWT.

Salam Bro,Saya pohonkan agar TDM agar terus sihat dan sejahtera.Tahniah dan Syabas kepada TDM,seorang pemimpin yang terulung yang pernah Malaysia lahirkan.Tahniah sekali lagi kepada Tun Dr.Mahathir dan keluarganya.

Meremang Bulu membaca..
JUJUR seakan-akan ada jiwa..
Jujur aku tidak mengidolakan TUN M tetapi agak pelik bila aku perhatikan lama2 gambar Tun M, Baca hasil2 penulisan Tun M, JUJUR AKU AKUI, TERASA JIWA TENANG, RASA SEBAK..

Berbanding dengan pemimpin2 yang lain.

Aku tidak mengenali secara rapat akan siapa Tun M, Tun Abdullah, Nik Aziz, Najib, Anwar Ibrahim dsb tetapi jika dibuat perbandingan setiap kali membaca hasil tulisan Tun M pasti akan menuntun jiwa, menaikkan semangat berbanding dengan tulisan, ucapan mereka2 yang lain.

kenapa tidak semua pemimpin di Malaysia menggunakan pendekatan Tun M, sopan susun tuturnya..teliti ucapannya, walaupun ucapan2nya tidak berapi-api tetapi tetap memberi kesan dalm jiwa..

Tq Tun M...
Kamu banyak mengajar ku erti budi bahasa.

Orang putih bayak puluh-puluh ribu dollar nak dengak cakap-cakap TDM untuk SATU JAM. He must be a very wise man yang benar-benar kurniaan ALLAH swt kepada negara Malaysia.
Ada orang Malaysia yang bayak RM1 SATU TAHUN untuk dapat nasihat dari ???????? hmm fikir-fikir lah yang mana kaca dan yang mana bukan intan tapi BERLIAN!
Abdul Hamid

Anon June 1, 10.27am. Agree with you. Orang luar sanggup bayar untuk nak dapatkan idea Tun, tapi orang Malaysia ni, Tun beri idea percuma tak mau hargai. Memang tak tau bersyukur.......

Che Det bukan pemimpin biasa....
Che Det di dalam kelompok pemimpin yang cerdas minda dan akal...
belum ada galang gantinya lagi......

Dalam arena politik yang berjurus kepada kemanusia'an/pembangunan. Hanya ada Tiga tokah sahaja yang dapat ku namakan. 1) Mahatma Gandhi 2) Nelson Mandela dan 3) Tun Dr Mahathir Mohamad. Semoga Allah swt memanjangkan umur mu di dalam ketenangan, kesihatan dan kebahagia'an..dunia akhirat. Aminnn.

Post a Comment

Link Blogger Penang / Kedah / Perlis

Link Blogger Pahang / Kelantan / Terengganu

Link Blogger Negeri Sembilan / Melaka/Johor