Friday, December 3, 2010

Minyak Naik Lagi ?

1)  1 barrel = 42 US gallon = 159ltr

2)  dari 1 barrel tu boleh dapat 19.15 gallon (72.5ltr) gasoline

3) Sekali isi minyak lebih kurang 30ltr ; jadi utk 1 barrel minyak hanya boleh isi lebih kurang 2 x je??

4) Harga 1 barrel sekarang = USD87.82  , lebih kurang USD87.82/159ltr = USD0.55/ltr

5) Utk gasoline , USD0.55 x 72.5ltr = USD39.875/barrel

6) per liter price utk gasoline USD0.55 x 3.15 = MYR1.73

7) harga MYR1.73/liter adalah untuk minyak mentah .(tak diproses)

8) berapa kos pemprosesan minyak mentah? dan kos2 lain? Utk Ron95 , harga sekarang MYR1.85 , iaitu lebih MYR0.12 bg harga minyak mentah, bagaimana pula sekiranya kos pemprosesan minyak diambil kira utk menjadikan minyak mentah sbg RON95 ?

9) kalau naik 15sen/liter ... full tank 30 liter , RM0.15x30=RM4.50 ....  rugi RM4.50 :'( , boleh la lepas nasi ayam sebungkus....

IPP dan Anwar Ibrahim ...

1. IPP adalah singkatan bagi Independent Power Producers , atau dalam bahasa melayu Pembekal Tenaga Bebas.

2. IPP diwujudkan utk menampung keperluan bekalan kuasa elektrik dalam sektor industri di Malaysia yg berkembang pesat.

3. Pada tahun 1992, gangguan bekalan elektrik selama 48jam telah berlaku di seluruh negara dan menimbulkan kemarahan rakyat pada TNB. Hal ini telah merosakkan reputasi TNB. Ekoran dari kejadian ini , kerajaan telah mengetengahkan IPP utk mengurangkan monopoli TNB dalam sektor pembekalan tenaga elektrik.

4. Apabila polisi IPP diperkenalkan, terdapat banyak permohonan di Unit Perancang Ekonomi.Lima lesen IPP pertama diberikan kepada Genting, Malaysian Resources, Sime Darby, YTL Corp dan Permodalan Nasional.

5. Syarikat2 ini kemudiannya menandatangani perjanjian jangka panjang utk kontrak bekalan elektrik dgn TNB. Kandungan perjanjian ini adalah berdasarkan perbincangan di antara 3 pihak iaitu syarikat yg membekal tenaga, TNB dan Kerajaan.

6. Sumber bahan bakar bagi penjanaan tenaga diperoleh dari gas asli domestik yg dibekal oleh Petronas.

7.Kerajaan memberikan subsidi kepada syarikat2 pembekal tenaga (IPP) dgn tujuan untuk mengenakan tarif elektrik lebih rendah bagi kebaikan pengguna.

8. Sekiranya subsidi kerajaan kepada IPP ini ditarik atau dikurangkan, tarif bekalan elektrik mungkin akan meningkat untuk menampung kos2 penjanaan tenaga.Seperti diketahui umum harga bahan api sentiasa turun dan naik.

9. Perjanjian IPP pertama ditandatangani semasa Anwar Ibrahim menjadi Timbalan Perdana Menteri , yang juga merangkap menteri kewangan.Lesen IPP mula dikeluarkan pada 1993 iaitu 2 tahun selepas Anwar Ibrahim memegang jawatan menteri kewangan, dan tahun sama dia dilantik TPM.

10. Semasa dalam jawatan, apa yg dilakukan beliau walaupun mengetahui perjanjian yang ditandatangani adalah berat sebelah?  Oleh itu sekarang di tak perlu bersuara atau menjadi hero mengenai IPP disebabkan dia juga terlibat semasa keputusan ini dibuat.Kalau dia benar2 ikhlas berkenaan hal IPP ini , pasti sudah kedengaran mengenainya sejak dia berkuasa lagi .

Thursday, December 2, 2010

Bukti Kebodohan Kak Wan : Bakul Sampahkan Ketuanan Melayu

Dalam perhimpunan PKR baru2 ni Wan Azizah dalam teks ucapan beliau telah mengeluarkan statement berikut (dgn tapisan dibakul sampahkan) ;

"Justeru itu, konsep “Ketuanan Melayu” ini wajib dibakul sampahkan; supaya anak-anak kita membesar dengan visi “Bangsa Bermaruah” atau “Melayu Bermaruah”. “Ketuanan Melayu” adalah slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang berkuasa untuk memperdaya orang Melayu yang ramai, demi kepentingan diri sendiri. Mereka adalah manusia yang melakukan rasuah, korup, pecah amanah dan pelbagai kebejatan lagi."


1. Sebenarnya bila orang melayu melaung-laungkan "Ketuanan Melayu" , apa yg pencacai2 Pakatan Rakyat faham? Sebenarnya bila Wan Azizah berucap mengenai konsep "Ketuanan Melayu" patut dibakul sampahkan dia patut bagi definisi "Ketuanan Melayu" itu sendiri

2. Untuk mengaburi dan mengelirukan bangsa melayu dan bangsa2 lain , konsep "Ketuanan Melayu" ini telah di'spin' oleh Wan Azizah utk menunjukkan seolah-olah konsep "Ketuanan Melayu" yg dilaung-laungkan seperti hubungan tuan dan hamba. Para pencacai PKR yg ada dalam dewan tu mengangguk sambil ternganga..mengiakan..

3. Konsep "Ketuanan Melayu" sebenarnya mencerminkan Artikel 153 Perlembagaan Malaysia dimana hak2 melayu sbg penduduk asal Malaysia dipertahankan . Apabila Wan Azizah mahu "Ketuanan Melayu" dibakul sampahkan bermakna dia mahu Artikel 153 dibakul sampahkan. Ada pun hal in 'contradict' dgn apa  yg diucapkan Anwar semasa Perutusan Kemerdekaan 2010 (syok sendiri punya perutusan kah kah kah) beliau.



4. Tak sampai beberapa bulan Ketua Umum punya perutusan kemerdekaan , Presiden punya ucapan dekat perhimpunan dah tak senada . Pusing sana pusing sini last2 sendiri yg terbelit .. pecacai2 PKR bukan pikiaq pun benda ni , dah kena 'drill' baikk punya..+


5. Sebab "Ketuanan Melayu" ni la , Wan Azizah dengan laki dia dapat masuk universiti , sbb ada kuota . Otak standard Anwar Ibrahim kalau takdak konsep "Ketuanan Melayu" ni boleh lepas ka masuk UM tu ... dah masuk UM graduate pun dapat general degree , buang karan ja..

Sunday, November 7, 2010

5 janji saya (kununnya....)

Mari kita tengok 5 janji Anwar kalau jadi PM ...


nak luah kahak kaler hijau ke kaler kuning? Ptuihhhh

5 janji konon, apsal 5 je?? hehe bukan banyak lagi ke janji2 dia ni?

Apa yg dah dijanji tu kerajaan sekarang memang tengah buat pun, kalau pak syeikh ni take over buat spoil je semua .. Cakap nak buat itu ini memang la senang, bab 'execution' tu yg susah. Bila dah janji itu ini, kalau gagal nak ditunaikan dia akan pusing, spin dan konar la sana sini ... lepas tu pengikut2 dia angguk2 .. bila berucap tak pernah ada isi , asyik nak hantam orang tu orang ni ... yg betulnya '5 janji saya' adalah ini macam juga...

Friday, November 5, 2010

Syaitonnn dan Daulah Islamiyah....


Sekadar beberapa petikan utk kita 'flashback'

Nik Aziz telah berkata pada 23 Januari 1999: "Jika DAP ikhlas nak tolong Pas, saya terima. Usahlah DAP, syaitan pun boleh saya terima."

Hadi pulak mengeluarkan hukum dengan mendakwa bahawa jika seseorang itu mati kerana melawan UMNO maka matinya adalah syahid. Fatwa ini terbit dari ceramah Hadi Awang pada 7 April 1983 di Banggol Peradong, Kuala Terengganu.

Sampai macam tu sekali la depa punya benci UMNO ...sampai kawan dengan syaitoon dan peliwat pun no hal! (Peliwat ni depa juga la yg mula2 dok cop dia..)

Thursday, November 4, 2010

PAS dan 'Sodoqah' di Galas...

1. Seperti biasa bila ada pilihanraya kecil, sifat2 kiasu orang2 PAS mula terserlah ... isu2 pengundi hantu dibangkitkan, undi POS, penyelewengan itu ini, bla bla bla... skrip yg sama dari dulu sampaiii la ni.

2. Dulu depa kata, BN rasuah pengundi supaya pangkah dacing, la ni di Galas, PAS boleh buat turning point pulak. Katanya ..PAS akan membayar kos pengangkutan (sehingga RM250) kepada pengundi2 di luar Galas utk balik mengundi.

3. PAS kata, ini bukan rasuah... ini 'sodoqah' utk tambang pengangkutan... kami layeennnn , kami buat 'sodoqahhh', BN buat rasuahhhhh... ptuihhhhhh!!!

4. Maka penyokong2 PAS pun bersahutan-sahutan melolong mengatakan tindakan pemimpin mereka adalah no hal punya .. gerenti mendapat keredhaan tuhan..kerana tindakan itu adalah 'fisabillilah' , sedangkan Tok Guru depa cakap berkawan dgn setan pun boleh demi menentang musuh Islam? Ada aku kesahh nak rasuahhh ke hulu hilir?

5. Arghh statement berkawan dgn setan tu..dah lama aku nak komen, memang statement paling bingai Tok Guru tuhh.. musuh Islam tu dah tentunya di pengaruhi oleh setan, baru lah dia memusuhi Islam, jadik nak hapuskan musuh Islam , hapuskan dulu setan yg mempengaruhi mereka bukan berkawan pulak dgn setan tu....

6. Baru2 ni kecoh lagi pasal 'sodoqah' PAS di Galas kepada 3 orang asli yg di Islamkan.... he he he , motif mengislamkan orang asli seramai 3 orang semasa kempen pilihanraya? Siap ada photoshoot lagi? Katanya sorang dpt RM300, jadi totalnya adalah RM900 la.. Boleh la share sorang RM10 dgn 90 orang member yg lain ..  Kat perkampungan orang asli tu pun bukannya depa pakai duit banyak sgt.

7. Lepas pilihanraya Galas ni.. harapnya berlumba-lumba lah orang2 asli convert kepada agama Islam, boleh la ramai2 dpt RM300 lagi ... kalau tak dapat harap2 la depa buat repot. Bukan apa , mana la tau Term and Condition nak dpt RM300 tu kalau convert to muslim hanya pada pilihan raya je...

Air mineral rasuah dari BN

Keropok 'sodoqah' dari PAS

Pakatan Rakyat - Barisan Kepimpinan Rakyat???


1. Nepotisme, Kuku Besi, Talam Dua Muka, serta Pengikut yg Bebal dan Pemberontak . Bab mengata orang dia yang lebih, agaknya tak pernah cermin diri sendiri? Atau dah biasa cermin diri cuma buat2 tak nampak.

2. Kenapa nepotisme? 

Anwar , Nurul Izzah, Wan Azizah, Azmin Ali (PKR)
Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Karpal Singh, Gobind Deo (DAP)
Nik Aziz, Arif Fahmi (PAS)

Sibuk cakap UMNO nepotisme, padahal diri sendiri pun sama .. takkan sebab depa dari Pakatan Rakyat boleh la kata itu layeennnnnnn. Ha ha ha.

3. Kenapa Kuku Besi?

Apa saja Nik Aziz kata kena ikut, kalau tak mesti kena balun terang-terangan. Sapa saja yg tak sealiran dgn Anwar/Azmin sure kena cantas .

4. Kenapa Talam 2 Muka?

Depan pengundi Cina kata lain, depan pengundi India kata lain, depan pengundi Melayu kata lain ... perangai sapa la yg dia dok bawak tu. Lagi satu dari geng PR juga, pernah dok kecoh masa kawan tu masih dalam UMNO, depa ni la yg dok bawak cerita meliwat meliwit ni , sorang dari DAP (inche Karpal Singh) dan sorang dari PAS (inche Mat Sabu). Masa zaman tu geng2 atau penyokong PAS ni punya la dok sindir UMNO sbb pemimpinya kaki liwat. Habis sekarang apa cer??

5. Pengikut yg Bebal dan Pemberontak?

Yg ni perlu komen ka?? dah selalu sangat depa buat.... yg paling best baring atas jalan sambil pacak bendera Palestin atas perut , kononnya pejuang lerr... padahal takut kereta tak nampak ada orang baring atas jalan...so bendera Palestin tu sbg tanda laaa...






Wednesday, November 3, 2010

Berlusconi: Better to love women than gays (Sindiran kepada siapa?)

ROME: Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi, berkata 'lebih baik gemarkan gadis daripada gay' ketika menolak gesaan supaya meletak jawatan mengenai laporan bahawa beliau membantu seorang remaja perempuan berusia 17 tahun yang hadir dalam pesta di rumahnya terlepas daripada hukuman undang-undang apabila dituduh mencuri.

Berlusconi enggan meminta maaf atas kecenderungannya bersosial dengan wanita lebih muda dan menafikan beliau melakukan sebarang perbuatan tidak senonoh.

Ia berhubung dengan kes remaja bernama Ruby yang memenuhi dada akhbar Itali minggu lalu menyebabkan ahli politik pembangkang mendesak Berlusconi meletak jawatan.
“Seperti biasa, saya tiada masalah bekerja dan ada kalanya saya terlihat wajah jelita gadis, adalah lebih baik gadis cantik daripada menjadi gay,” katanya pada majlis pameran motosikal di Milan.

“Anda sepatutnya tidak bimbang mengenai kerajaan yang masih memiliki majoriti dan berazam untuk memerintah hingga tamat penggal,” tegasnya.

Berlusconi yang bertelagah dengan media mengenai penganjuran parti yang dihadiri wanita di kediamannya di Arcore dekat Milan, semakin ditekan selepas akhbar menyiarkan laporan mengenai Ruby.

Akhbar Corriere della Sera mendedahkan butir perbualan telefon Berlusconi kepada seorang Ketua Polis Milan bagi pihak Ruby yang ditahan atas tuduhan mencuri pada Mei lalu.
Ia menimbulkan persoalan sama ada Berlusconi bertindak tidak wajar apabila campur tangan dalam proses undang-undang.

Berlusconi membantu Ruby atau nama sebenarnya, Karima El Mahroug, sambil menolak mengenakan tekanan terhadap polis. – Reuters

rujukan lain.

http://news.yahoo.com/s/ap/20101102/ap_on_re_eu/eu_italy_berlusconi


1.Angin takdak , ribut takdak.. tiba2 je nak kaitkan masalah dia dgn soal gay pulak??


2.Sebenarnya Berlusconi ni nak kata, walaupun dia ada skandal ke hulu ke hilir, skandal dia adalah perempuan dan bukan lelaki macam sesetengah ex-pemimpin negara Islam, contohnya... Tuttttt , he he he


3.Glamour sungguh orang tu, sampaikan PM Itali pun tau kisah ke'gay'an beliau. Apa boleh buat, diri sendiri yg canang pasal kes sodomi beliau satu dunia, last2 orang buat modal gelak je..


4.Lepas ni, susah la orang tu nak dapat suaka politik dari kerajaan Italy . he he he

Thursday, October 28, 2010

Hutang Kerajaan Pusat RM362.5 Billion

1. Hutang kerajaan pusat RM362.5 billion , adakah ini petanda buruk bagi sesebuah negara? Sebagai seorang yg bukan ahli dalam ekonomi. Saya cuba memahami perkara ini dgn melihat kepada KDNK (GDP) negara.

2. Takrif KDNK adalah nilai keluaran barang dan perkhidmatan yang diciptakan oleh faktor-faktor pengeluaran dalam sesebuah negara pada suatu masa tertentu. Faktor-faktor tersebut adalah milik warganegara tempatan atau warganegara asing yang bekerja di dalam sesebuah negara.

3. Berdasarkan ketua audit negara, hutang kerajaan Malaysia untuk tahun 2009 ialah RM362.39 billion atau 53.7% KDNK. Apa yg saya faham lebih tinggi peratusan ini adalah tidak baik utk ekonomi negara. Tetapi adakah lebih rendah peratusan ini menujukkan taraf kehidupan rakyat sesebuah negara itu lebih baik? Berikut adalah beberapa negara yg rendah peratusan hutang kerajaan berbanding KDNK.

119 Algeria 10.70
120 Chile 9.00
121 Kuwait 8.20
122 Estonia 7.50
123 Qatar 7.10
124 Russia 6.90
125 Libya 6.50
126 Wallis and Futuna 5.60
127 Azerbaijan 4.60
128 Oman 2.80
129 Equatorial Guinea 1.10

4. Kenapa negara2 seperti Algeria, Azerbaijan dan Libya mempunyai peratusan hutang berbanding GDP/KDNK yg rendah? Adakah kehidupan rakyat di negara2 ini lebih baik berbanding kehidupan rakyat di negara2 yg peratusan hutang berbanding GDP/KDNK yg tinggi?

5. Negara2 maju yg mempunyai peratusan hutang berbanding GDP/KDNK yg tinggi adalah Japan, Singapore dan Germany. Bagaimana dgn taraf kehidupan rakyat di negara2 ini?

6. Berdasarkan laporan dari ketua audit negara, hutang dalam negara adalah RM348.60 billion iaitu 96.2% dari hutang keseluruhan.

7. Hutang dalam negara didefinisikan sbg duit yg dipinjam oleh kerajaan dpd penduduk. Melalui cara ini kerajaan memperoleh sumber kewangan dgn meminjam dpd penduduk dan tidak perlu mencetak wang. Dengan cara ini, jangkaan peningkatan inflasi adalah lebih rendah.Menurut pakar ekonomi , kadar peningkatan inflasi adalah disebabkan peningkatan yg berlebihan dalan pengedaran matawang tempatan (lebih banyak matawang dicetak).

8. Apa yg positif disini ialah, hutang dalam negara yg tinggi (96.2% dr hutang keseluruhan) sekurang-kurangnya dpt membendung inflasi yg memberi kesan secara langsung kepada rakyat. Keadaan ini pasti berlainan, sekiranya kerajaan mengambil jalan mudah dgn mencetak matawang bagi menampung keperluan negara,

9. Walaupun begitu, perkara berkaitan dgn ekonomi ini adalah agak kompleks dan pendapat saya hanyalah berdasarkan fakta2 asas yg saya percaya boleh difahami oleh orang2 kebanyakan.

Wednesday, October 27, 2010

Pulau Pinang catat pendapatan tertinggi dua tahun berturut-turut???

Petikan dari Malaysia Today

Pulau Pinang catat pendapatan tertinggi dua tahun berturut-turut
by Syamir

" Pulau Pinang berjaya mengutip hasil pendapatan sebanyak RM11 bilion bagi tahun 2009 sekaligus merekodkan hasil pendapatan tertinggi bagi dua kali berturut-turut.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2009, negeri berkenaan adalah satu-satunya negeri di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat yang berjaya mendapat penarafan ‘baik’ dari segi kedudukan kewangan.

Sebelum ini, Pulau Pinang berjaya memecah rekod dan mencatatkan dana sebanyak RM1.025 bilion pada tahun 2008 berbanding dana RM847.45 juta bagi 2007 ketika masih di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN). "

Ini aku ada buat analisis sikit berdasarkan laporan audit

*memungut RM1.1 bilion dalam dana terkumpul bagi seluruh tahun 2009.

*Mengikut Lembaran Imbangan, jumlah Kumpulanwang Disatukan pada akhir tahun
2009 adalah berjumlah RM1,101.89 juta. Jumlah tersebut terdiri daripada aset berbentuk wang tunai sejumlah RM3.88 juta dan pelaburan sejumlah RM1,098.01 juta. Kumpulanwang Disatukan terdiri daripada tiga akaun iaitu Akaun Hasil Disatukan, Akaun Pinjaman Disatukan dan Akaun Amanah Disatukan.
(pg 24, 4.1.1)

*mereka juga mengumpul 29.1 peratus dalam pendapatan sebenar, membawa jumlah keseluruhan kepada RM376.51 million.

*Pada tahun 2009, kutipan hasil sebenar (RM376.51 mil)meningkat sejumlah RM84.77 juta atau 29.1% berbanding dengan anggaran hasil (RM291.74mil) (pg 28, 4.4.1.a)

*Kutipan hasil Kerajaan Negeri menunjukkan jumlah hasil negeri bertambah dari setahun ke setahun. Hasil negeri pada tahun 2005 ialah sejumlah RM274.89 juta telah meningkat sejumlah RM101.62 juta atau 37% menjadi RM376.51 juta pada tahun 2009. (pg 29, 4.4.1.c)

2005 (RM274.89m) , 2006 (RM280.50m), 2007 (RM295.86m), 2008 (RM371.14m),
2009 (RM376.51m)

Analisis Hasil :

Peningkatan 2005-2006 (RM5.61m) --> BN
Peningkatan 2006-2007 (RM15.36m) --> BN
Peningkatan 2007-2008 (RM75.28m) --> BN
Peningkatan 2008-2009 (RM5.37m) --> PR ambil alih Pulau Pinang pada 10 Mac 2008

jadi peningkatan semasa PR ambil alih ialah RM5.37m , BN paling rendah RM5.61m ..., adakah Malaysia Today cuba menunjukkan bahawa pemerintahan PR lebih bagus dari BN ?

btw, ada orang ekonomi yg boleh clarify aku punya analisis ni? ini sekadar pandangan aku dari background technical..kalau silap sila betulkan ye